Tyhjäkäyntimoottoreista yleisesti.

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Oletetaan että autossa ei ole mitään lisävarusteita,niin tarvitseeko se ollenkaan tuota moottoria,jos siihen laittaa "kiinteän" stopparin?
Tuli vain mieleen eräs kerta kun taas jotain vanhaa p*skaa tutkin,niin siitäkin tuo mosa rikki,eikä kannattavaa korjauttaa/hankkia uuttakaan.
Eli meneekö ECU yms sekaisin jos tuon ottaisi pois käytöstä,ja tarvitsiko tehdä kummemmin muita muutoksia?
 
mä eilen koetin omasta autosta ottaa tyhjäkäyntimoottorista johdon irti, ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin mitenkään.. eikä tullut CE valoakaan.. ja oon testannut että se toimii muuten ihan normaalisti..
 
Jeps, viimeksi tänään tutkittua: tyhjäkäyntimoottorin asentotunnistin saa olla ihan vihannes, eikä CE valo pala. Mutta vikakoodi kyllä tulee, jos jaksaa kattoa.
 
Eikö juuri tyhjäkäyntimoottori ole potentiaalinen vikapaikka, kun ongelmana on huojuva tyhjäkäynti?
Eli auto toimii muuten normaalisti, mutta tyhjäkäynnillä käynti notkahtelee ja varsinkin lämpimällä koneella sammahtelee. Myös moottorijarrutuksessa on havaittavissa nykimistä.
Moottori on ilmeisesti kaasuläpän alapuolella oleva mötikkä joka käy hetken kun laittaa virrat päälle ja pois? Onko yleisesti vaikea vaihtaa tai voiko sitä korjata? Onko muita paikkoja mistä kannattaa hakea vikaa?
Auto on Hyundai Elantra 1.8 GTE, eli joidenkin huhujen mukaan kuten Mitsu, mutta kasattuna eri tehtaalla ja eri nimellä? Tyhjäkäyntimoottorin kyljessä näytti ainakin olevan mitsun timanttilogo. :)
 
Onhan sekin yksi mahdollinen vikapaikka, mutta todennäköisempi vianaiheuttaja on kyllä ecu. Ecuhan ohjaa tuota tyhjäkäynninsäätömoottoria ja kun ecu sekoaa, sekoaa siinä sitten saman tien kaikki muukin.

Useimmiten vähimmällä vaivalla ja rahanmenolla pääsee, kun aloittaa ehjäämisen ecusta ja jos ei sen huolto/korjaus riitä, niin sitten vasta siirtyy muihin osiin.

Nykiminen on siitä kiva vaiva, että sehän nyt voi johtua kutakuinkin ihan mistä tahansa. Mutta eipä se ainakaan tuota ecua poista laskuista, sillä nykiminen on kärsineen ecun yleisimpiä oireita.

Ja kyllä, Huihai on Mitsun tekniikalla ja vaikka ecu ei olekaan Mitsun kasaama, on se Mitsun osista Keficon tehtaalla Koreassa kasattu, mitsun piirustusten mukaan. Ja viat ovat samat, kuin Mitsuissa.
 
Jatketaanpa tähän,eli:
Onko 88-92 mitsuis sama tyhjäkäyntimosa joka koneessa?

JA,ei kellään sattuisi olemaan kuvaa kyseisestä mötikästä,mielellään vielä tarkkaa.?

Jos on,niin voisiko joku lähettää vaikka s.postiin sen mulle tai kertoa vaikkapa jonkun nettisaitin missä olisi?
Kiitoksia!
 
Eipä ole sama, ei. On ainakin se DC moottoriversio ja askelmoottoriversio. Ja taitaapa vielä olla se gti mallin erilainen dc häkötin, josta tulee hall-anturilta asentotieto (pulssi) potikan sijaan.

Mitäs sä kuvalla?
 
Kun EHKÄ on ongelmia yhen kanssa,mutta enpä ole varma onko se mitsun mosa vai ei..
 
Takaisin
Ylös Bottom