Vs: Gallun Sigma-rojekti ja Celeste
Ai niin. Täällä on aloitettuna tämä projektipäiväkirja. Celesten kone saatiin keväällä käyntiin ja sitten oli kova into taas päällä hakea leima ja lähteä ajelemaan. Ensimmäinen ajo tapahtui säilytyspaikalta kotiin. Yllättävän helppo oli käynnistys. Sähköinen bensapumppu on kyllä kiva juttu. Matkalla piti 2 kertaa pysähtyä jäähdyttelemään kuskin puolen etujarrua. Savusi aika miehekkäästi. Kotia päästyä ei muuta kun kimppuun apinan raivolla. Olisipa ollut hääkeikkakin tiedossa.
No, leimavalmisteluissa löytyi sitten mätää kirjaimellisesti enempi kuin laki sallii. Molempien takalokasuojien sisäkehien etu ja takaosat piti taiteilla uusiksi jatkuen aina pohjaa pitkin takajalkatiloihin asti ja taaksepäin melkein puskuriin asti. No, ei se mätä vielä mitään, siihen on jo tottunut japsien kanssa puuhatessa mutta se pakkelin määrä. Vaa'an mukaan puolitoista kiloa muovikittiä. Ei edes vahvempaa lasikuitua. Ja kantavissa rakenteissa.
Sitten iski taas pieni onnettomuus. Tunkki kaatui alta nostovaiheessa ennen kuin olin ehtinyt pukkeja viritellä alle ja oikea takakaari nasahti tallin ovipieleen. Tässä vaiheessa ei liene tarpeen arvuutella mitä ainetta se takakaari oli. Aika ylös sai mennä ennen kuin löytyi peltiä mihin alkoi heppailla väännettyjä pellinpaloja kiinni. Tuli siitä sentään vähän kaaren näköinen.
Viimeinen niitti projektin hyvin alkaneelle uudelle vaiheelle oli venttiilien säätö. Säätelin venttiilejä niin eikös sieltä kannen takaosasta pudonnut se kuminen "puolikuu" johonkin. Eikä löytynyt mistään. Sitten yritin haeskella uutta vähän joka paikasta mutta ei oo. Kesäpäivät ehti mennä kiroillessa ja hääkeikkakin meni.
Lokakuun kylmetessä tuli taas aika siirtää raato talvisäilytykseen. Siinä pähkäilin että saisko sinne laitettua jonkun toisenlaisen tulpan joka pitäisi ainakin sen verran että sitä voisi vähän siirrellä startin voimin. Ja se pirun puolikuu löytyi moottorin mustan öljypaskaisen kiinnikkeen päältä. Tässä kohtaa pääsi lipsahtamaan koko rumien sanojen repertuaari mitä mistään koskaan on oppinut. Tämä värkki siis koettelee hermoja ihan tosissaan. No, eikun innosta puhkuen koeajolle. Alkoi kadonneet tehot löytyä nyt kun venttiilit oli säädetty. Mutta: jälleen etujarru jumitti huolimatta keväisestä herkistelystä. Takapyörät tahtoi pyöriä kovempaa kuin etupyörät. ;D Ja konekin kuumeni melkolailla. Ei muuta kun hakemaan motonetista uudet kumit ja männät. Alkoihan se toimia. Tosin jarrutuntuma on sellainen että saattaa ilmaa vielä olla. No, keväällä pitää vaihtaa jarrunesteet muutenkin ja käydä takajarrutkin läpi.
Lopulta saatiin auto ajettua turkuun talvisäilytykseen puuhakilvillä. Josko ensi kesänä sitten pääsis botnialle :driver Saa nähdä mitä vekotin sitten keksii.