Evo 3 päästöt

niemela86

MEVO
Liittynyt
14 Tammikuu 2010
Sijainti
Rovaniemi
sellasta kyselisin että kuinka paljon auton kunnolla lämmittäminen vaikuttaa päästö arvoihin?nestelämmöt oli kyllä normaalit mutta katin nakutus lienee suositeltavaa??päästöt tyhjäkäynnillä:CO%6.18 CO2 10.4 HCppm 400 ja O2 1.06 ja kiekoilla ei etes ukko mitannu tai ainakaan lapulle asti niitä saanu!lambda lienee kunnossa kun ei anna vikakoodeja eikä herjaa muutakaan..ja autohan oli evo3
 
Vs: Evo 3 päästöt

CO 6% on ns. "helvetisti" eli saa aivan liikaa soppaa. Ilmanputsari, bensanpaineet, onko viritelty? Lambda voi olla pimeänä vaikka ei anna vikakoodeja.
 
Vs: Evo 3 päästöt

Laitoitko sen dumpin paikalleen mitä kyselit ? Jos oot laittanut, niin siinä se vika on.
 
Vs: Evo 3 päästöt

en oo laittanu dumppia vielä ja kone muutenki ihan vakio..kokeilla vaihtaa lambda ja ns kuumentaa kunnolla :)iridiumit vois samalla laittaa ni jos se siittä
 
Vs: Evo 3 päästöt

tässä samalla vois varmistaa että montako lambdaa 3ssa on?se ennen kattia oleva mietityttää että seuraako se vaan sitä?
 
Vs: Evo 3 päästöt

Eiköhän kolmosessa oo vain yksi? Taitaa olla seiskasta ylöspäin enempi lambdoja.
 
Vs: Evo 3 päästöt

Ite ainakin polkenut ihan reilusti ennen leimalle menemistä, paljon ilosemmin menee päästöistä läpi. Kolmosessa taitaa olla ainoa lambda turbon happikotelossa, eli näkyy pakosarjan ja ahtimen suojapeltien kulmilla. Katalysaattorin kohdalla on lämpöanturi tms.
 
Vs: Evo 3 päästöt

Jos CO on 6% niin ei todellakaan katissa ole vikaa, päinvastoin vaikuttaisi toimivan hyvin koska HC on vain 400, voisi noin rikkaalla seoksella olla korkeampikin.
Mutta jos on muuten kunnossa niin katin lämmittäminen tietenkin auttaa, tässä tapauksessa ei kuitenkaan.

Kyllä se vika löytyy seoksista. Ja jos on dumppi niin vaihda bypassiin.
 
Vs: Evo 3 päästöt

joo just aloin miettimään että voiskohan 95bensa vaikuttaa asiaan?..nimittäin ajatuksissani laittelin sinne kysyistä petroolia tässä taannoin..tais olla just ennen katastusta :nykii
 
Vs: Evo 3 päästöt

ja kuinka paljon seokset voi vaikuttaa auton tehoihin jos ne on perseellään??kaveri ajo tässä taannoin ja tuntu kuulemma laiskalta..ite en sitten osaa sanoa ku ei oo mihin verrata
 
Vs: Evo 3 päästöt

Ei vaikuta 95E tankkaus tyhjäkäynnillä, liian rikas seos tekee kyllä menon laiskaksi.
 
Vs: Evo 3 päästöt

ei syö öljyä..viimeksi oli kuulemma jääny päästöistä kiinni siks ku oli jakopään ajotus ollu hampaan pielessä..pitää vissiin kattoa seki..mut toi seos selvittäs sen tehon puutteen
 
Vs: Evo 3 päästöt

Öljyn syönti, tulpat ja tulpanjohdot ei mikään nosta merkittävästi CO-arvoa (HC arvoa kylläkin), vaan nousun aiheuttaa hapenpuutteessa tapahtuva palaminen.
 
Vs: Evo 3 päästöt

samapa ne tulpakki on vaihtaa ku en ees tiiä millon ne on vaihdettu varmaan sillon viimeks blazespeed on auton suomeen tuonu 2007 ;Dja huomena käyn laitatuttaan seokset kohilleen ei pitäs olla niin iso homma ettei sais aikaa lyhyellä varotusajalla..muttei tiiä kun eivät saa edes luettua vikakoodeja rovaniemellä ja kuulemma kittilässä onnistuu :peukku
 
Vs: Evo 3 päästöt

Tulpat on todennäköisesti melko karstaiset tuollaisilla päästölukemilla jos käy yhtä paksulla muutenkin kuin tyhjäkäynnillä.
Seokset ei ole säädettävissä mistään ruuvista vaan syynä on jossain komponentissa oleva vika.
 
Vs: Evo 3 päästöt

Eikös kuiteki evo3 normi vika : katkenneet männänrenkaat vaikuta tähän?
 
Vs: Evo 3 päästöt

näkyykö ne rikkinäiset komponentit vikakoodina?niitä ei kuitenkaan löytyny täältä tehdyllä ledi 2johtoa härvelillä joka vilkutti tasaista eli koodeja ei ollut..
 
Vs: Evo 3 päästöt

Katkenneet männänrenkaat tai haljenneet rengasvälit nostaa HC:tä (palamattomat) huomattavasti mutta ei vaikuta CO päästöön joka suoraan seossuhteen funktio.

Ei välttämättä näy Evo3:n primitiivisen diagnostiikan avulla. Jos bensalinja on ihan vakio (pumppu, suuttimet, paineensäädin) niin todennäköisimmät viat on ilmamassamittari, lämpöanturi, lambda. Jos suuttimet/pumppu on vaihdettu isompiin/tehokkaampaan niin se voi aiheuttaa ongelman.
 
Vs: Evo 3 päästöt

niemela86 sanoi
ilmamassamittari on uus joten se ei ainakaan. lambdaa itekki arvelisin..no se vaihdetaan ja kokeillaan

Toi lambda on helppo testata itsekkin yleismittarin jännitemittarilla. Eli mittarin musta johto maihin ja punainen lambdalta tulevaan signaalijohtoon, joka on yleensä musta väriltään tai sininenkin voi olla.
Väristä en ole varma, mutta jos lambda on 4 johtoinen niin kaksi niistä on lämmityksen johdot eli yleensä valkoiset.
Ja jäljelle jääviin johtoihin voi suoraan kytkeä jännitemittarin ja ei ole väliä miten päin kytkee. Näyttää ainoastaan negatiivista jännitettä jos väärin päin. Voi vaikka käyttää nuppineuloja ja lykkää ne lambdan liittimeen sisälle siitä josta johto menee liittimeen. Siinä yleensä kumitiiviste johdon ja liittimen välissä niin ei anna edes vikakoodia, kun autoa käyttää ja lukee mittaria.

Jännitteen pitäisi vaihdella välillä n.0,1V-0,9V ja mitä uudempi auto sitä nopeammin.
Ei kannata mielestäni uusia ennen kun testaa sen, kun ei tämän vaikeampi ole.

Ilmamäärämittarin pystyy mittaamaan samalla tavalla, mutta pitää selvittää mikä johto on signaali eculle. Se näyttää joutokäynnillä n.0,7V ja ajossa lappu lattiassa pitäisi mennä reilusti yli 4V. Tämä riippuu autosta aika paljon ja pienikin heitto jännitteessä vaikuttaa eli tarkkaa arviota ei voi toiminnasta sanoa ilman että tietää raja-arvoja, mutta suuntaa saa toiminnasta.

Samalla tavalla voi myös mitata lämpöanturien toiminnan. Netistä löytyy anturien vastus/jännitearvoja hyvin eli vertaamalla mitattua tulosta arvoihin tietää mitä lämpötilaa anturi näyttää.
 
Vs: Evo 3 päästöt

niemela86 sanoi
ilmamassamittari on uus joten se ei ainakaan. lambdaa itekki arvelisin..no se vaihdetaan ja kokeillaan

Koska se massamittari on vaihdettu? Onko sopeutumat nollattu sen vaihdon jälkeen?
Nollatkaa ne nyt sitten heti sen lambdan vaihdon jälkeen.
 
Vs: Evo 3 päästöt

jotain vuosi on kuulemma aikaa ku massamittari on vaihdettu ja autolla ajettu sen jälkeen max 10 000km..miten se sopeutumien nollaus tapahtuu?ecun nollaus?? ???
 
Vs: Evo 3 päästöt

Kyllä sen sitten on jo tuossa ajassa sopeutunut, siihen uuden mittarin antamiin arvoihin.
ECU:n nollaamalla nolautuvat sopeutumatkin.
 
Vs: Evo 3 päästöt

dodiin vika alkaa löytymään ainaki päästöjen osalta elikkä pakosarjan ja turbon välinen tiiviste on kakkana ja se kai sotkee lambdanki ja siks kai ei mee päästöistä läpi? ...edelleenki joku käyntihäiriö autossa on kun humpsuttaa kierroksia.2000rpm tippuu tonniin nopeesti ja sitten takasin ylös ja tehokki on vähän vielä hukassa..tutkittiin kans auton ecua ja siinä tiimellyksessä autosta löyty HKS EIPD??? komponentti joka ilmeisesti huijaa ilmamassamittaria jos autossa on kiinni dumppi ja sitähän mulla ei ole..osa on kuitenki irrotettu ja mitään vaikutusta ei ole :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom