Releet naksuu sikana

J

jarzka

Guest
Käynnistyksen jälkeen alkaa releiden välinen pingpong-ottelu, välillä konekivääritahtiin, välillä hitaammin. Parin minuutin kuluessa lakkaa. Kun rele menee päälle moottorin kierrosluku alenee eli jonkun verran vaatii kuormaa.
Olisiko hehkun rele tyypillisin vikapää? Jälkihehkua siinä sammuttelee-sytyttelee? Rumputulivaiheesta jäi sellainen mielikuva, että naksuminen olisi releiden välillä ja kuuluisi eri paikoista, mutta en ole varma. Flipperistä kuuluu samanlainen ääni pallon poukkoillessa tolpasta tolppaan yläosassa.
Mitä jos rele jättää jälkihehkun päälle? Eikös hehkut siinä tapauksessa ole aika pian finito?
Naftan kulutus on muuten 13 l satasella, liittyisikö asiaan?
Elikkä mitenkä paikantaa vika ja/tai korjata?
 
m,

yleisin vika lienee kuitenkin sen hehkunohjausboxin ja johtosarjan välinen liitin/liitoksen kontaktit. Itsellä temppuillut (vaan ei temppuile enää )

boxi sijaitsee aika v-mäisessä paikassa kuskin vasemmanjalan polven kohdalla/korkeudella ... se peltilaatikko, kiinni kahdella ruuvilla. ei välttämättä tartte irroittaa , putsailee liittimen...

t:eko_mies
 
Samaan putsausoperaatioon lisäisin sen moninapa liittimen ruiskutuspumpun kyljessä (Mk1 pajessa ainakin sijainti kyseisessä paikassa)
 
Voi olla vika myös koneen lämpötila-anturissa siinä kannen päällä. Sökö tahi sitten liittimet huonosti kiinni.

Kokeile ottaa johdot irti anturista koneen käydessä; loppuuko konekivääri?

Konetilan pesun yhteydessä minulle on tullut joskus myös tuota kk-efektiä; loppunut, kun tärinä on ravistellut pisarat pois ja lämpö haihduttanut lopunkin kosteuden.
 
Itsellä on myös aivan samaa vikaa kuin paulinantero edellisessä selosti. Ei tarvitse olla kuin se anturin kumisuojus rispaantunut ja anturi saa kosteutta, ei tarvitse siis edes vettä, kosteus riittää, niin heti alkaa rätätätä. Loppuu kun paineilmalla kuivaa anturin ja laittaa jotain crc tyyppistä tavaraa.

Oli muuten huikea kokemus ensi kertaa kuultuna tuo releiden flipperipeli. Siinä epätoivoisesti yritti kokeilla liittimiä ja releitä että mikä V___u tälle nyt tuli. Siitähän se sitten loppu kun vähän lämpes mutta pari minuuttia oli pellin alla hyvin touhukas ja epätietoinen mies.
 
Minulla tuo vika ei tunnu löytyvän, vaihdoin uuden lämpötila-anturin sinne kannen etupäähän ja olen mielestäni mennyt läpi kaikki liittimet, jotka on jollain lailla kytköksissä hehkuun ja ruuttaillut niihin öljyä mutta nakutus ei vaan katoa. Eli onko mitään muuta mitä minun kannattaisi tarkistaa voisiko esim. releissä olla jotain vikaa? Olisi kiva saada tuo joka aamuinen puolen- yhden minuutin mittainen naputtelu loppumaan
 
Takaisin
Ylös Bottom