Galant E34: kytkinongelma

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Nonnih,

Tänne asti päästiin ilman että pääsee raportoimaan vioista ja ongelmista. ;D

Elikäs Galant E34 (turbodiesel 1991) ja kytkinongelma. Kytkin ottaa kiinni ihan nätisti ja normaalituntuman mukaan, mutta irrottaa ajoittain huonosti. Huomasin eilen oireen ekan kerran: ajon jälkeen (n. 80 km yhtäsoittoa) pysäytys ja 5 min jälkeen uusi käynnistys ja liikkeellelähtö, jolloin pakki ei mennyt päälle kytkin pohjassa. Kone sammuksiin, pakki päälle ja käyntiin niin ei mitään ongelmaa. Sen jälkeen oire katosi, mutta tänään ollut tosi hankalaa saada vaihteita päälle.

Kytkinpolkimen tuntuma on täysin normaali. Nestettä on eikä vuotojakaan näy.

Teoriat:

- vaihdelaatikon kytkinakseli likainen ja/tai kuiva -> kytkinlevy ei pääse liikkumaan kunnolla
- kytkimen irrotushaarukka murtumassa
- kytkinasetelmassa tai levyn jousissa murtumia tai väsymiä.

Tänään tarkoitus (jos pääsen kunnialla kotiin) ottaa auto ylös, avata laatikon ja koneen alapuolelta niitä yhdistävä suojapelti ja koettaa siitä raosta tiristää ohutta öljyä akselille. Jos ei se auta, niin sitte täytyy nöyrtyä ja pudottaa laatikko pois.

Olisko kellään ollu samoja kokemuksia...?
 
Nonnih, siltä näyttäisi, että levystä on jousia poikki. Oire alkoi eilisen kuluessa vain pahentua, ja muutaman kerran kävi jo niin, että kun starttasi kytkin pohjassa ja pykälä päällä, auto hypähti eteenpäin koneen käynnistyessä. Koetin siirtohaarukan aukosta ruutata vähän öljyä kytkinakselia kohti (täytin gummiletkun pätkän öljyllä, työnsin letkun pään haarukan aukosta sisälle, taittelin kohti painelaakeria ja tuuppasin paineilmaa letkun toiseen päähän), mutta eihän siitä tietenkään ollut apua.

Täytyy nyt vaan nöyrtyä ja pudottaa vaihdelaatikko pois. Raportoin sitten lisää, kun tiedän enemmän!

Nimim. Mitsu lepää, Mazdalla töihin ;D
 
mullakin paukahti omasta autosta kytkin.. kevyessä moottoritie ajossa, nyt kun loota irti niin syyksi selvisi "kytkinaineksen" irtoaminen kytkinlevystä.. jumalaton pamaus kuulu kun vauhtipyörä jauhoi sen soosiksi.. ja yksi jousi myös poikki, hetken pystyin ykkösellä liikkumaan ja sitten hyytyi.. nyt uusi levy+p-laakeri tilattu á 120 :)
 
sahan sen kytkin paketin halvemmallakin! kävin juuri liikkeessä viikko sitte kysymässä hintaa galantin kytkin paketista ei ollu ku joku 95 euroo! koko paketti! et kantsis ettti vähän halvemmalla! (paitsi jos on paksu lompakko!) ;) ;) ;) ;) ;D ::)
 
Ota huomioon myös se että koneen koko vaikuttaa kytkimen hintaan.

Motonetissä "mopon" kytkin näyttää tosiaan olevan 96 euroa setti, mutta TD:n kytkinsarja onkin jo 125 euroa. Eli ehkä sikäli 120 euroa levystä ja laakerista on aika paljon, varsinkin kun Motonetissä TD:n painelaakeri ja kytkin maksavat yhteensä 60.22 euroa. No osien laadussakin on eroa ja halvimmat osat harvemmin ovat niitä laadukkaimpia.
 
jep.. täällä etelässä on hinnat pompsahdellu.. eräässä liikkeessä olis maksanu levy+laakeri 140 ja setti 145.. merkkihuollosta setti 150e ja levy+laakeri 120e.. munkin mielestä aika suolanen hinta.. mutta minkäs sitä voi, köyhällä ei o varaa ostaa halpaa ;D ja oli muuten ylläri, tossa mun excelissä (ilmeisesti myös lancerissa) on lancian kytkinlevy.. mistähän moinen vai päteeköhän tähän myös joku "standardi" (laturit yms)...
 
Joopati joo,

Rytkimen levyhän se sitte oli vian aiheuttaja. Levy oli perimätiedon mukaan vaihdettu joitakin kymmeniä tuhansia kilometrejä sitten. Kun sain laatikon pois koneen kyljestä ja kun pääsin vähä sormella koettamaan (!), niin levyn keskiosa heilui kuin heikkopäinen. Asetelma irti ja lattialle. Levyssä oli tosi hennot jouset, joista yksi oli poikki... Onneksi sattui olemaan hyllyssä vahvemmanoloisilla jousilla varustettu uusi levy. Tänään pitäis saada jo koeajokuntoon.
 
Ei kai vain ollut Sachsin kytkin? Siellä se jossain on stanssattu. Itsellä hajosi kytkimen runko taannoin e33 galantissa vaikka oli muuten vielä hyvässä hapessa.
 
Spezzi sanoi
Levyssä oli tosi hennot jouset, joista yksi oli poikki...

Mulla oli omassa kytkinlevyssä sama juttu, yks jousi oli menny poikki.. oiskohan se aiheuttanu sen kytkyttimen leviämisen.. ::)
 
Hajonnut levy oli muistaakseni Aisinin valmistama (!!!), vai olikohan niin, että valmistaja oli Daikin ja tilalle tuli Aisin. No jompi kumpi, nimekkäitä valmistajia molemmat.

Hajonneessa platassa oli oikeastaan vain yksi jousi, muut olivat jonkinlaisia värähtelynvaimentimia. Kytkin oli ravistanut sillon tällöin, vaikka mitään öljyvuotoja siellä ei näkynytkään. No, nyt pelittää.
 
Takaisin
Ylös Bottom