- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Lahti
Monet vanhemmilla E38 ja E39 Galanteilla ajaneet ovat varmasti todenneet yksimäntäiset etujarrut varsin tehottomiksi, suorastaan vaarallisiksi. Etuvetoisissahan ne vielä toimivat ihan hienosti, mutta nelikon paino ilmeisesti on liikaa tai sitten satulan mäntien muuttunut mitoitus ei ole oikein toimiva muutos.
Parannusta pulmaan löytyy kaksimäntäisten satuloiden muodossa, joita löytyy uudemmista E39 malleista. VR4 Galant on varustettu näillä samoilla.
Parhaat tehtaan tarjoamat jarrut E39 Galanttiin ovat uudempien (90-92) VR4/Dyn4 mallin 275mm levyillä olevat, kaksimäntäisillä satuloilla olevat jarrut. VR4 mallejahan ei varsinaisesti purkaamoilta löydy, eikä uudempia dyn4:iakaan kauhean usein, mutta nyt saattaa löytyä ratkaisu, jolla E39 Galantiin saa suht pienillä kustannuksilla VR4 EVOa vastaavat, kaksimäntäiset jarrut.
nick "Galant_1.6" avustuksella (iso kiitos siitä) sain käsiini Sigman kaksimäntäiset satulat kiinnikerautoineen. Alustavat mittaukset näyttivät siltä, että ne sopivat suoraan yksimäntäisen jarrun kiinnikeraudan tilalle ja tästä rohkaistuneena tilasin ne. Nyt Sigman jarrut on kasattu E3# etunapaan seuraavin havainnoin:
Satulan kiinnikeraudan puolesta etulevyä voisi vielä kasvattaa lähes 9mm eli 275mm VR4 EVO levy saattaisi halkaisijan puolesta käydä.
266mm levy on hieman liian pieni Sigman paloille eli tämänkin puolesta isompi levy olisi sopiva. Paloja koneistamalla nämä satulat toimivat myös 266mm levyn kanssa.
Sigman pala on selvästi isompi kuin E3# yksimäntäisen satulan pala.
Valitettavasti minulla ei ole tietoa minkä mallisen Sigman satulat ovat kyseessä, mutta käsittääkseni Sigmaan ei ole edes tarjolla montaa eri satula mallia, tämä saattaa jopa olla ainoa.
Toistaiseksi hämärän peitossa on myös vielä 275mm VR4/dyn4 levyn sopiminen ko. pyörän napaan JA satulan kiinnikerautaan samaan aikaan. Uuden levyn hinta (about 150e/kpl) ei houkuttele tilaamaan niitä kokeilumielessä.
Samoin pääsylinterin oikea koko ei vielä ole selvillä, mutta se ei ole mikään ongelma, tarvittaessa voi soveltaa vaikka Pajeron sylinteriä.
Eli kun pääsen mittailemaan/sovittamaan VR4 EVO levyä, niin resepti E39 jarru päivitykseen saattaa olla tiedossa.... postaan projektin uudet käänteet tähän jatkoksi.
PS. eihän niitä Sigmojakaan ihan pilvin pimein ole purkaamoilla, mutta esim. Ruotsista niitä kyllä löytyy. Ja vuoren varmasti Sigman satulat ja kiinnikeraudat on helpompi löytää kuin VR4 satulat.
PPS. E3# Galantin napa 266mm levyllä sopii suoraan mm. C1# Coltiin ja Cordiaan, eli tämä jarrupäivitys koskee tavallaan myös niitä.
EDIT: uusimmat tiedot koskien levyjen kokoa dyn4 mallissa
Parannusta pulmaan löytyy kaksimäntäisten satuloiden muodossa, joita löytyy uudemmista E39 malleista. VR4 Galant on varustettu näillä samoilla.
Parhaat tehtaan tarjoamat jarrut E39 Galanttiin ovat uudempien (90-92) VR4/Dyn4 mallin 275mm levyillä olevat, kaksimäntäisillä satuloilla olevat jarrut. VR4 mallejahan ei varsinaisesti purkaamoilta löydy, eikä uudempia dyn4:iakaan kauhean usein, mutta nyt saattaa löytyä ratkaisu, jolla E39 Galantiin saa suht pienillä kustannuksilla VR4 EVOa vastaavat, kaksimäntäiset jarrut.
nick "Galant_1.6" avustuksella (iso kiitos siitä) sain käsiini Sigman kaksimäntäiset satulat kiinnikerautoineen. Alustavat mittaukset näyttivät siltä, että ne sopivat suoraan yksimäntäisen jarrun kiinnikeraudan tilalle ja tästä rohkaistuneena tilasin ne. Nyt Sigman jarrut on kasattu E3# etunapaan seuraavin havainnoin:
Satulan kiinnikeraudan puolesta etulevyä voisi vielä kasvattaa lähes 9mm eli 275mm VR4 EVO levy saattaisi halkaisijan puolesta käydä.
266mm levy on hieman liian pieni Sigman paloille eli tämänkin puolesta isompi levy olisi sopiva. Paloja koneistamalla nämä satulat toimivat myös 266mm levyn kanssa.
Sigman pala on selvästi isompi kuin E3# yksimäntäisen satulan pala.
Valitettavasti minulla ei ole tietoa minkä mallisen Sigman satulat ovat kyseessä, mutta käsittääkseni Sigmaan ei ole edes tarjolla montaa eri satula mallia, tämä saattaa jopa olla ainoa.
Toistaiseksi hämärän peitossa on myös vielä 275mm VR4/dyn4 levyn sopiminen ko. pyörän napaan JA satulan kiinnikerautaan samaan aikaan. Uuden levyn hinta (about 150e/kpl) ei houkuttele tilaamaan niitä kokeilumielessä.
Samoin pääsylinterin oikea koko ei vielä ole selvillä, mutta se ei ole mikään ongelma, tarvittaessa voi soveltaa vaikka Pajeron sylinteriä.
Eli kun pääsen mittailemaan/sovittamaan VR4 EVO levyä, niin resepti E39 jarru päivitykseen saattaa olla tiedossa.... postaan projektin uudet käänteet tähän jatkoksi.
PS. eihän niitä Sigmojakaan ihan pilvin pimein ole purkaamoilla, mutta esim. Ruotsista niitä kyllä löytyy. Ja vuoren varmasti Sigman satulat ja kiinnikeraudat on helpompi löytää kuin VR4 satulat.
PPS. E3# Galantin napa 266mm levyllä sopii suoraan mm. C1# Coltiin ja Cordiaan, eli tämä jarrupäivitys koskee tavallaan myös niitä.
EDIT: uusimmat tiedot koskien levyjen kokoa dyn4 mallissa