GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Klunssila

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2004
Galantin abs-jarrut rupesi temppuilemaan puolen vuoden seisonnan jälkeen. Aluksi kun abs:n sulakkeen irroitti ja lähti ajelemaan niin abs toimi suunnilleen normaalisti mutta sitten vikavalo syttyi ja abs tipahti pois pelistä.
Nyt kun liukkaalla kelillä painaa vähänkin reippaammin jarrua niin poljin rupee tärisemään, mutta paljon normaalia abs:n toimintaa tiheämmin ja vasen etupyörä lukittuu. Samalla poljin "jumittuu" puoliväliin joten jarrutusteho on kovin heikko. Muutaman em. lukkojarrutuksen jälkeen abs:n vikavalo syttyy ja sen jälkeen jarrut toimii kunnolla.
Kaikki anturit ym. jarruosat on puhdistettu ja vikaa on ainoastaan abs:n toiminnassa, koska vikavalon palaessa jarrut toimii hyvin. Mistäköhän sitä vikaa lähtisi etsimään? Pystyykö abs:n vikakoodeja tarkistamaan itse? Missä abs:n boksi sijaitsee? Löytyykö jostain kytkentäkaaviota?Pystyykö antureiden toiminnan mittaamaan?
 
Mulla on pdf kaaviona (33mb) sähköt ja kyseessä oli siis E3x Galantti?
irrotit sulakeen ja sen jälkeen ilman sulaketta toimi hyvin hetken aikaa? vai "nollasit" ottamalla sulakkeen irti hetkeksi (20min)

epäily on jos vasen etupyörä lukittuu siinä olisi vika anturissa, mutta mä en ole kovin perehtynyt noihin abs jarruihin... :-[

boxi sijaitsee peräkontissa kuskin puolella sivupaneelin takana... mut nä tutkin noit kuvia jos saisin neuvoja annettua
 
E3x Galantti on kyseessä. Sulake oli pitemmän aikaa irti ja laitoin sen takaisin paikalleen ja lähdin ajamaan niin parissa ensimmäisessä jarrutuksessa abs toimi normaalisti. Samaa anturia mäkin epäilen mutta en haluaisi uutta anturia ostaa jos vika ei olekaan siinä...
 
Klunssila sanoi
E3x Galantti on kyseessä. Sulake oli pitemmän aikaa irti ja laitoin sen takaisin paikalleen ja lähdin ajamaan niin parissa ensimmäisessä jarrutuksessa abs toimi normaalisti. Samaa anturia mäkin epäilen mutta en haluaisi uutta anturia ostaa jos vika ei olekaan siinä...

juu ei niitä ihan testin takia kannata ostaa kun maksaa noin 500e kipale ;D
 
netistä:

"ABS Sensor - Measures the speed of a wheel. Consists of gear-shaped sensor rotor and a sensor element. The element contains a bar magnet around which a coil is wound. The sensor is installed on the back side of the brake rotor. Sine-wave current is generated by the sensor as the wheel rotates. The frequency and voltage increase(s) as the rotating speed increases."

mikäs periaate tämä nyt olikaan, jossain sytkässä kai käytetään samaa?
 
No tuota.. eipä tuo ole induktiivinen, vaan näyttäisi olevan vallan generaattori, generoi sähköä niinkuin polkupyörän dynamo.

Tai sitten mulla on termit sekaisin. Mutta induktiivinen anturi yleensä pällistelee, josko olisi ferromagneettista metallia lähistöllä vaiko eikö.

Eli siis. Raato tänne, niin katsotaan, josko tulisi kuntoon! (Putsattuna, kiitos!)
 
Aihetta sivuten....mahtavatko olla kalliita ne ABS:n anturit, jotka sijaitsevat pyörän navassa....eli sellanen pulloharjan näkönen tsydeemi....mulla alkaa olla siitä kohta karvat kateissa ;D ei vielä tosin pala mikään merkkivalo ja jarrut pelittää normaalisti...mutta kuitenkin.
 
Esku sanoi
No tuota.. eipä tuo ole induktiivinen, vaan näyttäisi olevan vallan generaattori, generoi sähköä niinkuin polkupyörän dynamo.

Tai sitten mulla on termit sekaisin. Mutta induktiivinen anturi yleensä pällistelee, josko olisi ferromagneettista metallia lähistöllä vaiko eikö.

Kyllä se on: sekä induktiivinen anturi että generaattori  :D

ABS-anturi siis pällistelee, onko ABS-kehän ferromagneettinen hammas lähettyvillä. Pyöriessään kehällä on välillä rako välillä hammas, joka aiheuttaa anturin (kelan) induktanssin muutoksen, joka puolestaan generoi sähkövirran muutoksen, jonka taajuutta ohjausyksikkö haistelee.
 
mikak sanoi
Kyllä se on: sekä induktiivinen anturi että generaattori :D

Jaatuata. No niinpä näkyy. Iteasiassa se siis ei ole generaattori siinä mielessä, mitä ajattelin. Sitä kun lukis tarkemmin, niin tajuais, että eipä siellä mikään magneetti pyörinytkään :)

Elikkä joo, induktiivinen se on.

Vaan silti, yksi rikkinäinen tänne, kiitos! :) Lupaan korjata sen halvemmalla, kuin mitä kaupasta saa uuden ;)
 
Klunssila sanoi
Vielä kun joku kertoisi miten se anturi todetaan rikkinäiseksi :).

Jos mahdollista, helpoin tapa on varmaan lukea vikakoodi testerillä.

Anturin vastus on tyypillisesti n. 1-3 kilo-ohmia. Vastuksen voi varmaan mitata joko ABS-ECU:n liittimestä, jos tietää nastat tai sitten kunkin pyörän luota ... kai sielläkin jonkinlainen liitin on ;D
 
On liitin joo, vaan sitä ei missään nimessä kannata mennä irrottamaan, jos ei ole pakko. Menee sontaa väliin ja vanhat tiivisteet eivät enää tiivisty yhtä hyvin, kuin olivat ennen ronkkimista.
Eli sieltä absikontrollerilta vaan. Tulee saman tien mitatuksi, onko johdot ok.
 
Ei ole varsinaista ongelmaa mutten viitsi alottaa uutta aihetta. Eli kysyisin mikä on abs:n sulake. Onko se eps/ebs en nyt muista kumpi siellä on. Lähinnä vaan talvisia leikkejä varten kyselen, olis hyvä ottaa absit pois pelistä.

Ja autohan on 91 dynamic gti.
 
Kyllä mulla noissa abseissa murhettakin on tuppaa unohtumaan kun ajelee vähemmän.

Eli pitävällä asfaltilla abs rupee naputtamaan jalkaan ja auto ei tahdo pysähtyä. Tätä tapahtuu hiljaisissa vauhdeissa, lähinä kun kaupungissa hidastaa hitaasti vauhtia (pieni jarrupaine). Auto tuppaa puoltamaan oikealle jarrutuksen loppu vaiheessa kun lopulta purevat kiinni. Läheskään aina ei absit putoo käytöstä vaikka sohlaavat joskus kylläkin. Teki tota talvellakin mutta sitten se tokeni joksikin aikaa. Olisko joku anturi sökö vai mitä luulette?

Otin nyt abs:n tapsin auki että saan vähän luottoa noihin jarruihin.

Pitäs katsastaa toi jonkun ajanpäästä. Voi olla että pitää repiä merkkivalo hiiteen ja käydä pitävällä kelillä leimalla.
 
Mitäs abs boksi kertoo viaksi? Tuon voi aiheuttaa viallinen tai väärin säädetty anturi.
 
en ole vielä kaivanut boxia esiin. Millai sitä pystyy lukemaan eli pitääkö olla joku testeri vai onnistuuko kotikonstein?
 
kertokaapa nyt joku kun tuli ostettua tommonen galant dynamic4 et mikä sulake sieltä pitää ottaa pois et saa tohon vehkeeseen jonkinlaiset jarrut. nyt jos abs merkkivalo ei pala niin ei ole jarrujakaan mutta sit ku se palaa niin toimii mutta ilman abseja,mutta mitä niillä tekee. Eli tahdon ne abs:sät pois käytöstä.
 
matti.hoo sanoi
kertokaapa nyt joku kun tuli ostettua tommonen galant dynamic4 et mikä sulake sieltä pitää ottaa pois et saa tohon vehkeeseen jonkinlaiset jarrut. nyt jos abs merkkivalo ei pala niin ei ole jarrujakaan mutta sit ku se palaa niin toimii mutta ilman abseja,mutta mitä niillä tekee. Eli tahdon ne abs:sät pois käytöstä.

Ota abs:n johto irti. Johto sijaitsee konepellin alla vasemmalla lampun ja paisuntasäiliön takana. Siinä on 3 kpl johto liittimiä, muistaakseni se keskimmäinen on abs:n johto.  :)
 
Miulla se abs:n pumppu tai säädinyksikkö pitää ääntä aina autoa käynnistettäessä, mut se loppuu heti ku koneen kierrokset tasaantuu. Ajossa jarrutettaessa oon nyt ensiliukkaiden aikaan huomannu sitä, et poljin alkaa vapisemaan jalan alla vaikkei pyörän pitäs luistaakaa (pieni nopeus ja vähän painetta). Tänään sit tuo kävi ekan kerran iha asfaltilla semmoses tilanteessa mis hidastin kiertoliittymään ja yhtäkkii jarrut katos ja abs alko ääntelehtimää.
Välillä abs toimii normaalisti ja joskus temppuilee, mut aina ku se vaikuttaa jarrutukseen, ni pumpusta tai säätimestä kuuluu semmone ääni mille o vaikee keksii nimee, mut se muistuttaa aivan semmosta kierrejousten räpsähtelyy... :)

Pitänee joku kerta repii se pumppu ja säädin irti ja kattoo mikä niitä vaivaa.
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Kertokeehan mulle.

voiko ottaa abs-sulakkeen pois ja ajella autolla ihan normijarruin,ilman että jotain hajoo?

vai olisko viisaampi ottaa absien johto irti siitä vasemman lampun takaa?
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Ota se johto irti ja elämä hymyilee ;D
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

koskeeko nämä ainaiset abs viat vain dynamic4:en abs antureita, vai myös normimallien (glsi?), vai onko niissä antureissa jotain eroa?, kun meinaan ei täällä pohjoisessa mitään tuommoisia ongelmia ole ollut, ei yhdessäkään näkemässäni absillisessa galantisssa ??? tuossa omassakaan ei mitään vikaa vaikka kilsoja on jo "reilusti" (kop kop kop) :p
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Täällä on vikaa gti dyn-4:sen abs-jarruissa, toimivat hitaassa ajossa muttei enää kovempaa ajaessa, valo syttyy...
Anturivika mahdollisesti? Miten saisin mitattua ne sieltä boxilta?
Kuka tietää paljonko ne oikeasti maksaa uutena, ja mikä piru niistä tekee niin kalliita? Tuskinpa alan osteleen niitä.
Toimiihan jarrut onneks niitä ilmankin.
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Teukka75 sanoi
Täällä on vikaa gti dyn-4:sen abs-jarruissa, toimivat hitaassa ajossa muttei enää kovempaa ajaessa, valo syttyy...
Anturivika mahdollisesti? Miten saisin mitattua ne sieltä boxilta?
Kuka tietää paljonko ne oikeasti maksaa uutena, ja mikä piru niistä tekee niin kalliita? Tuskinpa alan osteleen niitä.
Toimiihan jarrut onneks niitä ilmankin.

muistaakseni sen yhen anturin hinta oli jotain 540euroo.. ku kävin kyselemässä mitsubishi tiskiltä.. ei varmaan joo kandee ostella..

Joo muakin kiinnostais tietää miten ne mitataan ne sielt boxilta.
 
Vs: Re: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

91dynamic sanoi
Eli pitävällä asfaltilla abs rupee naputtamaan jalkaan ja auto ei tahdo pysähtyä. Tätä tapahtuu hiljaisissa vauhdeissa, lähinä kun kaupungissa hidastaa hitaasti vauhtia (pieni jarrupaine). Auto tuppaa puoltamaan oikealle jarrutuksen loppu vaiheessa kun lopulta purevat kiinni. Läheskään aina ei absit putoo käytöstä vaikka sohlaavat joskus kylläkin. Teki tota talvellakin mutta sitten se tokeni joksikin aikaa. Olisko joku anturi sökö vai mitä luulette?

Sama vika ilmaantui tännekin, onko tähän nyt muuta järkevää korjausta kuin sulake ja poltin irti?
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Niin onkos joku saanut selville että mitkä pinnit sieltä liittimestä pitäis mitata ???

Kai noita ABSejakin vois kokeilla ja katsastus mieskin varmaan tykkäis jos ne toimis ::) mutta ilmeisesti on katsastettu "tuurilla" viimeksi, kun jostain kumman syystä ei ABS valo pala ollenkaan ::)

Ihan hyvät jarrut ovat kyllä ilmankin (varmaan paremmin toimii ilman) ja talveksi ajattelin ottaa joka tapauksessa pois :driver
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Ei kai niitä antureita siletä boxilta asti tartte mitata. Tod taka-anturien johdot löytyy takapenkin alta. Ja edessä on varmaan liitin sisälokarin takana piilossa. Noita ei sitten saa luotettavasti mitattua ku oskiloskoopilla.
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

no kertokaapas mikä mulla on vikana. laitoin sen 20A absin sulakkeen paikalleen. absit toimi sen jälkeen muutaman jarrutuksen verran mut sitten lakkasi toimimasta. ??? sulake ei palanut. niin ja abs merkkivalo ei ole palanut koskaan sinä aikana kun auto on ollut minulla. missä vika
 
Vs: Re: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

91dynamic sanoi
Kyllä mulla noissa abseissa murhettakin on tuppaa unohtumaan kun ajelee vähemmän.

Eli pitävällä asfaltilla abs rupee naputtamaan jalkaan ja auto ei tahdo pysähtyä. Tätä tapahtuu hiljaisissa vauhdeissa, lähinä kun kaupungissa hidastaa hitaasti vauhtia (pieni jarrupaine). Auto tuppaa puoltamaan oikealle jarrutuksen loppu vaiheessa kun lopulta purevat kiinni. Läheskään aina ei absit putoo käytöstä vaikka sohlaavat joskus kylläkin. Teki tota talvellakin mutta sitten se tokeni joksikin aikaa. Olisko joku anturi sökö vai mitä luulette?

Otin nyt abs:n tapsin auki että saan vähän luottoa noihin jarruihin.

Pitäs katsastaa toi jonkun ajanpäästä. Voi olla että pitää repiä merkkivalo hiiteen ja käydä pitävällä kelillä leimalla.

oho vähän vanha viesti :seina

tuota ootko kokeillu puhdistaa ne abs:n "rattaat", jos se etupyörää lukittaa, nii pura etujarrut ja puhdista molemminpuolin ne. siitä se lukee sen signaalin ja jos se on paskanen nii se ei saa oikeen laista signaalia ainakaan oikeaan aikaan. itellä oli kanssa paskaset ne-->poljin ei painunu ku pari senttii, etupyörä lukkoon ja absin valo sytty. voipihan siellä olla muutakin vikaa mut kandee kokeilla :peukku
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Onkos takapyörän navasta ABS:n anturin irroitukseen vinkkejä. Koitin kerran ja sain kiinnikkeen hajalle ja ny ois pakko irroittaa kun pitää taka-akseli vaihtaa...
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Harri K sanoi
Onkos takapyörän navasta ABS:n anturin irroitukseen vinkkejä. Koitin kerran ja sain kiinnikkeen hajalle ja ny ois pakko irroittaa kun pitää taka-akseli vaihtaa...

vaikeeta on saada ehjänä irti edes 2008 vuoden autosta tuollaisella rakenteella olevaa anturia.. prkl. kokeiltu on ei lähde vaikka liotat viikon josain mönjässä. :-\
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

J. Puhakka sanoi

tätä arvelinkin :D siksi poraus ei ole vaihtoehto ;D
Eli puramme takapenkin alta asti joka tapauksessa piuhat liittimistä auki :peukku
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

anturi on hankala saada ehjänä irti. mut kokeilee crc:llä ja sit yrittää saada anturin pyörimäät.. oon yhen joutunu vaihtaa, kokonaisena se lähti irti ;D
 
Vs: Re: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

91dynamic sanoi
Kyllä mulla noissa abseissa murhettakin on tuppaa unohtumaan kun ajelee vähemmän.

Eli pitävällä asfaltilla abs rupee naputtamaan jalkaan ja auto ei tahdo pysähtyä. Tätä tapahtuu hiljaisissa vauhdeissa, lähinä kun kaupungissa hidastaa hitaasti vauhtia (pieni jarrupaine). Auto tuppaa puoltamaan oikealle jarrutuksen loppu vaiheessa kun lopulta purevat kiinni. Läheskään aina ei absit putoo käytöstä vaikka sohlaavat joskus kylläkin. Teki tota talvellakin mutta sitten se tokeni joksikin aikaa. Olisko joku anturi sökö vai mitä luulette?

Otin nyt abs:n tapsin auki että saan vähän luottoa noihin jarruihin.

Pitäs katsastaa toi jonkun ajanpäästä. Voi olla että pitää repiä merkkivalo hiiteen ja käydä pitävällä kelillä leimalla.

zouni87 sanoi
oho vähän vanha viesti :seina

tuota ootko kokeillu puhdistaa ne abs:n "rattaat", jos se etupyörää lukittaa, nii pura etujarrut ja puhdista molemminpuolin ne. siitä se lukee sen signaalin ja jos se on paskanen nii se ei saa oikeen laista signaalia ainakaan oikeaan aikaan. itellä oli kanssa paskaset ne-->poljin ei painunu ku pari senttii, etupyörä lukkoon ja absin valo sytty. voipihan siellä olla muutakin vikaa mut kandee kokeilla :peukku

Itsellä samanlaisia ongelmia, yleensä ilmeni kostealla/vesi kelillä.

Ongelmat loppuivat: kun tein etunurkkiin uudet abs anturin piuhat, vanhojen halkeilleiden ja hapertuneiden tilalle.
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

tuossa topicissa juttua omasta entisestä galantista ku vikaa pukkas löytyy myös koodin luku ohjeet ja jotain koodeja. nykyisessä galantissa on onneksi katsastettu absit pois niin ei tarvi pelleillä niiden kans.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=30825.0
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Tänään dynyyn vaihdettiin taakse jarrupalat. Tätä ennen ei abs valo syttynyt, mutta abs:ssä on silti "häikkää" kun auto ei absillisena pysähdy niin hyvin. ABS:t pois päältä niin kyllä stoppaa.
Jarrut on takana nyt hyvät ja käsijarru rokkaa kuin uusi :peukku

Mutta mutta... rempan jälkeen nytkun autolla ajaa 20m niin abs merkkivalo syttyy. Startissa normaalisti syttyy ja sammuu muttaku lähtee liikkeelle ni hetke päästä valo tosiaan syttyy. Missä vika?

(samal uusittii tehostimen hihna sekä asennettii opetuspoljin) mutta en usko näiden vaikuttavan kyl...vaiko? (opetuspoljin ei polta jarruvaloo ainakaa heti, mut pitää viel tarkistaa koska se oli aika herkäl että alkoi polttelee jarruvaloa)
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Harri K sanoi
Tänään dynyyn vaihdettiin taakse jarrupalat. Tätä ennen ei abs valo syttynyt, mutta abs:ssä on silti "häikkää" kun auto ei absillisena pysähdy niin hyvin. ABS:t pois päältä niin kyllä stoppaa.

Mutta mutta... rempan jälkeen nytkun autolla ajaa 20m niin abs merkkivalo syttyy. Startissa normaalisti syttyy ja sammuu muttaku lähtee liikkeelle ni hetke päästä valo tosiaan syttyy. Missä vika?

Eli se absi pärrää tavallaan vastaan kun koittaa jarruttaa? Tuo voisi johtua siitä että se ei saa luettua ollenkaan yhtä anturia. Matka ei muistaakseni ole tuossa se triggeri mikä valon sytyttää vaan nopeus, se oli jotain 20km/h se nopeus millon absit putoaa pois jossei yhdeltä anturilta tule ollenkaan pulssia.
 
Vs: GTI 4x4 Galantin abs-ongelmia

Slider sanoi
Eli se absi pärrää tavallaan vastaan kun koittaa jarruttaa? Tuo voisi johtua siitä että se ei saa luettua ollenkaan yhtä anturia. Matka ei muistaakseni ole tuossa se triggeri mikä valon sytyttää vaan nopeus, se oli jotain 20km/h se nopeus millon absit putoaa pois jossei yhdeltä anturilta tule ollenkaan pulssia.
Ei absit pärrää ollenkaa vaan lähtevät pois päältä ja vikavalo syttyy ja jarrut on senjälkee todella hyvät, mutta menee suhanaan...
 
Takaisin
Ylös Bottom