Terve vaan!

T

terppa82

Guest
Tulin juuri hommanneeksi pitkän -86 td pajeron. Eka maasturi ja mettään pitäs päästä. Ny tarttis vaan saada siihen jostain edullisesti isot maastokelpoiset gummit ja rek.otteeseen huoltoautomuutos. :-\ Saas näh kuinka onnistun hankkeessani.
 
Onnittelut aluksi hankinnastasi ja tervetuloa joukkoon. :peukku

Jos haluat uudet ja edulliset maastorenkaat, osta Insa Turbo Sahara -merkkiset renkaat. 31x10,5x15 -kokoiset esim. offivarusteessa 90 euroa / kpl. Tuossa linkki: http://www.offivaruste.com/catalog/product_info.php?products_id=825 Kehuvat noita hyviksi. Yhdellä saman offiseuran kaverilla on sellaiset ja on ollut tyytyväinen hankintaansa. Tai sitten suuntaa katseesi offipalsta osto- ja myyntipalstalle: http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/forum.asp?FORUM_ID=210. Sieltä löytyy kaikenlaista offirompetta, renkaat mukaanlukien. Muutoinkin hyvä hyvä foorumi tuo offipalsta vaikkeivat kylläkään siellä pajeroa tippaakaan arvosta. Mutta kyllä sieltä meitä offia harrastavia pajero-miehiäkin muutama löytyy kuten täältäkin. ;) Tuo 31x10,5x15 koko on suurin minkä saat vanhakoppaiseen pajeroon pelkällä muutoskatsastuksella. Ja jos metsässä autollasi mielit kuljeksia, niin ehdoton hankinta jonka ensimmäiseksi kehottaisin hankkimaan jopa ennen niitä maastorenkaita on Hi-Lift maastotunkki. Ei maksa paljoa, mutta pelastaa monissa paikoissa ja toimii tarvittaessa myös taljana. Noilla eväin varmaan pääset alkuun jos offaamaan mielit ja autan mielelläni jos lisäkysymyksiä tulee. ;)

Ja jos kysyttävää tulee pajerosta ja sen tekniikasta, niin tämä on oikea paikka... :peukku

Vielä kerran tervetuloa joukkoon tummaan... ;)
 
Onpahan rouhee renhas ;D onko toi pelkästään maastoon vai saako ajaa myös asvaltilla ? Ja miten kestää kaupunkiajossa ?
 
Juuba sanoi
Onpahan rouhee renhas  ;D onko toi pelkästään maastoon vai saako ajaa myös asvaltilla ? Ja miten kestää kaupunkiajossa ?

Kyllähän niillä kaupungissa saa ajaa. Kuka sitä kieltää? Ajanhan minäkin jatkuvasti noilla 33" BFG mud-terraineilla. ;) Ei sitä jaksa alkaa renkaita vaihtamaan joka safarin jälkeen. ;D Sitä paitsi mulla ei edes ole muita kesärenkaita kuin nuo mutikkaat. Talveksi tietysti vaihdan alle nastarenkaat, mutta nekin vasta offikauden päätyttyä marraskuun lopussa. Kestäähän ne maastorenkaat kaupungilla ajoa, tietysti rengasmelu on vähän suurempi kuin pizzaleikkureilla, mutta ei se ainakaan minua ole haitannut. Samoin tuo mainitsemani kaveri joka hommasi nuo Insa Turbo saharat, ajaa kesät talvet samoilla renkailla. Ja tuohan tuollaiset karkeakuvioiset maastorenkaat katu-uskottavuutta. Onpahan sitten ainakin auto joka kerää katseet kaupungilla, kuten itse olen saanut huomata. ;D
 
Hammer sanoi
korjaus 31x11,5x15 ;)
Minkälaisen / kokoisen vanteen tarvii ? Ja noi koko merkinnät ei mulle aukee...eli 31 mitä x 11,5 mitä x vanteen halkaisija(ko) ? Ei taida mennä vakio vanteelle ?
Alko ihmeesti himottamaan tollaset nakit kesäkäyttöön jos eivät ton enempiä maksa  ;D Talvella joutuu laittamaan perusmatalat, muuten ei yllä auralevy maahan  :p
 
nettijussi sanoi
Hammer sanoi
...Tuo 31x10,5x15 koko on suurin minkä saat vanhakoppaiseen pajeroon pelkällä muutoskatsastuksella ...
korjaus 31x11,5x15 ;)

Tuokin on kai inssi-kohtaista. Minulle täkäläisellä konttorilla sanoivat tiukasti tuon 31x10,5x15 olevan suurin sallittu koko kun tiedustelin 31x11,5 koon leimauttamista.
 
Hammer sanoi
nettijussi sanoi
Hammer sanoi
...Tuo 31x10,5x15 koko on suurin minkä saat vanhakoppaiseen pajeroon pelkällä muutoskatsastuksella ...
korjaus 31x11,5x15 ;)

Tuokin on kai inssi-kohtaista. Minulle täkäläisellä konttorilla sanoivat tiukasti tuon 31x10,5x15 olevan suurin sallittu koko kun tiedustelin 31x11,5 koon leimauttamista.
Jos on 205 alkuperäinen, niin suurin muutoskatsastuksessa hyväksyttävä on 12" leveä rengas, eli kannattaa inssien hommata uudet patterit laskukoneeseen.
 
Ja noi koko merkinnät ei mulle aukee...eli 31 mitä x 11,5 mitä x vanteen halkaisija(ko) ?

Ovat ns. "Jenkkikokoja" eli siis tuumia. Tuumahan oli 2.54 milliä, eli kokoon pääsee kiinni kertomalla tuumat milleillä :D

Jos katsellaan noita kahta mainittua kokoa eli 31*10.5*15 ja 31*11.5*15 niin ne vastaavat suunnilleen:

31*10.5*15 => 265/75 R 15 kokoa ja
31*11.5*15 => 295/70 R 15 kokoa

Minkälaisen / kokoisen vanteen tarvii ? Ei taida mennä vakio vanteelle ?

Sekin on varmaan laskettavissa, mutta katsotaan STRO:sta...

31*10.5*15 mitoitetaan 8,5 tuuman vanteelle ja
31*11.5*15 mitoitetaan 9 tuuman vanteelle.

Kyllähän noista varmaan kumpainenkin menee vakiolle 6 tuuman vanteelle, mutta ei niitä kannata mennä konttorille näyttämään. Käsittääkseni vanteen pienimmälle ja suurimmalle koolle on tietyllä renkaalla jokin rajoitus.

Alkaa ainakin kovin kapeassa vanteessa jo kulutuspintakin taipumaan :-[ Mutta toisaalta on siitä jotain hyvääkin maastossa. Muuten ei kyllä edes rengas taida tykätä tuollaisesta "survomisesta". Ihan sama kun juoksisit 5 numeroa liian pienillä kengillä maratonia.

Alko ihmeesti himottamaan tollaset nakit kesäkäyttöön jos eivät ton enempiä maksa ;D

Miksiköhän? Ajatko paljonkin maastossa? Päivittäin kenties?

Kun maasto-ominaisuudet paranevat, katuominaisuudet huononevat. Rengas on aina kompromissi. Halpaa rengasta ei kannata ostaa sen takia että se on halpa :eek:

Muuten kyllä täytyy myöntää että maastorenkaaksi ovat kyllä kohtuu hintaiset.

Talvella joutuu laittamaan perusmatalat, muuten ei yllä auralevy maahan :p

Kesällä kesärenkaat ja talvella talvirenkaat.
 
31*10.5*15 mitoitetaan 8,5 tuuman vanteelle ja
31*11.5*15 mitoitetaan 9 tuuman vanteelle.

No niin, itse itseäni lainaten ;D

Noista vanteista...

225 leveä vakiorengas 6 tuuman alkuperäisvanteella mene lokasuojaan kovin hyvin, ei edes roiski kyljille.

235 leveä kesärengas 7 tuuman vanteella tulee jo lokasuojasta ulos, tosin kulutuspinta ei näy reunan alta (tulkintakysymys).

Kuitenkin jo tämä 235 vaatisi mielestäni ainakin etulokasuojien levennyksen, ihan jo tuon kuraamistaipumuksen vuoksi.

Jos alle laitetaan 8 tuuman vanne, on se jo kyljestä ulkona, 9...10 tuuman vanteesta puhumattakaan. Kaipa tähän jotain vaikuttaa se "off-sett" mutta en osaa siitä tarkemmin sanoakkaan.

Jos haluaa "maltillisen jenkkirenkaan" niin pitäisihän sieltä löytyä koko 30*9.5*15 myös? Vastaa suurinpiirtein 235/80 R 15 rengasta.

Olenhan minäkin maastorenkaita haaveillut, mutta nyt kuitenkin vähäisen maastoajo tarpeiden takia myöskin jo haudannut haaveet.

Katurengas on aivan onneton mudassa. Tukossa välittömästi. Kitkarengasta en enää suostu ottamaan talvirenkaaksi, koska nastat ovat niin paljon paremmat.

Jos ei kovast halua tehdä muutoksi autoonsa, niin "vanhakoppaisessa" Pajerossa on 235/75 R 15 se suurin rengas mielestäni.

Maastoon aina halutaan mahdollisimman suuri rengas, mutta se ei käsittääkseni ole aina niin suoraviivaista, Onha iso rengas jossain hyvä mutta...
 
Kyllähän niillä kaupungissa saa ajaa. Kuka sitä kieltää?

Saa ajaa, toki vain :peukku

En tiedä ihan tarkkaan mitkä leimat renkaan kyljessä pitää olla, mutta varmaan yleissääntönä on se, että ihan muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta lähes kaikilla renkailla saa ajaa kadulla.

Nämä poikkeukset muodostaa ne mutarenkaat joissa on nyrkin kokoisia nappuloita ja 10 senttiä tyhjää välissä. Varmaankin joku viksumpi osaisi heti sanoa mitkä erottaa katurenkaan ja maastorenkaan (jolla ei ole asiaa kadulle), mutta kuvion karkeus ei sitä välttämättä tee.

Ajanhan minäkin jatkuvasti noilla 33" BFG mud-terraineilla. ;) Ei sitä jaksa alkaa renkaita vaihtamaan joka safarin jälkeen. ;D

Tämä onkin se ongelma. Jos ostaa kovin erikoiset renkaat että niillä ei hyvälläkään omallatunnolla oikein pysty ajamaan kadulla (asvaltilla) on sitten nähtävä se vaiva että aina vaihtaa "harrastamisen" jälkeen katurenkaat alle. Useimmat eivät viitsi ja siksi ostetaankin maltillisempi rengas jotta se sopii hyvin kaikkialle.

Sitä paitsi mulla ei edes ole muita kesärenkaita kuin nuo mutikkaat.

Mutta nuohan ovat vielä ihan "maltilliset" kuvioltaan ::)

Talveksi tietysti vaihdan alle nastarenkaat

Niin minäkin, olen oikein tyytyväinen nastarenkaisiin, kitkarenkailla lipsuttelun jälkeen.

Kestäähän ne maastorenkaat kaupungilla ajoa, tietysti rengasmelu on vähän suurempi kuin pizzaleikkureilla, mutta ei se ainakaan minua ole haitannut.

Kestäväthän ne jotakin, sillä urasyvyyttä on reilusti (useitä kymmeniä millejä). Silti kuitenkin kuvittelen että asvaltti syö pehmeän maastorenkaan pintaa hanakasti verrattuna asvalttisenkaaseen?

Rengasmelu saattaa olla kovempi, mutta ei välttämättä. Toiset karkeammat maastorenkaat ovat erittäin hiljaisia. Enpä nyt valitettavasti osaa kehua merkkiä, mutta ei tuo kuvion karkeus suoraviivaisesti äänekästä rengasta tee. Tässäkin asiassa voi yllättyä positiivisesti :peukku

Ja tuohan tuollaiset karkeakuvioiset maastorenkaat katu-uskottavuutta

Täh, mitä se on ???

Onpahan sitten ainakin auto joka kerää katseet kaupungilla, kuten itse olen saanut huomata. ;D

Minäkun olen aina luullut että ei ne mummot mitään renkaita osaa katsoa, kunhan paukuttavat kepillään konepeltiä, onneksi on nautarauta (vielä toistaiseksi) keulilla ;D
 
Sanna sanoi
En tiedä ihan tarkkaan mitkä leimat renkaan kyljessä pitää olla, mutta varmaan yleissääntönä on se, että ihan muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta lähes kaikilla renkailla saa ajaa kadulla.

Tietysti näin offiharrastajan näkökulmasta sanoisin, että esim. boggerit ja mudzillat ovat sellaiset renkaat, joita ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa hyviksi asfaltilla, mutta tuskinpa kukaan tulee kieltämään vaikka sellaisilla kaduilla ajaisikin. Varsinkin jos renkaat ovat laillisesti otteessa. Mud-Terrain sinällään on vielä hyvä ajaa kadulla. Sen sijaan esim. eräs offikaveri ajaa jatkuvasti Super Swamppereilla, joilla ajaminen muistuttaa jo hieman traktorin ajamista. Eikä hänellekään kukaan ole vielä tullut renkaiden kuvioista valittamaan.


Tämä onkin se ongelma. Jos ostaa kovin erikoiset renkaat että niillä ei hyvälläkään omallatunnolla oikein pysty ajamaan kadulla (asvaltilla) on sitten nähtävä se vaiva että aina vaihtaa "harrastamisen" jälkeen katurenkaat alle. Useimmat eivät viitsi ja siksi ostetaankin maltillisempi rengas jotta se sopii hyvin kaikkialle.

Kyllä erikoisrenkailla ihan hyvällä omatunnolla ajaa kadulla. Riippuu varmaan ihmisestä. Mutta ainakaan minua se ei haittaa. Ja eipä se tunnu muitakaan tuntemieni offiharrastajien omatuntoa soimaavan kun ajaa erikoisilla renkailla. Joku saattaa tuijottaa tai paheksua asiaa, mutta siinähän tuijottaa. Sitäpaitsi sellainen joka on alan harrastaja ja erikoiset renkaat autoonsa laittaa, niin hän osaa varmaa myös ajaa sen mukaan autollaan.

Mutta nuohan ovat vielä ihan "maltilliset" kuvioltaan  ::)

Mud-Terrainit ovatkin, mutta ensi kesäksi ajattelin hommata Super Swampperit tai Creepy Krawlerit.

Minäkun olen aina luullut että ei ne mummot mitään renkaita osaa katsoa, kunhan paukuttavat kepillään konepeltiä, onneksi on nautarauta (vielä toistaiseksi) keulilla 

Ei mummot niistä kiinnostuneita ole, mutta varsinkin monet nuoret tuuninki-autoillaan kääntyvät katsomaan. Samoin uusien maastureiden omistajat. Vakio-maasturit eivät herätä kenenkään kiinnostusta kaupungilla, mutta rakennetut offroad-autot kylläkin. Ja ainakin minussa ihmisten tuijotus autoani kohtaan herättää lähinnä hilpeyttä minussa.
 
Sanna sanoi
Miksiköhän? Ajatko paljonkin maastossa? Päivittäin kenties?

Ei tartte olla päivittäistä maasto-ajoa jotta mutarenkaat kannattaa ostaa. Sitapaitsi eiköhän se ole jokaisen oma asia millaisilla renkailla ajaa tai aikoo autoonsa laittaa.

Kun maasto-ominaisuudet paranevat, katuominaisuudet huononevat.

Se on totta, mutta ei se katu-ominaisuus niin ratkaisevasti huonompaa suuntaan muutu, että sen takia kannattaisi luopua mutarenkaiden hankinnasta, jos sellaiset autoonsa haluaa laittaa.

Halpaa rengasta ei kannata ostaa sen takia että se on halpa  :eek:

Halpa ei maasto-renkaissa ole aina huono. Tuollaista ei kannata mennä väittämään jos ei ole omakohtaista kokemusta kyseisestä renkaasta. Tuo Insa Turbo on arvostettu rengas offroad-piireissä ja erittäin hyvä hinta-laatusuhteeltaan. Juuba: laita vaikka kysely noista Insa Turboista esim. offipalstalle ennen kuin kuin tuomitsee renkaan vain sen takia, että se on halpa. Myös Hankookin Dynamic MT on hyvä rengas vaikka halpa onkin. Moni pitää sitä parempana kuin esim. BFG:tä.
 
Sanna sanoi
31*10.5*15 mitoitetaan 8,5 tuuman vanteelle ja
31*11.5*15 mitoitetaan 9 tuuman vanteelle.

Ja noin varmaan sanotaan jossain pykälä-kirjassa, jonka kirjoittaja ei ole miettinyt kuinka ne toimivat maasto-ajossa. 31x10,5/11,5x15 esim. 9" vanteella tipahtaa helposti vanteelta alhaisilla paineilla ajettaessa. Tästäkin on kokemusta kun 10,5/11,5 leveä rengas laitetaan turhan leveälle vanteelle kun joku rengasliike on sellaiset suositellut laittamaan. Tuon levyiselle renkaalle 6" vanne on juuri sopivan kokoinen jotta ei tarvitse maastossa ajaessa aina pelätä että rengas tipahtaa vanteelta osuessaan esim. isoon kiveen tai kantoon kun rengaspaine on alhainen esim. luokkaa 0,4 - 0,8. Tässä hyvä esimerkki kyseisestä tilanteesta: http://offroad.sevennet.net/albums/album189/DSCF1124.jpg Tuossa minulla oli nuo 33x12,5x15 10" vanteella joka on liian leveä 12,5" leveälle renkaalle. Itsekin olen tilannut 8" vanteet noille mutikoille. Ei mikään mukava tilanne kun keskellä vetistä suota rengas tipahtaa vanteelta. :p
 
Sanna sanoi
Jos ei kovast halua tehdä muutoksi autoonsa, niin "vanhakoppaisessa" Pajerossa on 235/75 R 15 se suurin rengas mielestäni.

Maastoon aina halutaan mahdollisimman suuri rengas, mutta se ei käsittääkseni ole aina niin suoraviivaista, Onha iso rengas jossain hyvä mutta...

No kyllä siihen ainakin se 31x10,5x15 kannattaa laittaa kun sen kerta saa pelkällä muutoskatsastuksella vanhakoppaiseen pajeroon laittaa ja koska se ei ole kuin 20 milliä leveämpi kuin tuo 235/75/15 eli 31x10,5x15 on 255/75/15 ja se ero ei näy varsinkaan katukumeissa.

Voi olla tietysti makuasia, mutta kyllä se vaan niin on, että mitä isompi ja karkeampi rengas, sen paremmin sillä maastossa pääsee etenemään. Ainoa poikkea tuohon väittämääsi kapean renkaan paremmuuteen on lumella ja jäällä ajaminen, jossa kapeampi rengas on parempi kuin iso rengas. Mutta siitäkin selviää kun lyö ketjut isojen renkaiden ympärille. Ja luulenpa että en ole ainoa offiharrastaja joka on sitä mieltä, että isompi rengas on maasto-ajossa parempi.

Mutta jos asiasta haluaa saada varmuuden, niin kannattaa käydä itse testaamassa asia vaikkapa jollain safarilla joita offroad-seurat järjestävät, niin siellä sen sitten itse huomaa kumpi on parempi, pieni vai iso rengas. Itse sen olen myös todennut kun aikaisemmin pitkällä pajerolla safareilla ajoin 235/75/15 renkailla kun muilla on 31" ja suurempaa rengasta. Ja kyllähän se mun auto siellä lähinnä ankkuri ja hidasta muille silloin oli. Nyt noilla 33" ei tartte hävetä muiden joukossa vaan pystyn ajamaan samat reitit kuin muutkin 33" ja 35" renkailla ajavat.
 
Ikinä en ole maastossa ajanut muulla kuin Pasilla. Edelliset nakit BFG 245/xx/16 allterrainit. Rupes viime talvena jo olemaan niin sliksit ettei meinannu nelikko päällä lähteä ylämäkeen  :-[ Kiireessä tuli hankittua Nokian jotkut 215/70/16.  :'( itku puski kun auto madaltu ja renkaat kapeni silmissä.

Ajo-ominaisuuksista viis, matkaa tulee alle 30km päivässä ja sekin kaupunkiajoa. Tulis sitä katu-uskottavuutta Esson Baarissa  ;D noilla nakeilla. Kärry olisi sopivasti jo katsastettu tollasille 245:lle, mutta eipä toi leimauttaminen pahan hintanen ole kun joutuis uudelleen käyttämään. Talvella joutuu käyttämään matalampia renkaita koska L200 on aurakäytössä, isommilla ei oikeasti yllä levy tukevasti maahan. Nastarenkaita mulla tossa työkalussa ei ole ikinä ollut, BFG:t mun mielestäni pitivät kuin tauti, eikä noikaan nokiat ole huonommat. Kevyt kaasujalka ja herkkä kytkinjalka niin aina pääsee. :D
 
Oho! se olikin 2,3 td :-\ Juu kiitos vaan vastaanotosta! :D Olinkin itse jo suunnitellu noita insa turboja sinne alle, tarvii vaan käydä Hml:nan liikkeessä kysyyn paljolla ne semmoset mulle möis.
 
Ameriikanmaalla jotkut ihmiset ovat tätä mieltä joistain
M/T-renkaista:
http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=ORMT

Jos maltillisemmat kummit kiinnostaan, niin kandee ehkä
tsekata "other survey results" ja renkaan mallia
klikkaamalla pääsee eteenpäin ja lukee käyttäjien
kommentteja sekä näkee paljonko niillä on ajettu ym.
Muistettava vaan on, että kaikkihan sit kehuu omiaan!

Niin, eipä noita kaikki tosiaan Pohjolaan asti tuoda,
mut toisaalta maailman tärkein ja paras ;D
rengasfirma eli Nokia loistaa poissaolollaan.
 
Hammer sanoi
Myös Hankookin Dynamic MT on hyvä rengas vaikka halpa onkin. Moni pitää sitä parempana kuin esim. BFG:
Tottakai Hankooki on parempi ;D Jos vertaa BFG:n mutiaiseen, niin Hankissa on mielestäni hieman pehmeämpi kumiseos. Pitää talvellaki ihan mainiosti, mutta kuluu tietysti nopeammin. Itelläni aikalailla vuoden ollu nuo 31x11,5x15, ja oisko 3-4mm kulunu (ehki 25000 tkm ajettu täysillä :p )
 
Ei tartte olla päivittäistä maasto-ajoa jotta mutarenkaat kannattaa ostaa. Sitapaitsi eiköhän se ole jokaisen oma asia millaisilla renkailla ajaa tai aikoo autoonsa laittaa.

Tottakai on jokaisen oma asia mitä alle laittaa :D Enkä edes kiellä, että jokin muu olisi huomattavasti parempi alla kuin nykyiset renkaani.

Itse vain asiaa olen joskus miettinyt ja ottaen maastoajotarpeen huomioon, olen tullut päätökseen että ainakin vielä saa odottaa maastorenkaat tulemistaan.

Toki jos kovasti meinaa maastoajoa harrastaa, ovat renkaat siinä avainasemassa. Melkein aina lisäksi sanotaan että mitä suurempi sen parempi.

Muutamia seikkailuita asvaltin ulkopuolelle on ollut ja toisaalta on koettu (hullun tuurilla ;D) onnistumisen elämyksiä ja toisaalta todettu kuinka onneton katurengas on maastossa.

Kuitenkin olen siitä tyytyväinen että Pajero on kulkenut sen mitä uskaltaa ajaa, vaikka pääsääntöisesti >99% ajosta tulee asvaltilla.

Halpa ei maasto-renkaissa ole aina huono.

Ei varmaankaan. Ei ole todellakaan kokemusta. Karkeimmat renkaani ovat olleet nastalliset talvirenkaat ;)

En ole safareilla käynyt, kunhan nyt joskus kääntänyt nurmikon puolella. Siitä päästy katurenkailla lävitse - toistaiseksi.
 
no pistetääs tähän.
!moro! ;D

tuli sitten laitettua tuollainen
Dojo-Tosinousija.jpg


Jari
 
JariK sanoi
no pistetääs tähän.
!moro!  ;D

tuli sitten laitettua tuollainen

Hieno peli. :peukku Mikä vuosimalli ja onko 2,3TD vai 2,5TD?

Mukava huomata, että pajerokin maasto-käytössä alkaa pikkuhiljaa saada kannatusta. Meitä kun turhan paljoa ole.
 
Takaisin
Ylös Bottom