4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Laitoin tämän tänne uudempien alueelle, koska aihe voi koskea yhtälailla uudempiakin malleja eikä ole sidottu auton ikään.

Ongelma siis ilmeni 1.6 4G32:en jakopäätä kasatessa. Remmi ei kulje ihan linjassaan, vaikka kaikki on kasattu niin kuin alunperin olikin. Hihna lähtee tulemaan ulos kampiakselin hammaspyörältä ja palautuu takaisin kulkulinjalleen ennen nokka-akselia. Näyttää, että kampuran pyörä on ikään kuin liian sisässä.

Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että jäljistä päätellen hihna on kulkenut liian ulkona jo aiemmin, sillä kampiakselin apulaitehihnapyörässä on selvät jäljet sekä hammaspyörästä että hihnasta. Eli hihnapyörä on painanut hihnan oikeaan linjaan. Voiko tämä olla alunperinkin tarkoitettu niin, että hihnapyörä pakottaa remmin oikeaan asentoon, silläkin kustannuksella, että hihna hieroo pyörää vasten?

Tässä pari kuvaa. Ensin kuva remmistä ja toinen kuva hihnapyörän takapinnasta, jossa näkyy selvät jäljet.

_small.jpg


_small.jpg
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Tarkistappa että ohjainrulla/kiristinrulla on oikealla offsetillä.

Kerran tullut vastaan kiristinpyörä missä väärä offset ja kampesi vinoon, oli ollut viallinen erä..
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

P.S. Kuvan mukaan sulla on tuohon koneeseen väärä jakoremmikin..
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

ST sanoi
Tarkistappa että ohjainrulla/kiristinrulla on oikealla offsetillä.

Kerran tullut vastaan kiristinpyörä missä väärä offset ja kampesi vinoon, oli ollut viallinen erä..

Ohjain on uusi, ja täysin samanlainen kuin vanha, se mitattiin.
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

ST sanoi
Tarkistappa että ohjainrulla/kiristinrulla on oikealla offsetillä.

Kerran tullut vastaan kiristinpyörä missä väärä offset ja kampesi vinoon, oli ollut viallinen erä..

Tosiaan kiristinrulla ei tuota aiheuta, kun alkaa kampeamaan linjasta kampiakselilla. Kiristinrullan kohdalla asento alkaa jo korjaantumaan.

Jakohihnan hammastusta täytyy vähän tutkailla ja vertailla vanhaan remmiin.
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Harri K sanoi
vois sen sanoa eikä vaan arvuutella?
Kuvasta kun ei kunnolla sivuprofiili näy..

Mutta tuon jakoremmin pitäisi olla sellaista mallia missä kulmikkaat hampaat, ja tuossa uudessa remmissä näyttäisi olevan pyöreät hampaat.

Onko motti ns hallilla?
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

ST sanoi
Kuvasta kun ei kunnolla sivuprofiili näy..

Mutta tuon jakoremmin pitäisi olla sellaista mallia missä kulmikkaat hampaat, ja tuossa uudessa remmissä näyttäisi olevan pyöreät hampaat.

Onko motti ns hallilla?
Kyllä toi kampurankin urat on pyöreät mielestäni. Mut tarkistetaan vielä sekin. Se ei silti selitä tuota hihnan siirtymistä kyllä mielestäni.
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Hihnan profiilia tarkastellaan ja ihmetellään. Tilataan uusi jos hampaat ovat väärät niin kuin nyt näyttäisi olevan. Mutta tuo hihnan kulku ihmetyttää enemmän. Voiko olla mahdollista, että kampurapyörän on tarkoitettu ohjaavan hihnaa paikalleen?
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Josko se kampiakselin pyörä on joskus vaihdettu väärään??
Jos kaikki muut on linjassa toisiinsa nähden niin siinä se "vika" on..
Ja siivapyörähän kulkee käsi kädessä sen ala pyörän kanssa...
Ja ainaki noissa kuvissa on siinä alarattaassa kantikkaat kolot... Mikäli tarkkuus riittää ku suurentaa...
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Kyllä mitsuissa jakoremmin pitää kulkea suoraan ns itsestään, reunat pyörissä yms pitävät vain remmiä "paikallaan", eivät ohjaa.

Jos tarttet ns linjalaaseria lainaan että näet reitin niin saa tulla lainaan..

Ja hammastushan ei tietenkään vaikuta remmin linjaan, pisti vain silmään.
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Kyllä samaa mieltä oon että suoraan on kaikki pyöriny hihnat ja pitää pysyä linjallaan.
Tuossa kokeiltiin vielä illalla myös apulaitehihnapyöriä (kampiakselin sekä vesipumpun) ja ne on lineaarilla katsottuna linjassa kuitenkin toisiinsa nähden. Eli sen perusteella kampiakselin hihnapyörä ei voi tulla ulospäinkään enempää.
No tutkitaan, hyvä nyt tutkia kun ei hätäkään ole :)
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Pieni vilkaisu ja tosiaan hihna on väärä. Vanha hihna on oikea ollut, mutta sekin siis on hangannut rajusti kyljittäin kampiakselin hihnapyörään.
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Eli se ala pyörä on väärällä offsetilla?
Onko joskus hajonnu tai yms? Ja jouduttu vaihtaa
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Jahvetti sanoi
Eli se ala pyörä on väärällä offsetilla?
Onko joskus hajonnu tai yms? Ja jouduttu vaihtaa

ei se voi olla väärällä offsetilla koska sitten apulaiteet ei mene linjassa ollenkaan.
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Mutta, jos alapyörä ja hihnapyörä on otettu jostain toisesta moottorista pakettina ja vaihdettu tuohon moottoriin.
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Panda sanoi
Mutta, jos alapyörä ja hihnapyörä on otettu jostain toisesta moottorista pakettina ja vaihdettu tuohon moottoriin.
Samaa juuri meinasin laittaa...
Jos on hokattu vaan se apulaitteiden hihnan erikohta..
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Jahvetti sanoi
Samaa juuri meinasin laittaa...
Jos on hokattu vaan se apulaitteiden hihnan erikohta..

vertaillaan kunha toinen auto saadaan nurkasta vähän paremmin hollille :peukku
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Tänään tutkittu vertailemalla toiseen vastaavaan koneeseen. No, suurin yllätys oli se, että myös tuossa toisessa on kampiakselin hihnapyörässä vastaavat hieromajäljet. Jälki on hieman pienempi, mutta alla lienee selitys siihenkin.

Ainoa ero näiden kahden koneen välillä oli erilaiset öljypumpun hihnapyörät. Tässä vertailuautossa on olake, joka juurikin näyttää pitävän hihnaa paremmin linjassa. Ei silti pidä niin paljon, etteikö hihna tekisi jälkeä apulaitepyörään. Liekö sitten tuo ongelma huomattu Mitsulla ja myöhemmin mallia on muutettu. Lopussa on muutama kuva.

Välistä ei puutu mitään, se on nyt varmistettu sekä Helkama-auton vanhalta asentajalta että varaosakirjasta. Kaikki osat ovat kuviinkin verrattuna oikeassa järjestyksessä ja oikein päin.

Summa summarum: uskallan kahden auton otoksella sanoa että näin tämän kuuluu olla. Hihna ajaa ilman "ohjureita" (hihnapyörää) tuon verran ulos. Mutta kun hihnapyörät ovat paikallaan, linja on oikea.

Vertailuauton apulaitepyörä:
_small.jpg


Öljypumpun hihnapyörä ilman olaketta:
_small.jpg


Vastaava olakkeella:
_small.jpg


PS. Jos joku huomaa jotain oleellista eroa niin saa kertoa. Itse en huomannut.
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Ohjurillinen ÖP-pyörä näyttäisi olevan minullakin. Tuo kone on muistaakseni napattu uudemmasta takavetogalantista, en tiedä onko alkuperäisessä ollut samanlainen. Hihnajakopäällä tuo on kyllä ihan tehtaalta asti ollut.

small
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Eli laitan hakuun tuollaisen öp-hammaspyörän jossa on reunus. Sain eilen vinkkiä että ekojen sukupolvien 4G63:sissa saattaa olla sama hammaspyörä. Kenelläs näitä koneita nyt sitten on purettuna että vois käydä katsomassa? ;)

Oliko Toni sulla muuten apulaitepyörän pinta minkä näköinen? Vai onko tuo joku vanha kuva ja osat purettuna jossain laatikossa?
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

Vanha kuva, en muista katsoneeni miltä se hihnapyörä näytti... Enkä ilmeisesti ole ottanut mitään kuvaakaan, mistä moinen asia selviäisi. Pitääpä yrittää viikonloppuna muistaa katsoa. :)
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

miikka sanoi
. Sain eilen vinkkiä että ekojen sukupolvien 4G63:sissa saattaa olla sama hammaspyörä. Kenelläs näitä koneita nyt sitten on purettuna että vois käydä katsomassa? ;)

naapurihallissahan on purettuna semmone kone (e39). Mulle tulossa se kone muuten "sepitettäväks".
 
Vs: 4G32 jakohihna ei kulje linjassaan

miikka sanoi
Hihnan profiilia tarkastellaan ja ihmetellään. Tilataan uusi jos hampaat ovat väärät niin kuin nyt näyttäisi olevan.

Tähän päivitystä. Olivat vastanneet Continentalilta tuohon hihnan profiiliin liittyen. Eli sama hihna käy sekä pyöristetyillä hampailla olevalle, että kulmikashampaiselle profiilille. On kuulemma suunniteltu molemmille hammastuksille. Ehdin kuitenkin tilaamaan toiselta valmistajalta kulmikashampaisen hihnan, joten sillä mennään.

Ja päivitys kakkonen. Vaikka öp:n hihnapyörä olisi sama hammasmäärältään että halkaisijaltaan, yksi mitta voi silti olla eri. Nimittäin hampaan leveys. Ostin 4G37:n hammaspyörän, ja rupesin asentamaan sitä innoissani. Ennen vanhan irroitusta kuitenkin satuin kokeilemaan hihnaa hammaspyörän päälle ja siinä olikin kapeammat hampaat.

Lopputulos: kasaan vanhalla öp-pyörällä ja muuten kaikki uutta. Kampuran hihnapyörän kun laittoi paikalleen, tuntuu koko remmi kulkevan niin asiallisessa linjassa että ei tuo voi olla väärinkään kasattu. Piste. Period. The end. Jne.
 
Takaisin
Ylös Bottom