Rasvaa Pajeron niveliin

S

Sanna

Guest
Käsittääkseni Pajeron alustassa on rasvanippoja (vm89)

Kuinka usein niitä olisi syytä käyttää? Mitä rasvaa pitäisi käyttää, mitä sitä saa?

Miten tarkemmin ottaen tuo itse rasvaus tapahtuu?
 
Huolto-ohjeen mukaan rasvaus 20 000km välein. Itse rasvaan muutaman kerran vuodessa, kesällä hieman tiheämmin kurassa/möhnässä ajelun takia.

Rasvaksi suositellaan normaalia alustarasvaa, jota saa jokaiselta huoltoaselta (ainaki täällä). Esim. TB:n rasvoissa Universal M tai Multi-purpose Grease. Myydään 400g rasvapatruunoissa.

Rasvaus tapahtuu rasvaprässillä. http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/20_724iso.jpg
 
Kerran vuodessa olen rasvannut. Renkaiden vaihdon  yhteydessä, kun pääsee etuakselistoon paremmin käsiksi kun rengas poissa.
Ja kardaanit sit samalla. Ei siinä muuta kun pyyhkii smäidät pois nuppien päästä ja ehkä pienellä ruuvarilla kannattaa herkistää sitä kuulaventiiliä ennen rasvausta.
 
Juu nyt on taasen ryömitty peltilehmän alla ja etsiskelty rasvanippoja.

Projekti eteni kohtuullisen hyvin, mutta... muutama juttu jäi askarruttamaan.

Mitäpä jos nippaan ei jostain syystä saakkaan rasvaa sisälle (tai ainakin se tuntuu siltä).

Toiset nipat olivat sellaisia että rasvaa meni ihan hyvin ja helposti niveleen. Merkkinä oli tästä se, että rasvaa tuli myös ulos jostain toisesta välistä. Jokunen nipoista oli sellainen että rasvaa ei todellakaan saanut sisälle.

Missä vika, mitä pitäisi tehdä?

Toinen ongelma liittyi nivenen kuntoon. Eli pahimmillaan (havainnon mukaan) oli nivelen kumissa noin 1 cm pituinen viilto, josta tuli rasvatessa ulos ruosteista vettä ja likaista rasvaa. Osassa nivelistä rasva tuli rasvatessa hienosti ulos sellaisesta kumissa olevasta nappulasta, osassa kumin välistä.

Väljyyttä nivelissä ei ainakaan käsipelillä ja isolla ruuvarilla kammetessa tuntunut olevan ja ajotuntumakaan ei kerro väljyydestä.

Missä vaiheessa pitäisi nivel vaihtaa?

Lisäksi nippa ei löytynyt ihan sellaisista paikoista missä niitä piti olla. Eli esimerkiksi alapallonivelessä ei tuntunut olevan missään sitä nippaa... ???

Onko näin etten vain osannut katsoa vai eikö sitä nippaa ole esimekiksi varaosanivelessä?
 
Kuinkas monta niitä rasvattavia nippoja pajerossa on, kun joskus on tullut mietittyä asiaa ja rasvattaessa tulee väkisinkin mieleen, että tulikohan ne kaikki nipat varmasti rasvattua... :seina
 
Jos ei nippaan mene rasva, niin se on varmaanki tukossa ja pitää vaihtaa.

Nippoja ainaki meikällä päässä laskettuna on 19 kpl:
Ylätukivarret 4kpl
Yläpallo 2kpl
Alapallo 2kpl
Raidetangot 4kpl
Apusimpukka 2
Kääntövarsi 1kpl
Kardaanit 4kpl
Näin siis alkuperäis osilla. Ainaki motonetin apusimpukasta puuttuu kumpikin nippa.
 
Piti alkaa oikein laskemaan nipat. Sain edelleenkin luvuksi 17. Alkuperäisessä apusimpukassa ei ole yhtään nippaa, muuten olen samaa mieltä nettijussin kans. 92- jää ylätukivarren sisäpään nipat pois.
 
Takaisin
Ylös Bottom