95 / 98 oktaanista...?

eli jos on vanhempi ajoneuvo tarkoitettu 92-95 oktaaniselle niin voit nostaa perusennakkoa 2-5 aztetta(vedättämällä kuuntelet milloin alkaa kilistämään) 98:lla ja uudemmissa joissa on nakutuksentunnistin tuo älyloota hoitaa itse ennakonmuutoksen jolloin motorista saadaan parempi hyötysuhde, ajelin -99-02 välisen ajan 3.3efi dodge-pakulla(6-piste ruisku,suorasytkä ja täysin tietokone ohjattu) ja tuon eron 95/98 huomasi todella selvästi tehossa ja kulutuksessa, nytkin tuo -88 4wd lancer kulkee paremmin ja kuluttaa vähemmän kun käyttää 98:ia.
95 on piheille nihilisteille tarkoitettu 98 johon on blandattu petroolia ;D
 
No juu - ite olen nyt ajellut GDI gallulla 2500 viimeistä kilometriä 98:lla (siitä asti kun luin tän threadin) ja koneen krooninen nakutus ongelma tuntuu pienentyneen todella huomattavasti (placebo efekti?) mutta keskikulutus on tippunut 10.64:stä 8.79:ään :eek: ..ja ei - ajotavassa / -matkassa ei ole tapahtunut muutosta.. vaikee uskoa itsekin.. ;D
 
Oletteko katsoneet käyttöohjekirjasta suositellaanko GDI-moottoreihin 98:a? Luulen että kyllä, sillä niinhän VW:n FSI- moottoreihinkin. Molemmat suoraruiskutteisia.
Mitä muihin autoihin tulee ainakin -88-91 vuosimallin lancereissa merkkitesteri antaa vaihtaa oktaaniasetuksen hioct-lo-oct. Viimeksi katsoin 1.5 -90 lancer, siellä oli alunperin juuri hioct eli 98. Nakutustunnistinta ei ole ( en tiedä 1,8:sta), kun taas uudemmassa lancerissa on. Ainakaan omassa -96:ssa farkkulancerissa 98-tankillinen meni samaa vauhtia kuin 95; 6,5 litraa sadalla.
Tottakai celeste käy paremmin 98:lla, se on oktaanisuosituksena kun moottorina on 4g32 . Vain 1,2 ja 1,4 eli 4g36 ja 4g33 tyytyvät 95:een.  Onhan 1,6 GSR:n puristussuhde peräti 9.5; tavallisenkin 9.
 
Nyt kansi rempan jälkeen 98 on pakko käyttää... +lisä aine
Celeste jää kirjaimellisesti käyntiin 95:sella...

kaippa se vaikutti että 0,5mm otetiin kannesta pois, puristukset nousi jokin verran...
ja kulutuksesta : tippui n.8l /100 ehkä allekin matka ajossa..
muuten G52 imee noilla 2xsolexeilla kaiken minkä vain antaa  8)
 
Vähemmän kuluttaa ainakin GDI,(ja sen ehkä 3 HP lisää,jostain luin ),himpun äreämpi on.Mut ei tykkää pahaa.ja lukeehan siellä tankin läpässäkin että MIN95okt eikös se meinaa että kovempiparempi.Itse laitan silloin tällöin 98 ja putsputs masinolia,jos vaikka hieman puhdistaisi putkia.
 
Joops, tuskin enää koskaan tankkaan 95: sta mihinkään autoon ;D

Ero on ollut sen verran suuri. En sitten tiedä onko se noin suuri vain GDI: ssä. Tuolle toiselle autolle on muutenkin minimi suositus se 98, joten ei voi sillä testata :)
 
Vs: Re: 95 / 98 oktaanista...?

Webtrap_86 sanoi
Mut eikös ton 98 käyttö noissa autoissa missä pitäis käyttää 95 sta niin sehän vaikuttaa jotenkin mäntiin oon kulluu et jollain ihmisillä on palannu mäntä sen takii ku on käyttänyt väärää bensaa siis oktaanilukuista eli 95 sijasta 98 mut en oo varma tästä mut jos joku kertoo mulle varman tiedon niin itekkin kokeilen mielummin tota 98!!! mut korjatkaa jos oon väärässä! ??? ;D

Tossa autotallia raivatessa löysin nurkasta vanhan nissan sunnyn koneen. Otin sitten pari kuvaa männästä, josta näkyy se syy että miksi kone oli nurkassa:
06032009.jpg

07032009(001).jpg

07032009.jpg


Sunnyyn ois pitäny tankata väh. 97 okt bensiiniä, mutta eihän silloinen opiskelijan lompakko kestäny kalliimpaa bensaa niin tuli sitte tankattua 95:sta. Muuten kone toimi hyvin yms. Mutta sitten yksi kaunis ilta kokeiltii kavereitten kaa _suljetulla_ alueella että paljo sunny kulkee ;D. Hetken aikaa huippunopeutta ajettua kaasu pohjassa koneesta katos puhti totaalisesti, nopeus tippu hetkessä 170 -> 120km/h. Sitte vaan parkkiin ja tutkimaan että mikä vikana. Oli meinaan pikkasen tuhti savupilvi siin parkkipaikalla ku sunny kävi tyhjäkäynnillä :D. Noh ei siin sitte kummempaa, ajettiin mökille noin 150km matka ja vaihettiin siellä olleesta peltoautosta uus kone. :driver

Yks autokorjaamolla töissä ollu tuttu totes siin, että erittäin todennäköisesti vika on ollu bensassa, että oli 95:ta vaikka ois pitäny olla 98. Mutta sitähän ei voi ku arvailla että missä vika oli, öljytkin oli vaihettu 5000km aikasemmin. ???
Suomen bensa on kuraa, ja enää en mihikkää kulkuneuvoon laita 95:ta :p

ps. Oli muuten ihme että kone pysy nipussa, ja kyl oli sunnyn kulutuski tolla matkalla jotain 20litraa /100km. Ja toinen mysteeri on se että mihin tuo männästä puuttuva pala on mennyt, ei löytynyt palotilasta, ei pakoputkesta ja kannessakaan ei ollut jälkiä ???
 
Vs: 95 / 98 oktaanista...?

No nytpäs pääsee itse itsellensä kuittailemaan ;D
Eli 92:sta laitellaan joka kojeeseen mutta siinäpä on se hauskuus hinnan lisäksi että sitä kuluu vähempi kuin meitin €95sta, ukot ketkä ovatten useampia vuosia ajelleet tuolla ni sanovat että olisi parempi enerkia sisältö vaikkei het uskoisi :eek:
 
Vs: 95 / 98 oktaanista...?

fisu sanoi
No nytpäs pääsee itse itsellensä kuittailemaan ;D
Eli 92:sta laitellaan joka kojeeseen mutta siinäpä on se hauskuus hinnan lisäksi että sitä kuluu vähempi kuin meitin €95sta, ukot ketkä ovatten useampia vuosia ajelleet tuolla ni sanovat että olisi parempi enerkia sisältö vaikkei het uskoisi :eek:

Niin? Myös 95:ssa on enemmän energiaa kuin 98:ssa.
 
Vs: 95 / 98 oktaanista...?

siis kulutuksen puolesta, 92:sta ja 98:ia kuluu vähemmän kuin 95eetä, mun lokiikalla 92 ja 98 sisältää enempi potkua jos kerran samalla litramäärällä ajeleepi pidemmälle mut lienee korkiampaa matematiikkaa joka on jääny peruskoulupohjalta vähän vähemmälle :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom