Taas "päästömittauksesta"

M

Maxpain

Guest
Mitens selailin nettii ja törmäsin tämmöseen.

Eikös tässä oo helannon jutut vaakalaudalla jos toi ei pitäis paikkaansa ;D

Edit: Otsikko oli vähän väärä mutta tarkotin tätä:

Toisaalta monet moottorit menevät tyyppihyväksynnän sisään myös
yleisen tyyppinumeronsa perusteella, eli esmes jos täkäläiseen
Galantiin haluaa kenkälusikoida nousevan auringon maasta tuodun
Galant/Legnum/Eterna/Emeraude Super-VR4:n tuplaturbokuutosen
niin sen vapaastihengittävän version paperit kelpaavat konttorille
kun moottorityyppi 6A13 on hyväksytty.

Elikkä hain tolla jotain sen tyylistä et omistan vaikka lancer gti:n ja se on tehty 92 jälkeenpäin niin jos siihen laittais turbon niin silloin tarvis tehdä se hemmetin kallis pakokaasumittaus. mut jos vaihtasinkin siihen 4g93t moottorin joka on turbolla ja päästömittausta ei tarvittais kun ko moottorityyppi on hyväksytty.

Vai muuttuuko tuo moottorityyppi kun t kirjain tulee perään ? ja onko edes 4g93t moottori merkintää olemassa Vai onko se t tullut netissä tuohon perään helpottaaksen tunnistusta?

Toivottavasti sait selvää mitä haen tolla löpinällä. :)
 
Eiköhän tuota varten tarvitse kyseistä konetta kuitenkin asennettuna ihan tehtaan jäljiltä kyseisessä autossa?

Eli mun käsittääkseni tuota lanceria pitäisi olla valmistettu tuolla 4G93T koneella, jotta siihen saisi tuon koneen laittaa.
 
eli onhan tätä valmistettu.. mallina GSR ja 195(?) hp tehoina.

4G93T

Displacement, cc 1834
Engine model 4G93T (turbo)
Max.power (Net), kw(PS)/rpm 195 ps (143.42 kw) / 6000 rpm
Max.torque(Net), N*m(kg*m)/rpm 27.5 kg*m (269.68 N*m) / 3000 rpm
Power density 6
Engine type Serial 4 cylinder DOHC16 valve IC turbo
Engine information
Fuel system ECI multiple (electrically controlled gasoline injection)
Turbocharger Turbo with intercooler
Fuel type Unleaded premium gasoline
LEV system (Low emission vehicle) No
Compression ratio 8.5
Bore, mm 81
Stroke, mm 89
Final gear ratio
Fuel consumption at 10-15 modes, l/100km 9
 
en tiiä millä on joku saanut kepluteltua, mutta
veikkaampa että päättäjien silmis 4G93 JA 4G93T on täysin eri tyyppiä saamaten kuin 4G63 ja 4G63T.

toivon että tuossa olisi porsaanreikä, mutta epäilempä
vain.
 
ja jottei pakka viel olis tarpeeks sekasi..laitetaas vie 4G92 .. ja se 4G92 (Mivec) ...mikä ei näy mallimerkinnässä ;)
 
No toi mivekki varmaan menis ny ainaskin. Mut niiden saatavuus voi olla vaan aika heikkoa...
 
Lacer: nyt olet oikeassa sitä ei erota tyyppimerkinnässä, mikäli niitä on ollut lancereissa ja
toi homma että tyypihyväksytty moottori homma pätee,
niin silloin sen saa rekisteriin.

mutta näin vähän off topiccina 1.6 galantin saa suomessa rekisteröityä mivec moottorilla.....;)
 
sama tänne ku toho evo juttuun pastesin...


elikkä AKEn vastaus:

Tyyppikatsastus ei ole ollut pakollista henkilöautoille pitkään aikaan. Jos auto täyttää käyttöönottopäivänsä mukaiset e-hyväksyntävaatimukset, minkä Euroopassa käyttöönotettu auto yleensä tekee, niin auton saa rekisteröityä Suomeen helposti. Jos auto on tuotu käytettynä Japanista, niin rekisteröinti on vaikeampaa, mutta auton olleessa suhteellisen vanha, ei silti mahdotonta
 
Suomessa automaahantuojat pääsevät vaikuttamaan myös teknisiin vaatimuksiin miltei enemmän kuin eduskunta. Niinpä Autotuojat ry:n vaatimuksesta taannoin pykäliä uusittaessa pyyhittiin yli sellainenkin pykälä, jossa esitettiin, että osoitukseksi ajoneuvon vaatimustenmukaisuudesta riittää, jos se on ollut rekisteröitynä toisessa EU-maassa.

Tätä uudistusta ei rohjettu tehdä viime vuoden lopullakaan, jolloin lainsäädäntöä uudistettiin radikaalisti.

Vaatimustenmukaisuudesta siis vaaditaan aina todistus. Vanhemmille autoille riittää esim. Saksan TÜV:n antama todistus, mutta EY-tyyppihyväksytyiltä vaaditaan yleensä valmistajan tai sen edustajan antama vaatimustenmukaisuustodistus. Se ei kuitenkaan aina ole tarpeen, sillä jos esimerkiksi auton vanhoista rekisteripapereista käy ilmi, mikä variantti ja versio on kyseessä, silloin tämä riittää. Saksan rekisteripapereissa tuota tietoa ei ole.

Vaatimustenmukaisuustodistuksen pitää olla yksilökohtainen, sillä periaatteessa aivan samasta automallista voi olla esimerkiksi neljä erilaista versiota tai varianttia. Jos vaikkapa vain moottorinohjausjärjestelmän ohjelmointia muutetaan, auton päästö- ja kulutusmittaukset on tehtävä uudelleen. Tehtaan tiedostoihin on merkittävä, minkä dokumentin perusteella milloinkin valmistettu auto täyttää vaatimukset.

Eli byrokratia pyörittää maailmaa tässäkin tapauksessa, ja suomalaisen autokaupan edustajat ovat tunkeneet pukinsorkkansa tähänkin soppaan vahvistamaan byrokratiaa

pissipäät !! :(

tuolta paljon lisää http://forums.foop.fi/tuulilasi/?a=sd&g=150500&q=333072
 
jahas.. Vemicilt soitti joku inssi just...ja keskusteltuamme tulos tämä:

1. Autosta josta moottori on otettu on saatava valmistenro

2. Voivat antaa/luovuttaa vain Euroopan sisällä myydystä autosta PÄÄSTÖ, ALUSTA ym paperit, koska heillä ei ole kuin Euroopan myyntimallien kirjat/paperit


keskusteltiin siis 4g93T ja 4G92(mivec) koneista...

Samalla juteltiin hetki Evosta ( Evo 1-4 käytännössä sama alusta ja tämä riittää katsastusmiehelle)
Evon "muutoksesta" ei saa papereita, mutta EI tyrmännyt ajatusta tuontiautosta. Tässä tapauksessa saatava vain paperit millainen alusta pitää olla ja päästöpaperit. Tämän pitäis riittää AKElle.. ja näinhä on AKEkin vastannut mulle jo.
 
Joo, tiedustelin Vemiciltä tota yhdenmukaisuustodistusta jokin aika sitten, sanoivat et se maksaa 50€ ja ylöspäin riippuen siitä kuinka paljon täytyy kirjoja selata.

Ja mitä tulee tohon päästötodistukseen, sanoivat että se on katsastusmiehestä kiinni, kannattaa kysyä konttorilta ensimmäiseks ennenko ostaa mottia et vaatiiko ne kyseiseen moottorinvaihdokseen päästötodistusta (omassa tapauksessa oli vm.81 Galant johon suunnittelin turbokonetta) Tässä mun tapauksessa Vemiciltä veikattiin et todistusta ei välttämättä tarvita kun kyse on niin vanhasta autosta.

Nyt kun tuli mieleen, ne sano Vemiciltä et levyjarrut täytyy taakse asentaa, mut on jääny semmonen mieleen että kun selasin joskus Sapporon varaosakirjaa, (80-luvun alun Sapporo) turbo-Sapporossa on takana rumpujarrut ja jäykkä akseli, vaikka GSR -mallissa onkin levyjarrut ja erillistuettu perä. Onks kellään tietoa et puhuko se Vemicillä mulle sontaa?? ???

Muistaakseni AKE:a lainatakseni, riittää että auto on muutettu vastaamaan alkuperäistä, eikä muuttaa sitä identtiseksi...
 
Takaisin
Ylös Bottom