Vakionopeussäädin

Mikki

New Member
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Onko kukaan asentanut tarvike vakionopeussäädintä autoonsa? Oliko asennus helppo ja kuinka hyvin laite on toiminut? Itse olen harkinnut sellaisen laittoa diesel Pajeroon.
 
Mä asennutin viime syksynä samanlaiseen kaaraan aivan
peruslaitteen, kun olin totuttanut jalkani moiseen
vehkeeseen ja vekottimen sai suht järkevästi ja ei
maksanutkaan älyttömästi.

Koko aiemman elämän etuvetoisella ajaneena mua
peloteltiin talvisella vakinopeusajolla, joka saa sivuliirtoja
aikaan, kun säädin tarraa kiinni nopeuden pudottua
alamäen jälkeen. Suurinta kukkua jota olen edes vähän
aikaa uskonut!

Merkki on AP-50. Kalliimmat mallit on AP-300 ja 500. Haulla
löytyy jotain netistä. Toi on alipainetoiminen eli
vanhemmassa autossa kannattaa testata jo etukäteen
että kehittyykö painetta. Kun kuulin ton niin ajattelin, että
voi ***tana, ton nimisestä pitää pysyä kaukana ja erossa.
Noh, sen verran asennushomma pelotti, että kun ton sai
asennettuna melk. samaan hintaan, kuin mitä pelkät
kilpailevat laitteet maksaa, niin ajattelin että koklataan.

Vieressä kaverin työskentelyä seuranneena nyt sen
kyllä tekisin itse. Jos auton saa nosturille niin homma
helpottuu valovuoden verran. Ohjeethan tulee laitteen
mukana. Kardaaniin kaksi magneettipalaa,
konehuoneeseen poksi + vaijeria, piuhat mustaan
laatikkoon, kytkinpolkimen anturi, vähän muuta ja
ohjauslaite "ratin taakse" muovin päälle. Järkevämpää
paikkaa ei en oikein sille keksinyt, tohon ei ainkaan tarvii
paljoa kurkotella.

Asennukseen menee varmaan ekakertaliselta hyvinkin
yli 8 tuntia, kun asiantuntijakin käytti 6 tuntia. Tosin
kaikki liitokset juotettiin kiinni ja homma oli muutenkin
"vähän enemmän varmanpäälle" kun omat suhailuni.
Osan ajasta vei asenuksen jälkeinen kolmivaiheinen
vähän monimutkainen testaus, joka omassa autossani
johti vielä lisätoimenpiteisiin. Myöhemmin käänsin
3-portaisen herkkyysasetuksen täysille ja nyt kiihdytys
alkaa välittömästi eikä niin löllöpehmeästi kuin aiemmin.

Laite maksoi 150,- ja asennus saman verran. Tuoreisiin
autoihin saa jälkiasennuksena sähköisen edullisemminkin,
mutta se ei paljoa lohduta. Vaan eipä kadutakkaan,
peruslaiskana ihmisenä nappaan laitteen päälle aina
kuinmahdollista eli jos puoli kilsaa pitäisi ajaa jalka
samassa asennossa polkimella. Sähköinen toimisi varmaan
vähän pehmeämmin ja varmemmin jos noi alipaineet alkaa
autosta vähentyä radikaalisti. Pienen pientä (ei häiritse)
pumppausta (säädin päälle-pois-päälle) esiintyy joskus
harvoin sopivissa olosuhteissa.

Suosittelen ja varmaankin pystyt sen asentamaan, jos
olet edes ajatellut ehkä tekeväsi sen itse.
 
Kiitoksia hyvästä vastauksesta. Nyt vain katselemaan sopivaa mallia ja asennushommiin.
 
Takaisin
Ylös Bottom