-90 gti dyna-4 galant hyytyi

jamppu_

vulva
Liittynyt
9 Maaliskuu 2006
Sijainti
pohjois-karjala/lieksa
elikä kyseinen auto sammui yhtäkkiä kesken ajon.lähti normaalisti käyntiin mutta sammuu alta 5s.vikakoodin luin tuli koodi 42 eli polttoaine pumppu.mites sen vaihto onnistuu?hinta?vai voiko vika olla jossain muualla.ja jos voi niin miten korjata.onko miten tyypillinen vika kyseisessä autossa?missäs on bensapumpun rele?

koitin jo hakua en ainaskaan ihe löytäny galantin tekniikka puolelta mitään.

apuva pian .tarttee autoo :driver


mikäs on muuten ruiskupumpun ja polttoaine pumpun ero?
 
Bensapumppu löytyy takakontista mustan suojan alta, helpon oloinen vaihtaa ainakin päällepäin, en ole itse irti ottanut.

Releen sijainti on myös aika helppo, tuolta löytyy kuva: http://www.autodb.fi/artikkelit/ecunvaihto.php

Tsekkaile se rele ensin, helpoimmasta kannattaa aloittaa :) Senhän kuuluu naksahtaa virtojen laiton jälkeen, joten korva tarkkana :peukku
 
Kontin pohjassa, nostat vaan sen verhoilukankaan ylös ja siin on semmonen musta "kansi" joka on parilla-kolmella ruuvilla kiinni. Sieltä löytyy :)
 
Ettei olis tankinpäästä jokin pumpun johdoista hapettunut poikki...
Tuntuu keräävän paskaa sinne tankin päälle.

tälläinen tuli mieleen...

Itsellä tarkoitus kesällä ottaa tankki irti ja putsailla ja maalailla.
 
juu nyt on pumppu irti.kokeilin releen toimintaa ennenkuin otin pumpun pois.naksahtaa ku laittaa virrat päälle naksahtaa uudestaan ku auto on käynnissä jonka jälkeen auto sammuu.kuuluuko naksahtaa uudestaan?pumppu pumppas hyvin bensaa startatessa kokeilin myös pumpun toimintaa ku se oli irti hyvin pumppaa.onko siinä releessä jokin startti asento ja käynnissä asento?pitääkös pumppu muuten täyttää bensalla ennenkuin laittaa takas?
 
Itselläni oli samanlainen tapaus. Pumpun rele naksahti ja pumppu pyörähti, kun starttas, ja naksahti pois päältä, kun lähti käyntiin. Aikamme vikaa tutkiskeltua, vika löytyi ECU:sta joka ohjaa relettä. Toinen huollettu ECU paikoilleen ja siinä se. :peukku Auto käy paremmin kuin uusi. Veikkaisin ECU vikaa sullakin.
 
Kannattaa tarkastaa laipan päällä olevien johtojen kiinnitys, hapettuuvat..

Itellä tilttas just '91 glsi dyna, pumppu sökö, ei riitä tuotto ku tyhjäkäyntiin joten pumppu uusiks.

Elikkä vaikka pumppu pyörii ni se ei välttämättä meinaa et se syöttää oikein, paineet ja tuoton mittaus valaisi mullaki asiaa..
 
Samix sanoi
Itselläni oli samanlainen tapaus. Pumpun rele naksahti ja pumppu pyörähti, kun starttas, ja naksahti pois päältä, kun lähti käyntiin. Aikamme vikaa tutkiskeltua, vika löytyi ECU:sta joka ohjaa relettä. Toinen huollettu ECU paikoilleen ja siinä se. :peukku Auto käy paremmin kuin uusi. Veikkaisin ECU vikaa sullakin.


tätä mie vähä pelkään,et se olis just se ecu.viddu vaan taitaat aikas hyvän hintasia olla.pitää ny puhisdistella noi pumpun liittimet ja laittaa takas,ja kahtoo vörkkiikö.

paljo maksoit omasta ecustas?
 
juakko sanoi
Kannattaa tarkastaa laipan päällä olevien johtojen kiinnitys, hapettuuvat..

Itellä tilttas just '91 glsi dyna, pumppu sökö, ei riitä tuotto ku tyhjäkäyntiin joten pumppu uusiks.

Elikkä vaikka pumppu pyörii ni se ei välttämättä meinaa et se syöttää oikein, paineet ja tuoton mittaus valaisi mullaki asiaa..

mulla se ei käy etes tyhjäkäyntiä,lähtee käyntiin ihan ok ja sammuu alta viiden sekunnin.

ihme homma ku kesken ajon rupes vittuileen.
 
jamppu_ sanoi
paljo lie tekis eskulla korjauttaminen?

Kysymällä selviää :) Itel ei oo tommosen tarvetta mut kertokoon vaikka joku joka on huollattanut ECUnsa lähiaikoina et paljonko ol hintoo toimenpitteillä 8)
 
Ei se mullakaan käyny tyhjäkäyntiä.. Tossa se ECU oottaa vieläkin lähtöä eskulle. Toinen samanlainen paikalla. Ei se eskulla korjauttaminen kallista oo.. Riippuu mitä muuta sieltä on menny..
 
Samix sanoi
Ei se mullakaan käyny tyhjäkäyntiä.. Tossa se ECU oottaa vieläkin lähtöä eskulle. Toinen samanlainen paikalla. Ei se eskulla korjauttaminen kallista oo.. Riippuu mitä muuta sieltä on menny..

:eek:fftopic Samix, sulla olis ongelma jos olisin ostanu silloi sen ecun ;D
 
miikka sanoi
Samix sanoi
Ei se mullakaan käyny tyhjäkäyntiä.. Tossa se ECU oottaa vieläkin lähtöä eskulle. Toinen samanlainen paikalla. Ei se eskulla korjauttaminen kallista oo.. Riippuu mitä muuta sieltä on menny..

:eek:fftopic Samix, sulla olis ongelma jos olisin ostanu silloi sen ecun ;D

:eek:fftopic Niin olis, mutta et ehtiny ihan.. ;D Ei oo ny tarvinnu muuta kun :driver
 
pyörikö se pumppu kumminkin?

pelkän pumpun voi testata siten että ilman virtoja (avaimet taskussa)
konehuoneessa kytkimen työsylinterin vieressä on musta latta abiko (yksi johto) jossa suoja päällä, siihen kun syöttää akulta virtaa niin pitäisi pa-pumppu lähteä pyörimään,

ja esim. pa-paine mitarilla mittata että tuleeko painetta suodattimelle/suutin tukkiin
 
JKorpela sanoi
pyörikö se pumppu kumminkin?

pelkän pumpun voi testata siten että ilman virtoja (avaimet taskussa)
konehuoneessa kytkimen työsylinterin vieressä on musta latta abiko (yksi johto) jossa suoja päällä, siihen kun syöttää akulta virtaa niin pitäisi pa-pumppu lähteä pyörimään,

ja esim. pa-paine mitarilla mittata että tuleeko painetta suodattimelle/suutin tukkiin

kyllä se ruikkasi itsensä tyhjäks,ku testasin sitä irti paikaltaan.elikä starttasin pelkästään,ilman letkuja.
se rele mikä on siinä hanskalokeron alareunassa,naksahti aina sen jälkeen ku auto lähti käyntiin,heti naksahduksen jälkeen tippu kierrokset ja auto sammu.joskus saatto muutaman kerran römpöttää ennenkuin sammu.
 
Se rele nostaa paineet startatessa ja kone lähtee käyntiin. Ja kun kone käy niin kelan pitäisi olla vetäneenä ECU:n kautta. Mutta mulla ei ECU osaa maadottaa sitä pumpun releen kelaa ja se tippuu pois pelistä heti, kun auton laittaa käyntiin. Auto käy muutaman sekunnin mitä putkistossa on bensaa. Ite avasin relekotelon ja testasin releitten toiminnan. Lukitin pumpun releen kelan kiinni ja ajoin 10 km auton kotiin. Kaikki toimi muuten ok. Sulla kuulostais samalta vialta.
 
Samix sanoi
Se rele nostaa paineet startatessa ja kone lähtee käyntiin. Ja kun kone käy niin kelan pitäisi olla vetäneenä ECU:n kautta. Mutta mulla ei ECU osaa maadottaa sitä pumpun releen kelaa ja se tippuu pois pelistä heti, kun auton laittaa käyntiin. Auto käy muutaman sekunnin mitä putkistossa on bensaa. Ite avasin relekotelon ja testasin releitten toiminnan. Lukitin pumpun releen kelan kiinni ja ajoin 10 km auton kotiin. Kaikki toimi muuten ok. Sulla kuulostais samalta vialta.

niihän tuo kieltämättä kuulostaa.pitää nyt vaihdella samalla suodattimet.

meneneekö kuinka kauan tuolla eskulla korjata tota ecuva?

toivottavasti ei yli 200€ tuu maksaan.
 
jamppu_ sanoi
Samix sanoi
Se rele nostaa paineet startatessa ja kone lähtee käyntiin. Ja kun kone käy niin kelan pitäisi olla vetäneenä ECU:n kautta. Mutta mulla ei ECU osaa maadottaa sitä pumpun releen kelaa ja se tippuu pois pelistä heti, kun auton laittaa käyntiin. Auto käy muutaman sekunnin mitä putkistossa on bensaa. Ite avasin relekotelon ja testasin releitten toiminnan. Lukitin pumpun releen kelan kiinni ja ajoin 10 km auton kotiin. Kaikki toimi muuten ok. Sulla kuulostais samalta vialta.

niihän tuo kieltämättä kuulostaa.pitää nyt vaihdella samalla suodattimet.

meneneekö kuinka kauan tuolla eskulla korjata tota ecuva?

toivottavasti ei yli 200€ tuu maksaan.

Kannattahan ne suodattimet vaihdella siinä samalla. Se riippuu siitä kuinka pitkä jono sillä on. Se selviää kysymällä tai vierailemalla FINNWARE SYSTEMS:in sivuilla. En usko et tulee yli 200 eskoo maksaa.. Mut aika sen näyttää.. Enpäs just nyt muista.. Jossain oli juttua siitäkin.. Kertokoon, jos joku tietää..
 
taas on lisää tutkittu.kävin releen kanssa yhen autosähkö äijän luona ja selvitin oireet.sano et ei olis ecu paskana.

bensapumpun rele toimii oikein.

sit koitin toimiiko pumppu pelkästään virrat päällä ei toiminu,tai ei ainakaan kuulunu mitään.kuulus varmaan kuulua?otin sit virrat pois ja liitin sen latta abikon akkuun.ei taaskaan mitään ääntä.sit virrat päällä sama ei ääntä.pistin jopa auton käyntiin ja kirmasin laittaan sen johdon paikalleen,sammu vaan.

nyt pitää käydä hakeen sähkömittari ja mitata tuleeko koko jännitettä pumpulle muulloin kuin startatessa.mitäpä jos ei tuu onko sittenki se ecu vai sulake,ja jos on sulake missähän kyseinen sulake on.en oo löytäny yhtään moottori laitteiden sulaketta.
ja jos virtaa tulee,niin se varmaan meinaa et on pumppu paskana,vai?

voihan se tietysti se ecukin olla.mut haluun kahtoo noi asiat ennenkuin irrotan ecua.
 
Niin siis et oo kattonu sulakkeita? ??? Katopa aluks kaikki konepellin alla olevat suuremmat sulakkeet läpi...
 
miikka sanoi
Niin siis et oo kattonu sulakkeita?  ??? Katopa aluks kaikki konepellin alla olevat suuremmat sulakkeet läpi...

oon kattonu kaikki.mut ei ainaskaan ohje kirjasta/minun loistavalla englannilla oo löytäny yhtää sulaketta mikä olis kytketty moottorin toimintaa.kaikki sulakkeet niin pienet ku ne piiri suojat ok.ei hapettumia
 
Elä sotke mitään mukamas autosähkö äijiä tähän. Siinä on 2-kelainen pumpun rele. Toiselle kelalle tulee virta virtalukolta ja toiselle eculta. Virtalukon puoleinen kela pyörittää pumppua startatessa ja auto lähtee käyntiin. Ecun puoleinen kela pyörittää pumppua auton käydessä. = auto ei pysy käynnissä eli ecun puolen kela ei toimi. Eli rele toimii, mutta ecu ei osaa ohjata relettä. Eli jospa se sittenkin olis vaikka se kovasti surullisen kuuloinen ecu.
 
kyllä se nyt taitaa olla pumppu paska.ku konttiin tulee virta pistokkeen yhteen neljästä nastasta virrat päällä n.12v ja toiseen 5-6v kaks muuta mykkiä sit ku starttaa niin kolmanteekin tulee 12v.vain yksi nasta mykkä startatessa.

sit ku otin pumpun irti(taas) ja koitin sen liittimiin suoralla virralla mitä tapahtuu.ekaks siihen nastaan joka on liittimen paikallaan ollessa yhteydessä nastaan jossa on virta,kun on virrat autossa päällä.Ei tapahtunu mitään.Seuraavaks koitin siihen missä on virta ku starttaa,heti lähti pumppu toimiin.

maadotin jompaan kumpaan keskimmäisistä.

minusta toi vaikuttaa aikas vahvasti siltä pumppu vialta.

niin ja se sähköäijä on ihan ammatiltaan auto sähkäri.ehkä vähä huono sana valinta multa mut kyllä se minusta tuntu asiansa osaavan
 
ööö. tota pumppuu pyörittelin käsissä ja rupes ihmetyttään, et eihän tohon pumppu osaan mee ku yks piuha. se piuha mihin tuli 12v virrat päällä menee.semmoseen valkoseen säiliöön.jossa on joku mollukka pohjalla,se johto siis menee siihen mollukkaan.mikä se on.

koitan laittaa kuvan jos onnistuu :)
 
Oon kuullut juttua,että pa-pumppua ei kovin paljon kannata pyörittää kuivana.
Voi tiemmä mennä rikki
 
jamppu_ sanoi
ööö. tota pumppuu pyörittelin käsissä ja rupes ihmetyttään, et eihän tohon pumppu osaan mee ku yks piuha. se piuha mihin tuli 12v virrat päällä menee.semmoseen valkoseen säiliöön.jossa on joku mollukka pohjalla,se johto siis menee siihen mollukkaan.mikä se on.

koitan laittaa kuvan jos onnistuu :)
Bensamittarin anturi veikkaisin.
 
Samix sanoi
Elä sotke mitään mukamas autosähkö äijiä tähän. Siinä on 2-kelainen pumpun rele. Toiselle kelalle tulee virta virtalukolta ja toiselle eculta. Virtalukon puoleinen kela pyörittää pumppua startatessa ja auto lähtee käyntiin. Ecun puoleinen kela pyörittää pumppua auton käydessä. = auto ei pysy käynnissä eli ecun puolen kela ei toimi. Eli rele toimii, mutta ecu ei osaa ohjata relettä. Eli jospa se sittenkin olis vaikka se kovasti surullisen kuuloinen ecu.

tarkotatko että rele raksaa niinku pitääkin.mut ecu ei vaan lähetä pumpulle tietoa,että pitäs pumpata
 
IMG_0063.jpg



tossa ois toi pumppu.
 
Niin tuo valkoinen mötikkä on bensavalon anturi sitten yksi on tuo mittarin anturi ja sitten on maa johto ja pumpun johto. Pumppu tuntuisi toimivan OK. Epäilisin itse myös tuota ecua. Jos nyt äkkiä täytyisi saada auto liikkeelle niin laittaisin siihen releelle ohjauksen kytkimen/virtalukon kautta että pumppu olisi aina virtojen ollessa päällä niin käynnissä.
Sitten kun aikaa olisi niin ecu huoltoon.
 
Ei periaatteessa pitäis kun sen ecunkin pitäis sitä saman ohjauksen siihen releeseen antaa. mutta ei varmaksi voi sanoa mitä ecussa on vialla. Varmempi on tietysti ettei sitä ecua enää ennen huoltoa käytä. Niin ja jos nyt kytkentöjä teet niin ota selvää toimiiko se maa vai jännite ohjauksella.
 
ei 100% varmaa tietoa mutta moottori ja sitä myöten ecukin olisi sama kun eihän tuo ole kuin moottorin ohjainlaite. Mutta varmistakoon joku muu asian
 
taas kiitoksia vastauksista.



tänään otin sen ecun irti autosta ja avasin sen(kiinnosti niin paljo mitä siellä on :) ) aikamoinen komponentti viidakko näyttä olevan.huomenna alkaa sit korjaajan/uuden ecun metsästys.

toivottavasti mahdollisimman pian löytys.muuten ois ecu lähteny jo huomenna eskulle,vaan ku on sillä semmonen jono niitä siellä korjausta odottamassa,että menis pitkään ennenkuin sais takas.mie ku tartten autoo mahdollisimman pian.
 
niin se tuli vielä mieleen.ku otin tota ecua irti,niin siinä oli semmonen sininen pistoke vapaana siinä ecun edessä ja sit oli myös valkoinen pistoke siellä ecun yläpuolella vapaana.mitä pistokkeita ne on?vai onko ne vaan jotain check pistokkeita?
 
Niin että katos onko ne "läpiviennit" kunnossa siinä bensapumpun laipassa...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4170.0

-Eki
 
niinpä.en minäkään enää usko että se olis se pumppu.ku auto pysyy käynnisää ku painaa sen startti releen päällä auton lähdettyä käyntiin.


Nooh,nyt on käytetty boksi tilattu,ja rikkinäinen lähtee eskulle.kohta on sit boksi myynnissä ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom