GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Tasurien nakutus ei ole hyvä juttu. Se rasittaa venttiilikoneiston osia aika lailla: keinuja, nokkia, ventiilinpäätä. Huonolla säkällä joku noista kuluu ennenaikaisesti tai hajoaa jopa kokonaan.

Toinen teoreettinen vaikutus: ECU tulkitsee kilinän nakutukseksi ja säätää sytkää sen mukaan.


t: nimim. GDI:N tasuriremppaa kohta puuhaileva (tosin taidan avata koko kannen samalla nokien putsausta varten.)
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Niko Päivinen sanoi
Tasurien nakutus ei ole hyvä juttu. Se rasittaa venttiilikoneiston osia aika lailla: keinuja, nokkia, ventiilinpäätä. Huonolla säkällä joku noista kuluu ennenaikaisesti tai hajoaa jopa kokonaan.

Toinen teoreettinen vaikutus: ECU tulkitsee kilinän nakutukseksi ja säätää sytkää sen mukaan.


t: nimim. GDI:N tasuriremppaa kohta puuhaileva (tosin taidan avata koko kannen samalla nokien putsausta varten.)

Ja nikollahan ei ole tuossa kirjoitusvirhettä että olisi tarkoitettu nokkien putsausta vaan ihan oikeasti nokien putsausta. EGR:n tukkiminen on suositeltava toimenpide GDI-koneisiin. Kaikissa gdi koneissa on tullut vastaan (niissä mitä logannut) nakutusta anturille. Pitäisi selvittää onko se nakutusta vai nostajien naputusta!
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

BTW: Käsittääkseni kaikki GDI-koneet pitää jonkinlaista "dieselsäksätystä", jonka käytännössä kuulee vain tyhjäkäynnillä...tai näin ainakin Volvon manuaalissa kerrotaan ::)

Ja aiheeseen: Oma karitsa syö löpöä yhdistetyssä jotain 9-10l/100km ja pakokaasuissa on selvä bensan haju, vissiin venttiiliremontti edessä itselläkin...? :-\ Vai vieläköhän tuohon auttaisi se forte...
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

itellä ainakin tuntui vanhalla motilla tuo forte olevan huuhaa pilipali rahan haaskausta kun se aikanaan tuli useampaan otteeseen teetettyä.. nykyisessäkin lievä diesel naputus kuuluu jos oikein tarkkaan tyhjäkäyntiä kuuntelee, vehje haisee ehkä enemmänkin tinnerille ja kulutus on 7l/100km molemmin puolin seka ajossa. ja 2.4gdi kyseessä
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

en nyt nakutukseksi sanoisi sitä ääntä, enemmänkin raksutus. Omassa ei tasurit naputa ollenkaan, kone on todella hiljainen.

Jostain uudesta hyvinpaketoidusta dieselmoottorista kuuluu kyllä hieman samantapainen raksutus ulospäin, mutta ei tuota nyt mihinkään transittiin voi verrata ;D
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Se ääni mikä siellä on aina läsnä, tulee niistä korkeapainesuuttimista. Sitä lukuunottamatta se on samanlainen ääniltään kun 4g63. Se naputus menee niin että ekana alkaa yleensä yks nostaja pitämään ääntä ja loput myöhemmin. Sitten kun kuuluu ajossa sisään se, aletaan oleen siinä tilanteessa että pitäis tehdä jotain.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

En tiedä kuinka paljon tuo tasureiden nakutus vaikutus on polttoainekulutukseen, mutta tuo keskikulutuksen todellinen mittaus on ehkä kotioloissa aika suhteellista. Ilmeisestiskkin euro normin mukaisesti keskikulutus mitataan 30% kaupunkia ja 70% maantietä, mutta mikä on lämpötila ja kuinka paljon kylmä startteja lasketaan. Omalla laskukaavalla menee kyllä 2,4 GDI Galantissa aika lähelle siihen mitä luvataankin eli 8-8.5 litran tuntumaan keskikulutus. Kaikista luotettavin on varmastikkin mitata maantiekulutusta pitemmällä vedolla, koska silloin saadaan nuo kylmästarttien lukumäärien vaihtelut minimoitua ja kaupunkiajossa kuljettajakohtaiset erot. Mutta jos noin 90 km/h keskinopeudella pitemmässä maantievedolla topikin GDI Carisma kuluttaa enemmän kuin 6,5 litraa sataselle bensaa, niin silloin on todennäköisesti jossakin häikkää ellei nyt ruuhkassa pumpata ja jatkuvasti olla tekemässä ohituksia. Juu ja tuo GDI:n oikea tyhjäkäynti ääni on raksutusta eikä nakutusta kuten nostokurki tuossa jo aikaisemmin viittasikin. Eli jos aletaan tyhjäkäyntiä miettimään, niin se kuulostaa ehkä GRRRRRRRR ääneltä ;D
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Antti91 sanoi
Jepjep, tasaisella maantiellä olen päässyt kyllä alle 6 litran kulutukseen, mutta usein päivittäiseen ajooni sisältyy aika paljon kaupunkiajoa sekä 60km/h tietä jossa on jatkuvasti mäkiä.

No, täytyy tota ääntä kuulostella ettei ainakaan pahenisi, ja muutenkin on 500km päästä öljynvaihto edessä. Saa nähdä jospa se auttaisi asiaan.

Muutenkin on tullut mieleen, että onkohan autossa ollenkaan oikeanlaisia öljyjä. Ostin auton yksityiseltä pienehköltä kauppiaalta, joten epäilen onkohan autoon laitettu öljynvaihdon yhteydessä oikeanlaista öljyä vaiko mahdollisimman halpaa. Öljyä myös kuluu jonkin verran, ja itse olen lisäillyt jotain huonoa mineraaliöljyä kerran tai pari.

Minkälaista öljyä suosittelette tuollaiseen GDI-koneeseen? Käsittääkseni niihin tarkoitetut erikoisemmat öljyt ovat vähän kiven alla, ja aika kalliita.

nyt sitten vähän äkkiä öljykauppaan ja mukaan useampi purkki kunnollista synteettistä öljyä ja huuhteluaineet, oikeiden moottoriöljyjen lisäksi!

Mineraalia ja synteettistä ei pitäisi koskaan sekoittaa, pahimmillaan tekee sellaisen hyytymän ettei se tule koneesta pois!

Castrolilta löytyy kolme hyvää, gdi-koneeseen suositeltua öljyä; magnatec, prestige ja edge. Itse olen käyttänyt 5w-40 magnateciä eikä nostajat naputa ollenkaan. Joskus kesällä taisin jopa laittaa 10w-40, kun kyllä tuo minunkin tahtoo kaupunkipyörityksessä hieman hävittää öljyä. Matka-ajossa ei kuluta kesällä eikä talvella :) eikä tuo niin hirveän kranttu ole öljylle, kunhan on täyssynteettistä ja hyvälaatuista.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Ja lisäksi mineraali öljyjä ei pitäisi käyttää missään autossa jossa on automaattiset venttiilivälysten tasaajat ja käytännössä ei mihinkään 25 vuotta uudempaan Mitsuun. Mineraaliöljyjä kannata laittaa kuin 70 luvun ja sitä vanhempiin museo autoihin, joissa peruskoneet, kun niissä ei välttämättä pysy synteettiset öljyt edes sisällä :) Muistaakseni kaikissa GDI moottoreissa on ehdottomana vaatimuksena täyssynteettinen öljy ja eihän ne enään mitään tolkuttoman kalliita ole 24€:sta ylöspäin 4 litran kannu ihan tunnettuja merkkiöljyjä.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Blizzard^ sanoi
itellä ainakin tuntui vanhalla motilla tuo forte olevan huuhaa pilipali rahan haaskausta kun se aikanaan tuli useampaan otteeseen teetettyä.. nykyisessäkin lievä diesel naputus kuuluu jos oikein tarkkaan tyhjäkäyntiä kuuntelee, vehje haisee ehkä enemmänkin tinnerille ja kulutus on 7l/100km molemmin puolin seka ajossa. ja 2.4gdi kyseessä

No luulis ettei oo normaalia jos 1.8 GDI imee sen vajaan kymppilitran seka-ajossa(näin omasta rassista puhuttuna)...matka-ajossa pääsee kyllä sillä 6,5l mutta alle sen harvemmin. Mitään nakutuksia en kyllä ainakaan korvakuulolta ole vielä havainnut.
Liekkö vaan liian raskas kaasujalka ::)
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Oma 1.8 GDi , jonka ostin 292 tkm ajettuna vie tässä Hki - Tuusula ympyröissä semmosta 6,9 litraa, Maantiellä kulutukset vaihtelee 4,1 ja 5.0 välillä , moottoritiellä pääsee 6.5 - 7,1 välille. Erittäin tyytyväinen autoon ja ei kyllä kone pidä minkäänmoisia ylimääräisiä ääniä . Huollotkin tehty koko historian ajan vimpan päälle. Nuo lukemat on Neste Oilin 98 :lla. Ainakin St1 98 vie semmosta 0,7 litraa enemmän. Nyt takana noin 40 tkm ja tähän perustuu nuo arviot. Nesteen bensa ollut selkeästi taloudellisin tuolla matkalla. Yli 7, 4 joutuu jo tekemään töitä että pääsee.
Kone kuntoon niin on todella hyvä peli.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

2bad4you sanoi
Oma 1.8 GDi , jonka ostin 292 tkm ajettuna vie tässä Hki - Tuusula ympyröissä semmosta 6,9 litraa, Maantiellä kulutukset vaihtelee 4,1 ja 5.0 välillä ,
Tsissus sentään. Mitä varten dieselit on oikein keksitty. Meidän dieseli Accord ole päässyt pienimmillään 80 km/h keskinopeudella kuin 4,5 litraan satasen ja 100 km/h keskinopeuksilla maantiellä tuppaa menemään jo 5 litraa sataselle. Ja niin ne muutkin nokivasaroiden omistajat merkistä riipumatta tuumailevat että kyllä noita Accon lukemia on vaikea merkittävästi alittaa. Muutamia desejä hurjimmat ovat alittaneet, mutta että Mitsu on tehny jo 15 vuotta sitten bensakoneen, joka haistattaa paskat kulutuksessa nyky dieseleille :nykii
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Niinpä... Tänään Rajakylä (vantaa) - Hyrylä väli 22, 4 km, kylmällä koneelle startti, kulutus 6,0 litraa keskikulutus ( ajotietokoneen mukaan). Ja kohtuullisesti toi ajotietokone pitää paikkaansa omien laskelmien mukaan. Ja onhan nuo virallset tahotkin päässyt hyviin lukemiin :http://www.phnet.fi/public/janyk1/webbinet/autoweb/autot/mitsugdi.htm , TM alitti jopa 4 litraa aikoinaa maantiellä.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

2bad4you sanoi
Niinpä... Tänään Rajakylä (vantaa) - Hyrylä väli 22, 4 km, kylmällä koneelle startti, kulutus 6,0 litraa keskikulutus ( ajotietokoneen mukaan). Ja kohtuullisesti toi ajotietokone pitää paikkaansa omien laskelmien mukaan. Ja onhan nuo virallset tahotkin päässyt hyviin lukemiin :http://www.phnet.fi/public/janyk1/webbinet/autoweb/autot/mitsugdi.htm , TM alitti jopa 4 litraa aikoinaa maantiellä.

Sori offtopic mutta mikä vuosimalli, tuo elegance viittaa ihan malliston loppupäähän, lie aika harvinainen malli kun isoin osa oli classiccia. Mitä varusteita?

Kyllähän tuo carisman 1.8 Gdi ihan kivan pieniä lukemia täyttää, pohtinu pitäiskö semmonen ostaa :) Ihan loppupään mallit on asiallisemman näkösiäki.

Olis jännä joskus logata gdi carismaa et kuin hyvin se pysyy laihalla yms.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

No ei siinä mitään, mutta tuntuu aika uskomattoman suureltä erolta polttoaineen kulutuksessa 2,4 litran samaan teknologiaan perustuvalla moottorilla. Ja vielä suuremmalta ihmeeltä tuntuu, että tuommoisia moottoreita ei ole aikoinaan myyty enemmän. Ja sitten, että miksi helvetissä Mitsun uudet taloudellisemat ja ympäristöystävällisemät moottorit pääse samoihin kulutuslukemiin edes pienemmillä tehoilla ja kuutiotilavuuksilla. Joku tässä yhtälössä ei mene minun jakeluun. Muilla automerkeillä on menty kokoajan tehokkaimpiin ja taloudellisempiin moottoreihin paitsi eurot joilla ne turbot hajoilevat kustantaen tonneja noiden pikkuturbojen kanssa :)
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

MitsuMi sanoi
No ei siinä mitään, mutta tuntuu aika uskomattoman suureltä erolta polttoaineen kulutuksessa 2,4 litran samaan teknologiaan perustuvalla moottorilla. Ja vielä suuremmalta ihmeeltä tuntuu, että tuommoisia moottoreita ei ole aikoinaan myyty enemmän. Ja sitten, että miksi helvetissä Mitsun uudet taloudellisemat ja ympäristöystävällisemät moottorit pääse samoihin kulutuslukemiin edes pienemmillä tehoilla ja kuutiotilavuuksilla. Joku tässä yhtälössä ei mene minun jakeluun. Muilla automerkeillä on menty kokoajan tehokkaimpiin ja taloudellisempiin moottoreihin paitsi eurot joilla ne turbot hajoilevat kustantaen tonneja noiden pikkuturbojen kanssa :)

Se taitaa tuo laihaseostekniikka vaan olla liian hienoa eurooppalaisille. Voisiko tässä olla myös tehtaalla takana ajatus ettei meidän kurabensat ole myöskään tehneet hyvää näille moottoreille ja tehtaalla on päätetty että kun täältä ei kerran kunnon bensaa saa niin ei niitä hienoja moottoreitakaan tänne enää tuoda. Onhan tuossa 1,8-2,4 aika iso hyppäys tilavuudessa, ja lisäksi vielä rutkasti painoa lisää Galantissa.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

MitsuMi sanoi
Tsissus sentään. Mitä varten dieselit on oikein keksitty. Meidän dieseli Accord ole päässyt pienimmillään 80 km/h keskinopeudella kuin 4,5 litraan satasen ja 100 km/h keskinopeuksilla maantiellä tuppaa menemään jo 5 litraa sataselle. Ja niin ne muutkin nokivasaroiden omistajat merkistä riipumatta tuumailevat että kyllä noita Accon lukemia on vaikea merkittävästi alittaa. Muutamia desejä hurjimmat ovat alittaneet, mutta että Mitsu on tehny jo 15 vuotta sitten bensakoneen, joka haistattaa paskat kulutuksessa nyky dieseleille :nykii

Menee offiksi, mutta valmentaja laittoi kuvan facebookkiin kun ajeli täältä vihdistä rovaniemelle 520bemulla ja 4.3 oli keskikulutus ja 86.5keskinopeus. eli sanoisin melko pieneksi isolta autolta.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Jos offtopiccia jatketaan niin tuo EGR saattaa kuitenkin jotenkin pitää tuota seosta laihempana, pitäisi selvittää vaan miten. Mä rupesin oikeesti harkitsee jo että jos vaihtais galantin carismaan. Saisi hiljaisemmankin auton + että carisman alusta jaksaa kantaa sen painon paremmin kun mitä galantin. Sisätilatkin ovat saman kokoiset. Galantin eduksi jää oikeastaan se parempi ulkonäkö ja ajettavuus joten vetää tiukalle. Onkos tässä pks seudulla ketään halukasta gdi carisman omistajaa niin voitaisiin vähän tutkia millaista se laihalla käynti on. Tuo 1.8 kone on muuten huomattavasti onnistuneempi paketti, siinä missä 2.4 jyristää alhaalla herkästi (vetää kyllä) ja puutuu ylhäällä, tuo 1.8 vetää koko kierrosalueen noilla carisman hivenen lyhyemmillä välityksillä!
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Offia edelleen...

GDI:n kohtaloksi euroopassa tuli 90-luvulla euroopan polttoaineiden liika rikkipitoisuus, ei saavutettu tehtaan asettamia kulutuslukemia.Toinen seikka on se että 90-luvulla kulutus ei vielä ollut kauhean kriittinen myyntiarvo.Nykybensoissa rikkipitoisuus ei enää ole ongelma.

Suomessakaan maahantuoja ei uskaltanut ilmoittaa 98 ainoaksi soveltuvaksi polttoaineeksi, ,konehan haluaa mahdollisimman suuren oktaaniluvun toimiakseen.. Tuo 1.8 GDI on tosiaan yksi parhaista mitsun koneista millä olen ajanut ( meillä ollut kuitenki jo 34 mitsua, 1.3 aina 3.0 v6 siin.)

Elegence varusteet: puolinahkasisustus, nardin puu-nahkaratti, automaatti-ilmastointi, helmalevikkeet, spoileri, vakionopudensäädin, nahkainen vaihdekepin nuppi, 4x sähkölasit auto toiminnolla,
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

mystinengalant sanoi
Jos offtopiccia jatketaan niin tuo EGR saattaa kuitenkin jotenkin pitää tuota seosta laihempana, pitäisi selvittää vaan miten. Mä rupesin oikeesti harkitsee jo että jos vaihtais galantin carismaan. Saisi hiljaisemmankin auton + että carisman alusta jaksaa kantaa sen painon paremmin kun mitä galantin. Sisätilatkin ovat saman kokoiset. Galantin eduksi jää oikeastaan se parempi ulkonäkö ja ajettavuus joten vetää tiukalle. Onkos tässä pks seudulla ketään halukasta gdi carisman omistajaa niin voitaisiin vähän tutkia millaista se laihalla käynti on. Tuo 1.8 kone on muuten huomattavasti onnistuneempi paketti, siinä missä 2.4 jyristää alhaalla herkästi (vetää kyllä) ja puutuu ylhäällä, tuo 1.8 vetää koko kierrosalueen noilla carisman hivenen lyhyemmillä välityksillä!

Tämä Carisma on pks seudulla, joten loggausta voitas vaikka kokeilla.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

mystinengalant sanoi
Jos offtopiccia jatketaan niin tuo EGR saattaa kuitenkin jotenkin pitää tuota seosta laihempana, pitäisi selvittää vaan miten.

Eikös tuo nyt ole varsin selvää?
Ottomoottorissahan EGR:llä on käytännössä kaksi päätehtävää:
1. Kierrättää palamattomia hiilivetyjä takaisin sylinteriin eli sitä kautta pienentää päästöjä
2. Parantaa täytöstä eli vähentää sylinteriin menevän "raittiin ilman" määrää ja sitä kautta pienentää polttoaineen tarvetta -> pienentää päästöjä

Kun ECU:lla on käytössään tarvittavat tiedot, esim. pyydetty ja todellinen seossuhde, ilmanlämpötila, kierrosluku, pyydetty ja todellinen momentti ja moottorille menevä ilmamassa/määrä ja kaasulppää ohjataan sähköisesti, niin loppu on puhdasta matematiikkaa, miten ohjataan EGR:ää ja suuttimia.
Tuosta voinee varsin helposti päätellä, mitä tapahtuu laihaseostoiminnolle ja kulutukselle jos EGR tulpataan.
Luonnollisesti tämä vaatii sen että järjestelmä on puhdas ja toimii kunnolla. Tukkoon karstoittunut järjestelmä "tuhoaa" nuo kaikki ominaisuudet.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Tuo 1.8 GDI on tosiaan yksi parhaista mitsun koneista millä olen ajanut

Hassua, itse olen nyt tämän yhden kokeiltuani päätynyt täysin vastakkaisiin päätelmiin. Eli p*skin Mitsun moottori, jolla olen ajanut. KUITENKIN, koska noinkin hyviä arvioita kuulee silloin tällöin + kun katselee noita kulutuslukemia (joihin en ole itse päässyt lähellekään), uskon edelleen, että Spacen koneessa on jotain pahasti vialla. Ja jos se vika löytyy ja saadaan korjattua, tilanne voi muuttua radikaalisti.

...järjestelmä on puhdas ja toimii kunnolla.

Joita kumpaakaan se ei käytännössä ole juuri koskaan. Pätee kaikkiin EGR-virityksiin. Miten se nyt voisikaan olla koskaan puhdas, kun tietää miten nokista ainetta kanavissa väkisinkin kulkee.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Niko Päivinen sanoi
Pätee kaikkiin EGR-virityksiin. Miten se nyt voisikaan olla koskaan puhdas, kun tietää miten nokista ainetta kanavissa väkisinkin kulkee.
Itse uskon enemmänkin,että perustötteröissä joita ei yleensä suuresti rasiteta/käyvät muutenkin kylmempänä,on huomattavasti yleisempää nokisuus.

En meinaan meinannut silmiäni uskoa,kun avasin sigusta EGR-venttiillin,kun oli lähes täysin puhdas.
Sama oli 4G92-koneen kanssa,jossa korkeammat puristukset.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

EGR:stä vielä: yhdessäkään yksilössä ei ole huomattu mitään eroa kulutuksen suhteen EGR:n tulppaamisella. Summataan nyt vielä että olen kolmea autoa tutkinut, joista oma ja toinen uuden mallinen ei käy käytännössä laihalla 80 jälkeen lambda-antureitten mukaan. Vastaavasti vanhanmallinen josta EGR on tallella tekee sitä sykliä motarillakin. Haluaisin kuitenkin lisää tietoa vielä aiheesta. Kiinnostaa tuo octane level suure, joka on ollut lähes jokaisessa yksilössä tosi matala eli järjestelmä havaitsee nakutusta. Sitä tulee vähän kaikissa tilanteissa anturin mukaan. Sitä carismaa voisi loggailla jonkun pks-kahvittelun yhteydessä jos vaan sopii ???
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

yhdessäkään yksilössä ei ole huomattu mitään eroa kulutuksen suhteen EGR:n tulppaamisella.

En myöskään usko, että sillä EGR:llä olisi merkittävää vaikutusta kulutukseen. Teoriassakin se vaikutus seokseen on kuulemma 1-3% luokkaa maksimissaan. Sellainen hukkuu helposti merkittävimpien tekijöiden vaikutuksen alle.

Mekanismi jolla EGR vaikuttaa enemmän, on se koneen pysyvä nokeaminen: kanavat tukossa, suuttimen pää noessa, katti tukossa, kaasuläppä jumittaa, öljyt noessa, tasurit jumissa (haamunakutusta), jne.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

ST sanoi
Itse uskon enemmänkin,että perustötteröissä joita ei yleensä suuresti rasiteta/käyvät muutenkin kylmempänä,on huomattavasti yleisempää nokisuus.

Olen ST:n kanssa samoilla linjoilla. Yleisesti ottomoottorissa, jos kaikki muut tekijät (koneen kunto, tunnistimet, säädöt, polttoaine jne) ovat kunnossa ja autolla ajetaan "kunnolla", eli ei koko ajan pätkä ajoa, niin ei EGR sitä paljoa likaa.
Tottakai, jos seokset eivät ole optimaalisella tasolla tai ajetaan pelkkää pätkää, niin varmasti nokeentuu.

Suorasuihkutus moottoreissa tuo laihaseos toiminto aiheuttaa normaalia enemmän karstoittumista. Se, että EGR:n runsaan käytön takia se noki siirtyy muualle on seuraus, ei syy.

Dieselit sitten taas ovat asia erikseen.

Ja sitten se tärkein pointti. Jos auton määräaikaishuolto-ohjelmaan kuuluu kaasuläpän, EGR:n ja imukanaviston putsaus, huuhtelukäsittely jne., niin kai se silloin kuuluu tehdä, vaikka vaan ihan itse niitä öljyjä vaihtelee.
Jos ei tee, niin turha on valittaa jos ongelmia ilmenee. Ei niitä huolto-ohjelmia huvikseen tehdä.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Tuossa tuo gdi nimenomaan on "epäonnistunut". Huolto-ohjelmaan kuuluu vain kaasuläppäkotelon käsittely. Käytännössä varmasti olisi syytä pestä niitä imusarjoja ajoittain ja varmaan kannen irroittaminen 100tkm ja puhdistus voisi tulla kyseeseen? Mutta oikeasti, on se aika rankka huolto-ohjelma sen jälkeen. :D Tosiaan se mitä olen nähnyt on se että kuorma ei saa olla kovin iso jotta laihaseos toimisi, en muista absoluuttista arvoa mutta epäilen sen olevan jossain 30-40 välissä....
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Tuohan oli mielenkiintoinen tieto.
Aikoinaan kun meillä noita GDI koneisia autoja oli ja ne huollettiin silloisessa Muuralan merkkihuollossa, niin aina oli tehty nuo minun mainitsemat puhdistustoimet huollon yhteydessä.
Ja ei ollut ongelmia koneiden likaisuuden kanssa.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

On sitten vissiin ainoastaan Muuralan merkkihuollon ohjelmaan kuulunut GDI koneiden imukanavaston putsaus ja EGR venttiilin putsaus määräaikaishuolloissa. Itse aikoinaan käytin määräaikaishuolloissa 150 tkm asti ja kahdessa eri merkkihuollossa, niin ei kyllä tuossa oltu kyllä koskaan kaasuläppäkoteloa pitemmälle puhdistettu (ja kaasuläppäkoteloakaan ei oltu koskaan irti käytetty vaan suulta putsattu ja ravoitettu kaasuläppää ja siitä niin syvälle kuin pääsi). Ja muutamalla kerralla olin jopa itse katsomassakin huoltotoimenpidettä ja kyllä se silloinkin jäi kaasuläppäkotelon puhdistukseen. Kun itse käyttäny imusarjan irti ja putsannu sen EGR:än sulkemisen yhteydessä, niin kyllä siinä olis määräaikaishuolloille tullu hintaa jos sitä päivän olisi tuusattu (itsellä meni touhuun viikonloppu, kun 1 vrk meni pelkästään imusarjan liotteluun).
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

....kuorma ei saa olla kovin iso jotta laihaseos toimisi...


....ja juuri tämän vuoksi en tod. näk. Spacella pääsekään pieniin lukemiin. Villi veikkaus, että kone on aika täynnä nokea. Kanavissa on ikäänkuin kaasuläppä kuristamassa virtausta, varsinaisen kaasuläpän jälkeen. Ei vääntöä -> joudut pienessäkin vastuksessa painamaan kaasua, jolloin tiputaan pois laihaseokselta. Näin veikkaan.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

pexi sanoi
Tuohan oli mielenkiintoinen tieto.
Aikoinaan kun meillä noita GDI koneisia autoja oli ja ne huollettiin silloisessa Muuralan merkkihuollossa, niin aina oli tehty nuo minun mainitsemat puhdistustoimet huollon yhteydessä.
Ja ei ollut ongelmia koneiden likaisuuden kanssa.

No ainakaan minun tietämät merkkihuollot ei ole tuota tehneet. Varmasti siellä muuralassa on ollut se asiantuntevin porukka aikanaan kun siellähän oli se "päämaja". Pitäisi ottaa omastakin vähintään imusarja jonain päivänä irti :) Mä olen muuten tarkkaillut hetkellisen kulutuksen mittaria evoscannista kun menee laihaseos päälle niin ei se ihan mielettömiä vaikuta.... Mutta gdin kohdalla se ei välttämättä ihan toimi koska kun tekee suutinskaalauskorjauksen gdi:n suutinkoon mukaan, jäävät arvot aivan liian pieniksi ??? Tietysti pexin tapauksessa toi autohan oli tosi vähän ajettu sillon kun uudesta vissiin oli joten eipä ne ongelmat oikeen vielä näykkään. Tuota yksilöä juuri logattu ja käytös nykyisellään täysin sama kuin omassa eli 70 km/h jälkeen ei laihalle mene ja nakupiikkejä tulee randomisti..
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

http://www.zeion.dk/filer/carisma/elephantfoot.png

Ei taida kuulua mihinkään huoltoon venttiilien putsaus? ;D

En edelleenkään keksi mitään syytä olla tulppaamatta sitä EGR:ää. Se ei vaan yksinkertaisesti ole toimiva laite, jos sen toimiminen edellyttää tietynlaista ajotapaa ja/tai säännöllistä rassaamista (ja varsinkin kun se ei ole moottorille välttämätön osa, kuten vaikkapa jakohihna). EGR:n seosvaikutus on pieni tai olematon -ja vaikka sellainen olisi, nokeentumisen haittojen poistuminen korvaa sen seosvaikutuksen moninkertaisesti. Se miksi GDI käyttää paljon EGR:ää, ei liity seokseen koneen toiminnan takia (teho, kulutus), vaan ainoastaan päästöjen takia. Eikä kyse ole varsinaisesti hiilivetyjen kierrättämisestä, vaan NOX-päästöjen pienentämisestä. Laihaseoskoneen palolämpötila (laihaseoksella) on korkeampi kuin "tavallisella", ja korkeammassa lämpötilassa syntyy enemmän NOX-päästöjä. EGR alentaa palolämpötilaa, ja yrittää sillä kampittaa NOX-päästöjä. Mutta, koska niitä ei mitata, ja kolikon kääntöpuolena on kaikkien muoden päästöjen lisääntyminen nokeentuneen koneen huonon toiminnan takia, nukun yöni varsin hyvin myös EGR:n tulpattuani. :)
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Takaisin kierrätetty palokaasu kyllä vaikuttaa palotapahtumaan, nimen omaan siihen sen käyttö NOx päästöjen pienentämiseksi perustuu. Palokaasut eivät sisällä paloon osallistuvia kaasuja ja sen lisääminen seokseen hidastaa palorintaman etenemistä. Hidastumisen seurauksena palotapahtuma luonnollisesti "viilenee", jolloin näitä typen oksideja syntyy vähemmän. Oletettavaa onkin, että EGR tulpattuna mm. palotapahtuman max. sylinteripaine ajoittuu eri kohtaan, mitä valmistaja on vajaavaisilla resursseilla pähkäillyt. Mitä "suojakaasun" puuttuminen sitten vaikuttaa GDI koneessa, jossa palotapahtumaa ja sen etenemisnopeutta säädellään mm. suihkutusmuodolla, jolla tavoitellaan erilaisia seossuhteita palotilan eri osiin? Nopeutuuko esim. laihaseoksen palorintama jo nakutuksen kaltaiseksi tms.?

Kuva muutamasta erilaisesta GDI:n pääruiskutuksesta.
9261353.jpg
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

mielenkiintoinen kuva, tuo nakutus mitä on läsnä niin on ollut suht tasaisesti kaikissa koneissa mitä logattu, olisi pitänyt ne luurit laittaa kiinni, pelkällä evoscannilla katottu!
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

mystinengalant sanoi
Mä rupesin oikeesti harkitsee jo että jos vaihtais galantin carismaan. Saisi hiljaisemmankin auton + että carisman alusta jaksaa kantaa sen painon paremmin kun mitä galantin. Sisätilatkin ovat saman kokoiset. Galantin eduksi jää oikeastaan se parempi ulkonäkö ja ajettavuus joten vetää tiukalle. Onkos tässä pks seudulla ketään halukasta gdi carisman omistajaa niin voitaisiin vähän tutkia millaista se laihalla käynti on. Tuo 1.8 kone on muuten huomattavasti onnistuneempi paketti, siinä missä 2.4 jyristää alhaalla herkästi (vetää kyllä) ja puutuu ylhäällä, tuo 1.8 vetää koko kierrosalueen noilla carisman hivenen lyhyemmillä välityksillä!
Galant VR-G 1.8 GDI olisi oikea täsmäisku tuohon pulmaan, vielä kun RHD taitaa olla entuudestaan tuttu. Eikös ne JDM GDI:t ole niitä oikeita 1:40 laihaseos koneita, joiden "katalysaattorit" ei olisi toimineet silloisella täkäläisellä rikkibensalla. Mitenköhän nykyinen rikitön 98E mahtaisi toimia?
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Nakutusrajaahan se "hakee" muutenkin, eli en usko sen olevan ongelma. Ja edelleen, isompia ongelmia tuottanee mm. nokinen suutin -mitä se aiheuttaakaan suihkutukseen...
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Niinhän se on, ettei liiallista nakutusta pääse syntymään EGR tulpattunakaan, koska nakutuksen tasoa valvotaan ja ecu tekee korjaavat toimenpiteet nakutuksen hillitsemiseksi. Mutta jos ecu joutuu korjaamaan sytkää, ruiskutusmuotoa tai -ajoitusta tms. parametria EGR:n tulppaamisen aiheuttaman palonopeuden kasvun takia, niin toteutuuko laihaseos moodiin vaadittavat ehdot enää valmistajan määrittämällä tavalla? Jääkö laihaseos EGR:n tulppaamisen vuoksi toteutumatta? Oman käsitykseni mukaan GDI koneessa takaisin kierrätetyn palokaasun paloa hidastavaa ominaisuutta käytetään myös laihaseoksen mahdollistavaan palonhallintaan. Ja EGR:n käyttöaste on korkea.

"The engine can idle with an air-fuel mixture as lean as 55:1 (with EGR), igniting the mixture is accomplished by using two modes of injection: stratified mode and homogeneous mod."

"The engine may use a 30 percent EGR rate."


Tietysti, ihan sama juttu se on noissa Niko Päivisen mainitsemissa suuttimissakin, vaikka niitä polttoaineella koko ajan ”huuhdellaankin”. Jos ne ei noen takia toimi suunnitellulla tavalla, laihaseos jää toteutumatta. GDI:ssä estetään nakutusta myös puristustahdin aikaisella, syttymiskelvottomalla esiruiskutuksella joka höyrystyessään sitoo lämpöä palotilasta. Tiedä sitä, vaikuttaako egr:n tulppaaminen esiruiskutuksen syttymisherkkyyteen?

Ja vaikuttaahan se noki myös imuilman hallintaan. Käsittääkseni GDI moottorissa imuilma yritetään saada vähän samankaltaiseen tarkoin suunniteltuun voimakkaaseen swirliin kun suoraruisku-dieseleissäkin. Jos kanavat ja venat on Päivisen linkittämän kuvan näköisiä, niin ei taida swirlikään toteutua, niin kuin valmistaja on sen suunnitellut.

Tuo GDI:n laihaseos taitaa olla nyt sitä ”rakettitiedettä”. Monimutkainen ja herkkä tila, jonka valmistajan suunnittelema toiminta edellyttää kaiken olevan kunnossa.

Jos nyt jostain kumman syystä haluaa pitää EGR:n kuitenkin toiminnassa, niin eikö nämä imusarjaan suihkutettavat ”kaasarin puhdistus aineet” usein ja säännöllisesti käytettynä vähennä nokeentumista? Kompensoisi sillä imusarjasta puuttuvaa huuhtelevaa polttoainesumua.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Itse olen nyt arponut kahden välillä, laittaako EGR tukkoon vai ei, ja taidan päätyä siihen lopputulokseen (huom! tässä tulee muuttuja!!!) että JOS saan nyt hommattua sen omakotitalon jossa on talli, jota olen pitkään havitellut, niin EN ota EGR pois käytöstä, vaan säännöllisesti puhdistan huolella kaiken mikä siihen liityy. Eli käytännössä pistän koneen osiksi, ainkin yläpään osalta. Imusarja, kaasuläppäkotelo, letkut, putket ja venttiilit puhtaaksi noesta sun muusta paskasta. Itse en koe tuota takaisinkierrätystä niinkään haitallisena, jos sitä vaan on mahdollisuutta huoltaa aika-ajoin.

Oma GDI-koneinen Galant rupesi toimimaan ihan eri tavalla, kun pakokaasut poistuvat suunnitellusti (eli putki ei enää vuoda). Vääntöä tuli hurja määrä lisää ja kone käy tasaisemmin, puhumattakaan siitä miten paljon kulutus tippui (370km taivalta takana ja bensamittari toiseksi ylimmässä viivassa). Jos näin pienellä asialla on näin iso vaikutus, niin kuinkas sitten kun imusarja, pakokaasun takaisinkierrätykset sun muut toimivat niinkuin tehtaalta lähtiessään, ja moottori toimii kuten gdi-moottorin on tarkoitettu toimivan? Jos vuotavalla putkella (&luultavasti tukkoisella imusarjalla) pääsin 6.2l/100km, niin kuinka pienellä aineella auto menee kun KAIKKI on kunnossa?

En nimittäin jaksa uskoa, että japanin insinöörit olisivat suunnitelleet niin sutta kuin väitetään GDI:n olevan. Ei, enemmänkin tulee mieleen user error ja huoltojen laiminlyönti.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Eniten nakuttanut gdi oli semmoinen johon on tehty uusiksi kone konerikon jälkeen, EGR paikallaan mutta lohko vaihdettu ja varmaan kanttakin putsattu samalla + imusarjat yms. Knock piikit on luokkaa 15-30 sitte pahimmillaan kun niitä tulee anturille niin sen takia olen miettinyt onko ne jotain muuta ??? Noh jos jossain vaiheessa sais lisää tutkittavia yksilöitä.
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

Keskimäärin kannattaa kertoa kokemuksia toimivasta moottorista/autosta ja arvioida tuote sen mukaisesti ;D
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

mystinengalant sanoi
Eniten nakuttanut gdi oli semmoinen johon on tehty uusiksi kone konerikon jälkeen, EGR paikallaan mutta lohko vaihdettu ja varmaan kanttakin putsattu samalla + imusarjat yms. Knock piikit on luokkaa 15-30 sitte pahimmillaan kun niitä tulee anturille niin sen takia olen miettinyt onko ne jotain muuta ??? Noh jos jossain vaiheessa sais lisää tutkittavia yksilöitä.

No nyt et kyllä ainakaan mun autosta puhu!! ;D
 
Vs: GDI-moottorin nakutuksen vaikutukset käytännön tasolla?

2bad4you sanoi
Oma 1.8 GDi , jonka ostin 292 tkm ajettuna vie tässä Hki - Tuusula ympyröissä semmosta 6,9 litraa, Maantiellä kulutukset vaihtelee 4,1 ja 5.0 välillä , moottoritiellä pääsee 6.5 - 7,1 välille. Erittäin tyytyväinen autoon ja ei kyllä kone pidä minkäänmoisia ylimääräisiä ääniä . Huollotkin tehty koko historian ajan vimpan päälle. Nuo lukemat on Neste Oilin 98 :lla. Ainakin St1 98 vie semmosta 0,7 litraa enemmän. Nyt takana noin 40 tkm ja tähän perustuu nuo arviot. Nesteen bensa ollut selkeästi taloudellisin tuolla matkalla. Yli 7, 4 joutuu jo tekemään töitä että pääsee.
Kone kuntoon niin on todella hyvä peli.
Omalla carismalla parhaat kulutuslukemat 80 km 5.3 100 km n 6 ja motarilla 120 km n. 6.3
 
Takaisin
Ylös Bottom