Pajeroon 100% lukot?

H

Hammer

Guest
Mahtaakohan näihin vanhakoppaisiin Pajeroihin olla saatavana 100% lukot eteen ja taakse? Moniin lukottomiin autoihin (esim. Toyota LJ) on saatavana ARB:in valmistamat lukot. Mahtaisikohan Pajeroon saada moisia? Tiedän, että maksavat varmaan aikasen paljon, mutta kiinnostaisivat siitäkin huolimatta. Kaveri laittoi LäJään tuollaiset ARB:in lukot ja maksoivat ne 2300 euroa. Joten alkoi kiinnostamaan sellaiset itsellekin saada. Ei tosin tuohon pitkään pajeroon, mutta jos hommaisi pätkän offi-autoksi, niin siihen. ;) Jos jollain on tietoa, noiden lukkojen saamiseksi pajeroon, niin kertokoon toki.
 
Johan on hintaa lukoilla... :D

Hammer: Ai et meinaakkaan hommata sitä LäJää ? ;)
 
MetalMan_ sanoi
Hammer: Ai et meinaakkaan hommata sitä LäJää ? ;)

Katsotaan nyt, kun olisi tuossa tyrkyllä yksi pätkä-pajero 33x12,5x15 renkailla sekä snorkkelilla ja alustankorotuksella varusteltuna eli siis käyttövalmis peli offroadiin. Samalla lailla ne lukot joutuu siihen läjäänkin hommaamaan. Joten lähitulevaisuus näyttää, kummalla sitä kesän safareilla pörrätään. ;)
 
eikös pajessa ole 100%:n kytkettävä takalukko, ainoastaan edessä ei ole lukkoja jos etuovien lukkoja ei lasketa. Joten tuon perusteella vain etulukko olisi hankittavien listalla.
Ainakin siskon ex-pajessa(-89) oli taka-akselilla lukko ja ihan oli orkkis mitsua.
Samoiten omassa on sähköinen lukko takana(no juu juu on vähän uudempi autokin ja plaa-plaa-plaa), tosin itselläkin mielessä hyrrää ristikkäin kytketyt etu- ja taka ARB.
Hammer, jos pätkää on tyrkyllä 33":lla ja muilla vermeillä niin mitä sitä läjää katselemaan jos kerran paje on "tuttu" konsteineen ja muuten. Auton vaihdossa on vähän sama juttu kuin ladaan laittaisi jalopuu ratin, kiva hiplata ja kyyti ei kummene yhtään...
 
L-200 sanoi
eikös pajessa ole 100%:n kytkettävä takalukko, ainoastaan edessä ei ole lukkoja jos etuovien lukkoja ei lasketa. Joten tuon perusteella vain etulukko olisi hankittavien listalla.
Ainakin siskon ex-pajessa(-89) oli taka-akselilla lukko ja ihan oli orkkis mitsua.
Samoiten omassa on sähköinen lukko takana(no juu juu on vähän uudempi autokin ja plaa-plaa-plaa), tosin itselläkin mielessä hyrrää ristikkäin kytketyt etu- ja taka ARB.
Hammer, jos pätkää on tyrkyllä 33":lla ja muilla vermeillä niin mitä sitä läjää katselemaan jos kerran paje on "tuttu" konsteineen ja muuten. Auton vaihdossa on vähän sama juttu kuin ladaan laittaisi jalopuu ratin, kiva hiplata ja kyyti ei kummene yhtään...

No siis onhan noissa se kitkalukko siellä, mutta sehän on aina päällä oleva, jos oikein olen ymmärtänyt. Mutta tasauspyörästön lukkoahan noissa vanhoissa ei ole. Uudemmissahan se taitaa löytyä, ainakin GLS-malleista. Miten lie GL-malleissa, ainakin joissakin GL-malleissakin tiedän sen takalukon löytyvän.

Juuri tein kaupat siitä pätkä-pajerosta mistä tuossa ylempänä mainitsin. Myyjä lupasi tosin ensin katsastaa sen huoltoautoksi, jolloin verokin pienenee melkoisesti. Rengaskokona tosiaan siinä on 33x12,5x15 ja mukaan tulee tuota kokoa olevat Mud-Terrainit. Lisäksi tuohon pätkään on rakennettu OME:n alusta eli OME:n jouset ja OME:n iskarit sekä safarin snorkkelikin löytyy, kestää uittaa pajea hieman syvemmällä vedessä. Samaan hengenvetoon täytyy tosin todeta että myin nykyisen pitkän pajeron tänään pois. :'( Jotta pajero linjalla jatketaan edelleen. ;) Kolmas pajero meikäläiselle.

Vielä pitää siihen pätkään vaan hommata mekaaninen vinssi ja kyllä siihen kesäksi ainakin taakse tulee se ARBin 100% tasauspyörästön lukko. Laitan kuvia tuosta pätkästä heti kunhan sen lauantaina saan pihaan. ;)
 
Siskon ex-paje oli jotain -88 -89 ja siinä oli ihan mitsun orkkis 100% lukko kitkalukon lisäks.....
Ainaskin mun -98 GL:ssä on lukko takana, jopa toimiva....
 
Hammer sanoi
No siis onhan noissa se kitkalukko siellä, mutta sehän on aina päällä oleva, jos oikein olen ymmärtänyt. Mutta tasauspyörästön lukkoahan noissa vanhoissa ei ole.


eiköhän noi kaks ole ihan sama asia...
 
Siis meinaatko kitkalukkoa ja erikseen kytkettävää lukkoa?
Kitkalukko ja kytketävä lukko eivät ole sama asia.

Kitkalukko siirtää renkaan momenttia luistavalta renkaalta pois toisen renkaan välitettäväksi jotta pito säilyisi.
Kytkettävä lukko lukitsee tasauspyörästön kiinteäksi ja voima välittyy molempien renkaiden kautta, ko. lukkoa käytetään kun tarvitaan ja vapautetaan toiminnasta kun tarvetta ei esiinny. Lukon tarkoitus on estää joutumasta ristiriipunta tms. tilanteisiin/päästä pois ristiriipunnasta.

Kytkettävää lukoa ei tässä tapauksessa pidä sekoittaa jenkkiautojen lukkoperiin. Lukkoperän toiminta on periaatteessa sama mutta kuitenkin erilainen, lukko kytkeytyy kitkavoimasta automaattisesti kun luistoa tapahtuu, lukkoa ei tarvitse kytkeä käsin.

Toivottavasti tämä nyt tuli selitettyä aamupöhnässä oikein ja selvitti asiaa.
 
jaska74 sanoi
eiköhän noi kaks ole ihan sama asia...

Tarkoitin tuossa siis sellaista kytkettävää tasauspyörästön lukkoa. Kitkalukkohan on aina päällä ja lisäksi kunnon maastoajossa se on perin onneton verrattuna kytkettävään tasauspyörästön lukkoon. L-200 tuossa ylempänä ansiokkaasti selittikin molempien toiminnan.
 
Laitoin pari päivää sitten Cros4wd:lle kyselyä lukkojen hinnoista ja tänään tuli vastaus. ARB:n paineilma-lukko 1170 euroa / kpl ja ARB:n kompressori 225 euroa. Ainakin taakse tulen laittamaan tuon lukon sekä tietysti tuon kompressorin. Mitenkäs tuo etupää kestää lukot päällä ajoa. Kaveri sanoi, että etupään vetoakseli saattaisi hajota hyvinkin nopeaan, jos eteen laittaa lukon. Mitäs mieltä tämän palstan asiantuntijat ovat tuosta? Varmaan tuolla pelkällä takalukolla pärjäisi oikein hyvin jos keulassa on vinssi ja kulkeehan pajero lukottomanakin kohtuu hyvin jos on soppelit renkaat alla. :peukku
 
No siis onhan noissa se kitkalukko siellä, mutta sehän on aina päällä oleva, jos oikein olen ymmärtänyt. Mutta tasauspyörästön lukkoahan noissa vanhoissa ei ole. Uudemmissahan se taitaa löytyä, ainakin GLS-malleista. Miten lie GL-malleissa, ainakin joissakin GL-malleissakin tiedän sen takalukon löytyvän.

Juuh eli tuo takalukko taitaa löytyä ainakin uudemmista naperoista (92->) ja tuo keskitasauspyörästönlukko läytyy ilmeisesti vain Super Select 4WD malleista?

ps. yrittäkääs kirjoittaa viestiin (Super Select 4WD) siis ilman sulkeita ja kaikki yhteen tulee jotain aivan ihmeellistä  :D ;D :D
 
Hammer sanoi
Mitenkäs tuo etupää kestää lukot päällä ajoa.

kaikkihan tietää, että lukot päällä ajetaan VAIN suoraan.
kyllä se etuperä ja takaperä yhtähyvin silloin kestää.

suosittelen ottamaan yhteyksiä sinne offivarusteeseen, näyttäisi olevan myös halvempi paikka, ja asiantutemusta varmasti löytyy
 
jaska74 sanoi
Hammer sanoi
Mitenkäs tuo etupää kestää lukot päällä ajoa.

kaikkihan tietää, että lukot päällä ajetaan VAIN suoraan.

Kyllä minä sen tiedän, että lukot päällä ajetaan vain suoraan ja niitä käytetään vain viimeisenä keinona. :eek: Ja kysymykseni ei ollut että kuinka lukot päällä ajetaan. :eek:

Moni täkäläinen offari on vaan sanonut että vetoakseli hajoaa melko nopeasti jos eteen lukon laittaa. Noh, pitää miettiä vielä tuota etupään lukkoa. Tekee se kuitenkin päälle 1000 euroa lisää jos sen etulukon laittaa. Iso raha, ainakin minulle. Se mitä en maininnut tuosta Cros4wd:n tarjouksesta aiemmin, niin tarjosivat pakettina tuota takalukkoa ja kompressoria yhteishintaan 1150 euroa. Itse olen aiemminkin käyttänyt ko. liikkeen palveluita ja olen tyytyväinen asiakas. Pitää pyytää kummiskin tarjous myös offivarusteelta. :peukku
 
Eihän se mitään hajota jos ei sitä jatkuvasti päällä pidä, eihän etulukoa minun mielestäni ole tarkoitus käyttääkään muulloin kun silloin jos on todellista tarvetta. Toki sillä saa myös etupään remppaan jos sitä jatkuvasti käyttää ja luonnollisestihan luulis tuon ajettavuuden olevan sitä luokkaa ettei sitä kukaan edes turhaan käytä. Tuntuu jo tuo takapään lukkokin joskus pikkusen epämiellyttävälle kaupunkiajossa.
 
Jasse sanoi
Eihän se mitään hajota jos ei sitä jatkuvasti päällä pidä, eihän etulukoa minun mielestäni ole tarkoitus käyttääkään muulloin kun silloin jos on todellista tarvetta. Toki sillä saa myös etupään remppaan jos sitä jatkuvasti käyttää ja luonnollisestihan luulis tuon ajettavuuden olevan sitä luokkaa ettei sitä kukaan edes turhaan käytä. Tuntuu jo tuo takapään lukkokin joskus pikkusen epämiellyttävälle kaupunkiajossa.

Eihän kukaan asiansa osaava kuski jatkuvasti lukot päällä aja. Kuten totesin aiemmin, niin kyllähän pajero ilman lukkojakin kulkee kohtuullisen hyvin offroadissa, jos vaan osaa ja on kanttia ajaa. Tottakai lukot on ne viimeinen keino päästä irti. Ja jos joku ei sitä vielä ole TAJUNNUT, niin olisin noita lukkoja hankkimassa nimenomaan offroadissa käytettäväksi enkä mitään jatkuvasti päällä pidettäväksi/kaupunkiajoon. :eek: :mad:
 
Lisäksi, jos tekee poikkeuksen tyypilliseen suomalaiseen mieshenkilöön ja lukee käyttöohjeet(joista joskus jopa oikeasti on hyötyä) niin niissä yleensä sanotaan että lukkoja ei pidä käyttää jatkuvasti, ainakin mulla manuskassa lukee että takalukkoa saapi käyttää 4L jakiksella ja alle 20 km/h nopeudessa, lukko päällä ja nopeuta yli 20km/h niin tomatiikka nappaa lukon pois päällä.
 
Jassoo tulikin satikutia, en mä sitä meinannutkaan että olisit niitä jatkuvasti käyttämässä, anteeksi jos annoin väärän vaikutelman aiemmin. Kirjoitin vain että kyllähän niillä varmasta perän/vetarit saa sonnaksi jos ei tiedä mitä tekee, mutta oikein käytettynä tuskin vaikuttaa niiden ikään.
 
Hammer sanoi
L-200 sanoi
eikös pajessa ole 100%:n kytkettävä takalukko, ainoastaan edessä ei ole lukkoja jos etuovien lukkoja ei lasketa. Joten tuon perusteella vain etulukko olisi hankittavien listalla.
Ainakin siskon ex-pajessa(-89) oli taka-akselilla lukko ja ihan oli orkkis mitsua.
Samoiten omassa on sähköinen lukko takana(no juu juu on vähän uudempi autokin ja plaa-plaa-plaa), tosin itselläkin mielessä hyrrää ristikkäin kytketyt etu- ja taka ARB.
Hammer, jos pätkää on tyrkyllä 33":lla ja muilla vermeillä niin mitä sitä läjää katselemaan jos kerran paje on "tuttu" konsteineen ja muuten. Auton vaihdossa on vähän sama juttu kuin ladaan laittaisi jalopuu ratin, kiva hiplata ja kyyti ei kummene yhtään...

No siis onhan noissa se kitkalukko siellä, mutta sehän on aina päällä oleva, jos oikein olen ymmärtänyt. Mutta tasauspyörästön lukkoahan noissa vanhoissa ei ole. Uudemmissahan se taitaa löytyä, ainakin GLS-malleista. Miten lie GL-malleissa, ainakin joissakin GL-malleissakin tiedän sen takalukon löytyvän.

Juuri tein kaupat siitä pätkä-pajerosta mistä tuossa ylempänä mainitsin. Myyjä lupasi tosin ensin katsastaa sen huoltoautoksi, jolloin verokin pienenee melkoisesti. Rengaskokona tosiaan siinä on 33x12,5x15 ja mukaan tulee tuota kokoa olevat Mud-Terrainit. Lisäksi tuohon pätkään on rakennettu OME:n alusta eli OME:n jouset ja OME:n iskarit sekä safarin snorkkelikin löytyy, kestää uittaa pajea hieman syvemmällä vedessä. Samaan hengenvetoon täytyy tosin todeta että myin nykyisen pitkän pajeron tänään pois. :'( Jotta pajero linjalla jatketaan edelleen. ;) Kolmas pajero meikäläiselle.

Vielä pitää siihen pätkään vaan hommata mekaaninen vinssi ja kyllä siihen kesäksi ainakin taakse tulee se ARBin 100% tasauspyörästön lukko. Laitan kuvia tuosta pätkästä heti kunhan sen lauantaina saan pihaan. ;)

Onnittelut hankinnastasi. Varmistaisin vain että ethän oleta että nuo 33" olisi myös merkitty otteeseen? Ne ei ole, eikä saa ilman AKE:n erityislupaa.
 
Pasi sanoi
Onnittelut hankinnastasi. Varmistaisin vain että ethän oleta että nuo 33" olisi myös merkitty otteeseen? Ne ei ole, eikä saa ilman AKE:n erityislupaa.

Tiedossa on tuo rengashomma. Eikä tuolla otteen rengaskoolla ole väliä, koska noita mutikoita käytänkin vain safareilla. Käyttörenkaina on 31x10,5x15 All-Terrainit. Lisäksi siinä on 235/75/15 nastarenkaat, mutta niiden käyttö taitaa jäädä aika vähälle.  :p
 
Hammer sanoi
Lisäksi siinä on 215/15 nastarenkaat, mutta niiden käyttö taitaa jäädä aika vähälle. :p

no jaa, itse olen ajellut koko talven 33" mutiaisilla, ja en todellakaan suosittele sitä kokemusta kenellekkään jos tiessä on tippakin jäätä.
ja A/T toimii vielä huonommin.
meikäläinen ostaa ens talveks ainakin kunnon nastarenkaat
terveisin nimimerkki: kokemus opettaa...
 
Hankookin mutiasilla oon kaksi talvee ajanu, eikä oo ollu mitään ongelmia. Välillä ollu vähä luikkaampaa, mutta niihän tuo on nastaporukkaki manannu.
 
Ihan hyvähän noilla BFG:n 33" mutikoilla on ajaa näin talvellakin. Nelivetoa joutuu kyllä pitämään päällä, ovat takavedolla aika liposet renkaat varsinkin lähtotilanteissa. Ja täällä pohjoisessa ei teitäkään suolata. Ja ainakin jarrutus risteyksiin tultaessa yms vaikuttaisi onnistuvan hyvin. Luulen kyllä, että äkkijarrutus tilanteessa vaikkapa 80 km/h nopeudesta jarrutusmatka on noilla pitempi kuin nastarenkailla. :p Mutta eihän tämä elämä liiaksi etukäteen murehtimalla parane, joten ajetaan nyt noilla mutikoilla. ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom