EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Kanget ja kampura lähtöö huomenna konneistamolle.. Laakerit tulloo tietennii vaehettua samalla tuliterrii..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Hiomo Kantaselle meni. Palvelusta ja ripeästä toiminnasta voisin antaa jo pinnoja! Lupasi keskiviikolle tai viim. torstaille saada valmiiksi.. :peukku
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Kaikki laakerit tulee jo Kantasen kautta.. Kiitos kuitenkin!

Kyllä syyhyttäs päästä laittamaan konetta nippuun jo.. Oisko jotain huomioitavaa ensimmäisessä käynnistyksessä (yrityksessä)? Kerätä öljynpaineet pyörittämällä ennen kuin yrittää edes käyntiin?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Öljypumpun esi täyttö ja porakoneella pyörittää konetta niin että öljyä kiertää kannessa asti. Näin olen kuullut viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

ihan mielenkiinnosta,hankitko uuden kangen sen soikeen tilalle? ::)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Nope.. Kehu et vois saada koneistettua kuntoon? En oo vielä virallisia mittaustuloksia kuullut.. Kui ni?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Siitä yhdestä kangesta tulee lyhyempi ku ne muut.. En sitte tiedä onko sillä mitään merkitystä.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

metallize sanoi
Siitä yhdestä kangesta tulee lyhyempi ku ne muut.. En sitte tiedä onko sillä mitään merkitystä.

eikä tule. Se koneistetaan pyöreäksi ja laitetaan ylikoon laakerit, mitta pysyy samana.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

ei ku meinasin vaa miten sille kävi,toinen mikä mieleen tulee ni ehkä kannattas vaihtaa siihen kankeen uudet pultit myös ettei tuu jälkikäteen ongelmaa.--->naputtanu ja EHKÄ mahdollisesti pultit ottanu venymää turhaan ja väsyneet?

saako siis niitä laakereita ylikokona myös ulkokehältään?

no kaippa ne siellä koneistamossa tietää mitä saa ja mitä ei ;D
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Sitä mietin itekki, et onko esim ylikoon kk:n laakerit "ulkokehältään" sen 0.25mm paksummat? Ja alikokolaakerit sisäkehältä jos kauloja joutuu koneistamaan?

Kun tuossa tuli pattitilanne kun ei koneistamon kataloogit tuntenu ylikokolaakereita tuohon pannuun??

Eikös tuohon käy vaikka evon laakerit? esim NÄMÄ?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

evon lakruihin en ota kantaa ollenkaan,kun ei ole mitään tietoa niistä.

mutta siinä käsityksessä olen aina ollu että akselin kaulaa voi ja pystyy hiomaan,ja siihen löytyy koneesta riippuen 0.25 välein paksumpia laakeri liuskoja(laakerit siis sisäkehältään pienempiä,akselia hiotaan)

mutta kun sulla oli kiertokangen LAAKERIN ULKOKEHÄ soikea niin saako siihen muka suurempaa lakrua ULKOKEHÄLTÄÄN?en usko sillä tähän asti mulla ainakin sellanen käsitys asioista että akselia pystyy hiomaan mutta ulkokehät on mitä on.no tähän pakko lisätä kun olen volkkaripuolen harrastaja myös niin KUPLAN KONEEN RUNKOLAAKERILINJAAN saa YLIKOKO LAAKEREITA MYÖS ULKOKEHÄLTÄÄN JA PÄITTÄIVÄLYS pystytään korjaamaan lohkoon.(mun käsityksen mukaan taitaakin olla ainoo kone johon kyseisen operaation pystyy tekee ihan hyllys olevilla osilla

alikokosista laakereista en oo koskaan kuullukkaan. jos koneistamon katalookit ei tiedä muita lakereita kun vakiot ni sit varmaan muita ei saa(jos saa originaalina ni se alimitta on hiottua akselia vastaava.ulkokehää kun ei yleensä koskaan tarvi suurentaa.eli se sun kanki vainaa,viimestään muutaman tuhannen ajettuasi siitä menee uusiksi laakerit jos vanhaa soikeaksi todettua kankea yrität käyttää(jos se nyt oikeesti on soikee silmukka jota aikasemmin tässä väitit
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

ootko nyt ottanu selvää saako ulkokehältään soikeeseen kankeen suurempaa laakeriliuskaa?

muuten sen koneen kasaus on turhaa,mikäli sikäli aikasemmista postauksista voi lukea sen kangen olevan kiero / roskiskamaa
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Joo tosiaan on mahdollista koneistaa myös kiertokangen laakeripesää HIEMAN mut ei kuitenkaan mitään 0.25mm:ä.. Mutta ei tosiaan ole olemassa erikseen laakeria mikä olisi ulkokehältään isompi. Ja jännä, kun tuohon ei kataloogit tunne ylikoonlaakereita yleisestikään ollenkaan. Evojen laakeritkin on ainakin osanumeron perusteella erilaiset kun mitä tuossa.. Selvittävät nyt kävisikö siihen sovittamalla wanhemman 6-bolt koneen ylikokolakrut, kun niitä kuulemma olisi.. Olisivat kuitenkin huomattavasti huokeammat kun nuo 3-kerros laakerit ja varmasti toimii sen mitä tarvii..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Well..

It's alive! Ensimmäisellä käyntiin remontin jälkeen! Tai no toisella, jos ei lasketa siruttomalla avaimella käynnistysyritystä.. Pulttiakaan ei jääny rempasta yli.. ;D

n. 1k€ rempaan meni kaikkinensa, joten ihan sopuhinnalla selvittiin. Nytpähän on huollettu ja tarkastettu kone, jonka pitäisi kestää _hieman_ enemmän kun sen 4000km.. sormet ristiin.. :)

Kiitoksia avuista projektiin osallistuneille! :peukku
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Jatketaampa nyt sit tähän.. :-\

Alakertaremontin jälkeen auto toimi hetkenaikaa OK mutta tälläkertaa rupesi venttiilikoneisto naputtelemaan. Auto kuulosti lähinnä diesel autolta. No tietenkin tuli kaikenlaista mieleen, mikä siinä vois olla mut J.Puhakalta tuli lunastettua uudet 3mm nostajat ja laitettua ne paikalleen. Valitettavasti 2 uutta nostajaa oli jo uutena rikki joten jouduin laittamaan kaksi vanhaa/parasta tilalle. Auto toimi n. 30min kuin unelma. Ei raksuttanut nostajat enää ja muutenkin moottori kehräs kuin kissa. Tuon puolentunnin jälkeen alkoi taas nostajista pieni naputus, joka pienen lenkin jälkeen muuttui kovemmaksi raksutukseksi. Ei kuitenkaan niin voimakas kun ennen remonttia. Olin katsovinani, että ne 2 vanhaa nostajaakin olisi kunnossa, eikä ne vuotanut mutta voihan ne olla sitten kuitenkin rikki? Yhden huomion tein vanhoja pois ottaessa, että suurinosa niistä oli löysiä, eli sormilla pystyi painamaan pohjaan? No tämä ei nyt ole suurin murhe. Saattaa asettua parilla uudella nostajalla. Uudet nostajat ilmasin miltei ohjesäännön mukaan mutta käytin dieselin sijasta melko notkeaa Gulfin täyssynteettistä ja laitoin kovana paikalleen..

Mutta

Johtuuko auton nakutuksesta/raksutuksesta se, että hetken ajelun jälkeen rupeaa röpeltämään/nykimään. Hetkenpäästä siitä syttyy vikavalo ja parhaimmassa tapauksessa auto sammuu ja lähtee hädintuskin käyntiin. Kun auton saa käyntiin ja antaa olla jonkunaikaa tyhjäkäynnillä, vikavalo sammuu ja pystyy taas ajamaan jonkunmatkaa ennenkuin rupeaa taas nykimään->sammuu->while(1). Wtf? Tuon puolentunnin aikana kun auto toimi nakuttamatta, ei tuota nykimisilmiötäkään esiintynyt...
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

nakuttasko/raksuttasko niin pahasti et nakuanturi sekoo ja säätelee ennakot ihan lepikkoon?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

en tiedä,mutta se tuli mieleen ekana :p omasta mututuntumasta sen ei pitäs sammuu,mutta käynti vois kyllä huonoks mennä. tosin mulla vanhempia vehkeitä,ehkä ei niin herkkiä muutoksille.tosin nekin antaa oireet ku sillepäälle sattuvat.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Pystyisikö tuon nakutunnistumen vaikutuksen eliminoimaan vaikka ottamalla hetkeksi tunnistin irti ja kokeilemalla röpeltääkö/sammuuko se vielä? Vai toimiiko kone ollenkaan ilman sitä edes jossain vikatilassa?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

ruuvaa anturi irti lohkon kylestä ja jätä killumaan piuhan päähän,sillonhan se on mukana matkassa mutta ei saa nakuääniä kiusaksi(tue se kuitenkin ettei esim huonolla tuurilla putoa tielle)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
...Valitettavasti 2 uutta nostajaa oli jo uutena rikki joten jouduin laittamaan kaksi vanhaa/parasta tilalle...

Pistetään nyt tähänkin infoa, et ne kaksi uutta nostajaa ei ollut rikki. Olivat vaan varastorasvat senverta tiukassa, et oli auennut siinä ajassa kun Kusti polki niitä takaisin Puhakalle. Eli ongelmahan oli se, että nostaja puristui kasaan ja jäi pohjaan, eikä elvytystoimenpiteet öljypänikässä auttanu mitään. Elikkäs mitä tästä opimme: Workshop manual ei turhaan suosittele dieselin käyttöä käyttöönotossa/puhdistuksessa/ilmauksessa (RTFM). :seina
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

No voe kilin p*rse näitä..

Nyt on uudet nostajat ilmattu uudestaan dieselillä ja päräytetty paikalleen. Tuplavarmistettu että ne on myös oikeinpäin. -> Venttiilikoneisto nakuttaa edelleen täsmälleen samalla nyanssilla kun ennenkin.. :-\ N. 30min annoin käydä tyhjäkäynnillä mutta eipä vaikutusta.. Sama nykimisilmiö on läsnä myöskin. Hädintuskin sain ajettua auton tallilta kotiin. Voiko olla, et jakohihnan kiristin on asennettu päin hanuria ja siitä johtuen jako hypännyt ja oireet johtuisivat siitä? Kun alakertarempan jälkeen auto toimi hyvin (n.1000km), kunnes venakoneisto rupes nakuttelemaan..

p.s. Kellään vikakoodinlukuvehkeitä JKL:n seudulla?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Ettei olis öljypumppu mennyt?

Kun kerran nostajat tikittää ja laakereita menee..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
Luulis öljynpainevalon syttyvän jos siellä on ongelmia?

Kyllä mutta silloin kun öljyvalo syttyy ni siellä on jo tuho tapahtunut, noissa on ihan liian pienet toleranssit..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Omassa galantissa ainakin voi ajella melkeen kokonaan ilman öljyä eikä valo syty, vaikka valo kyllä toimii.... :driver
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

osQ sanoi
Omassa galantissa ainakin voi ajella melkeen kokonaan ilman öljyä eikä valo syty, vaikka valo kyllä toimii.... :driver

vaan onkohan kovin fiksua ;D

se valo ei ole MÄÄRÄ valo vaan ÖLJYNPAINEvalo jossain malleissa lisäksi öljyn määrän varoitus valokin

tuntuu aika ajoin siltä että ihmiset luulee sen punaisen öljykannuvalon tarkoittavan öljymäärää.näin ei tosiaan ole.vaan se nimenomaan on öljykanavistossa olevan paineen varoitusvalo. se ei syty välttämättä vaikka tikku olis kuiva,mutta sillon moottorista puuttuu jo olennainen roiskevoitelu ainakin osittain.

ainakin jossain vanhoissa volkkarin dieseleissä on 2 paine anturia,vois olla ihan asiaa kopioida muidenkin moottoreihin ::)kertois esim nokkakepin jälkeen onko vielä riittävä paine ???
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

mikko412 sanoi
vaan onkohan kovin fiksua ;D

se valo ei ole MÄÄRÄ valo vaan ÖLJYNPAINEvalo jossain malleissa lisäksi öljyn määrän varoitus valokin

tuntuu aika ajoin siltä että ihmiset luulee sen punaisen öljykannuvalon tarkoittavan öljymäärää.näin ei tosiaan ole.vaan se nimenomaan on öljykanavistossa olevan paineen varoitusvalo. se ei syty välttämättä vaikka tikku olis kuiva,mutta sillon moottorista puuttuu jo olennainen roiskevoitelu ainakin osittain.

ainakin jossain vanhoissa volkkarin dieseleissä on 2 paine anturia,vois olla ihan asiaa kopioida muidenkin moottoreihin ::)kertois esim nokkakepin jälkeen onko vielä riittävä paine ???

Juu volsussa on ihan fiksu systeemi silloin kun se toimii ;D mulla toimi pari kuukautta ja sitten maadoitin ne anturit kun en jaksanut kuunnella jatkuvaa summerin pärinää... Painemittari kuitenkin kertoi että nokkakepin päässäkin oli paineet ihan kohdallaan. Ei auttanut anturien vaihto, mittaristoon nähtävästi tuli vika :D

Niin ja ainakin omassa galantissa on myös öljyn määrälle valo ja anturi. Anturi sijaitsee öljypohjassa jakopään puoleisella sivulla :)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Muistelisin, et tuossakin joku anturi oli öljypohjassa. evt.. Kyllä siellä kuitekin öljyä on mut pitää kokeilla jos roiskasis venttiilikoneistoon öljyä öljykorkista ni vaikuttaako se mihinkään.. Jos vaikuttaa ni öljypumppu uusiks tjsp. Muistaakseni sekin oli vaihdettu kyl edellisen omistajan toimesta.. tiedä häntä.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

joo toisissa on lisäksi valo öljymäärälle mutta kun kaikissa ei oo muutakuin painevalo.ja en väitäkkään että tossa nyt ois öljyt vähissä.vaan yleisesti osalla ihmisiä vähän väärä käsitys tosta painevalosta.

no se siitä.

oisko sinne öljykanaviin jääny jotain paskoja vanhasta laakerivammasta ja nyt tukkinu yläkertaan meneviä kanavia. naputtaako kaikki vai vaan osa?ettei ois taas menny se alakerran kk laakeriliuska?

periaatteessahan ne pitäs ilmaantua itsestäänkin. nostajat meinaan,jos sinne öljynpaine tulee niin kuin pitää
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Progress..

Vikakoodit luettu: Nokka-akselin asennontunnistin katkos

Tuo nyt selittäs nuo nykimiset ja sammumiset jokseenkin.. Täytyypi ruveta metsästää uutta..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

mutta kilkattaviin nostimiin tolla anturilla ei vaikutusta,vai oletko saanu sen jo hiljaiseksi ::)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

No nostajiin/koneistoon tuo ei tosiaan vaikuta.. Saimpa kuitenkin vaihettua jo tuon anturin niin loppupa nykiminen/sammuminen tyystin! 8)

Pitää tuohon venttiilikoneistoon perehtyä (asap) ensi numerossa.. Jos ne öljyt vaihtaisi kunnollisiin ja kokeilis sitä fortea tai valvolinen motor flushia auttaisiko tuo mihkään..
Sen jälkeen rupeis tutkimaan tarkemmin öljynpaineita/pumppua/etc.. Kyllä tuota öljyä näyttäisi tulevan kuitenkin venttiilikoneistollekin asti..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Menee jo projektikertomuksen puolelle mutta jatketaan silti..

Viikonloppuna tuli kokeiltua tuota valvolinen motor flushia ja laitettua öljyn/suodattimen vaihdon yhteydessä Gulfin Formula G 5w-40 aineet sisälle.. -> ei vaikutusta nakutukseen..

Mutta arvatkaapas mitä löytyi vanhan öljynsuodattimen sisältä.. Tämmöstä..
Eli näyttäisi öljypohjan tiivisteliimalta.. Sitä oli suodattimessa +10cm:n pätkä.. WTF? :peukku
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

mikko412 sanoi
se ei syty välttämättä vaikka tikku olis kuiva,mutta sillon moottorista puuttuu jo olennainen roiskevoitelu ainakin osittain.

Käsittääkseni moottorissa ei tapahdu roiskevoitelua, sillä ainakin suurella nopeudella pyörivä kampiakseli vaahdottaa öljyn. Joku saa korjata jos olen väärässä. Liian matala öljyn pinta voi aiheuttaa kavitointia pumpussa, tai kiihdytys-, jarrutus- tai kääntymistilanteessa ilman haukkaamista.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

miten ne sylinterit sit voidellaan? en oo tavallisis koneissa mitään öljyruiskuja niille huomannu olevan
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
Mutta arvatkaapas mitä löytyi vanhan öljynsuodattimen sisältä.. Tämmöstä..
Eli näyttäisi öljypohjan tiivisteliimalta.. Sitä oli suodattimessa +10cm:n pätkä.. WTF? :peukku

Tiivisteliimaahan tuo näyttäs olevan, kuinkahan paljon sitä mahtaa olla tukkimassa yläkerran öljykanavia jotka vie öljyä nostajille, ei hyvä.. :-\

mikko412 sanoi
miten ne sylinterit sit voidellaan? en oo tavallisis koneissa mitään öljyruiskuja niille huomannu olevan

Ainakin mitsulla on ilmeisesti kaikissa 4G63 koneissa öljyruisku sylintereille..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

mikki87 sanoi
Ainakin mitsulla on ilmeisesti kaikissa 4G63 koneissa öljyruisku sylintereille..
joo 4g15 koneita enimmäkseen avannu ja vanhempia muutenkin :'(ja tosiaan 4g 63 koneita alakerran puolesta en oo availu edes vanhempia. siinä uskossa kyllä että öljyruiskuja ei oli ja roiskuttamalla voideltas alakerta :-\

mutta tohon itse ongelmaan niin ei tosiaan hyvältä näytä nuo tiivisteliiman rötköt.tulee mieleen eka kaasarin tiivistys n 15 vuotta sitten tiivistesilikonilla.meni kaasari vaihtoon,oli kaikki mahdolliset kanavat täys liikoja tiivistesiliconeja :seina
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

mikki87 sanoi
Tiivisteliimaahan tuo näyttäs olevan, kuinkahan paljon sitä mahtaa olla tukkimassa yläkerran öljykanavia jotka vie öljyä nostajille, ei hyvä.. :-\

Noin kymmenen sentin pätkä.. sen kun otti öljykanavista pois niin JOHAN LAKKAS NAKUTUS! JES! :peukku
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

mikko412 sanoi
joo 4g15 koneita enimmäkseen avannu ja vanhempia muutenkin :'(ja tosiaan 4g 63 koneita alakerran puolesta en oo availu edes vanhempia. siinä uskossa kyllä että öljyruiskuja ei oli ja roiskuttamalla voideltas alakerta :-\

mutta tohon itse ongelmaan niin ei tosiaan hyvältä näytä nuo tiivisteliiman rötköt.tulee mieleen eka kaasarin tiivistys n 15 vuotta sitten tiivistesilikonilla.meni kaasari vaihtoon,oli kaikki mahdolliset kanavat täys liikoja tiivistesiliconeja :seina

e15 korisessa ja vanhemassa vain turbomallissa on öljyruiskut, uudemissa (e33->) on kaikissa 4g63 koneissa
 
Takaisin
Ylös Bottom