Carisma Ei Lämpene!

NonSenCe

New Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2007
Eli mikä on vikana kun kesällä ja syksyn nollakeleissä auto on ja pysyy lämpimänä, (mitsun mukavuutta johon tottuin galantissa ja lancerissa mutta tämä carisman prkle!), mutta kun pakkanen painuu alle -10 niin auto ei lämpeä.

Autotallissa lämmöt saadaan normaalille tasolle kun vain jaksaa tarpeeksi kauan odottaa, mutta kun lähtee ajoon niin viisari tippuu alarajalle jo kaupunki ajossa siis. Ja maantiellä yli -15 asteessa tulee enää hyvin-hyvin haaleaa ilmaa lämmittimestä. Lähes kylmää siis.

Termostaatti: vaihdettu 2 kertaa. Ei apua. Joten testasin kaikki kolme. Aukeavat siinä lämpötilassa missä pitäisikin. Ja otin yhden jossa hieman korkeampi aukeamispiste kuin mitä ohjeissa sanotaan (kun en muutakaan keksinyt).

Jäähdytysnesteet: lisätty sekä vaihdettu. (viime talvena lisätty tänä talvena vaihdettiin) Ja pakkaskestävyys on sopivat noin -30 astetta.

Syyläri peitetty: jep vanhankansan keino estää viimaa syyläriin on testattu. pahvista/kovalevystä jne Ei siis myöskään apua.

Ideoita mikä vikana? Ominaisuus vai Ongelma? Korjausehdoituksia ja Ohjeita?

(niin ja auto on 1.8 carisma automaatti vuosimallia 98)
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

ei noin uudessa pitäisi olla kenno tukossa, toimiiko lämppärin kierron venttiili?

Nouseeko koneen lämmöt ihan normaalisti, mutta sisälle ei tule lämmintä?
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

tuota kun lukee ajatuksella niin konekkaan ei lämpene kunnolla mittarin mukaan.

viosta ja ominaisuuksista en tiedä ainakaan carisman kohdalla :-[

onko eka termari alkuperäinen?eli olisko sillai et nää vaihtamasi ovat erilaisia alkuperäiseen nähden,esim alkup 2 toiminen ja tarvikkeet 1 toimisia??

kun tuntuu ainakin näiden vanhempien lancereiden kohdalla et tarvike osat myydään sillä perusteella et mikä paikalleen sopii se on ok,vaikka alkuperäiseen verrattuna ei täytä edes FYYSISIÄ mittoja.

jotenkin tuntuu tuo sun tapaus siltä että vesi kiertää kokoajan,kuitenkin vaikka termareita vaihdat.
kyllä mielestäni silti vaikka ei sisällle asti lämmintä riittäskään,koneen pitäs normaali lämpöisenä käydä,edes mittarin mukaan normaalin alarajoilla.

tosin voi olla että nykykoneet sen verta taloudellisia että eivät kehitä enää lämpöä siinä määrin mitä vanhemmat,eli heikompaa lämmitystä kovilla pakkasilla.näin olen kuullut,itellä kun kokemusta vaan vanhemmista kikottimista

nää ei siiis kaikki faktaa paitsi TÄÄ TARVIKE OSIEN SOPIVUUS FAKTA,esim 8v ruiskun (vm89-90)virranjakajan pyörijä alkuperäsenä noin 2,5cm korkea kun taas hyvin paikalleen sopiva tarvike 1,5 korkea---> toimii hetken ja sen jälkeen ei käyntiin lähde kun hiili keskeltä jakajan kantta pois palanut korkeus eron aiheuttaman kipinöinnin takia :seina :seina :seina
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

NonSenCe sanoi
Eli mikä on vikana kun kesällä ja syksyn nollakeleissä auto on ja pysyy lämpimänä, (mitsun mukavuutta johon tottuin galantissa ja lancerissa mutta tämä carisman prkle!), mutta kun pakkanen painuu alle -10 niin auto ei lämpeä.

Autotallissa lämmöt saadaan normaalille tasolle kun vain jaksaa tarpeeksi kauan odottaa, mutta kun lähtee ajoon niin viisari tippuu alarajalle jo kaupunki ajossa siis. Ja maantiellä yli -15 asteessa tulee enää hyvin-hyvin haaleaa ilmaa lämmittimestä. Lähes kylmää siis.

Termostaatti: vaihdettu 2 kertaa. Ei apua. Joten testasin kaikki kolme. Aukeavat siinä lämpötilassa missä pitäisikin. Ja otin yhden jossa hieman korkeampi aukeamispiste kuin mitä ohjeissa sanotaan (kun en muutakaan keksinyt).

Jäähdytysnesteet: lisätty sekä vaihdettu. (viime talvena lisätty tänä talvena vaihdettiin) Ja pakkaskestävyys on sopivat noin -30 astetta.

Syyläri peitetty: jep vanhankansan keino estää viimaa syyläriin on testattu. pahvista/kovalevystä jne Ei siis myöskään apua.

Ideoita mikä vikana? Ominaisuus vai Ongelma? Korjausehdoituksia ja Ohjeita?

(niin ja auto on 1.8 carisma automaatti vuosimallia 98)

Vesipumppu? tai sitte termaria asentaessa pikku pugi ja vuotaa läpi hieman.. Mulla ei ole vastaan tullu samanmoista ongelmaa..
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

En tiedä sitten mikä näitä Caritsoja vaivaa?
Oma GDI kyllä puhkuu lämmintä, jahka lämpenee,
vaan siihen kun tarvitaan kierroksia ja aikaa.
Tyhjäkäynnillä ei lämpene ollenkaan, ja jos pakkasta
yli 20, niin saa pitää kierroksia ajon aikana yli kolmen tontun,
ainakin puolen tunnin ajan, ennenkuin lämmöt lähelläkään normaaleja.
Ja tolpannokasta lähdetty joka aamu.

Vaan kunhan lämpiää, niin kyllähän se sitten puhkuu kuumaa
kabiiniin, ihan riittävästi. Ja parin tunnin ajon jälkeen ei lämppäriä
tarvitse edes puoliteholla käyttää, edes 20:pin pakkasissa.
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

dieselit vissiin nykyään niin taloudellisia jo ettei "hukkalämpöä"synny yhtä paljon kuin ennen tai bensa vehkeissä..

oisko siinä syytä että joutuu ajaan pitkään kierroksilla että lämpiää kunnolla ::) ::)

GDI oisko diesel ???
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

Mulla GDI:tä en viitsi paikoillaan huuattaa.. kun tolpasta ottaa ja ajaa 2km, niin alkaa lämmintä puhaltaa.. Eli auto on parhainpia talviautoja mitä tiedän.. Oikeastaan paras mitä ny mieleen tulee. mulla on automaatti-ilmastointi joka pitää puhalluksen minimillä kunnes on lämpöä tarjolla, jolloin puhallin alkaa vasta toimimaan.. Ihan loistavasti on toiminut..

Jos kone ei lämpene, niin vika on 90% varmuudella termarissa.

Mulla ei ole Carismasta mitään moitittavaa.
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

mikko412 sanoi
onko gdi diesel????

Ei. Gasoline Direct Injection (=suorasuihkutus). Harmittavasti monissa autokauppojen ilmoituksissakin polttoaineena lukee diesel. Harmittaa vaan jos joku moisen takia menee laittamaan naftaa tankkiin.

Ainakin meikäläisellä entinen karitsa ja nykyinen lanttu ovat lämmenneet todella hyvin. Ei montaa kilsaa tartte ajaa kun jo pukkaa lämmintä ja hetken päästä "palaa" jo sormet jos puhaltimen lähelle tunkee :)
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

jokseenkin ehkä harhaan johtava tuo gdi mekintä ???

ainakin minusta,ehkä oon vanhan aikanen
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

Sama ongelma omassa Coltissani. Termostaatti juuri vaihdettu , joten siinä ei ole vika. Keula on hyvin avonainen eli ajoviima jäähdyttää liiankin tehokkaasti. Muuta ratkaisua en itse keksi kuin sovitella sopivan kokoista pahvia syylärin eteen ja katsoa josko siitä olisi apua. Auto on joskus ollut keulakolarissa ja ilmeisesti joitain ilmanohjauspaneeleita tai vastaavia puuttuu.
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

Kun kattoo tota vanhemman mallin carismaa, niin siellä on koneelle aika vähän suojausta, luulin jo että kaverini carismasta puuttuu jotain alaroiskesuojia, mutta eihän siellä alunperin ollutkaan mitään.
Sekin auto on semmoinen että lämmöt huitelee ajossa, kuormituksen mukaan, mutta lämmintä saa kyllä. Onko carismalle yleistä tämmöinen piirre ? Kys auto oli 1.8 bensa, ei gdi.

Ja kyllä nuo kolaroinnit voi vaikuttaa mitä oudoimmilla tavoilla....
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

Itsel ei kans oo ollu mitää ongelmia carismojen lämpöjen suhteen, tosin ne on molemmat ollu 1,6l (toinen vanha kori, toinen uus koppa) Lämmöt on pysynyt
ja noussut hyvin niin mittarissa kuin sisälläkin, vaikka pahimmillaan/parhaimmillaan on auton ulkolämpötilamittari näyttänyt -28astetta ei mitää ongelmia eikä lämppäriä ees tarvinnu pitää puoltaväliä ylempänä. Eikä maskis/syylaris oo koskaa mitää peitteitä ollu.
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

Ei kai Carisma pitäis kovin surkea talviauto olla. Eikö se ollu aikoinaan jonkun vuoden TM:ssä talviauto testin voittajakin. Kyllä itse myös ehdottaisin tutkimaan termostaattia ja varsinkin jos sinne on joku tarvike tekele heitetty, kun tuntuu tosiaan olla ongelmia tarvikeosien kanssa Mitsun kansa ettei ne edes välttämättä vastaa fyysisiltäkään mitoilta alkuperäisiä. Mitenkähän noiden tarvike vehkeiden muut speksit sitte täyttää Mitsun vaatimuksia. Eihän esim. termarinkaan tarvi olla kuin pikkuisen pienempi fyysisiltä mitoiltaan kuin alkuperäinen, niin pääsee nestekiertämään vaikka termari olisi kiinni. Mielenkiintoiset tarviketermari kokemukset on viimekesältä kun 142 B20 koneella olevaan harraste Volleen vaihdettiin tarvike termari, niin se prkl. keitti sillä. :seina. Onneksi oli valurauta kansi, niin selvisi lämpeämisestä pelkällä säikähdyksellä. Kun Volle shopista haettiin orkkis termari, niin alko heti pelittämään. Sitte kun samaseen Volleen haettiin tarvikeliikkeestä moottorin lämpöanturi, niin heti kun laittoi virrat päälle, niin moottorinlämpömittari pamahti tappiin , vaikka kone oli kylmä :seina. Ja taas tuli asiaa Volle shoppiin.
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

No nyt pakkasilla huomasin itsekkin, että GDI Galantissa ei enää lämppäri puhalla, niin lämmintä kun se on ennen puhaltanut, vaikka moottorinlämmöt ovat normaalissa. Uskokaa tai älkää, mutta ongelma kojautui kun vaihdoin uuden syylärin korkin siihen :peukku. Jos muillakin vastaavia ongelmia, niin kannattaa kokeilla ja tämä kokeilu ei tule kalliiksi edes timanttitiskillä. Mitsun lähes kaikki syylärinkorkit menevät ristiin keskenään fyysisesti, mutta niissä on paine-erot, joten kantsii hakea korkki merkkiliikkeestä. Ilmeisesti edellinen korkki oli alkanut päästää aikaisemmin paineet ulos ja näin ollen alentuneen paineen ansiosta ei lämppärinkennossa neste kiertänyt enään niin tehokkaasti. Nyt on taas auto yhtä lämmin kuin uutena eli sormet palaa jos tuo lämpösuuttimen eteen ;D
 
Vs: Carisma Ei Lämpene!

Colt lämpenee taas, alkuperäisen termostaatin vaihto paikoilleen auttoi . ;D Tarviketermostaatti vaati 20 km ajoa , ennen kuin kone lämpeni edes jotenkin.
 
Takaisin
Ylös Bottom