Pajero -89 kitkalukko

S

Sanna

Guest
Mitsubishi Pajero 2.5td -89 ja kitkalukko. Miten pitäisi oikeastaan toimia?

... ja sitten se selitys :eek:

Nyt reissulla ajettiin mökille ja aamusta, yöpakkasten jälkeen tiepohja oli kova sekä onneksi kantava. Paluumatkalla putosimme tiepohjasta läpi ja 200 m matkaan kului useita tunteja :'(

Kitkalukon toiminnasta oli useita eri havaintoja. Välillä tuntui että auton juuttuessa kiinni, vain toinen takapyörä pyöri onnellisesti ympäri ja mitään ei tapahtunut (siis etenemistä).

Välillä kun taas edettiin, niin kumpainenkin takapyörä heitti lunta taaksepäin. Toisinaan pyörät alkoivat tärisemään ja nykimään siten, että veto tuntui vaihtuvan pyörästä toiseen.

Tämä tosin aiheutti koriin niin pahalta tuntuvan kasvavan tärinän, että oli pakko hellittää kaasua (ja upota takaisin sohjoon :seina)

Autolla yritettiin ajaa nätisti, eikä koskaan käytetty yli 3 000 kierrosta koneessa, varmaankin keskimäärin noin 2 000 kierrosta. Neliveto päällä (4L) kakkosvaihteella nopeutta mittarissa maksimissaan ehkäpä noin 20 km/h (mitä siinä nyt ehti ja uskalsi katsoa :-[)

Tuollaisessa paikassa auto kyllä vei enimmäkseen meitä eikä toisinpäin. Ehkä ensi kerralla ei perille asti... Kauhea urakka, 5 metriä punkeamalla eteenpäin ja 10 min kaivamista. Kuitenkin lopulta tuntu hyvältä kun alla oli kova, kuiva asvalttipinta :peukku
 
No nyt on opiskeltu tuo toinen keskustelu. Jotenkin noin kuvittelin kitkalukon toimivankin, mutta tuolta ei oikein auennut vastaukset kysymyksiini.

Josko täsmentäisin vähän kysymyksiäni.

Missä huolloissa kitkalukko tarkastetaan? Vai saattaako jopa käydä niin ettei koskaan ja autolla vaan ajetaan ja ajetaan, vaikka kitkalukko ei toimi.

Jakopäänhihnaakin vaihdetaan, mutta vaihdetaanko kitkalukon osia milloinkaan? Riittääkö kitkalukon huolloksi öljyistä huolehtiminen?

Missä kilometreissä on kitkalukko keskimäärin "historiaa" ja pitäisi vaihtaa. Saattaisin kuvitella että on kuluvaa tavaraa, sillä eikö tässä jotenkin pelata juuri kitkan kanssa?

Mistä saattaisi aiheutua tuo kohtuullisen kova tärinä auton koriin. Onko mahdollisesti kyseessä yleinen väljyys, koska auto on nähnyt 400 tkm. Sivusta katsellessa varsinkin takapyörät nykivät voimakkaasti.

Mitä kokemuksia muilla (kitka)lukollisten autojen omistajilla on ollut lukon toiminnasta ja varsinkin sen toimimattomuudesta?

nettijussi sanoi
Ois kannattanu puottaa painetta renkaista, niin ois päässy vähemmällä lapioinnilla ;)

:eek: Pistä lapsi asialle ja ...

Minkäs verran pitäisi ja uskaltaisi laskea?

Jotenkin tulee sellainen käsitys että normaali (katu-) rengas tippuu vanteelta kun paineita käy laskemaan?

Joka tapauksessa syvällä oltiin ihan akseleita myöten.
 
Jos alottas siitä, että kitkalukko on "historiaa" jo tehtaalta lähtiessään ja sen kuluneisuutta tuskin missään huollossa tarkistetaan. Täälläkin on paljo nuista kitkaöljyistä höpötetty, eli kokeile jotakin muuta öljyä perään.

Tuo takapyörien nykyminen johtuu jousipakkojen kiertymisestä ja löysäämisestä tiukassa paikassa. Kiertymistä on koitettu vähentää laittamalla iskunvaimentimet eripuolille akselia.

Kyllä normaalista renkaastakin voi paineen laskea 1bar tuntumaan, ku ei ole suuria kallistuksia, kiviä, kantoja....
Oletan, että lumi jossa ajoitte, oli kosteaa (lumipallo keli). Sellaisessa lumessa paras etenemis tekniikka on ajaa pienimmällä vaihteella mahdollisimman pienillä kierrosilla. Silloin rengas polkee lunta alleen, eikä se upota niin paljon.
 
Eli siis olisiko ymmärrettävä että kitkalukko on kun ei lukkoa ollenkaan tai lukon käytettävyys on vähintäänkin epäluotettavaa?

Tästä siis kumpuaa pari lisäkysymystä.

Kun olette vaihtaneet peräöljyjä kitkalukolliseen perään, niin onko jokin öljy osoittautunut toista paremmaksi? Onko jollakin öljyllä "tuhottu" perän ominaisuudet täydellisesti?

Onko lukosta, siis sellaisesta oikeasta lukosta, vastaavaa hyötyä sekalaiseen autoiluun? Kun tuppaa olemaan nuiden lukkojen hinnat auton arvon luokkaa :(

Käyttöohje sallii lumiketjut taka-akselille, mutta kieltää ehdottomasti laittamasta eteen, mistä tämä johtuu?
 
kitkalukon toimintaa tiukassa paikassa saa avitettua kun vetää hieman käsijarrua samalla kun on veto päällä.

ja kitkalukkoperään pitää laittaa öljyn sekaan aina lisäainetta en muista mitä, koska vaihdan autoa useemmin kun peräöljyjä ;D
 
"Tönkkö" lukosta on aina vastaavaa hyötyä, ku jää kiinni :) Se hinta vaan....
Miksi sitten ketjuja ei saa laittaa eteen, niin enpä kyllä tiiä. Tietystihän se rasittaa jonkuverran vetareita, mutta kyllähän nuo kestää kesälläki vedättää niin, että pannusta meinaa veto loppua eikä oo yhtää akselia menny.
 
Tuosta koriin johtuvasta tärinästä, et kertonut milloin se ilmenee, ajossa vai paikallaan. Mutta näin yleisesti välykset kyllä tuovat juuri sitä tärinää koriin, eli ristikot, jatkettavan kardaanin boorit, laatikon tukikumit ja tietty myös epätasapaino tuottaa tärinää.
 
Kevättä. Itse olen huomannut että lukko toimii peruuttamalla paremmin kuin eteenpäin, mistähän johtuu. Lumiketjut laitan kyllä eteen luki ohjekirjassa mitä tahansa, edessä toimii paremmin (ohjattavuus).
 
Jasse sanoi
Tuosta koriin johtuvasta tärinästä, et kertonut milloin se ilmenee, ajossa vai paikallaan. Mutta näin yleisesti välykset kyllä tuovat juuri sitä tärinää koriin, eli ristikot, jatkettavan kardaanin boorit, laatikon tukikumit ja tietty myös epätasapaino tuottaa tärinää.
No pari lisäkommenttia asiaan:

Tuosta tärinästä. Eli siis esiintyy kun auto on liikkeessä ja vastus kohtuullisen suuri tai kasvaa sellaiseksi että ollaan "jäämässä kiinni". Juuri ennen "kiinni jäämistä" alkaa akseleiden resonointi ja todistettavasti ainakin taka-akseli (tai siis ainakin takapyörät) alkavat nykimään voimakkaasti. Siis nykiminen on tuollaista lyhyttä "edestakaista liikettä", eli pyörä pyörähtää 10 cm eteenpäin ja pysähtyy tai jopa liikahtaa taaksepäin. Tuntuisi siltä että vasen ja oikea takapyörä tekee sitä eri tahdissa.

Koska tämä tapahtui tilanteessa missä auto oli uponnut "akseleitaan myöten" suojalumeen, niin taka-akselia ei oikein näkynyt joten itse akselin resonointia ei pystynyt sattuneesta syystä näkemään. Kuitenkin oletin koko voimansiirron osallistuvan tavalla tai toisella tuohon resonointiin koska se tuntuu kuskin penkillä todella voimakkaalta. Kyseessä on jonkinlainen ravistus joka alkaa ensin pienenä, mutta jos tästä jatkaa (ei paina kytkintä pohjaan) niin ravistus sen kun kasvaa ja saa lopulta koko auton korin ravistamaan.

Eli näitä vastauksia lukiessani tulkitsin seuraavia ilmiöitä:
- autolla ajettu 400 tkm eli väljää on varmasti paikassa jos toisessa
- lehtijousien ominaisuuksiin kuuluu määrätyllä tavalla tuo että taka-akseli pääsee kiertymään
- kitkalukko ei vastaa koskaan lukkoperää
- kulunut kitkalukko tekee ihan "omiaan" kuormituksessa
- huollon laiminlyönti ja väärät öljyt viimeistelevät kitkalukon "kuolemisen"
- huolto ja korjaaminen halvassa autossa ei maksa vaivaa
- oikea lukko on hyvä kiinni juututtaessa, mutta kallis

Mitä ilmeisemmin tuollainen sulava nuoskalumi on yksi pahimmista alustoista ajaa?

Lumiketjuista: Joistakin autoliikkeistä on ketjuja saatavilla. On jännää kuinka myyjän, käyttäjän ja ohjekirjan ohjeet menevät sulavasti solmuun. Siksi on juuri mukava kuulla sellaisten ihmisten mielipiteitä jota ovat IHAN oikeasti ajaneet ketjuilla ja jopa kohtuullisen paljon.

En nyt muista mistä tuon lumiketjuohjeen luin, mutta luulisin sen löytyvän ihan Suomennetusta auton käyttöohjeesta. Olisi mukava tutkia alkuperäistä englanninkielistä, mitä siinä on ihan oikeasti sanottu. Näin äkkiseltään tuntuisi syiksi että, joko ketjut eivät mahdu edessä kääntymään tai valmistaja pelkää liian suura voimia etuperään. Mene ja tiedä.

Ketjut tuntuvat yhdeltä tavalta lisätä huomattavasti pitoa tuollaisissa kiinni juuttumis tilanteissa. Toisaalta ketjuilla tulisi varmaan ajettua vain muutama sata metriä vuodessa. Siksi varmaan (jos) ostan ketjut, ostan ensin yhdet (siis parin). Kokeillaan sitä ensin taakse ja eteen sekä tehdään siitä johtopäätöksiä jatkon suhteen.

Toisaalta kiinnostaisi kuulemaan teitä muita nelivetoisia, onko teillä ketjuja ollenkaan (ajotaidot kunnossa), vain toiselle akselille vai täysi sarja eteen+taakse?

Kiitoksia kaikille jotka jaksoitte kärsivällisesti kertoa mielipiteitänne. Itselläni kokemus maastoajosta/hankalissa paikoissa ajamisesta on lähes nolla. Muuten kyllä olisi kiva vähän oppia jotain uutta.
 
Eipä oo tullu ketjuja hommattua, ja syy on se, että ne maksaa näihin meikän kumeihin n.250€ pari.

Eikös porukka suunnitellu 4x4 miittiä johonkipäin etälää? (missä asutkaan) Sinne vaan sekaan.
 
No tuskin tuo sinun täristys silloin kardaanista/ristikoista ainakaan johtuu jos ei maantieajossa ilmene, luulisi silloin tulevan puslista/tukikumeista ja toisaalta se voi olla myös täysin normaalia juuri jousituksesta johtuva asia, eli kun ollaan juuri siinä rajoilla että alkaako rengas lyödä tyhjää vai ei niin se lehdet normaalisti vähän "kiertyy" ja kun kumi sitten pyrähtää hivenen tyhjää laukeaa tuo "kiertymä" ja tästä syntyy se ns. "nytkähtely".
 
Oma selvittely kitkalukon toiminnasta toi esille seuraavaa:

-Kitkalukko siirtää toiselle pyörälle max 15 % pitävän pyörän voimasta, eli "ristiriipunnassa" siitä ei ole juurikaan iloa.
-Kitkalukon voi testata ajamalla vain toisen puolen pyörän kerrallaan jarrudynamometriin, jolloin viisari sitten värähtää jonkin verran...

Oli itselläkin mielessä tarkastuttaa kitkapinnat jne, mutta kun sain tietää, miten vähän voimasta siirtyy, tuntui homma aika turhalta ja tyydyin tuohon dynamometritestiin.
 
Takaisin
Ylös Bottom