Vaihdettiin viime viikolla -89 gti dymnaiccii vr4:n motti ja
muutoskatsastuksessakin tuli käytettyy, et mahdollistahan se on...
Katsastusviranomaisten vaatimat tiedot olivat vielä viime talvena:
jarrujen riittävyys ja pakokaasunormit.
Nyt syksyllä ne olivatkin yllätyksekseni:
päästötodistus, vähintään us-83-normi
alustan vastaavuus
vetolaitteiden vastaavuus
sekä todistus että vr-4 kuuluu galan-mallisarjaan.
Viimeinen siksi että katsastusviranomaisten koneella gti on tehokkain mallisarjan malli, joten vr4:n koneella 20% tehonlisäyksen raja siihen ylittyisi.
Noiden todistusten saamiseksi sitten voi joutua tosiaan hieman
tappelemaan. Aluksihan hommasin pakokaasuista ja jarruista helkamalta todistuksen ja tilasin tekniikan (Japanmoottorituonnista). Vielä ennen asennusta käväisin
konttorilla varmistamassa että paperit riittävät, no ei riittäny
No eikun soittamaan taas helkamalle...
Eka kerralla helkamalla sanoivat etteivät ole koskaan
kirjoittaneet mitään tuollaisia todistuksia (aivan varmasti ovat!). No muutaman soiton jälkeen lupasivat kuitenkin selvittää ja tutkia asiaa ja varoittelivat pienellä laskulla. Muutaman pävän päästä tuli soitto että paperit on laitettu postiin ja ettei ota mitään korvausta. No nyt syksyllä kun soittelin sinne uudestaan homma hoitui hieman helpommin, faksasin rekkarin ja aikaisemman todistuksen helkamaan. Kaveri siellä aikoi taas selvittää asiaa ja otti ylös mitä paperilla pitäisi olla ja varoitteli taas laskusta. No seuraavana päivänä tuli jo soitto et homma ois selvä ja varmisti vielä että kaikki tarvittava oli paperilla, kiva kaveri!
Edelleenkään laskua ei tullut mutta paperi tuli postissa ja katsastusmieskin oli innoissaan, ei ollut kuulemma
nähny kellää vielä yhtä hyvää paprua...
Sit vaa vanha motti pois ja uus tilalle ja muutoskatsastamaan, ja läpi meni että pätkähti ja jopa samalla vuosikatsastuskin
Harmi vain että vaativat helkaman lapun omaan arkistoonsa, joten en voi antaa sitä edes lainaan sellaista haluavalle
Eli paperit ekas kuntoo jos haluaa homman tehä, pienen taivuttelun jälkee pitäs helkaman paperit kijoittaa, mutta kannattaa käydä ekas varmistamassa paikalliselta konttorilta, että mitä vaaditaan! Olen kuullu juttuja et riippuu hiukan konnttorista/katsastusmiehestä mitä tarvii...
Toinen vaihtoehtohan on tietty et laittaa "banaanin" putkeen ja viedä auton dynoo sillai, ettei tehot ylitä mallisarjan tehokkaimman mallin tehoja (gti) yli 20%:lla. Sit vaa lappujen kans konttorille ja homman pitäs onnistuu oikeestaan helpommin kuin edellä. Sit tietty ku sen "banskun" poistaa on auto laiton, joten oman tunnon mukaan sitten matkataan
- Jokke
ps. Kyllä sen saa jäätiköllä hikiseen sutimaa