Galant lambda arvo korkea.

jake241

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Elikkä käytin auton päästömittauksessa ja muuten on ok päästöt mutta lambda-arvo saatiin nipinnapin sallittuun rajaan kun konetta huuatettiin 5000 kierroksilla, mikä tuon voisi aiheuttaa? pakoputki vuosi mutta se paikattiin ja kokeiltiin toisellaki lambdalla mutta kierroksia pitää olla todella paljon että lambda arvo laskee sallittuun rajaan.. puristuspaineet myös mitattiin ja niissä oli jotain häikkää eli voisiko ohivuodot aiheuttaa tuon korkean lambda-arvon? ja siis konetta piti pitää kokoajan tuossa 5000 kierroksessa että lambda-arvo laski sallittuun eli ei ollut vain liian kylmästä koneesta/katista kysymys ja auto on galant 2.0 gli vm.1990
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Pakoputken vuoto vaikuttaa kyllä, siellä on vielä jossain varmasti vuotokohta!

Se lambda arvo siinä mittarissa kertoo seoksen bensa/ilma suhteen siinä anturin päässä, eli kun arvo heittää, niin seos ei ole pakoputken lopussa enää kohdallaan. Harvemmin nää rikkaallakaan käy, vaan yleensä risat pakoputken aiheuttaa arvojen karkaamisen toleranssista. Meilläkin tuo C6 lancerin putki snadisti vuoti kun päästöjä koitettiin saada kohdalleen, ei onnistunu mitenkään. Loppupeleissä oli yllättävänkin hapero loppuputki, vaikkei paljoa vuotanutkaan, tai ainakaan tuntunu/kuulostanu.

Putken paikkaukseen mä kehottaisin. :peukku
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Putki on kyllä tarkistettu että enään ei pitäis vuotaa mutta voihan tuon tarkistaa vielä uudestaan. Ohivuotoa se mittaaja epäili syyksi kun kerta mittaamalla ohivuotoa löytyi mutta voisiko se vaikuttaa pelkkään lambda-arvoon? tuli mieleen että jos imuvenat vuotais niin saisiko liikaa ilmaa?? tai sitten vuotavat ruiskusuuttimet niin vois käydä rikkaalla
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Nii no, kaikkihan voi olla mahdollista, mutta auton pitäis omalla lambdallaan nimenomaan korjata seos oikeaksi, tietty joidenkin rajojen puitteissa.

Onko paljon ajettu, jos ohivuotoa epäillään?

Niin tässä autossa kuitenkin on oma lambda, kun sen olitte vaihtaneet?
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

On oma lambda pakosarjassa, kokeiltiin tarvikelambdaa mutta sillä meni lambda-arvot vielä huonommaksi niin laitettiin alkuperäinen takaisin tilalle. Autolla on ajettu 420000km, öljyä moottori ei kuluta kuin 2-4desiä 10000km ja muutenki tuntuu toimivan normaalisti. Ruiskusuuttimet kyllä hieman vuotaa kun ajon jälkeen noin 20-30min kun starttaa niin pitää startata paljon pidempään mitä normaalisti.
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Ei pitäisi huonojen puristusten vaikuttaa lambdaan. Tuossa kesällä oli yksi chrysleri vianetsinnässä, ja kolmospytyssä oli vain 1/3 niistä puristuksista mitä muista sylintereistä sai ulos, eikä vaikuttanut lambdaan millään tavalla, päästöistä meni läpi huomautuksitta vaikka tyhjäkäyntiä pyöri ravistamalla (eli selvästi kolmella).

Onko imusarjan alipaineletkut tarkisteltu läpi, etteivät ole halkeilleet? Onko pakoputken jousto-osa täysin virheetön vai näyttääkö tummemmalle jostain kohdasta?
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

nostokurki sanoi
Ei pitäisi huonojen puristusten vaikuttaa lambdaan. Tuossa kesällä oli yksi chrysleri vianetsinnässä, ja kolmospytyssä oli vain 1/3 niistä puristuksista mitä muista sylintereistä sai ulos, eikä vaikuttanut lambdaan millään tavalla, päästöistä meni läpi huomautuksitta vaikka tyhjäkäyntiä pyöri ravistamalla (eli selvästi kolmella).

Onko imusarjan alipaineletkut tarkisteltu läpi, etteivät ole halkeilleet? Onko pakoputken jousto-osa täysin virheetön vai näyttääkö tummemmalle jostain kohdasta?

Pitää tarkastella tuota pakoputkea kokonaisuudessaan kun saan taas auton nosturille. Alipaineletkut on uusittu kun yx kesä myyrät söi letkut poikki ;D Sain tuosta kuiten hyväksytyn päästötodistuksen, siihen piti vain merkitä erikseen korotetun joutokäynnin nopeus kun boschin mittauslaite ei tunnistanut enään kun kierroksia oli sen 5000.
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Tässä olisi vielä mitatut tulokset.

Joutokäyntimittaus
pyörintänopeus 790 /min
lambda 1.164
CO 0.017
CO2 12.88
HC 18 ppm
O2 3.04
COcor 0.020

Korotettu joutokäynti
pyörintänopeus 5000 /min
lambda 1.015
CO 0.020
CO2 14.81
HC 19ppm
O2 0.35
COcor 0.020

Voiko näistä lukemista päätellä mitään missä vika voisi olla?
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Aika tyypilliset pakoputken vuodon aiheuttamat arvot. Joutokäynnillä korkeampi ja mitä enemmän kierroksia, sitä matalammaksi o2 putoaa. Arvothan ovat happea lukuunottamatta priimat.

Jos laitat auton käydessä käden (suosittelen hanskan käyttöä:) ) tiukasti pakoputken pään päälle, suhiseeko jostain?
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

miikka sanoi
Aika tyypilliset pakoputken vuodon aiheuttamat arvot. Joutokäynnillä korkeampi ja mitä enemmän kierroksia, sitä matalammaksi o2 putoaa. Arvothan ovat happea lukuunottamatta priimat.

Jos laitat auton käydessä käden (suosittelen hanskan käyttöä:) ) tiukasti pakoputken pään päälle, suhiseeko jostain?

Yritin kuunnella suhiseeko jostain mutta en kuullut mitään tosin en päässyt auton alle kun parkkipaikalla kaveri tukki pakoputken päätä ja itse yritin kuunnella ja katsella vuotaisiko jostain, pitää tutkia sitten tarkemmin kun pääsee nosturille. Pitää nyt yrittää katsastusta tuolla päästölapulla, käsittääkseni korotetulla joutokäynnillä kierrosten pitää olla vähintään 2000rpm mutta ylärajaa ei vissiin kierroksilla ole.

Ja tässä mitsussa lambda tosiaan on pakosarjassa niin vaikuttaako pakoputkivuodot päästöihin jos ne ovat lambdan jälkeen?? vanhempien corollassa vuotaa putki hieman lambdan jälkeen ja silti siinä oli hyvät päästöarvot.
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Ei ne vuodot lambdan jälkeen vaikuta varsinaisiin päästöarvoihin (HC, CO), mutta happeen toki. Mutta ei sekään oo sanottu että ennen lambdaa oleva vuoto välttämättä vaikuttaisi lambdan toimintaan. Vaikutus lambdaan riippuu varmaan ilman liikkumisesta putken sisällä, vuodon koosta ym. En tiedä teoriasta mutta käytännön elämässä noita putken jousto-osan vuotoja on paljon ja päästöt silti kohdallaan.
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Eli toi korkea lambda-arvo kierroksilla voi johtua pakoputkivuodoista vaikka vuotais putki lambdan jälkeen?
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Jos vuotokohta on ennen lambdaa tai hyvin lähellä sen jälkeen, niin auton oikeat seokset menee sekasin, koska happea on paljon silloin pakokaasuissa. Sit voi olla kaikki arvot aika metässä.
Tuo päästömittarin Lambda-arvo kun otetaan sieltä putken päästä (eli siis auton oman lambdan arvolla, ja päästömittarin lambda-arvolla ei oo periaatteessa mitään tekemistä toistensa kanssa, varsinkin siis jos/kun putki vuotaa. Ainoastaan täysin tiiviillä putkella nuo periaatteessa on samat.), niin kaikki pakoputken vuodot vaikuttaa tuohon päästömittarin lambda-arvoon, ja tosiaan tuosta korkeasta hapen (O2) määrästähän sen huomaa, että putki vuotaa. ;)
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Vensku_ sanoi
Jos vuotokohta on ennen lambdaa tai hyvin lähellä sen jälkeen, niin auton oikeat seokset menee sekasin, koska happea on paljon silloin pakokaasuissa. Sit voi olla kaikki arvot aika metässä.
Tuo päästömittarin Lambda-arvo kun otetaan sieltä putken päästä (eli siis auton oman lambdan arvolla, ja päästömittarin lambda-arvolla ei oo periaatteessa mitään tekemistä toistensa kanssa, varsinkin siis jos/kun putki vuotaa. Ainoastaan täysin tiiviillä putkella nuo periaatteessa on samat.), niin kaikki pakoputken vuodot vaikuttaa tuohon päästömittarin lambda-arvoon, ja tosiaan tuosta korkeasta hapen (O2) määrästähän sen huomaa, että putki vuotaa. ;)

Ok, eli pakoputkea pitää tässä tarkastella ettei vuoda enään, mitä mieltä olette että voisiko muka ohivuodot aiheuttaa korkean happiarvon? noista päästöarvoista päätteli yksi muka kokenut korjaaja että voi olla ohivuotoja ja kansi pitäis koneistaa jne.. tai se korjaaja oli mitannu puristuspaineet ja sanoi että niistä päätellen on ohivuotoa venttiileissä
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

mitäs ne ohivuotojen tulokset oli? voihan se korjaaja sanoa mitä vaan mutta lukemat täytyy nähdä itse.
itselläkin oli päästöt ihan päin peetä. vaihdoin sitten koko putken katilta taaksepäin ja ohops, läpi meni niin että läsähti.. olihan se putki kuitenkin aika p*ska sieltä yläpuolelta jonne ei näe kuin peilin kautta.
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Mun käsityksen mukaan tuo happiarvo kertoo yleensä nimenomaan putken vuodosta. Jos ois ohivuotoa, niin jotkut muut arvot muuttuis enimmäkseen, mutta happiarvo ei varmaan nousisi noin korkeaksi?
 
Vs: RE: Galant lambda arvo korkea.

Ton pakoputken vuodon poissulkemisen voi tsekkaa että seokset on auton Lambdalta kunnossa. Esim. analogisella yleismittarilla. Jos jännite suhaa ~0,2-0,8V väliä stoikiometrisellä, ei sieltä voi tulla liikaa happea. Jos liikaa happea tulisi ennen lambdaa -> kone säätäisi kakkua rikkaammalle -> muut päästöt ei olisi kohdillaan.

Tän auton lambda on niin helpossa paikassa että toi ei oo paha tsekkaa
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

kirppu1990 sanoi
mitäs ne ohivuotojen tulokset oli? voihan se korjaaja sanoa mitä vaan mutta lukemat täytyy nähdä itse.
itselläkin oli päästöt ihan päin peetä. vaihdoin sitten koko putken katilta taaksepäin ja ohops, läpi meni niin että läsähti.. olihan se putki kuitenkin aika p*ska sieltä yläpuolelta jonne ei näe kuin peilin kautta.
En tiedä niitä lukemia kun oli tehnyt mittauksen silloin kun en ollut paikanpäällä, pitääpä tässä lähempänä kevättä alkaa tutkimaan kunnolla tuota pakoputkea.
 
Vs: RE: Galant lambda arvo korkea.

Urran sanoi
Ton pakoputken vuodon poissulkemisen voi tsekkaa että seokset on auton Lambdalta kunnossa. Esim. analogisella yleismittarilla. Jos jännite suhaa ~0,2-0,8V väliä stoikiometrisellä, ei sieltä voi tulla liikaa happea. Jos liikaa happea tulisi ennen lambdaa -> kone säätäisi kakkua rikkaammalle -> muut päästöt ei olisi kohdillaan.

Tän auton lambda on niin helpossa paikassa että toi ei oo paha tsekkaa

mittasin tuon lambdan ja 0,2-0,8v välillä oli lukemat, kovemmilla kierroksilla oli tuon 0,2 ja välillä oli 0,1 ja tyhjäkäynnillä oli 0,8v. tein mittauksen niin että otin sen lambdan johdon liittimen irti ja mittasin siitä, olikohan toi oikeaoppisesti tehty?
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Mittasin tosiaan tuon lambdan digitaallisella yleismittarilla eli voikohan tuon lukemiin luottaa?
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Mikään ei viittaa vialliseen lambdaan, joten ei kannata mahdottomasti aikaa tuhlata sen tutkimiseen. Jos lambda saisi väärää tietoa, olisi päästöarvotkin persiillään.

Digitaalisella yleismittarilla ei kyllä luotettavasti pysty mittaamaan lambdan jännitevaihtelua. Jännite muuttuu niin nopealla tahdilla ettei mittari pysy perässä.
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

miikka sanoi
Mikään ei viittaa vialliseen lambdaan, joten ei kannata mahdottomasti aikaa tuhlata sen tutkimiseen. Jos lambda saisi väärää tietoa, olisi päästöarvotkin persiillään.

Digitaalisella yleismittarilla ei kyllä luotettavasti pysty mittaamaan lambdan jännitevaihtelua. Jännite muuttuu niin nopealla tahdilla ettei mittari pysy perässä.

Pitää alkaa tutkimaan tuota pakoputkistoa ja paikata jos vuotoja löytyy vielä ja jos se ei auta niin sitten tutkia laajemmalti esim. ne mahdolliset ohivuodot jne..
 
Vs: RE: Galant lambda arvo korkea.

Vanha sisäkumi temppukin toiminee. Saippuavettä painepulloon, kone laulaa ja suihkimaan!
 
Vs: RE: Galant lambda arvo korkea.

Urran sanoi
Vanha sisäkumi temppukin toiminee. Saippuavettä painepulloon, kone laulaa ja suihkimaan!

Meinaakko että jos saippuavettä suihkii pakoputkeen nin vuotopaikat löytyy??
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Mulla lukemat:
Tyhjäkäynti:
Co% 0,34
Co2 14,6
HC 539
O2 0,77

Kierroksilla:
Co% 0,2
Co2 15,4
Hc 51
O2 0,09
Lambda 1,00

Tyhjäkäynnillä auto pätkii selvästi, ja ajossakin toisinaan kun kuormittaa, ainakin matalahkoilla kierroksilla.

Vaihdoin Yazakin ikivanhat johdot tohon, ei se ehkä noin pahasti pätkiny tässä olleilla tarvikejohdoilla, mutta pätki kuitenkin, ja tärisee sen takia tyhjäkäynnillä.

Mietin vaihtoehdoiksi johdot, puolat (tai oikeastaan toinen niistä varmaankin), ja tuli mieleen tässä forumia selatessa myös nakutusanturi. Taidan kokeilla yhdellä irrallisella, mitä tapahtuu...

Halpoja ja huonoja tarvikejohtoja en kyllä halua, mutta mahtaa maksaa orkkis johdot mansikoita?
Nuo tarvikkeet kun happanee niistä liitinosista...
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Rassailin mustat tarvikejohdot takasin korjattuna, huonosti tuntu menevän ihan perille/kiinni asti puolan päässä. Katoin tulpat, ne oli kaikki mielestäni oikein hyvän näkösiä, mut eihän ne oo ajettukaan kun vajaa 500km. Pikkusen ehkä pienensin kärkiväliä...

Pätkiminen ainakin pieneni ja kun polkasee kaasua tyhjäkäynniltä, niin ei enää kao ja rötää hetkeä, vaan lähtee heti ottamaan kierroksia. :) Eli ainakin jonkinlainen parannus. Epäilen silti että suuttimet on sen verran huonot vielä, et se aiheuttaa pientä lisävaivaa... Varmaan jostain sais sopivasti uusiakin... Tulpanjohdot vois silti uusia ja ostaa nelikärki tulpat. Motonetistä jo kattelin niitä sinisiä irtojohtoja, mut nehän on ihan kuraa, osassa oli molemmissa päissä tulppaan tuleva pää jne... ??? Made in USA... ::)
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Ostin tohon omaan gti galluun saksasta boschin johdot, vaikutti melko hyviltä, hieman oli pidemmät ku alkuperäset mutteipa se mitää haittaa.. Hintaa oli alle 50e ja siihen päälle postikulut..
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

korsma sanoi
Huonot suuttimet pitäis tulpista nähdä?
Vetääkö mustiksi vai miten?

Mut välillä saa sahata aikas kauan et käynnistyy ja muutenkin kun se näissä on perisynti... Mut saako noita mitenkään uudistettua, niinku dieseleihin saa kärjet vaihdettua jne? Ainii mut eihän tosiaan Mitsujen suuttimiin saanu varaosia... Vois silti koittaa tehdä sen puhdistushomman, etin sitäkin ketjua missä oli joku volkkaripalstan tms juttu että tehää se 9v paristolla käytettävä suuttimen avaaja ja sitten puhdistusainetta jotenkin paineella läpi vai miten se meni... Meneepä taas OT:ksi... :seina
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Vensku_ sanoi
Vetääkö mustiksi vai miten?

pitkään oli 2 tulppaa selvästi muita karstaisempia, en tiennyt mistä johtuu eikä käynnistäkään huomannut. Tankin vaihdon jälkeen varmaan linjat tyhjinä starttaillessa tai liikkeelle lähteneistä paskoista johtuen niistä suuttimista sitten toinen hajosi enemmän ja ko. pytyn tulppa karstoittui alle 100km ajolla ihan lähes tukkoon. Tällöin kyllä oli foorumilta löydettävissä olevat suutinvialle tyypilliset käyntihäiriötkin päällä, tärinää ja kone ihan hengetön alle 4000rpm kierroksilla yms.

Koitin putsailla, paineilmalla bräkleeniä läpi ja samalla akusta suorilla johdoilla naksutellen sitä suutinta auki-kiinni, mutta en huomannut mitään parannusta

editti: lisätty muutama sana
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

korsma sanoi
pitkään oli 2 tulppaa selvästi muita karstaisempia... ja karstoittui alle 100km ajolla ihan lähes tukkoon. Tällöin kyllä oli foorumilta löydettävissä olevat suutinvialle tyypilliset käyntihäiriötkin päällä, tärinää ja kone ihan hengetön alle 4000rpm kierroksilla yms.

No tuossa reilu 400km ajetut tulpat... ::)

http://i17.photobucket.com/albums/b53/Dodii/GalantGTI4x4/HC500/1IMAG2841_zps4f792c9a.jpg

Ei nyt pahannäköset ainakaan.. :-*
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Vensku_ sanoi
No tuossa reilu 400km ajetut tulpat... ::)

http://i17.photobucket.com/albums/b53/Dodii/GalantGTI4x4/HC500/1IMAG2841_zps4f792c9a.jpg

Ei nyt pahannäköset ainakaan.. :-*

No juu, ei ole kyllä samasta asiasta kyse mitä tossa edellä kuvailin.
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Jahas, tässä perjantaina menin ottamaan päästöjä, nyt näillä paremmilla tulpanjohdoilla. Ei menny kierroksilla enää mitkään arvot alle rajojen.. ::)
No, sit pähkäiltiin kattivikaa, mutta kuitenkin työnnettiin Valvolinen suuttimien puhdistusainetta purkillinen puoleen tankkiin, purkki tarkoitettu 75litralle.
Sit oli puhetta että ajelen viikonlopun ja sit kokeillaan. Menin sit myöhemmin kuitenkin takasin, ajattelin hakea viel uuden katin, että saa viikonloppuna laitella paikalleen. No, ottivat päästöt kuitenkin testimielessä, ja meni helposti läpi!
Ajaessakin huomas kuinka alavääntö parantui ja jyrinät laimeni alle 2000rpm, muttei tietenkään poistuneet, koska esim perässä on väljää.

Hurjaa ainetta, ja näköjään toimii! :)

Suuttimissa siis jonkun verran sanomista!
Vielä ajattelin Boschin 09083 tulpanjohdot hommata, kunhan jostain keksin sopivasti, rockautosta 17e, mutta postikuluja tulee 30e... :mad:
No, ei ne silti vielä kalliit ole, ja elinikäinen takuu... ;) Ja siis sytytyskatkoksia on havaittavissa selvästi tuossa koneessa, mutta esim pakokaasumittarilla ku kokeiltiin, niin ainakin johdoissa ei ollu häikkää, eli vika siis voinee vielä jäädä tulpan syvennyksessä olevaan johdonosaan ja tulpanhattuun, tai sitte joku venttiili vuotaa, vaikka just vaihdettu ja laitettu kansi... ::)
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Nyt on tuore leima gallussa:) vois noi suuttimet vaihtaa kun puolilämpimänä starttauttaa pitkään ja bensa haisoo, onko kellään vihjeitä suuttimien vaihtoon? pitääkö jotain tiivisteitä tai o-renkaita uusia jos ostaa käytetys suuttimet..
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Jäsenten puolella on juttua tosta suuttimien vaihdosta, eli eikun vaan hakemusta täyttämään.
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

No jos vain sais ilman jäsenyyttä tietoon että mitä tiivisteitä tai o-renkaita pitää uusia ja mistä niitä saa ostettua, taitaa mennä marmoritiskin puoleen noi tiivisteet?
 
Vs: Galant lambda arvo korkea.

Voi vanhatkin o-renkaat pistää jos ovat ehjät, taitavat usein hajota jo irroituksessa. Asennukseen vaan jotain liukastetta käytettävä. On käytetyissä varmaan vanhoista ainakin mallikappaleeksi, jos ei käyttöön.
 
Takaisin
Ylös Bottom