Jani T
ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
- Liittynyt
- 6 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Tammisaari
Ajattelinpa tuossa kun oman Legnumin kanssa taistelin muutaman päivän, niin vinkiksi laittaa ohjeen millä voi mahdollisesti välttyä ikävältä tienposkeen jäämiseltä.
Eli omassani vika alkoi täyskaasu kiihdytyksellä, auto vain sammui yhtäkkiä, siinä havaittiin sitten moottorisulakkeen palaneen, vaihdoin sulakkeen ja matka jatkui kotipihalle. Seuraavana päivänä piti käydä kokeilemassa niin auto pelasi edelleen kunnes päätin kokeilla kiihdyttämistä jolloin taas napsahti sulake, jonka jälkeen sitten sulake rupesikin palamaan heti virtoja kytkettäessä avaimesta.
Asiaa muutaman päivän tutkittuani sain paikallistettua vian johtonippuun joka tulee tulipellin läpi moottorille:
Eli tässä näkyy ympyröitynä suurinpiirtein kohta josta tämä johtonippu on metallihenkselillä kiinnitetty moottoriin, kiinnikkeessä on ilmeisesti alunperin ollut jonkunnäköinen kumisuoja jota tässä ei enää ollut, samoiten kun suojaava kurkkuputki on "kuivahtanut" ja rapisee ihan muruina pois, eli tässä tapuksessa ei ollut enää muuta suojaa kuin johtojen omat kuoret
Näin pienen reijän se oli päässyt hieromaan johdon eristeeseen:
Josta tuo punaine johto siis pääsi lyömään maihin polttaen sulakkeen sitä myöten.
Onneksi tuossa ei ollut kuin tuo yksi vaurioitunut piuha, eikä ollut vielä yhtään karvaa poikki joten korjasin sen rullaamalla itsevulkanisoituvaa teippiä pari kierrosta, kunnollista sähköteippiä ympärille ja siihen vielä uutta kurkkuputkea päälle, lisäksi laitoin kutistesukkaa metallikiinnikkeen päälle ennen nipun kiinnittämistä moottorinkylkeen takaisin.
Ikäväkseni on sanottava ettei tullut yhtään kuvaa otettua alkuperäisestä tilanteesta metallikiinnikkeineen kuten ei myöskään valmiista korjauksesta mutta kuvista näkyy missä kohdin se paikka suunnilleen on ja kun moottoritilaan katsoo niin se löytyy nopeasti.
Suosittelen korjaamaan vikapaikan jo ennenkuin mitään tapahtuu, kyseessä kuitenkin on loppujenlopuiksi hyvin pieni mutta erittäin ikävä vaiva, etenkin ruveta jossain tienpäällä korjaamaan.
Tämä sama neuvo voi päteä kyllä muihinkin mitsuihin, muistelisin vastaavia kiinnikeitä olevan käytetyn paljonkin noissa.
Eli omassani vika alkoi täyskaasu kiihdytyksellä, auto vain sammui yhtäkkiä, siinä havaittiin sitten moottorisulakkeen palaneen, vaihdoin sulakkeen ja matka jatkui kotipihalle. Seuraavana päivänä piti käydä kokeilemassa niin auto pelasi edelleen kunnes päätin kokeilla kiihdyttämistä jolloin taas napsahti sulake, jonka jälkeen sitten sulake rupesikin palamaan heti virtoja kytkettäessä avaimesta.
Asiaa muutaman päivän tutkittuani sain paikallistettua vian johtonippuun joka tulee tulipellin läpi moottorille:
Eli tässä näkyy ympyröitynä suurinpiirtein kohta josta tämä johtonippu on metallihenkselillä kiinnitetty moottoriin, kiinnikkeessä on ilmeisesti alunperin ollut jonkunnäköinen kumisuoja jota tässä ei enää ollut, samoiten kun suojaava kurkkuputki on "kuivahtanut" ja rapisee ihan muruina pois, eli tässä tapuksessa ei ollut enää muuta suojaa kuin johtojen omat kuoret
Näin pienen reijän se oli päässyt hieromaan johdon eristeeseen:
Josta tuo punaine johto siis pääsi lyömään maihin polttaen sulakkeen sitä myöten.
Onneksi tuossa ei ollut kuin tuo yksi vaurioitunut piuha, eikä ollut vielä yhtään karvaa poikki joten korjasin sen rullaamalla itsevulkanisoituvaa teippiä pari kierrosta, kunnollista sähköteippiä ympärille ja siihen vielä uutta kurkkuputkea päälle, lisäksi laitoin kutistesukkaa metallikiinnikkeen päälle ennen nipun kiinnittämistä moottorinkylkeen takaisin.
Ikäväkseni on sanottava ettei tullut yhtään kuvaa otettua alkuperäisestä tilanteesta metallikiinnikkeineen kuten ei myöskään valmiista korjauksesta mutta kuvista näkyy missä kohdin se paikka suunnilleen on ja kun moottoritilaan katsoo niin se löytyy nopeasti.
Suosittelen korjaamaan vikapaikan jo ennenkuin mitään tapahtuu, kyseessä kuitenkin on loppujenlopuiksi hyvin pieni mutta erittäin ikävä vaiva, etenkin ruveta jossain tienpäällä korjaamaan.
Tämä sama neuvo voi päteä kyllä muihinkin mitsuihin, muistelisin vastaavia kiinnikeitä olevan käytetyn paljonkin noissa.