Peruskysymys lancer:n valoista

L

lancer4x4

Guest
Kyse on -91 lancerin pitkistä valoista, eli kun autossa on kahdet umpiot ja molemmissa näyttäisi olevan pitkien hehkulangat, mutta vain sisemmät palavat, niin kuuluuko toimia näin vai onko edellinen omistaja tehnyt oman virityksen, kun sillä on ollut kiinni lisäpitkät. Ulommissa on H4:set ja niistä palaa siis vain lyhyet. Jos molempien kuuluu palaa normaalisti niin onkohan ne vain kytketty sisempien kanssa rinnalle, vain onko niille oma(t) sulakkeet... ? Toivottavasti tajusitte mitä tarkoitan :)
 
Ok, eli edellisen omistajan virityksiä. Tietäiskö kukaan vastausta tohon kytkentä ohjeeseen (taitaa olla viisain että vedän molemmille omat johdot suoraan akulta niin ei tule jännite häviöitä ja käytän vanhoja piuhoja ohjaukseen) ?

Lasketaanko muuten lainmukaan noi yhdeksi vai kahdeksi lampuksi, eli voiko laittaa lisäpitkät vaikka palais sekä sisemmät, että ulommat ?
 
Luulisin, että lasketaan kahdeksi mutta varmuutta ei ole. Käytännössähän sisemmät ompiot ovat oikeastaan jo itsessään ovatkin lisäpitkät.

Mutta käytännössä se, että saako laittaa vielä varsinaiset lisäpitkät ratkaisee, että valojen valoarvo(en muista termiä) ei nouse liian korkeaksi (en muista sitä rajaakaan)  ;D

Koulupapereissa on kyllä jossain kaikki valosäädökset kuhan löytäisi. Ne on vaan niin kivasti arkistoitu ne min paperit ;D ;D
 
Raja on muistaaksi 75, mutta ei valojakaan saa olla neljää enempää, lisävaloissa on kai aika yleinen toi 17,5 ... korjatkoon joku jos parempaa tietoa.
 
Mutta käytännössä se, että saako laittaa vielä varsinaiset lisäpitkät ratkaisee, että valojen valoarvo(en muista termiä) ei nouse liian korkeaksi (en muista sitä rajaakaan)  ;D

Ajoneuvojen valovoima määritellään ns. referenssiluvuilla siten, että referenssiluku 1 on sama kuin 3000 cd. Suurin kaukovalojen sallittu referenssiluku on 100 vanhoilla ja 75 uusilla.

Valovoima I on yksi SI-järjestelmän perussuureista. Sen yksikko on kandela cd.
 
Juu, siis tuo edellinen vielä selkokielisesti (??) ;)

Se menee nykyään näin (voimassa 1.1.1980 tai sen jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa):

Kaukovaloja saa olla enintään kolme paria, joista kaksi paria saa yhtä aikaa toimia. Yhtäaikaa toimivien yhteenlaskettu referenssiluku ei saa ylittää 75:ä.

Lancerissa (ja Coltissa) on, kuten edellä mainittiin, "lain silmissä" jo "vakiona lisäpitkät", koska kummassakin lyhdyssä mainitaan erikseen
a) tyyppikoodit
(ulommissa H4:ssa HCR=Halogen lähi+kauko, sisemmissä H1:ssä HR=Halogen kauko) JA
b) referenssiluvut (ulommissa H4:ssa 12.5 ja sisemmissä H1:ssä 17.5)

Eli autosi edellinen omistaja on pähkäillyt, että koska lisäpitkiä saa toimia enintään 2 paria yhtäaikaa, hän on poistanut H4:ista kaukovalon, jolloin "vielä yhdet" lisäpitkät saa asentaa. Mutta mutta...

Laki sanoo lisäksi, että kaikkien autoon alkuperäisesti tai jälkikäteen asennettujen valojen on toimittava. Nyt ulommissa valoissa ei kaukovalo enää toimi, vaikka lasi sanoo HCR. Eli tarkka katsastusmies ottaa kiinni...

Jos Mitsuun haluaa viimeisen päälle laillisella kytkennällä valojen parannuksen lisäpitkien avulla, on lisäpitkät laitettava vaihtokytkimellä, joka vaihtaa jälkiasennuslisäpitkien ja jompien kumpien alkuperäiskaukovalojen välillä. Ja tätä kytkintä ei tietysti tarvitse käytännössä kuin katsastuksessa... ;)

Suosittelen joka tapauksessa mainitsemaasi uudelleenjohdotusta releillä. Tämäkin homma voi tuottaa yllätyksiä...:-\ Mitsussahan tuon ajan japanilaistyyliin rele "katkoo" maita (eli esim. H4:n kannalla on jännite + lähi/maa ja kauko/maa) toisin kuin perinteisesti (lähi/jännite, kauko/jännite ja jatkuva maa). Mitsua en ole (vielä) kokeillut, mutta vastaavanikäinen Corolla vaati alkuperäisiin lampunkantoihin esivastukset, muuten irroitettaessa polttimot kaikki jännitteet hävisivät alkuperäisjohdoista!

Tästä löytyy käytännön faktapohjaa Mitsun tapaukseen muutaman viikon sisällä... ::)
 
no köh *viime vkonloppuna REF 17.5 lisäpitkät ostanut*

jaa on vai molemmille ajovaloille lancerissa jo omat REF luvut.. en kyl huomannu ku tutkin niitä..
ny tulee keulille mulle siis mun laskuje mukaa vaa yhteensä REF 70.

ja näin tulee pysyy ;D
 
"Lancer",

Et huomannut? Ja autosi on siis C50/C60 -malli? ???
- Tsekkaapas uudelleen! :)

Jos heität C50/60 -malliin kaikkien alkuperäisten valojen _lisäksi_ ref 17.5:t apupitkät, tuloksena on kolme paria kaukovaloja ja yhteisreferenssiluku 95. Toivotan lämpimästi onnea katsastukseen (ja virkavallan kanssa)!! ;D

PS. Se kytkentä kytkimellä on IMHO liian yksinkertainen jättääkseen tekemättä... ;)
 
eiku mullo CB mallinen ;)

eli uudempi..ja eiline tarkempi tutkimus osoitti et sinne saaki oikeesti laittaa lisää vaik kui paljo :D
 
niin ja tää juttu on sitä ainaista jossittelua.........

mulla on tällä hetkellä referenssi luku 125 ja katsastettu noilla valoilla ja oltu ratsioissa noilla valoilla....... se on ihan siitä kiinni haluaako nähdä.............. :p :p
 
hittolainen, mulla ei oo kuin ref.120 äkkiä vaihtamaan ;)
Duunissa kyselin "kuraläpältä" kuin sillä on 4 pitkää katolla, niin se selitti etteivät saa palaa samanaikaisesti ( valintakatkaisija on oltava ) oli joskus saanut sakkoa katolla olevista pistekaukovaloista, kun innokas jeppe oli kiivennyt tarkistamaan päiväratsiassa lukemat :eek:
 
Vissiin pitää lyödä pohjat...

Lancer -92, Referenssi 135. 8)

Mainitsinko että olen myös noiden pitkien lisäksi kahdentanut lähivalot. ;D

Oikeasti, on niiihin syynsäkin. Kahden vuoden sisään hirvi, 2 poroa ja hirvenvasa kopissa. Opettaa muuten yllättävän hyvin että mitä arvoa on sillä että näkee eteensä.
 
Vissiin pitää lyödä pohjat...

Joo, nostaa merkittävästi autoiluharrastuksen laatutasoa kilpailla siitä, kuka eniten rikkoo lakeja autonsa varustelussa. ;)

No, mulle tietysti aivan sama, jos/kun vaan tuli Lancer 4x4:n alkup. kysymykseen selventävä vastaus.
 
Takaisin
Ylös Bottom