Pajeroa hankkimassa (vinkkejä)

J

J.T

Guest
Nyt kaipaisin tietoa 92-00vm. 2.8TD Pajeroista! Eli millaisia tyyppivikoja. Mitä huomioida palleroita katsellessa? Kertokaa kaikki hyvät ja huonot puolet. Onko kansiviat Pajeron heikoin lenkki??? ja kestääkö turbo ja muut hilavitkuttimet? Mitenkäs Saksan autot? Onko elektronisessa jousituksessa ongelmia? Onko yleensä korjaus/varaosat ha:a kalliimpia? Kiitoksia jo etukäteen vastauksista :peukku
 
osta 2,8l moottorilla niin pitäisi olla vähemän vikaa kuin 2,5l moottorisissa eli vm. -97 eteen päin kai noi yleisimät viat on vm.  -83 - 97  2,3 -  2,5l  disel  pajeroissa vaihteisto ja kansiviat  mutta vastaatko ne jolla on tarkempia tietoja mulla on -98 2,8l koneella ja nyt aj. 165tkm eikä mitään vikaa vielä
 
Kansiviat on kaikkien alumiinikansilla varustettujen diiselkoneisten autojen ongelma... varsinkin, jos unohtaa kunnollisen lämmittelyn ennen liikkeellelähtöä varsinkin talvella (väh. 2-3 min reilulla tyhjäkäynnillä ~1500rpm) ja kunnollisen jäähdyttelyn kovan/pitkän ajon jälkeen, turbon yms jäähdyttämiseksi... muuten kannet halkeilee 200-300tkm kohdalla viimeistään.

Kaippa ne turbot kestää yleensä, ei siinä mitään, jollei auto ole seissyt vuotta tai kahta... ;D

Kyllä itsekin huolisin sellaisen vm. 96 -> pajeron 2.8 TD IC koneella, siinä sen verran on jo potkuakin konehessa että jaksaa vedellä isompaakin vaunua + muulla kuormalla... Siinä on ketju nokalla, mut ei kannata luulla että sille ei tarvi mitään tehdä, kiristellä tarvii vissiin yhtä usein ku hihnavehkeissäkin tarvii hihnat vaihtaa eli olisko ~90tkm välein.

Hehkujen kunto, startti, laturi ja akut, ota selvää niiden kunnosta.

Nappi ostos saattaisi olla semmonen 100-200tkm ajettu yksilö, ovat yleensä vielä ihan kohtuullisessa kunnossa, aina varmemmin mitä vähemmän omistajia on ollut. Ja ensimmäiseks kysyä että onko huollot tehty säännöllisesti jne ja jakopään hilut missä kunnossa ovat, tankin kunto ja alusta -> mahdolliset ruosteet ja onko mtn tarvinnu tehdä yms yms ;)

Monet ostaa pajeron nykyään ihan normaaliajeluun, mutta monet reissaavat myöskin ties missä joten kannattanee ottaa selvää myöskin siltä osin...

Kertokoot joku muu lisää, emmäkeksi enempätä :)
 
2,8l TDIC-moottori on vuosimalleissa 94 - 2000. ;)

Itse jos olisin uudempaa pajeroa ostamassa ostaisin tuollaisen 2,8l GLS-mallin pajeron. Tietysti kannattaa miettiä jokaisen haluaako sen visko-nelivedon, jota GL-malleissa ei käsittääkseni ole, lisäksi GL-mallista puuttuu lisämittaristo, mutta muutenhan noiden varusteissa ei taida suurempia eroja olla. Tasauspyörästön lukkohan noissa molemmissa malleissa taitaa olla vakiona. Useimmille tuo lukko on on varmaan yhdentekevä asia jos ei maastossa liikkumista harrasta, mutta itselle ainakin se olisi enemmän kuin tervetullut, tiedätte varmaan miksi... ;D

Metalman tuossa listasikin jo asiat mitä kannattaa ottaa huomioon valintaa tehdessä. Kyllä ne turbot kestää, ei niitä ihan helpolla hajalla saa. Kannet taitaa noissakin siinä 300 tkm nurkilla mennä. Itse ostaisin jonkun alle 200 tkm ajetun taikka sitten toisaalta joku päälle 300 tkm ajettuun on jo saatettu kansi- ja vaihteistorempat tehdäkin, joten sellainenkin saattaisi olla järkevä ostos ja hintahan sellaisessa on hieman pienempi. Joku n. 280 tkm ajettu on varmaan riskialtein ostos jos kansiremppaa ei ole vielä tehty, joten siinä saa varautua siihen että se on sitten edessäpäin odottamassa. Mutta huoltohistoriaan kannattaa kyllä tutustua ja aina on parempi jos huoltokirjan lisäksi myyjällä on esittää myös kuitteja remonteista.
 
MM ja Hammer kertoikin ihan hyviä vinkkejä.
2,8 jaksaa viedä autoa todella hyvin, voimaa on kotitarpeiksi ja jopa sellaiset nopeudet joila kortti lähtee välittömästi onnistuvat(en tunnusta).

MItähän erikoista sitä osaisi kertoa, istella tuollainen -98 isokoneinen on ollut jo parin vuoden ajan ja ei todellakaan ole ollut valittamista.
GL on vähän karummin varusteltu kuin GLS jossa romua on jo ihan tarpeeksi jo vaativallekkin käyttäjälle.
Itse kiertäisin sähköisellä säädöllä olevan alustan kaukaa, se kun napsahtaa niin ei ole halpaa lystiä korjaus(mutu-veikkaus).

Muuten kannattaa katsoa korityynyjen ja muiden kumityynyjen kunto, jarrulevyt, öljyvuodot ja muut kolinat heti pois.

Erikoinen paikka jonne voi ilmestyä korroosiota on etulokasuojien alaosan sisäpuoli, tarkoitan sisälokarin takana olevaa "taskua" sekä sisälokarin läpivientikiinnityksien reikien ympäristöä, siellä kukkiii keulassa melko varmasti. Mitä nopsempaan sine tekee huolellisen ruosterempan heti kättelyssä niin vähemmällä pääsee loppupeleissä.
Vaihteiston ja koneen välistä voi tihkua öljyä vähän, ainakin omassa lootan kuve on kostea.

Sen olen huomannut että vakiopajen alusta on todella jäykkä, auto jää joustojen puutteessa tosi helposti ristiriipuntaan jopa pahimmillaan pieneen jyrkkäreunaiseen ojaan eikä lähde irti jos ei lukkoa käytä, vaikka alla olisikin karkaet renkaat.
Pitää kokeilla vakaajien poistoa joskus, jahka laiskuuttaan ehtii sitäkin testata  ;D.

Mutta kaiken kaikkiaan hyvä auto tuollainen 2,8 paje on, kuntohan riippuu täysin aiemmista omistajista ja heidän tavastaan pitää autosta huolta.
 
Takaisin
Ylös Bottom