95 / 98 oktaanista...?

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Miten on, tietääko joku... voisinko kokeilla 98 oktaanista lancerissani?

Kun eräs tuttu käyttää hondassaan ysikasia. Koska sanoo, että auto kulkee paremmin ja jopa kuluttaa hieman vähemmän


Eli onko siitä jotain haittaa jos laittaa mitsuun ysikasia.

Tankin luukussakin kyllä sanotaan että vain 95E:tä

valaiskaahan nyt hieman...Taitaa olla näitä tyhmiä kysymyksiä mutta kokeillaan :-\
 
ei ylimääräisistä oktaaneista ainakaan mitään haittaa ole, joskaan ei aina (esim. matalapuristeisessa moottorissa) hirveää hyötyäkään. Korkeampipuristeisessa ruiskumoottorissa, joka on vielä varustettu nakutuksentunnistajalla, vaikutukset voivat olla kaverisi kertoman kaltaisia. Lancerissa ja Gallussa voisi käydä samoin (testailijat kertokaa kokemuksia). Lancerin merkintä taitaa olla peräisin ajalta jolloin korkeaoktaaninen oli vielä lyijyllistä. Lancerin polttoainevaatimus lienee kuitenkin käytännössä: VÄHINTÄÄN 95 oktaanista ja lyijytöntä. 98E täyttää molemmat ehdot.
 
Juu ei siitä mitään haittaakaan pitäisi olla.

GDI:ssä on aika korkea puristussuhde, ja olenkin ajanut jo pitkään pääasiassa vain 98:lla. Eron huomaa jo moottorin äänessäkin. Mutta ehkä kuitenkin suurin ero tulee ainakin tuossa yksilössä siinä että 95e:llä mentiin tasaisesti koko kierrosalue alusta loppuun, kun 98:lla ajettaessa 3000 rpm jälkeen alkaa vetämään paremmin.

Sanotaan että myös kuluttaa vähemmän, mutta siihen on huono ottaa kantaa, joka tankillisella on eri kulutus, koskaan ei tule ajettua kahta tankillista niin samalla lailla että voisi oikeasti vertailla. Mutta eipä tuo paljoa näytä syövän ;D
 
Laitahan ahis sitten juttua miten pelitti lanceri ysikasilla, niin pitää kahtoo jos vaikka itekkin kokeilis :D
 
itse ajoin kesällä 10 tankkia 98 bensalla ennen radalle menoa ja sitten radalla vielä.
Suurta eroa en huomannut ja muistakaa se, että 1-3 tankin aikana ette vielä tule huomaamaan eroa sillä sytytysennakko ei kerkeä vielä muuttumaan tänä aikana oleellisesti.
Haittaa käytöstä ei ole...muutakuin rahapussille ;D
 
Vai vielä haittaa lompakolle! Mitsun koneista en niin tiedä, mutta ainakin ooppelin koneet vievät 98 niin paljon vähemmän että tulee halvemmaksi ajaa kuin 95:lla.
 
joo mut eiks joissain salamaraudoissa ole oikein töpseli, joka pitää kääntää ympäri kun oktaaniluku vaihtuu (= varmasti vaikuttaa johonkin säätöihin)?
 
Joo vanhemmissa 80-luvun vehkeissä on se palikka joka käännetään oktaanien mukaan ja uudemmissa taas ruisku osaa itse haistella säädöt kohdalleen.
 
Oli se sitten pakko itsekkin laittaa 98-oktaanista tankkiin. ;) Saas nähdä nyt miten rupee vaikuttamaan.
 
omakohtaiset kokemukset kertovat sen että pitemmällä aikajaksolla (monta tankillista)mootorin ääni pehmenee,käy tasaisemmin,vetää paremmin.jne...mutta erot eivät ole suuren suuria. ;Dkokeilin noin 10-15 tankilla.
 
tuntuis ehkä, että kävisi hieman paremmin....
Ja ehkä ei naputa nostimet niin helposti...Voiko vaikuttaa ???

Palaan asiaan....
 
vaikea sanoa onko yhtään "tehokkaampi".
Mutta hieman kauniimmin tuntuu käyvän ysikasilla tuo lanceri.
 
Hondasta muuten aikasemminkin kuullut tuon, yhden typer-r kuskin kanssa jubailin joskus niin kertoi 98:sin tuovan selvää piristystä siihen koppiin.
 
Mulla ei Celesten kanssa ollu muuta eroa 95/98:lla
kuin se että tykkää käydä jalkikäyntiä 95:sella
saattaa saada ovenkin lukkoon enneku auto sammuu ;)
kaasareissa jotain kun ei solenoidi tapa käyntiä sammutaessa heti...

bensan kulutuksessa en oo huomannu eroa...
 
Jkorpela sanoi
Mulla ei Celesten kanssa ollu muuta eroa 95/98:lla
kuin se että tykkää käydä jalkikäyntiä 95:sella

Sama homma Vaimon kauppakassin kanssa, vanhempi Golf.
 
se tutun honda minkä pitäisi olla tehokkaampi ja kuluttaa vähemmän 98sia on 88vm 1.6 DOHC.
siinä on pakosarja,putkisto ja jotain imupuolella muutettu
 
Tuolla juttelin erään tyypin kanssa ja hän sanoi, että 98 nokeaa konetta vähemmän kuin 95 ? Periaatteessa tuo pitäisi paikkaansa, koska 98 on kuitenkin sitä "parempaa" bensaa. Jos näin on, niin eikös tuo 98 olisi terveellisempi vaihtoehto juuri GDI: lle ?
 
no, en nyt tiedä miten se oktaaniluvun kohottaja mtbe nyt siitä sen parempaa tekisi, perusainesosat kuitenkin ovat samat. Mielestäni nokeaminen voisi teoriassa aiheutua myöhäisemmästä sytytyksestä, jonka ECU säätää alemmalle oktaaniluvulle, mutta tiedä sitten tapahtuuko näin käytännössä.

Jään odottelemaan kokeilijoiden raportteja. :)
 
Joo mä en voi vielä kokemuksia laittaa, koska tankkasin 98: sia, mutta 95: sta oli vielä tankissa yli puolet ;D
 
Juggis sanoi
Tuolla juttelin erään tyypin kanssa ja hän sanoi, että 98 nokeaa konetta vähemmän kuin 95 ? Periaatteessa tuo pitäisi paikkaansa, koska 98 on kuitenkin sitä "parempaa" bensaa. Jos näin on, niin eikös tuo 98 olisi terveellisempi vaihtoehto juuri GDI: lle ?

Jaa siksikö mulla GDI toimiikin niinkuin unelma? ;D Myös ensimmäinen omistaja oli käyttänyt 98:a...
 
Nyt kun tuo bensa on sekoittunut, niin alkaa tuntua, että käynti on parantunut ja auto tullut muutenkin herkemmäksi kaasulle. Perhana kun ois 99e: tä nykyään kaupan ;)
 
Oman GDi Galantin alkutaipaleilla tuli tankattua useampikin 98-tankillinen. Tehossa tai muussa käytöksessä en havainnut plaseboa suurempia vaikutuksia. Kulutus oli melko vakio reissulla 1,5-2,5 % pienempi kuin 95:lla. Taloudelliselta kantilta 98:n käyttö on siinä kintaalla. Jatkoin perinteisellä 95:lla. Pitänee kuitenkin miettiä jatkossa tarkemmin oktaanivalintoja tämän GDi:n erityispiirteiden takia.
 
Mulla ainakin lancerissa on 95:llä ja 98:lla selvä ero. Aikanaan kun auton ostin (n.8v sitten), käytin 98:a, kunnes sitten jossain vaiheessa jostain syystä vaihdoin 95:een.
Pian tämän jälkeen aloin ihmetellä suurentunutta kulutusta. Parin vuoden päästä tuli mieleen kokeilla taas 98:a, ja kas kummaa kulutus laski entiselle tasolle ja kone tuntui selvästi pirteämmältä, etenkin kierroksilla tuntuu olevan parempi veto kuin 95:lla.
Tuo kulutusero on mulla luokkaa 0,4-0,5l/100km.
 
hmm. osaattekos konkarit kertoa että miten tuo sitten vaikuttaa siihen katalysaattorin? mulla jostain jääny semmonen mielikuva että tolla kattipelillä oikein suositella ajaa 98.. ja mites pakokaasu päästöt? onko mitään vaikutusta?
 
Thegr8one sanoi
..mulla jostain jääny semmonen mielikuva että tolla kattipelillä oikein suositella ajaa 98..

tuohon ainakin löytyy vastaus ihan threadin alkumetreillä, lukaiseppas ajatuksen kanssa ;D
 
Tänään kokeillaan KEROSIINIA pitäis ainaki olla oktaaniluvut kohillaan :D:D:D:D:D Ja Gallu lähtee ku hauki rannast!!
 
eiks kerosiini ole vähän samaa kuin dieselöljy? Ja lentobeniini on sitten erikseen? Jos se oli sitä dieseliä vastaavaa, niin en ehkä menisi bensakoneeseen laittamaan....
 
joo en kyllä minäkään ihan heti suosittelis ruveta kerosiinia kokeilemaan :-\

Polttoöljyähän se melkein taitaa olla ???
Ja eikös lentsareissa just kerosiinia käytetä ???
 
Kerosiini kuuluu petroleihin.
Petrolit ovat bensiiniä raskaampia ja matalaoktaanisempia, mutta dieselöljyjä kevyempiä.

Ja sitä on myös niissa puolen litran pulloissa joita käytetään bensa suuttimien puhdistukseen
 
Eiks kerosiini oo just sitä lentokone bensaa? Mut toi kyllä oli ihan vitsi ;) NITROO TANKKII
 
itte laitoin nyt kans sitte 98sia tankkiin.. ainakin merkittävä muutos mitä huomasin niin tyhjäkäynti lopetti seilaamisen :eek: se tekee ihan semmosta pientä seilaamista kun ei oo sitä ilmamäärämittaria vielä..
 
Jeps eli nyt on ollut tankissa 98: sia jonkun aikaa ja näyttää melkein siltä, että bensamittari on jämähtänyt paikoilleen :eek:

Ei nyt aivan, mutta ero on kyllä nähtävissä.
 
Pitää laajentaa kokeilu myös tuohon Galanttiini.

Ei mitään huonoa sanottavaa 98:sin käytöstä Lancerissa.

Kulutuksesta ei lancerin osalta oikein osaaa sanoa kun galantilla tulee ajeltua (siis emäntä) enemmän.
 
Nyt huomasin muuten sen, että menee 120km/h @ 3000rpm. Ehkä jopa piirun verran alle. Ei mun mielestä ole ennen mennyt :eek:

Ennen meni muutama sata yli.
 
Juggis sanoi
Nyt huomasin muuten sen, että menee 120km/h @ 3000rpm. Ehkä jopa piirun verran alle. Ei mun mielestä ole ennen mennyt :eek:

Ennen meni muutama sata yli.

Tuota..... ei kai se 98 sentään välityssuhteita muuta... ;)
 
Juggis sanoi
Nyt huomasin muuten sen, että menee 120km/h @ 3000rpm. Ehkä jopa piirun verran alle. Ei mun mielestä ole ennen mennyt :eek:

Ennen meni muutama sata yli.

ettei ois talvinakit menny alle ja sentakii muuttunu ;D
 
Harri K sanoi
Juggis sanoi
Nyt huomasin muuten sen, että menee 120km/h @ 3000rpm. Ehkä jopa piirun verran alle. Ei mun mielestä ole ennen mennyt :eek:

Ennen meni muutama sata yli.

ettei ois talvinakit menny alle ja sentakii muuttunu ;D

...No eipä ne kyllä ne talvinakitkaan taida siihen vaikuttaa, ainakaan mittarinäyttämään, vaikka olis miten isot.
Mutta kyllä se 98 muuten auton pirteämmäksi tekee... ainakin mulla
 
Alla on Nokian NRY:t, kuten on ollu keväästä asti :)
Mutta esim. ton gdi:n läppäkotelon putsaamisen jälkeen auto on menny piirun verran alle 2000rpm @ 80km/h.
Mutta ei mun mielestä kyllä ennen ole ihan noin alhasilla kierroksilla menny. Jos en väärin muistele, niin ennen meni jotain 3300-3400rpm @ 120km/h.

Ja eihän se välityksistä kiinni ole vaan siitä, että ehkä koneen ei tarvitse käydä 98: lla niin suurilla kierroksilla ? En tiedä.

Muutenkin auto käy ja liikkuu huomattavasti mukavammin nyt 98: lla kuin 95: llä. Paluuta tuskin enää on.
 
kyllä se 98 on aika eri maata. miekin kun sain nyt sen peltisarjan ja hilut fiksattuu ja rupesin sytkii säätämään niin sain aikaistaa aika paljo sytytystä (aikaistaa ton manuaalin mukaa, who knows ;D) ja rupes toimimaan huomattavasti paremmin. ohituskiihtyvyys isoilla vaihtella parani ainaki persdynon mukaan kohtuullisen paljon. :)
 
Mut eikös ton 98 käyttö noissa autoissa missä pitäis käyttää 95 sta niin sehän vaikuttaa jotenkin mäntiin oon kulluu et jollain ihmisillä on palannu mäntä sen takii ku on käyttänyt väärää bensaa siis oktaanilukuista eli 95 sijasta 98 mut en oo varma tästä mut jos joku kertoo mulle varman tiedon niin itekkin kokeilen mielummin tota 98!!! mut korjatkaa jos oon väärässä! ??? ;D
 
Webtrap_86 sanoi
Mut eikös ton 98 käyttö noissa autoissa missä pitäis käyttää 95 sta niin sehän vaikuttaa jotenkin mäntiin oon kulluu et jollain ihmisillä on palannu mäntä sen takii ku on käyttänyt väärää bensaa siis oktaanilukuista eli 95 sijasta 98 mut en oo varma tästä mut jos joku kertoo mulle varman tiedon niin itekkin kokeilen mielummin tota 98!!! mut korjatkaa jos oon väärässä! ??? ;D

Eikai bensalla tuohon mitään tekemistä voi olla ? Ettei vaan ole mäntä palanut omia aikojaan ja syytetty 98: ia jos sitä on ollut tankissa. Jos olisi, niin kyllä kai tuosta varoiteltaisiin ohjekirjoissa aikalailla punaisilla ja isoilla kirjaimilla. Galantin ohjekirjassa lukee ainakin vain, että minimi oktaaniluku 95.
 
höpö höpö. Toistetaas nyt kaikki yhdessä: YLIMÄÄRÄISISTÄ OKTAANEISTA EI OLE MITÄÄN HAITTAA.

Toisinpäin se voisikin vielä olla mahdollista: korkeapuristeinen moottori, tai ahdettu moottori, jolle on annettu oktaanivaatimukseksi 98, tankataan 95 oktaanista. Jos ei moottorinohjaus ole tehtäviensä tasalla, nakutus voi rikkoa männän. Mutta 98 ei sitä tee autossa jossa vaatimus on VÄHINTÄÄN 95 oktaania. Katsokaa vaikka itse, luultavasti se on juuri ilmoitettu "vähintään (tai minimi) xx oktaania", ei siis "täsmälleen (tai maksimissaan) xx oktaania".
 
Joo tota lisään tohon viel edelliseen et kuulemma ainekin venttiileihin vaikuttais! mut se tais olla niin että kun esim ladat kävi 92 ja jos olis laittanut 98 niin sillon olis jotain voinu tapahtua! mut joo kyselin tänää sellasilta ihmisiltä ketkä tietää! niin sanoivat ettei siitä haittaa koneelle ole! se on vähän sama kun laittais kalliimpaa öljyä koneeseen! ei liity aiheeseen, Korjasin galanttini! kone remppa onnistunut!wuhuuu.... ;) ;D ;) ;D :D
 
Takaisin
Ylös Bottom