pajeron valot

  • Viestiketjun aloittaja jaskajokunen
  • Aloituspäivämäärä
J

jaskajokunen

Guest
Syyssateilla pimeässä ajaessani olen tullut siihen tulokseen, että nykyisille valoille olis tehtävä jotain ja nopeasti ( kyllähän nuo palavat, mutta vastaantulijan parkitkin näyttää paremmin ) Riittääkös pelkkä umpioiden vaihto ja kestäiskö uudet 100w polttimoita ?
Johdotusta mietin myös, siis josko vetäis releen kautta suoraan akulta 4,5-6mm2 johdolla ja käyttäis nykyistä johdotusta vain tuohon releen ohjaamiseen !

Lisäpitkät näyttää kyllä ihan ok ( ref 45. eli pois katsastukseen mennessä )

Hyviä sumuvaloja saa myös kehua !
 
jaskajokunen sanoi
Syyssateilla pimeässä ajaessani olen tullut siihen tulokseen, että nykyisille valoille olis tehtävä jotain ja nopeasti ( kyllähän nuo palavat, mutta vastaantulijan parkitkin näyttää paremmin )

Olen muuten täysin samaa mieltä noista Pajeron valojen surkeudesta. Itsekin olen kironnut samaa yöllä ajaessani. Lisäpitkät/sumuvalot ovat hankinnassa tässä syksynpäälle.
 
Mulla Paheerossa keulalla Hellan Comet 550-sumarit. Olen erittäin tyytyväinen valojen toimintaan, vaikkeivät olekaan niin "miehekkäät" ulkonäöltään. Katsastusmieskin kehui vuolaasti niiden optiikkaa. Apukaukovalot pitäs hankkia vielä ehdottomasti. Vaimon kulkineessa on Hellan FF300-kaukovalot. Niihinkin olen erittäin tyytyväinen ollut jo kolmatta syksyä. Väitänpä niiden estäneen yhden hirvikolarinkin. Harmi, että tuo "ovaalilamppu" ei ulkonäöltään istu Pajeroon mitenkään, muuten ostaisin ne siihenkin välittömästi.
 
Täytyy myöntää että olen kanssa tyytyväinen noihin Hellan ff300:iin, molemmissa Galanteissa on semmoset ja kyllä näyttää riittävästi vaikka sataa vettä ja on uusi asfaltti..

polttimoina on (kaikki 6 kpl) GE siniset 55w -versiot ja jostain syystä vastaantulijat vaihtaa nykyään aika aikaisin lyhkäsille.. ;)

-Eki
 
Mitäs mieltä olette Cibien Bi-oscareista ( voisi hönömpi sinivuokko luulla niitä sumareiksi ) ja sit ku olis noi toiset lisäkaukovalot nokalla niin luulis kynttilöiden riittävän ;D

ei muuten motonetissä ollut hintaa uusille normaaliumpioille kuin vajaat 11 euroo kipale !
 
ihan aluks kannatta releoida kaikki uusiksi kunnon kokoisilla johdoilla 6mm2 ?? ja kunnon lampun takus littimillä (H4)ja siinä kun sitä tekee niin vaihtaa samalla umpiot uusiin

ja sitte kunnon lisä-pitkät ja laadukkaat sumarit (esim. juuri Hella Comet 550 tai 500 ) niin johan alkaa näkemään erilailla jopa jo pimeässä!!! ;D ;D

PS. muuten kun alatte releoimaan niin muistakaa että pajerossa tulee omille ajovaloille 2kpl maa lankoja ja 1kpl plus lanka itelle meinas käydä ohrasesti kun en heti sitä huomannu.....
 
ihan aluks kannatta releoida kaikki uusiksi kunnon kokoisilla johdoilla 6mm2 ?? ja kunnon lampun takus littimillä (H4)ja siinä kun sitä tekee niin vaihtaa samalla umpiot uusiin

ja unohtaa ne 100w polttimot ne ei paranna juurikaan mitään vaan tummuttaa hopeoinnin ja saattaa rikkoo lasin.
mutta toiedellämainittu kannattaa tehdä ja lisäksi tutkia paljonko jännitettä tulee lampuille saakka
 
Jahvetti sanoi
PS. muuten kun alatte releoimaan niin muistakaa että pajerossa tulee omille ajovaloille 2kpl maa lankoja ja 1kpl plus lanka itelle meinas käydä ohrasesti kun en heti sitä huomannu.....

Vääntäisitkös rautalangasta tuon mulle ! :p eli kytkentäohjeistusta kehiin !
 
eli kun ns. normaalisti tulee 2 kpl +(lyhytajov. ja pitkäajov.)ja 1 kpl - johtoja H4 polttimolle niin tässä tapauksessa ne on toisinpäin eli 2 miinusta ja yks plussa

yritetääs selittää.. ;D

eli pajeron ajovalolle tulee valoreleeltä kun on lyhkäset päällä ns. jatkuva plus(+) (joka tietenkin katkeaa kun sammutat valot tai auton (oletuksena että se järjestelmä toimii oikein)).
Ja lyhyitten miinus(-)
ja kun vaihdat pitkät päälle niin se miinus(-) vaihtaa vaan napaa mutta plussa pysyy samassa navassa toisin kuin monessa muussa kulkimessa ja toisin kun yleisesti luullaan ja on...

toivottavasti selvitti yhtään :p

ja kun alat kytkemään niitä uusia releitä niin ota lampun kannasta releiden ohjaukseen plussa ja molemmat miinukset

- plussa johdosta molempien releiden napoihin nro 36

- toinen miinus eli lyhytajovalo toisen releen napaan nro 35

- ja toinen miinus eli pitkäajovalo(kaukovalo 8) ) toisen releen napaan nro 35

sitten kytket uudet riittävän järeät H4 lampunkannat ns. oikea oppisesti ja sieltä otat lyhyen johdot toisen releen napaan 87 ja pitkän johdot toisen releen napaan 87

sitten etsit lampuille meneville maa eli miinusjohdoille hyvän kiinnityspaikan ja maadoitat ne siihen

sitten vielä syöttö eli releille tuleva + jonka kytket napaan nro 30 molempiin releihin
tässä johdossa on hyvä olla sulake ja siitä kun haaroitat releille niin siihenkin väliin voit laittaa sulakkeet niin helpottaa mahdollisissa onkelma tilanteissa vian etsintää

suurin piirtein noin se on mun koppimopos toteutettu
ja kun kattelet siitä haynesin opuksesta s.12-14 niin siinä se oikeen puoleinen on ton 049 korisen kytkis
 
Hittolainen, mulla ei kummassakaan takaovessa valokytkin rokkaa. Kytkin sinänsä toimii, eli johdotus lienee poikki jossain. Olen ollut ymmärtävinäni, että kaikilta ovilta piuha tulee samaan pisteeseen, koska on ihan sama minkä oven avaa, niin toiminta on aina samanlainen. Minneköhän johdotukset tuolta ovilta menevät, ja mitä puolta autosta? Sisävalolle tulee vain yksi piuha, johon se sitten antaa maata, mutta mitä kautta se tulee, eli missä on liittimiä jotka kannattais tarkistaa? Ei ole varmaan meikäläisen auto ainoa jossa on "pimennyt"...
 
Napalukko sanoi
Minneköhän johdotukset tuolta ovilta menevät, ja mitä puolta autosta? Sisävalolle tulee vain yksi piuha, johon se sitten antaa maata, mutta mitä kautta se tulee, eli missä on liittimiä jotka kannattais tarkistaa? Ei ole varmaan meikäläisen auto ainoa jossa on "pimennyt"...


ne johdot yhtyy kojetaulun alla muistaakseni hanttarin puolella nurkas ja ensin kannattaa ottaa matot auki ja kattoo kun ne johdot menee siinä kynnyksen reunas kummallakin puolella että onko sieltä jostain poikki....

ja ihan eka juttu on putsata ne kytkimet....

se ei välttämättä toimi vaikka se ns. mekaanisesti liikkuukin....
 
Jees, kytkimien putsaus on tietty eka juttu, koska niissä on aina kaiken maailman höttöä, silti ainakin Fluke näytti molempien kytkimien toimivan ihan ok myös sähköisesti. Varmuuden vuoksi ja monesta virhediagnoosista oppineena vielä maadoitin kytkimelle tulevan piuhan runkoon, eikä silti sisävalo välähdäkään.Mutta nyt on mukavampi iltahämärissä roplata johtoliitoksia, kun tiedän mistä lähteä etsimään. Kiitos vinkistä taasen...
 
siinä keski tolpan juures kun on etu ovien kytkin niin jos en kovin väärin muista niin olikohan siinä joku liitos kun eihä jaappaanialainen ole tyhmä se säästää johdoissa
 
Jahvetti sanoi
siinä keski tolpan juures kun on etu ovien kytkin niin jos en kovin väärin muista niin olikohan siinä joku liitos kun eihä jaappaanialainen ole tyhmä se säästää johdoissa

Kuulostaa loogiselta. Tämmöstä dataahan ei kytkiksistä löydy, saati sitten Häynesistä. Onneks voi kysyä vanhoilta parroilta... ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom