Space Wagonin öljyputkista

pamitsu

New Member
Liittynyt
2 Elokuu 2015
Moi!
Hommasin vuosien jälkeen taas Mitsubishin. Aiempi oli Galant, jonka kanssa testasin jarruja, kun hirvi ilmestyi eteen. Jarrut oli helvetin hyvät ja auto pysähtyi kuin seinään...eikä hirveen:).
Koko perhe oli kyydissä, ja siitä syystä jäi syvä kunnioitus mekkiä kohtaan:)
Nyt on alla Space Wagon (projekti), joka saanut pienen töötin keulaan, jonka takia öljynlauhduttimelta öljypumpulle menevä putki vuotaa. Siis toinen niistä. Ovat siinä heti keulassa puskurin takana. Ilmeisesti jo aiemmin pikkasen haperoituneet, koska yhden mutkan kohdalta sitten vuotaa. Auto on siis diesel, 2.0 ja vm 1998. Kun putket muuten ok, kannattaako esim niitä korjauttaa? Vai ostaa maahantuojalta tai tarvikkeena vai jopa purkaamolta? Onko kellään mitään kokemusta jostain näistä vaihtoehdoista tai jopa myydä ehjiä?:) Kiitän jo etukäteen vinkeistä/tiedoista/ohjeista
 
Vs: Space Wagonin öljyputkista

Helpoin hommahan on että teet uudet letkut... Mutta niissä molemmissa päissä on se mitsun oma liitin. Ja jos ne purat ehjinä pois niin niihin uudet letkut väliin.. Stanu banjot ei pidä niiden mitsun pulttien kanssa...
En nyt muista kuinka se oli kiinni sielä ö-pumpun päässä mutta siihen saa kyllä tehtyä liitoksen joka toimii...
Ja olihan tässä autossa oikeen lauhdutin ettei vaan sitä kieppiä sielä nokalla...?

Ku muistaisin että ne letkut makso hunajaa timanttitiskillä...
 
Vs: Space Wagonin öljyputkista

Ok, kiitos vinkeistä. Kyselin tuota putkea ihan maahantuojan edustajalta, mutta se oli pudotettu varaosalistalta, eli sitä ei enää saa originaalina. Siispä vaihtoehdoiksi jää teettää itse tai etsiä käytetty. Päädyin tuohon tee se itse versioon, eli nyt pitää koeponnistaa kuparinauhalla ja tinalla paikatut reiät. Jos edelleen vuotaa, pitää taas fundeeraa. Tuossa on oikein lauhdutin eli sellanen n. 15x20cm kokonen vähän syylärin näköinen laatikko siinä syylärin edessä, 2.0 diesel moottori on tämä laite. Laitoin varmuudeksi vielä pariin paikkaan kyselyn, josko näitä saisi teetettyä sopivaan hintaan. Vanha putki on näemmä ihan ruostumalla ruostunut eli tullut elinkaarensa päähän tuosta kohtaa. Jatkan ponnisteluja
 
Vs: Space Wagonin öljyputkista

Homma etenee. Ensimmäinen kuparilanka/tinaus-paikka kesti, mutta löytyi toinen vuotokohta. Sen paikkaus taas epäonnistui, eli alkoi samantien vuotamaan ja tuli epäilys, ettei ensimmäinenkään paikka kauaa kestä. Siispä paikalliseen hydrauliikka ja pienkoneita myyvään ja korjaamaan yritykseen, jossa tuo letku valmistui viidessä minuutissa oikeanlaise banjoliittimineen, 52€, ei minusta paha. Kiinnitys ja nyt siltä osin kunnossa kun nimimerkillä oli hyvin tilaa kulkea puskurin takana, toimii.
Mutta, kun kaikki piti olla kunnossa, ohjaustehostin sitten vielä vuotaa. Säiliötä täyttäessä, ihmetteli miten paljon sinne nestettä oikein menee, kunnes katsoin auton alle, ja sieltä hän sitä nestettä tippui. Vielä tutkimatta, onko vuoto pumpussa vai letkussa. Mutta mistä näitä pumppuja kannattaa kysellä, jos vika on siinä?. Motonetissä ainakin aika vähän tämän version osia. Kiitos avusta, jos jollain parempaa tietoa :peukku
 
Vs: Space Wagonin öljyputkista

Pakko lisätä vielä. Tässä tabletissa on joku helvetin ennakoiva tekstin syöttäjä päällä, ja en ole vielä keksinyt miten sen saa pois päältä. Siksi kirjoitus voi välillä olla ihan jotain muuta, kun piti, vaikka koitan näitä korjailla sitä mukaa kun ennakoiva niitä suuressa viisaudestaan sotkee. Joku fiksu tänkin keksinyt. Ettei niinku ihminen saa tehdä virheitä? Kone sitten korjaa ne ja vähän muutakin ja kukaan ei ymmärrä kirjoituksesta enää yhtään mitään.... :nykii
 
Vs: Space Wagonin öljyputkista

Tää projekti on maalissa. Öljyvuoto pitää uudella letkulla ja purkaamolta haettu ohjaustehostimen pumppu (80€) myös. OT-pumppu ois maksanut Deltalla 950€ ja 2,4 mikrosekunttia mietittyäni, päätin ajella Härski Hartikaisen myyntitiskille :driver
 
Vs: Space Wagonin öljyputkista

No ei tää taas mennyt ku Strömsöössä. Tänään oli katsastus. 1. Öljyvuotoa edelleen. Ei samasta paikkaa kun aiemmin, mutta siitä läheltä. Koitan huomenna paikallistaa tarkemmin. Tippaa pudottaa. 2. Oikea etu jarruta tasaisesti. Levy soikea tai kolmen kuukauden seisomisen jäljiltä joku juntturissa. 3. Vasemman ajovalon suuntaus, ruuvia kääntämällä. Eli ei tämä paha. Mutta. Kun läksin asemalta kotia kohti, kone alkoi oudosti raksuttaa, kuin venttiilit hakkais. Öljyä on... 35 km matkaa kotiin. Otin riskin ja ajoin hissin Kissun. Katsastukseen ajaessa toimi normaalisti. Joutuihan päästötestissä inssi toki painamaan kaasua, mutta pitäs 220" tkm dieseli se kestää. Raksutus pikkasen voimistui kun matka eteni, mutta kone toimi perille asti ja tyhjäkäynnillä oli ihan tasaista.
Jos jollakin jotain tarkistus listaa, miten tätä hommaa alkaa purkamaan, olisin kiitollinen:). Historiaa voi lukea edeltä
 

Liitetiedostot

  • IMG_20150813_204947.jpg
    IMG_20150813_204947.jpg
    80 KB · Lukukerrat 848
Vs: Space Wagonin öljyputkista

rupeeko toi koneen raksutus siinä 2000rpm kohdilla pahenemaan? ettei olis kiertogangen laakeri ottanu kipeetä.voi kuulostaa hyvinkin kuin tulis venoista ääni kyseises tapauksessa. on tullu meinaan vastaan moinen ,toisin mulla bensakoneessa. hakkasi mäntä nimittäin kanteen,siksi kuulosti ihan venan paukutukselta.

ei kai tuo kuva ole karjaalta otettu?
 
Vs: Space Wagonin öljyputkista

kyllähän tuo raksutus tietty kierrosten noustessa voimistuu. Mutta öljykopan kun avasin ja ajattelin, josko venttiilejä säätämällä ääni muuttuisi, huomasin pari juttua, mitkä voisivat olla syynä tähän ylimääräiseen ääntelyyn. Tuossa on kuva, en tiedä saako siitä mitään selvää, mutta siinä on noita keinuvipuja 8 kpl ja ne on pareittain toisiinsa liitetty tollasella teräsjousella, joka estää niitten sivuttaisliikkeen. Tämän oikeanpuoleisen parin kohdalla se jousi on levähtänyt jostain syystä (kuvassa näkynee, että eri muotoinen kuin nuo muut kolme), eli ei enää pitä tuota paria kohillaan. Samalla tästä parista on se lautanen, joka tulee sitä venttiiliä vasten ja josta myös toisesta päästä se venttiilin välys säädetään, niin toisesta on tuo muovi"prikka" rikki ja toisessa lautanen jumissa, eli ei liiku ikäänkuin nuo muut, eli vapaasti pyöreän istukan ympärillä, vaan on jämäkästi yhdessä kohdassa. Tuossa oli kolmaskin "jumittunut" eli viidennen keinuvivun lautanen. Uskon ja toivon, että vika olis tuossa ja kun nuo keinuvivun päässä olevat säätölautaset ja tuon jousen vaihtaa, sekä tietty venttiilit säätää, kone laulaa taas uutta laulua. Toivon mukaan ei tarvi tuota kiertokangen laakeria alkaa kaivamaan, mutta hyvä tietää, että se on yksi mahdollisuus. Osien kanssa onkin sitten toinen juttu, eli jousi löytyy maahantuojalta tilaamalla alle 3 €, mutta nuo keinuvivut pitäisi ottaa kokonaisena pakettina, jollonka hintaa alkaa kertyä. Löysin kuitenkin pätevän moottorialan yksityisyrittäjän, joka lupasi penkoa miljoonalaatikot läpi ja kysellä kylien Mitsu-ihmisiltä jelppinkiä. Tänään pitäisi selvitä mitä löytyi ja mitä maksaa. Siihen asti punnerran jarrujen kanssa. Aurinko paistaa ja lämmintä riittää, paras ilma korjata autoa, mitäs sitä muuta...:)
 

Liitetiedostot

  • mitsuvent1.jpg
    mitsuvent1.jpg
    147.4 KB · Lukukerrat 620
Vs: Space Wagonin öljyputkista

Se oli kiertokangen laakeri....ja on edelleen:). Nyt vaan pitäisi myös kiertokankikin vaihtaa tai koneistaan uudelleen, mutta se on meikäläiselle jo liian suuri projekti.... Ellei täältä löydy apuja sopivaan hintaan, millä tuon saisi kuntoon. Vihdoin johtuu kuntoisen laakerin toisesta koneesta tähän meikäläisen koneeseen. Hioin vähän kangen pintaa hienolla hiomapaperilla (1000) ja laitoin koneen taas kasaan. Kiertokanki oli selkeästi kärsinyt viallisesta lasketusta, eli ei ollut ihan sileä. Mutta kun käynnisti, kone kävi nätisti ja eikun katsastuksen. N. 35 km tätä iloa kesti, kunnes laakeri sanoi ilon riittävän ja alkoi taas pitämään ääntä. Tätä veikkasi myös Mikko412, joka sattumalta asuu tässä ihan naapurissa ja jelppasi tässä projektissa, josta suuri kiitos. Pienenä mainoksensa sallittakoot, Mikolta löytyy paljon Mitsujen osia, ja minäkin niitä ostin. Ja hinnat kohdallaan:).
Eli jos löytyy joku taitava mekaanikko sopivaan hintaan tuo kunnostamaan, ota yhteyttä. Tai sitten myydään pois myöskin sopivaan hintaan:). Autossa paljon hyvää, mutta.....
 

Liitetiedostot

  • IMG_20150831_124200.jpg
    IMG_20150831_124200.jpg
    73.4 KB · Lukukerrat 490
Vs: Space Wagonin öljyputkista

Kun ei hyvää Mitsua viitti ilmaiseksi antaa, eikä varsinkaan romuttamolle viedä, päädyin siihen, että teen ensimmäistä kertaa elämässäni koneremontin:). Tarttis kuitenkin vähän jelppii kerhon tietäviltä jäseniltä. Eli kiertokanki ja siihen uudet laakerit pitäs vaihtaa. Mistä saa laakerit fiksuimmin? Kiertokangen sään ostamastani varaosamoottorista. Laakerit olisi hyvä samalla uusia. Sekä kaikki tarvittavat tiivisteet. Onko kellään työ ohjeita tai purku kuvaa projektiin? Erikoistyökalut? Löytyykö momenteista mitään ohjeistusta? Pari kysymystä ja homma alkaa:). Kone irti ja siitä sitten eteenpäin.
 
Vs: Space Wagonin öljyputkista

siis se kampiakselin kaula tarttee hiotuttaa koneistamossa myös,kiertokangen vaihto ehkä tarpeeton jos on vielä alapään silmukka muodossaan ;)

tietysti sen kampiakselin vois ottaa siitä varakoneesta mikäli on kauloiltaan siisti ja toleransseissa ja sit vaan uusis siihen uudet laakerit kk sekä runkolaakerit.
 
Vs: Space Wagonin öljyputkista

Kiitos Mikko taas avusta :peukku. Tässä aikani noita osia, työkaluja ja tilojani tutkailtua, ja lisäksi omia taitoja kyseisen remontin tekemiseen arvioituani, pakko nostaa hanskat pystyyn ja laittaa tämä, muulta osin ihan ihan loistava automobiili, myyntilistalle ja jollekin muulle projektiksi tai erittäin arvokkaaksi varaosa-autoksi. Eli silmät kyynelehtien :'( ilmoitan, että tästä saa vielä hyvän Mitsun hintaan 250€ ja vaihdossa voidaan huomioida esim Ford mondeoon (vm 1998) sopivat nastarenkaat.
Siirrän myyntiosastolle....
 

Liitetiedostot

  • mitsu1a.jpg
    mitsu1a.jpg
    192.3 KB · Lukukerrat 274
Vs: Space Wagonin öljyputkista

Myyty. Siirtyi kaverille, jolla samanlainen ja pystyy hyödyntämään auton osia ja jopa värikin täsmäsi. Tämä on sitä kestävää kehitystä, eikä se, että autoista tehdä sellaisia elektroniikka pommeja, että kun niistä konepellin avaa, niin johan päästöarvotkin muuttuvat ympäristö ystävällisiksi...:). Ehdotan, että ennenkuin sähköauto saadaan sille tasolle akkuineen, latausverkostoineen ja hintoineen, että niillä oikeasti pärjää niinkuin autoilla pitää pärjätä, lopetetaan uusien autojen tuotanto kokonaan ja keskitytään pitämään nämä vanhat liikenteessä ja kehitetään niihin lisälaitteita ja uutta osaa, millä voidaan vaikuttaa mm päästöihin. Uusia autoja saisi vain erikoistilauksesta isolla rahalla, käsintehtyjä. Autotehtaat voisivat pistää kaikki voimavarat sähköautojen kehitykseen ja vanhojen siihen asti hengissä pitämiseen eikä tule tuota muovi- ja elektroniikka rojua uusien autojen muodossa lisää. Vanhat autot voidaan myös kierrättää autotehtaiden kautta ja modifioida niitä uudelle tasolle eli pistää uutta palikkaa tarpeen mukaan ja takaisin myyntiin..... Toki koko prosessi menee uusiksi ja oravanpyörä pikkasen voi jumittaa ja ehkä joku kaatuakin, mutta rohkea rokan syö ja monasti vanhassa vara parempi tai jotain:) Kuubassahan tätä toteutettiin pitkään ja siellä 60 luvulla tehty auto oli "melkein uusi" tähän päivään asti. Unohtu vaan se uudella energialla kulkevan auton kehittäminen....:) Ehkä hankala tätä saada käyntiin, mutta kunhan yritin:)
 
Takaisin
Ylös Bottom