Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Moi!
Tarttis vaihtaa ölpät tuohon -92 V6 3.0 Pajeron automaattiaskiin niin kysäsempä muutamia tietoja.
Onko turbiinissa tyhjennysproppua? Jos ei niin tuleeko kaikki ölpät ulos pohjassaolevasta propusta?
Onko ilmoitettu öljymäärä 7,2 L kuivaan laatikkoon jossa on turbiinikin tyhjä ja suodatin vaihdettu vai meneekö tuo määrä
jos turbiinissa on öljyt. Vaihdossa ilmeisesti uusittava suodatin ja pohjantiiviste. Työ ilmeisesti "Leikkaussalityötä" eli tehtävä äärimmäisen puhtaasti.
SS-jakikseen kai tyrkätään normaalit peräöljyt 75W-85W GL-4 ja taakse lukkoperään Hypoid 80W GL-5.
Etuperään kai samat mitkä taakse.

Kiitti jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan.
 
Vs: Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

eipä ole turbiinissa roppua ja muutenkaan ei tule tyhjäksi jos ei lauhduttimen putkista vaihda... Eli paine puolelta lauhduttimen letku irti ja tyhjään pönttöön ja "imu" puolelle syötetään uusi öljy ja sitä niin kauan läpi kun väri on muuttunut kirkkaaksi... Tietty sitä pystyy nopeuttaa sillä että päästää sen mitä tulee ropusta pois... Ja sitte se suodatin asia... Mulle on kerrottu ihan mitsulta että siellä on vain imusiivilä jossa metalliverkko ei sen kummempaa suodatinta... Mutta en siitä päätäni vadille laita... Ja melkein jos tiedossa on määrä paljonko on lootaöljyillä ajettu niin en lähtis vaihtelee ollenkaa ettei paska lähde liikkeelle ja sillä seurauksella on hetkenpäästä aski paskana...
 
Vs: Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

Gen 1 Pajeroni (V6 3000) automaattilaatikon öljyt on vaihdettu ainakin parikertaa siten, että laatikon pohjakaukalo on poistettu. Tällätavalla saa mönjätkin pois. Tämä vaatii hieman maiseman avaamista pohjan irrottamiseksi. Pohjan tiiviste pitää uusia. Ammattimies on työn aina tehnyt. Muulloin laatikko on vain tyhjennetty propun kautta ja lisätty tarpeellinen määrä uutta öljyä.
 
Vs: Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

Pohjan irroituksella minäkin alunperin ajattelin homman hoitaa, mutta huomasin täyttöputken olevan pohjasta lähtevä joten meenee hieman vaikeaksi. Täytyy asiaan paneutua ajan kanssa. Mersun 124 koppasessa putki ei ole pohjasta lähtevä ja siinä pohja on helppo tipauttaa ja samalla vaihtaa suodatin jota ei kuulema Pajeron laatikossa ole.
 
Vs: Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

Joops.

Loppukesästä painin samojen mietteiden kanssa. Ei tohtinut sitte lähtee purkaan ku käyttöautona kuitenkin mutta ...

1. Öljymääräkö automaagissa tuo 7.2l ? Ja varmuutta tuohon suodattimeen?
2. Meinasko Jahvetti kuinka tuon öljynkierrätyksen? Auto käynnissä? Vaihde?
3. Ja sitten vielä öljysuositukset. Varaosaliikkees antoivat perille suositteet 75-80 normi vetop.ölpät. Ilmeisesti ei tarvitse olla lukkoöljyjä? Jakolaatikko jäi setvimättä, automaattiin ehdotteli mobilin 220atf ::)
 
Vs: Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

Kelit kohillaan tehä remonttia ja vaunuaki pääsis koht vetämään. Siksi tätä aihetta nyt nostelen ylöspäin..

Kerrataan ja varmoja vastauksia mielellään :)

1. Öljymääräkö automaagissa tuo 7.2l ? Ja varmuutta tuohon suodattimeen? Suodatin kuulemma vain metallisihti ja löytyy ku irrottaa öpohjan? Öljyn poisto ja lisäys paikat?

2. Mitä öljyä jakolaatikkoon? samaa 80-90vetop öljyä kuin etu- ja takaperäänki? Öljyn poisto ja lisäys paikat?

kiitos Juha
 
Vs: Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

Kyllä takaperään pitää olla lisäaineistettu LS öljy, eli ns. "lukkopperäöljy" Etuperään sitten joku GL-5 ja se ei tarvi LS-öljyä, mutta ei lienee haittaa vaikka siinä lisäaineet oliskin. Taitaa olla halvemppa vain ilman. Jakolaatikkoon sitten GL-4 öljyt.

Omassani käytin ihan motonetin 75W90 GL4/5 öljyjä, paitsi perään piti laittaa mobilit kun ei motonetistä saanu LS-öljyä, mutta siihen piti vaihtaakkin niin usein öljyt, että tohti ajaa halvemmillakin.

VAihteistoöljyähän ei tarvi mahdottoman usein vaihtaa (jollei ne sotkeennu veteen jostain syystä jatkuvasti ;D ) niin ei ehkä kaikein halvimpia kannata laittaa. Kannattaa siis suhtautua hieman varauksella noihin motonetin öljyihin ja EHKÄ mobiliinkin, siittä kun alkaa olemaan niin montaa mielipidettä.
 
Vs: Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

MVa~1 sanoi
Kyllä takaperään pitää olla lisäaineistettu LS öljy, eli ns. "lukkopperäöljy" Etuperään sitten joku GL-5 ja se ei tarvi LS-öljyä, mutta ei lienee haittaa vaikka siinä lisäaineet oliskin. Taitaa olla halvemppa vain ilman. Jakolaatikkoon sitten GL-4 öljyt.

Omassani käytin ihan motonetin 75W90 GL4/5 öljyjä, paitsi perään piti laittaa mobilit kun ei motonetistä saanu LS-öljyä, mutta siihen piti vaihtaakkin niin usein öljyt, että tohti ajaa halvemmillakin.

VAihteistoöljyähän ei tarvi mahdottoman usein vaihtaa (jollei ne sotkeennu veteen jostain syystä jatkuvasti ;D ) niin ei ehkä kaikein halvimpia kannata laittaa. Kannattaa siis suhtautua hieman varauksella noihin motonetin öljyihin ja EHKÄ mobiliinkin, siittä kun alkaa olemaan niin montaa mielipidettä.
Lisäys vielä että LS merkintä pitää olla jos kitkalukko taka-akselilla ja normi öljy jos ei lukkoa tai jos kytkettävä lukko.
 
Vs: Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

Mainittakoon että aiheen aloittajana en ole vieläkään laatikkoon öljyjä vaihtanut ja siksi en ole mitään ohjeita tai kommentteja antanut. Saa nähä joko tämänkesän aikana sais tehtyä täydellisen öljyhuollon kun nyt tuo "napero" on pistetty seisontaan sekä ihmettelyn alle ja kesäksi otettu liikenteeseen farkku 230 TEA Mersu.
 
Vs: Gen 2 Pajeron 3,0 automaattilaatikon öljynvaihto

Meinasin itsekin vaihtaa emännän gen2, 3,0, SS laatikkoon ja periin öljyt. Siksi että vuoden auto nyt ollut eikä tietoa mitkä öljyt sisällä laatikossa.

Varaosaliikkeestä hain jo öljyt, etu- ja takaperiin synteettiset. Mutta kuitenkin joku jäi askarruttamaan tuossa automaattilaatikon öljyissä, myyjä kun sanoi Mobilin ATF220/Dexron2:n käyvän tuohon SS-laatikkoon. Sitä tuli sitten ostettua, mutta voinko jo valmistautua tulevaan vaihteistoremonttiin?
Delta-autosta sanottiin että kaikkiin Mitsun automaatteihin susositellaan Mitsu SP3-öljyä.

Motonetissa oli tuollaista Valvolinen longlife automaattiöljyä joka taulukon mukaan käy. Muuta öljyä ei taulukko tuntenut. Kannattaakohan laittaa, kun kuulemma elvyttää tiivisteitäkin. Eli laittaakohan pinttymät myös kiertoon?
 
Takaisin
Ylös Bottom