Pakokaasupäästöistä ja spekulointia

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
kun nyt alkaa monelta jo löytyä semmonen auto mikä on merkattu vähäpäästöiseksi, niin olisi mukava tietää miten helppoa on noiden päästöjen kohdallaan pitäminen kun aletaan modailemaan autoa? mulla on joka katsastuksessa sama ongelma ettei meinaa millään mennä läpi. muutenkin tuntuu tosi tyhmältä vaihtaa joka ikinen kerta vakio osat paikalleen ja yrittää niillä sitten katsastaa.

eli tarkoitus olis nyt sitten jos vinkkejä heruisi miten saisi vaikutettua päästöarvoihin (esim sytystä sinne niin X laskee ja Z nousee tms) eli jotain käytännön vinkkejä :)
 
Eipä ole tullut oikein perehdyttyä, mutta eikös sen pitäisi toimivan lambadan kanssa toimia vaikka vähän onkin muuteltu? Jos seos on sen verran hollillaan, että eculle kelpaa, niin eikös se sitten ole ok?

Onkos ecu muuten open vai closed loopissa tyhjäkäynnillä? Ts. haisteleeko se silloin lambdaa? Kait se nyt haistelee. ???
 
kyllähän toi ecu pitäs haistella lambadaa koko ajan paitsi täyskaasulla veettäessä.. ??? näin mun ymmärrys.. mut arveluttaa noi isommat suuttimet että pitää varmaankin sitte vaihtaa taas nuo pienemmät kun katsastaa aikoo..
 
lamda lukeminen lopeteta täyskaasulla ajettaessa, eihän lamda lue "liian" rikasta seosta, tosin laajakaista lamda kaiketi kykenee?

se mitä ruisku syöttää. tulee ilmamäärän ja ruiskun boxin sytytys&polttoaine karttojen mukaan.

lamdahan hienosäätää vain seosta "pinta" kaasulla
ajaessa optimiksi
 
no lambdasta viis.. ;D nyt viimekertainen päästömittaus, joutokäynnillä meni läpi eikä lukenu lambdaa ilmeisesti ollenkaan (ainakaan pakokaasu analyysissä ei lambda arvoa näkyny tyhjäkäynnillä)

tosin kaasuläpän asentotunnistin oli muutamia asteita pielessä joten saattoi kai olla pieni "onnenkantamoinen" että meni joutokäynnistä läpi vaikkei ollut lambda mukana.. ???
 
Eikös se lambda arvo pakokaasutestissä ole vain jo ainoastaan putkesta tulevien ainesosien suhteesta laskettu? Ei sieltä putkesta mitään mitattavissa olevia lambdoja pitäisi tulla :p Tai jos tulee yksikin niin lienee suurempiakin murheita kuin pakokaasutesti ;D

Eli toisin sanoen systeemi ei vaan laskenut arvoa.
 
mun mielestä siinä on sen takia siinä katsastuslapussa se lambda arvo että se pitäs olla jossain siinä optimaalisen kohdalla.. ::) eli puhtaampi tulevaisuus..
 
kyllä mulla on mennyt lanceri lävitse vaikka suuttimet on vaihdettu ja smt:stä ollu jotain säätöjä... ::)

Se ecu ohjaa seokset lambdan mukaan oli kierrokset 800 / 2000 (vähäpäästösen mittaus)
 
juu.. mulla ei menny :seina taas hc yli 1000 kun vähä antoi kierroksia... ja tyhjäkäynnillä m.250.. menee hermot.. eli se on otettava kone auki ja alettava tutkimaan jos vaikka venttiilit falskaa.. :'(
 
huollossa mulla aikanaan säädetty venttiilivälykset, nyt ennen uutta pakokaasumittausta säädin ne ohjearvoihin (imu 0.15mm ja pako 0.25mm) ja arvot vaan paheni.. menee vaikeaksi.. :mad: mitenhän tiukkaan noi uskaltaa vetää.. varmaan imu 0.10mm ja pako 0.20mm.. ;D
 
ja lisää vuodatusta:

tutkin noita vanhoja katsastuslappuja ja huomasin pari poittia:

lambdaa ei ole ollenkaan tyhjäkäynnillä (HC noin 250 tietämissä)

Lambda kierroksilla 1.30 :eek: :eek: taitaa olla VÄHÄN liian rikkaalla.. :p (HC päälle tuhat)

ihmekös tuo, olisiko tässä kenties vaikutuksena se että ei niinkään pieni ilmavuoto ennen lambdaa ja seokset sekaisin..
 
Thegr8one sanoi
ja lisää vuodatusta:

tutkin noita vanhoja katsastuslappuja ja huomasin pari poittia:

lambdaa ei ole ollenkaan tyhjäkäynnillä (HC noin 250 tietämissä)

Lambda kierroksilla 1.30 :eek: :eek: taitaa olla VÄHÄN liian rikkaalla.. :p (HC päälle tuhat)

ihmekös tuo, olisiko tässä kenties vaikutuksena se että ei niinkään pieni ilmavuoto ennen lambdaa ja seokset sekaisin..

Lambdan ollessa 1.00 voidaan pakokaasut puhdistaa katalysaattorilla. Jos lambda-arvo on 1.03-1.20 on seos laiha ja moottorin ominaiskulutus pienenee mutta pakokaasupäästöt lisääntyvät. Jos taas lambda-arvo on 0.85-0.90 saavutetaan paras teho mutta toisaalta ominaiskulutus ja pakokaasupäästöt lisääntyvät.
 
hienoa, kiitos infosta, nyt on hankittu seosmittari (kiitokset molmikselle) niin pääsee tarkkailemaan mikä tilanne on.
 
Mitähän sun koneesees on oikeen tehty kun lambdaarvo on tuommoinen ?

Kyllä se on rikki jotenkin. Meinaan väitän että closed loopissa lambda arvo pysyy 1 tuntumassa, vaikka autoonkin olisi tehty radikaaleja muutoksiakin.

Et näe tuolla narrowband mittarilla muuta kuin sen että ollaan helvetin laihalla tai helvetin rikkaalla ja sen että auton open/closed loop toimii. Tosin sehän nyt riittää että näet että meneekö auto closed looppiin :peukku
 
jep, mulla oli lambda särki.. ::)

Uuden lambdan myötä tuli sitten dataa että ollaan todellakin liian laihalla.. tais just 5 lediä palaa tyhjäkäynnillä.. :seina joten tästä sitten rukkasin sytkää ja nostelin ja laskin bensanpainetta.. ei mitään vaikutusta. sitten paineensäädin hevonkuuseen ja uusi yritys. Tulokset parani, jopa parin ledin verran.. ja tästä ylöspäin ei päästy ennekuin keksin alkaa rukata ilmamäärämittaria ja tukin MOLEMMAT ohivirtaukset.. :eek: ja tadaa, näin mittari napsahti heti sinne 1. tuntumaan ja pysyykin siellä vaikka vähän kaasuttelee.. outo juttu.
 
Tänään käytin sitten autoa leimalla 8) arvot oli hyvät mutta CO arvosta jäi kiinni.. :mad: 0.3 olisi saanut olla niin oli vähän yli 1..

varmaan sytkä pielessä..
 
ja molemmat röörit tukossa taas yrittämään, nyt HC jossain 300 tietämillä, lambda noin 0.85 ja CO oli melkein 8.2 :seina juuri ja juuri kun vähän raotin ilmamäärämittarista niitä ohivirtauksia sain alle 6 ettei tule ajokieltoa.. :mad:

EDIT

polttoaineena oli ryssähyvää 98oktaanista. se varmasti vaikuttaa, huomenna uusi yritys.. ja suomalaisella bensalla.
 
ja tänää uusinta yritys:

Ensin molemmat virtaukset kiinni. ei mitään toivoa, häkäarvot taivaissa yms...

sitten toinen nappi pois. ja arvot näytti tältä:

Kierrokset

CO   0.256
CO2   11.06
HC   713
02   6.12
Lambda 1.302


tyhjäkäynti

CO   0.025
CO2  12.28
HC    218
02   4.53
Lambda 1.24

Jos joku keksii jotain järkevämpää kun koneremontti niin voi ilmoittaa..  ::)

ja lisää taustatietoa, lambda anturi on n.1 viikon vanham, katalysaattori kunnossa mutta ilmamäärämittarina toimii 2.4 sapporon mittari.
 
ja tadaa, syyllinen on ilmamäärämittari.. se olikin jotenkin oletettavissa ettei tuo voi kauhean vähäpäästöisesti toimia tuolla sapporon mittarilla..

alkuperäisellä ilmamäärämittarilla tulokset olivat aivan toista:

Tyhjäkänti

CO 0.231
HC 158
02 1.65
Lambda 1.035


kierrokset

CO 0.142
HC 32
o2 1.26
Lambda 1.08
 
noniin, nyt on mullakin mahdollisuus "säännölliseen" testailuun noiden arvojen puolesta. pienellä sytytyksen säätelyllä tuli tämmöisiä tuloksia:

tyhjäkäynti

RPM 1060
CO 0.31
CO2 14,0
HC 89
02 01.5
LAMBDA 1.048

kierrokset

RPM 1900
CO 0,00
CO2 14,7
HC 38
02 00.8
LAMBDA 1.029


nyt ihmettelen miksi tuo lambda ei asetu siihen alueelle.. esimerkiksi erilaisilla sytytyksen säädöillä arvoja saa vielä paremmiksi mutta sitten lambda arvo ei pysy kierroksilla kohdallaan.. täytyy yrittää kirjata huomenna tarkemmin ylös että minne suuntaan käänsin mitäkin niin osaan kertoa minne suuntaa kääntää sytytystä ja mitä siitä seuraa. :D
 
Takaisin
Ylös Bottom