Auton haku Briteistä

Hydro

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2007
Sijainti
kouvola
Sori jos meni väärälle alueelle mut en oikee löytäny sopivaa. Eli olis Tarkotus lähtä tulevana kuunvaihteena parin kaverin kanssa lentäen Lontooseen, ostaa sieltä auto ja jollain keinolla rostockkiin josta lautalla suomeen. jos jollain kokemusta ni vois antaa vinkkejä. ainut mikä on vielä vähä epäselvä ni mikäköhän ois paras tapa alittaa/ylittää kanaali auton kanssa. Ja kun auton ostaa ni soittaa suomee vakuutusyhtiöön ni laittaa kaskon sillä hetkellä, mutta tarviiko liikenne vakuutuskselle tehdä jotian vai riittääkö kun ottaa suomen tullissa sitte. eli saa ajaa englannin kilvillä saksaan? Tällä hetkellä näyttää että haettava auto olis 8 gsr mutta jos joku hyvä 7 ilmestyy lähiaikoina myyntiin ni ei sekään mahdoton olisi. jos jotain ideoita mitä matkassa kannattaa huomioida ni kertokaas.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Tarvitset tehdä joka maassa erikseen liikennevakuutuksen. Englanti on vielä poikkeuksellisen hankala, kun siellä liikennevakuutus on kuski- eikä autokohtainen. Yksityisen autonhaku Englannista on kyllä tehty pirun hankalaksi, kerro ihmeessä jos keksit jonkin laillisen keinon.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Tässä ajatuksia asiasta:

Briteistä kannattaa katsella sikäläisestä näkökulmasta väärältä puolelta ajettavia autoja eli LHD-autoja. Niitä voi saada hyvään hintaan, kun eivät luonnollisestikaan ole yhtä suosittuja kuin RHD-autot.

Kasin tuominen britanniasta tulee melkoisesti halvemmaksi kuin Suomesta ostaminen, koska niiden hinnat lähtevät n. 8500 punnasta eli n. 9500 eurosta ja 10000 punnalla (11200 eurolla) on jo paljon valinnan varaa. Jos/kun auto on RHD, niin veroista pitäisi saada alennusta. 30% on joskus väitetty RHD:n merkitykseksi veroissa mutta todellisuus riippuu ilmeisesti siitä, kuka paperin käsittelee ja millä tuulella kyseinen virkamies on.

Veroja tuli viime marraskuussa kasille 7380 euroa ja tästä siis "rhd-alennus" pois.

JDM-auton tuonnissa kannattaa huomioida paikkalukuongelma, josta on keskustelua toisessa topicissa.

Mazdagon foorumilla on keskustelua aiheesta http://www.mazdago.net/index.php?topic=19369.0
 
Vs: Auton haku Briteistä

Veroalennus on "nyrkkisääntönä" 20-30 %, yleensä nykyään vissiin lähempänä alarajaa. Mikään kiveen hakattu ohje tämäkään ei ole ja sen käytännön sovellus tosiaan riippuu pitkälle tullimiehen päivän mielialasta, kuun asennosta sekä aurinkotuulista.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Mitäs muita sivuja on kuin pistonheadi ja lancerregister koska kummastakaan enno kyllä löytäny vasemmalta ajettavia. Verot yllättävän alhaiset olsin varautunut noihin määrin vaikka olis vasemmalta ajettava. Jos autoon on nyt varattu se 20t€ ni sillähän sais varmaa jonkulaisia vasemmalta ajettaviakin ? jos vaan löytys. Ratin paikalla ei muute väliä mut olisha se joskus varrmaa helpompi myydä pois.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Toteutuneita veroja kannattaa tutkia vähän laajemminkin yksittäistapauksen lisäksi.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Hydro sanoi
Mitäs muita sivuja on kuin pistonheadi ja lancerregister koska kummastakaan enno kyllä löytäny vasemmalta ajettavia. Verot yllättävän alhaiset olsin varautunut noihin määrin vaikka olis vasemmalta ajettava. Jos autoon on nyt varattu se 20t€ ni sillähän sais varmaa jonkulaisia vasemmalta ajettaviakin ? jos vaan löytys. Ratin paikalla ei muute väliä mut olisha se joskus varrmaa helpompi myydä pois.

Voit laittaa loton vetämään samantien jos Briteistä onnistut löytämään LHD Evon. Sen jälkeen kun Simonsays toi omansa pois niin ei niitä taida tuolla olla lainkaan.
 
Vs: Auton haku Briteistä

oho aivan, kehotettiin kattomaan vasemmalta ajettavia autoja eikä evoja. mutta evo nyt hakusessa eli RHD:ksi menee.
 
Vs: Auton haku Briteistä

marko_h sanoi
Tässä ajatuksia asiasta:

Briteistä kannattaa katsella sikäläisestä näkökulmasta väärältä puolelta ajettavia autoja eli LHD-autoja. Niitä voi saada hyvään hintaan, kun eivät luonnollisestikaan ole yhtä suosittuja kuin RHD-autot.

nyrkkisääntönä pidettäköön että LHD-autojen hinnat on briteissä sen verran kovia että ei paljoa kannata sellaista harkita, ja valikoima on aika suppea.
Briteissä on paljon LHD-autoihin erikoistuneita liikkeitä joilla hintataso on aika raju.
paljon siellä on myös myynnissä autoja joita ei ole ikinä edes kilvitetty britteihin (Puola, Latvia, Tsekki, portugal ja Ranska, näin muutamia mainitakseni)

Ainoita "edullisia" LHD-autoja on silloin tällöin myynnissä olevat sopuhintaiset jenkit, joissa kannattaa varautua yllättäviin korjauskustannuksiin huonon pidon takia. (nimim katkennut kampiakseli Tanskassa)

Jos kuitenkin päättää sille tielle lähteä, toivotan onnea ja menestystä autokaupoille :peukku
 
Vs: Auton haku Briteistä

Noni lentoliput stastediin ja lautta saksasta suomeen varattu, reilun viikon päästä lähtö.Auto katsottu valmiiks ja muutama varallakin. sitte tuli ostettua navigaattori euroopan kartoilla että löytäs kotia. saa nähä miten onnistuu ja mikä sielta mukaan tarttuu mutta viel ainaki tuntuu et pitäs olla helppo reissu ;D
 
Vs: Auton haku Briteistä

Muistappa sitten täyttää V5-dokumentti (paikallinen rek.paperi) ja ottamaan samantien tarpeellinen osa siitä omaan haltuun. Varmista myös, että myyjällä on jo autosta V5-dokumentti. Myyjälle jää vissiin vaan "punainen"-osa siitä nelisivusesta läpyskästä.

Myöhemmin rekisteröintipapereiden saanti suomeen onkin sitten pitkä projekti DVLA:lta (paikalliselta ake:lta). Myös auton verotusprosessia suomessa ei voi aloittaa ennenkuin V5-dokumentti on hallussasi.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Flr sanoi
Muistappa sitten täyttää V5-dokumentti (paikallinen rek.paperi) ja ottamaan samantien tarpeellinen osa siitä omaan haltuun. Varmista myös, että myyjällä on jo autosta V5-dokumentti. Myyjälle jää vissiin vaan "punainen"-osa siitä nelisivusesta läpyskästä.

Myöhemmin rekisteröintipapereiden saanti suomeen onkin sitten pitkä projekti DVLA:lta (paikalliselta ake:lta). Myös auton verotusprosessia suomessa ei voi aloittaa ennenkuin V5-dokumentti on hallussasi.

Myyjälle tuosta jää ainoastaan sellainen pieni irti repäistävä läpyskä, isompi osa jää ostajan matkaan.

Kuntotarkistukseen kannattaa käyttää aika ihan huolella. Omasta kokemuksesta tiedän, että autojen kunto on keskimäärin todella heikkoa.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Noni tuli englannissa käytyä mutta takas tultii lentokoneella, ja viikkoa myöhemmin kävin hakemassa evon kotkan satamasta johon myyjä sen hoiti, auton ostettiin yksityiseltä ja maksoin heti käteisellä,myyjä kyyditsi itse takas lentokentälle n.300km ja sanoi soittavansa kun tietää mihin laivaan saa evon mahtumaan, soitti 2 päivän päästä ajan milloin voi auton hakea satamasta. ei mennyt iha niinkun piti mutta loppu hyvin kaikki hvyin.
auto on -05 evo 8 80tkm. (260)
autossa FQ:n putkisto yhdellä katilla ni oliko niin etttä se on mahdollista jotenki saada katsastuksesta läpi yhdellä katilla. etuvaloja koitan purkaa ja vaihtaa projektorit kuoriin ni tulis vähä halvemmaksi kuin ostaa kokonaan uudet valot.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Hydro sanoi
auto on -05 evo 8 80tkm. (260)
autossa FQ:n putkisto yhdellä katilla ni oliko niin etttä se on mahdollista jotenki saada katsastuksesta läpi yhdellä katilla. etuvaloja koitan purkaa ja vaihtaa projektorit kuoriin ni tulis vähä halvemmaksi kuin ostaa kokonaan uudet valot.

Heh, lamamalli (260). ;)
Jos autossasi on halogeenivalot niin eihän sieltä projektorin sisältä tarvitse kuin vaihtaa/muokata se peltilipare, joka kätisyyden määrittää. Jos taas xenonit niin onnea vaan. Hyväksynnäthän noissa käsittääkseni pitäisi olla kunnossa kerran on brittienkin kilvissä olleet. Jos auto menee päästöistä läpi eikä obd herjaa katin edessä olevasta lämpöanturin puuttumisesta (en muuten nyt muista varmaksi oliki 260 sitä edes) niin ei sitä toista kattia kukaan kaipaa.

Takasumuvalo sulla siinä jo pitäisi brittisäännösten mukaan olla, mutta väärällä puolella. Toivottavasti ei ole istutettu puskuriin tehtyyn reikään..
 
Vs: Auton haku Briteistä

ei ole xenonit ja ei ole sumari puskurissa. potkii se 390 ja jos vähä sais lisää putkea vaihtamalla.
pitää käydä luetuttamassa vikakoodit ja ruveta niitä etuvaloja tarkastelemaan.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Hydro sanoi
ei ole xenonit ja ei ole sumari puskurissa. potkii se 390 ja jos vähä sais lisää putkea vaihtamalla.
pitää käydä luetuttamassa vikakoodit ja ruveta niitä etuvaloja tarkastelemaan.

Putken vaihto ei evossa itseasiassa juuri kulkua tee. Se on vain supporttimodi softan päivitykselle. Kandee hommata obd-adapteri ihan omaan läppäriin niin ei aina tarvi juoksennella niitä koodeja lukemassa ja voi itsekin moisia poistaa. Etuvalot on helppo modi kerran on halogeenit.

Edit: kuulostaa muuten, että ahtimestasi vingutetaan irti kaikki mitä lähtee, jos on siis vielä vakio. Ei siihen se putken vaihto sitten auta jos lisätehoja havittelet.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Biim sanoi
Edit: kuulostaa muuten, että ahtimestasi vingutetaan irti kaikki mitä lähtee, jos on siis vielä vakio. Ei siihen se putken vaihto sitten auta jos lisätehoja havittelet.

FQ:n putket on käsittäkseni reilusti alle 3" ainakin yhdestä kohdasta eli putki on tärkeä jo moottorin hyvinvoinnin kannalta noilla tehoilla.
 
Vs: Auton haku Briteistä

390 on aika raju teho kasin vakioahtimella ja sisuskaluilla. Ysilläkin on noihin lukuihin tekemistä paremmalla turbolla ja MIVEC-kannella. 260 on sitten tyyppihyävksytty versio, eli kaikki virit ja alustat on hankalanpuoleisia leimalla. Positiivisella puolella TÜV-lappua ei tarvita. Valojen modaukseen ei riitä tee se itse kätisyyden muutos, koska siinä lampussa on kuvion puolta osoittava nuoli. Ei pitäisi mennä läpi leimalla jos nuoli sojottaa väärään suuntaan kuvioon nähden.
 
Vs: Auton haku Briteistä

nokonzok sanoi
390 on aika raju teho kasin vakioahtimella ja sisuskaluilla. Ysilläkin on noihin lukuihin tekemistä paremmalla turbolla ja MIVEC-kannella. 260 on sitten tyyppihyävksytty versio, eli kaikki virit ja alustat on hankalanpuoleisia leimalla.
 
Vs: Auton haku Briteistä

miikka sanoi
Mä oon ymmärtänyt että tyyppihyväksymättömiä koskee ihan samat vaatimukset kuin tyyppihyväksyttyjä. Eikö noilla tuv-lapuilla nimenomaan vakuuteta että se täyttää EY-tyyppihyväksyntävaatimukset (joita se ei enää virien jälkeen täytä...) ? :)

Relevantti pykälä on otsikoitu niin, että se nimenomaan koskee tyyppihyväksyttyjä autoja. E contrario, ei koske hyväksymättömiä. Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että esim. alustan ei tarvitse olla TÜV-hyväksytty. Vaatimuksenmukaisuudet rekisteröintikatsastuksessa tulee eri pykälistä. Ja jos tarkkoja ollaan. TÜV-lappu ei todista tyyppihyväksyntävaatimusten täyttämistä, vaan sen, että auto täyttää vastaavien normien vaatimukset.
 
Vs: Auton haku Briteistä

autossa on teinin coiloverit ni saakos teiniltä taikka joltain sen jälleenmyyjältä lappua alustasta että menis läpi.
FQ:n putki on downpipesta 2.5" ja loppu putki 2.75" lukuun ottamatta pientä pätkää keskivaimentimen jälkeen joka on 2.37"
putki on siis HKS superdragger. ajattelin ostaa 3" downpipen ja keskiosa on helppo tehdä itse 3" kun on ihan suora putki ja katin jälkeen tuo 2.75" HKS.Mista olette ite ostaneet noita OBD adaptereita.
 
Vs: Auton haku Briteistä

www.obd.fi .

Teiniltä tuskin lappua saat. En ole koskaan moista nähnyt. Vaihtoehdoksi jää lähinnä vakioalustan lainaus jostain leimalle. Tein kun on tuolta itämailta niin ei niillä ole meillä käypäisiä hyväksyntiä.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Hydro sanoi
autossa on teinin coiloverit ni saakos teiniltä taikka joltain sen jälleenmyyjältä lappua alustasta että menis läpi.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE-BAE8-42B6-85CA-2E9CDAA39DFD/0/19432082007_Autonalustankorkeudenmuuttaminenjousimuutoksin.pdf

Tuon mukaan automalliin tarkoitettu madallussarja kelpaa jos noudatetaan alustavalmistajan ohjeita. TÜV hyväksyntää alustalla ei ole, mutta ei kyllä tarvitsekaan olla tuon dokumentin mukaan. Voi vaan olla vaikeaa, katsastajat automaattisesti vaativat TÜV papereita hyvin helposti.

Täältä saat alustavalmistajan ohjekirjan missä on ne asennusohjeet:

http://www.tein.co.uk/installation_manual/mitsubishi/r52.html
 
Vs: Auton haku Briteistä

Itse pitäisin madallussarjaa ja coileja vähän eri sarjassa painivina. Samoin luulisi katsarin pitävän. Ja jos toi 260 on tosiaan tyyppihyväksytty kuten noko sanoi niin sitten se tuv-paperi pitäisi olla.

Madallussarjahan tarkoittaa vain jousia.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Biim sanoi
Itse pitäisin madallussarjaa ja coileja vähän eri sarjassa painivina. Samoin luulisi katsarin pitävän. Ja jos toi 260 on tosiaan tyyppihyväksytty kuten noko sanoi niin sitten se tuv-paperi pitäisi olla.

Madallussarjahan tarkoittaa vain jousia.

Nyt olet tulkinnut asioita aika reippaasti, mutta ilman lähteitä. Voi toki olla että homma kaatuu iskareiden E-hyväksynnän puutteeseen, mutta madallusjousilta tai madallussarjalta sitä ei tuon dokumentin mukaan vaadita. Madallussarja voi tarkoittaa muutakin kuin jousia, miksi se muuten mainittaisiin erikseen samassa lauseessa?

Itse lähtisin tuolla kokeilemaan. Tosin "This product may not be installed in vehicles driven on public roads" etusivulla saattaa vähän haitata, asennushan ei tällöin ole alustavalmistajan ohjeiden mukainen.

Onko sinulla lähdettä jonka mukaan TÜV paperi vaaditaan eikä alustavalmistajan ohjeiden mukaan tehty asennus kelpaa?
 
Vs: Auton haku Briteistä

Ei ole lähdettä. Tämä mielikuva on jäänyt kun olen seurannut useamman vuoden nissanipuolen touhuja. Sekin on totta, mitä tuolla aiemmin puhuttiin, että myöskään kaikki katsarit eivät ole asiasta täysin perillä.

Mulle vaan tuo kokeilu ei oikein koskaan ole sytyttänyt, vaan kaiken pitää olla varmaa.
Joka tapauksessa tilanne ei tässä kyseessä olevassa autossa on nyt epävarma ja varmasti joudutaan tekemään duunia kilpiinmenoon. Tän alustaspekuloinnin voisi varmaan siirtää tuonne alustatopickiin?
 
Vs: Auton haku Briteistä

Tulosta netistä kw.n korkeussäädettävän alustan laput ja viet ne konttorille,alustan muutoskatsastusta varten.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Tunari-82 sanoi
Tulosta netistä kw.n korkeussäädettävän alustan laput ja viet ne konttorille,alustan muutoskatsastusta varten.
jos ei maavaran nostaminen riitä niin pitää koittaa vaikka noilla KW lapuilla, paras ehdotus tahan mennessä.

evoscan adapterit näyttäs olevan loppu ni pystyykö noi yleisvehkeet lukemaan evoa kun ainakin niissä mitsubishi mainitaan. kellään kokemusta muussta kuin evoscannista?
 
Vs: Auton haku Briteistä

Noni nyt on valokuviuot vaihdettu, vaihdoin projektorin sisällä olevan pellin asenotoa vähäsen, omin silmin näyttäs ihan hyvälle mut kohtahan sen näkee ku konttorille menee. samalla maalasin kaikki paitsi pitkien heijastuspeilin mustaksi. tuli niin prkl hienot ;) pitää ottaa kuvia kun pesee auton.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Morjensta vaan kaikille.

Heti kärkeen sanon, että hakua on kokeiltu ja tuoreinta tavaraa löyty tuolta 2006 vuodelta ;D

Mutta asiaan, eli Brittien mitsufoorumilta bongasin auton ja olen myyjän kanssa hieronut siittä kauppaa... kysymys kuuluukin, että miten olette hommanneet autoja suomeen? onko joku jopa ajanut? mielellään jos jollain on joku luottodiileri niin yhteystietoja vain. Mitä kustantaa laivarahtina? -kiitoksia-
 
Vs: Auton haku Briteistä

En sen kummempia osaa kertoa, mutta kaveri toi viime talvena auton briteistä ja kätevä homma oli. Lentämällä sinne ja ostetulla autolla ensin kanaalin ali eurooppaan ja ajamalla saksaan josta laivalla suomeen. Hintoja en millään muista mutta äkkiähän nuo laskeskelee ja googlailee. Muitakin vaihtoehtoja varmasti on jos on enemmän kiire ja vähemmän aikaa itse reissuun käytettävissä.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Mun auto tuotiin Briteistä ajamalla Ruotsin läpi Suomeen (Tukholmasta lautta Suomeen)
itse en ollu tuossa joten tarkkaa reittiä en tiedä, mut suurempi osa mielestäni tulee Ruotsin kautta kuin Saksasta lautalla...
 
Vs: Auton haku Briteistä

-JP- sanoi

Chiqi_ sanoi

Kiitoksia vaan pojat, mutta edelleenkään ei harrasteta Englannista roudaamista. Tai no, kaikkihan on viime kädessä hinnasta kiinni :)

Mitä itse asiaan tulee, itse en kuuna kullan päivänä ostaisi autoa itse näkemättä Englannista. Sen verran heikkoa kalustoa on siellä suunnalla liikenteessä, että omakohtainen tarkastus on must. Ja muutenkin kannattaa etsiä "fresh import" laitteita.

Laita linkki autosta jos se on valmiiksi katsottuna.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Useampi auto tuotu briteistä firman puolesta ja voin kompata, että paikan päältä näkemättä EI kannate ostaa. Suojaamattomat vanhat japsit on auttamatta ruosteessa ja myyjien kuvaukset monesti kaukana todellisuudesta. Tätä varten omat kontaktit tarkistavatkin kaikki autot ennen laivaamista, eikä "sokkona" osteta mitään.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Täytyypä vielä kysäistä (Ei sillä että epäilisin kenenkään sanoja ;) ) mielipidettä kun tuo auton haku vääjäämättä rupeaa lähestymään, niin miten sitte Suomeen tultaessa, ajanko brittikilvillä auton Turusta kotiin vai pitääkö jostain tullista hakea punaset siihen?

Tarkoitus siis tulla Harwichista Esbjergiin Tanskaan paikallisella DFDS risteilyaluksella ja Tanskasta ajamalla Tukholmaan ja siitä taas Siljalla Turkuun ja siitä siis kotiin Tammisaareen...
 
Vs: Auton haku Briteistä

Jani T sanoi
Täytyypä vielä kysäistä (Ei sillä että epäilisin kenenkään sanoja ;) ) mielipidettä kun tuo auton haku vääjäämättä rupeaa lähestymään, niin miten sitte Suomeen tultaessa, ajanko brittikilvillä auton Turusta kotiin vai pitääkö jostain tullista hakea punaset siihen?

Tarkoitus siis tulla Harwichista Esbjergiin Tanskaan paikallisella DFDS risteilyaluksella ja Tanskasta ajamalla Tukholmaan ja siitä taas Siljalla Turkuun ja siitä siis kotiin Tammisaareen...

mahtaako ne tullista myöntää enää edes punaisia lappuja, muuten kuin 3kk lapuiks? jotenkin tuli sellainen mieleen.

ajolupa sieltä kai myönnetään, mut brittikilvillä ajelisit kuitenkin.

100% varma en ole tästä, on niin kauan aikaa kun viimeksi sain.. ;)
 
Vs: Auton haku Briteistä

simonsays sanoi
mahtaako ne tullista myöntää enää edes punaisia lappuja, muuten kuin 3kk lapuiks? jotenkin tuli sellainen mieleen.

ajolupa sieltä kai myönnetään, mut brittikilvillä ajelisit kuitenkin.

100% varma en ole tästä, on niin kauan aikaa kun viimeksi sain.. ;)

Kyllä ne antaa tullista siirtotarrat, tosin käytäntö on kirjava ja jotkut tullipaikat antaa jopa ajaa ulkomaan kilvillä kotopihaan. Tämä tieto vuodelta 2010
 
Vs: Auton haku Briteistä

Eikös se ole niin, että jos auto on lähtöpaikassa (EU-maassa) katsastettu ja katsastus on voimassa, niin saa ajaa niillä brittikilvillä? Näin ainakin virontuonneissa, tullimies kysyy satamassa vain että onko leimaa jäljellä ja jos on niin tarralappuja ei tartte ottaa. Ainakin jos siihen päälle vielä lähtömaan vakuutuskin on voimassa, niin silloin tämä on 100% varma (kahdella autolla testattu).
 
Vs: Auton haku Briteistä

DaJackal sanoi
Eikös se ole niin, että jos auto on lähtöpaikassa (EU-maassa) katsastettu ja katsastus on voimassa, niin saa ajaa niillä brittikilvillä? Näin ainakin virontuonneissa, tullimies kysyy satamassa vain että onko leimaa jäljellä ja jos on niin tarralappuja ei tartte ottaa. Ainakin jos siihen päälle vielä lähtömaan vakuutuskin on voimassa, niin silloin tämä on 100% varma (kahdella autolla testattu).

Pitää tehdä ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta. Sen jälkeen saa ajaa vieraan maan kilvillä ja vakuutuksilla.

Jani T sanoi
Tarkoitus siis tulla Harwichista Esbjergiin Tanskaan paikallisella DFDS risteilyaluksella ja Tanskasta ajamalla Tukholmaan ja siitä taas Siljalla Turkuun ja siitä siis kotiin Tammisaareen...

Miks tolleen? Viimeksi kun tarkistin niin toi oli todella kallis ratkaisu eikä mitenkään nopea. Itse suosin vahvasti ajoa Saksaan ja siitä laivalla Suomeen. Noissa molemmissa vaihtoehdoissa ajoa on suunnilleen saman verran, mutta laivassaoloa on paljon vähemmän jos menee Saksan kautta. Ja nopeampikin on.
 
Vs: Auton haku Briteistä

nokonzok sanoi
Pitää tehdä ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta. Sen jälkeen saa ajaa vieraan maan kilvillä ja vakuutuksilla.

Miks tolleen? Viimeksi kun tarkistin niin toi oli todella kallis ratkaisu eikä mitenkään nopea. Itse suosin vahvasti ajoa Saksaan ja siitä laivalla Suomeen. Noissa molemmissa vaihtoehdoissa ajoa on suunnilleen saman verran, mutta laivassaoloa on paljon vähemmän jos menee Saksan kautta. Ja nopeampikin on.
Mihis mä tollasen ilmoituksen teen ja milloin?

En mä ainakaan löytäny halvempaa laivaa Saksasta? Ja ajastakaan en niin tiedä, Dover-Calais lautta 2-3h Calais-Travemunde n.850 km. Travemunde-Helsinki n.28h (sekä Finnlines että Superfast suunnilleen sama aika)

Harwich-Esbjerg 17h (315€ 2henk+auto) Esbjerg-Tukholma n. 950 km Tukholma-Turku 12h (70€ 2h+auto)

Toki Tukholmassa joutuu odottamaan laivaa jonku tunnin, jos reilusti ajelee, jos hyvin rauhallisesti tulee niin ei kauaa jää odottamistakaan :)
ja bonuksena tässä valitsemallani reitillä on se että mä pärjään paremmin ruotsinkielellä Tanskassa (ja Ruotsissa) ku englanniksi Saksassa (Ku ei Heindrich kuitenkaan ymmärrä englantia) ;)
 
Vs: Auton haku Briteistä

Totta, tuo käyttöönottoilmoitus pitää toki tehdä. Hyvä Noko kun muistutit asiasta, itse en tajunnut mainita sitä kun pelkästään tarrakilvistä oli alunperin kysymys.

JaniT, se ilmotus tehdään tullissa siinä satamassa sillon kun auton kanssa Suomeen saavutaan. Yksi A4, helppo homma eikä maksakaan mitään.
 
Vs: Auton haku Briteistä

DaJackal sanoi
JaniT, se ilmotus tehdään tullissa siinä satamassa sillon kun auton kanssa Suomeen saavutaan. Yksi A4, helppo homma eikä maksakaan mitään.
Njoo, näin arvelinkin, mietin vaan että kietaisen vihreetä linjaa huishe*vettiin koko Turusta ilman mitään paperilappujen täyttöjä :D
 
Vs: Auton haku Briteistä

Soitinpa vielä tulliin. Käyttöönottoilmoitus pitää tehdä, ne antaa sitten viiden päivän siirtoluvan kunhan auto on katsastettu tuontimaassa ja vakuutukset voimassa. Eli saan tuollaisenaankin ajella hetken ;D
 
Vs: Auton haku Briteistä

Jani T sanoi
Soitinpa vielä tulliin. Käyttöönottoilmoitus pitää tehdä, ne antaa sitten viiden päivän siirtoluvan kunhan auto on katsastettu tuontimaassa ja vakuutukset voimassa. Eli saan tuollaisenaankin ajella hetken ;D

Miulle kyllä ovat kirjoittaneet aina 3kk käyttöluvan ja sanoneet että aja vakuutukset loppuun niillä kilvillä. Molemmilla kerroilla vakuutusta oli jäljellä noin kuukausi. Eclin tapauksessa kun se loppui, niin otin Suomesta vakuutuksen ja hain tarralaput. Galanttiin kerkesikin tulla veropäätös niin nopeasti etten tarvinnut tarroja ollenkaan.
 
Vs: Auton haku Briteistä

Njoo, toki mäkin saisin 3kk ajokilvet, muttakun autoa ei rekisteröidä Suomeen ollenkaan enkä siis verottamaan rupe niin siksi tulee vaan tommonen 5 pvän siirtolupa
 
Vs: Auton haku Briteistä

Josko nyt kirjoittais pienen raportin tuosta auton hausta tuolta UK:sta.

Eli aloin homman etsimällä sopivaa autoa pistonheads.com sivustolta (autotrader.co.uk ja lancerregister.com hyviä myös)
Sopivat löydettyäni kirjoitin sähköpostia saadakseni lisää infoa ja kuvia autoista, sen jälkeen laitoin ne omaan "paremmuusjärjestykseen" sen jälkeen tilasin lennon Helsinki-Heathrow (a 66€), lautan Harwich-Esbjerg Tanska (315€) ja laiva Tukholma-Turku (72€)
(Hotelleja katsoin myös Englannin päästä, hinnat n. 50£++/yö, vuokra-autot saman verran vrk. Joita en kuitenkaan tarvinnut koska kaverini joka asuu Lontoon ulkopuolella haki meidät kentältä ja asuimme hänen luonaan.)

Sovimme 1 vaihtoehdon omistajan kanssa että hän varaa auton minulle ja maksoin hänelle varausmaksun 50£ (Ei pyytänyt enempää, enkä olisi paljoa enempää edes maksanut) Tarkistin vielä kotosuomessa ollessani mycarcheck.com sivustolta autojen rekisterit, ja totesin yhtä lukuunottamatta olevan kunnossa (ei mitään "hakuja" päällä)

Lensimme sitten (keskiviikko) iltalennolla Lontooseen, kaveri haki meidät kentältä ja painuimme hänen luokseen nukkumaan yön yli ja aamusta suuntasimme Walesiin katsomaan ekaa vaihtoehtoa joka sitten paljastui jopa paremmaksi mitä uskalsin odottaa, eli teimme kaupat heti siltä seisomalta. Soitin myös omaan vakuutusyhtiööni Pohjolaan josta sain vakuutuksen valmistenumeroa vastaan. Tyyppi repi rek otteesta pienen luiskan itselleen (oman osansa) ja itselleni jäi loput otteesta n. 3 sivua A4 koossa, pienen kuitin kirjoitimme myös (pieni=semmonen pikkunen puhelinpöydältä yleensä löytyvä paperibloki), rahat kouraan ja omistin auton :)

Siitä ajelimme sitten takaisin kaverini luo ja seuraavana pvnä kävimme vaihtamassa talvirenkaat (jotka olin tilannut kaverille jo etukäteen) auton alle.

Sunnuntaina ajoimme Harwichiin, jossa tulli kysyi passit ja kenen auto on ja toivotti hyvää matkaa (ei siis kysynyt missään vaiheessa auton papereita :) ) Ei muuta kuin auto laivaan ja Tanskaan, jossa sitten saavuttuamme maanantaina (n. klo. 13.15) taas tulli kysyi samat jorinat eikä muuta.
Siitä ajoimme läpi Tanskan (siltamaksut 35€ ja 40€ Malmöhön, Malmössä poliisi/tulli pysäytti ja kysyi passit ja ajokortin ja miksi minulla on autossa renkaat takapenkillä ja onko takakontissa toinen pari :D Ja eikä taas muutaku hyvää matkaa :)

Sieltä jatkoimme sitten Tukholmaan rauhallisesti koska iltalaivaan (lähtö n.20.00) ei ollut mitään toivoa keretä matkan ollessa 960km ja olin varannut tiistai aamulaivalta (klo. 07.15) paikan.
Saavuimme Tukholmaan ti. aamuyöstä klo 01.30 ja torkuimme autossa check-inin aukeamista odotellessa.
Aamulla sitten checkaus ja siitä taas laivaan. Illalla saavuimme Turkuun n. klo 19.30 ja tullin kautta hakemaan käyttöönottolupaa ja sitten päästiinkin kotiin.
Eli homma on oikeastikin helppoa jos vaan viitsii aikaa käyttää hiukkasen.

Huomioita matkan varrelta:

-Jos ei satu kavereita olemaan saarella tai ei muuten halua jäädä maistelemaan nähtävyyksiä niin suosittelisin lähtemään jo tiistaina, jolloin kauppa voisi tehdä ke-to aamupäivän aikana jolloin on mahdollisuus keritä torstai illaksi Harwichiin laivaan jolloin kerkeisi jo lauantai illaksi kotiin.

-Tanskassa kannattaa tankata jos tarvitsee korkea oktaanista niin heti kun näkyy esim. Shell jossain, me jouduimme ajelemaan hetken edes takas koska Q8 ei myynyt kuin e92 ja e95 bensoja.

-Missään vaiheessa ei auton rek.otetta kysynyt kukaan, ei edes Suomessa käyttöönotto ilmoitusta tehdessä.

-Mazdagon ohjeistuksessa muistan lukeneeni että pitäis käydä DVLAn(paikallinen rek.toimisto) toimistolla, no ei tarvitse, rekisteristäpoiston voi tarpeen vaatiessa hoitaa Suomestakin.

-50£ on iso raha englannissa, jos Suomessa vaihdatte niin pyytäkää myös pienempiä seteleitä.

Nyt ei tuukkaan muuta mieleen, jos saatte jotn selvää tästä sepustuksesta niin hyvä, jos ette niin kysykää toki lisää.
Laitan myös jos/kun tulee jotain uutta mieleen
 
Vs: Auton haku Briteistä

Iso kiitos tarinasta! Saattaa tulla kaverille ajankohtaiseksi pikapuoliin ja ite lähtisin apukuskiksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom