gti-->VR-4 svappi??????

Arska:
Juu kyllä siinä menee takapohjalevyä uusiks.
Tarkoitus ois ollu tuoda jenkeistä joku konerikkoinen neliveto, mistä sitten ryöstää kaikki tarvittava.
Yksi rallimitsuja tehnyt firma on jo sanonut pystyvänsä homman hoitaa, hinta työlle ois noin 1000-1500 euroa.
 
Just, asiallista :D.
Meinasinkin, et on vähä noin tallihommina/ilman "ro-
bottia" aikas mahdotonta ;).
Eikä nyt äkkii ees kuullosta ihan pahalta hinnalta jos
tää ks. rallipaja viel sit tekee huolella saumat yms.
ettei auto kulje sit kuin ajokoira jompikumpi kylki edel-
lä ;D. Sä oot kyl eclipsen kohdalla sit varmaan ihan
pioneerejä tos hommas koska mä en nyt tiedä niitä
aikaisemmin tehtynä täällä Suomes paitsi tietysti ne
pari "iivo" kolmost ja sit ainaskin yks nelkku.
Ja kandeehan sit tuottaa vaik ihan ehjä teknisestikin
niin saa ainakin varaosia yms. siitä purkupelist.
t:Arska
 
Mjooh, no pitää kattoa minkälaisen tuomiseen rahat riittää. Siinä katos kun ei viiti lähteä kovin paljoa new yorkin lähiseudun ulkopuolelta metsästää, kun kulut kasvaa.

Se tästä firmasta, että kyllä se mun korviin on ihan hyvämaineinen ollut ja sanoivat puhelimessa rakentaneensa aikaisemminkin etuvetomitsuista nelivetoja kadulle että rallipoluille. Kuulemma tuttu homma.
 
Mr. Pimennys sanoi
Mjooh, no pitää kattoa minkälaisen tuomiseen rahat riittää. Siinä katos kun ei viiti lähteä kovin paljoa new yorkin lähiseudun ulkopuolelta metsästää, kun kulut kasvaa.

Se tästä firmasta, että kyllä se mun korviin on ihan hyvämaineinen ollut ja sanoivat puhelimessa rakentaneensa aikaisemminkin etuvetomitsuista nelivetoja kadulle että rallipoluille. Kuulemma tuttu homma.

varmaa tää Härmän paja :)
lupas mulleja tehä vaiks mitä...ku ois vaa fyffee :-[
 
noista päästöhommeleista pistän tähän vielä että jos se herättää porukan. yks tuttu vaihtoi nissan sunnyyn vm. jotain 91-93 skaalalla moottorin joka oli tuotettu japanista ja katsastusmies ei ollut uskoa silmiä vaan kyseli että mikä kone täällä oikein on kun tän ikäisessä sunnussa EI KERTAKAIKKIAAN VOI OLLA NÄIN HYVÄT PAKOKAASUPÄÄSTÖT. että näin päin.

tässä aiemmin oli juttua just siitä että kun turbotta
GTI:koneen niin se on ulkonäöllisesti vastaas VR-4:ta sitä minäkin vähän hain tuolla katsastusmies jutulla. että näin.
 
Ne päästöt voi kuule olla mitä vaan. Oma auto rykäs viime katsastuksessa pienemmät päästöt mittariin mitä isukin ihan uus Focus. Että silleen. Täysin säädöistä ja koneen kunnosta kiinni.
Oletettavasti Japanista tuodussa koneessa pitäisikin olla päästöt melkein uutta konetta vastaavat, ne koneet kun on ainakin mainostettu olevan n. 30tkm ajettuja.
 
Tarkastelu kertojen määrästä päätellen muitakin kiinnostaisi asia?

Onko joku vaihtanut vähäpäästäiseen gtihin turboa(tai vastaavaan), sanotaan nyt vaikka alta vuoden?
 
onko jollain gtidyn4 jonka rekotteessa ei lue vähäpäästöinen? pois haluan sen!! :mad:
 
Vaihdettiin viime viikolla -89 gti dymnaiccii vr4:n motti ja
muutoskatsastuksessakin tuli käytettyy, et mahdollistahan se on... ;)

Katsastusviranomaisten vaatimat tiedot olivat vielä viime talvena:
jarrujen riittävyys ja pakokaasunormit.

Nyt syksyllä ne olivatkin yllätyksekseni:
päästötodistus, vähintään us-83-normi
alustan vastaavuus
vetolaitteiden vastaavuus
sekä todistus että vr-4 kuuluu galan-mallisarjaan.

Viimeinen siksi että katsastusviranomaisten koneella gti on tehokkain mallisarjan malli, joten vr4:n koneella 20% tehonlisäyksen raja siihen ylittyisi.

Noiden todistusten saamiseksi sitten voi joutua tosiaan hieman
tappelemaan. Aluksihan hommasin pakokaasuista ja jarruista helkamalta todistuksen ja tilasin tekniikan (Japanmoottorituonnista). Vielä ennen asennusta käväisin
konttorilla varmistamassa että paperit riittävät, no ei riittäny :( No eikun soittamaan taas helkamalle...

Eka kerralla helkamalla sanoivat etteivät ole koskaan
kirjoittaneet mitään tuollaisia todistuksia (aivan varmasti ovat!). No muutaman soiton jälkeen lupasivat kuitenkin selvittää ja tutkia asiaa ja varoittelivat pienellä laskulla. Muutaman pävän päästä tuli soitto että paperit on laitettu postiin ja ettei ota mitään korvausta. No nyt syksyllä kun soittelin sinne uudestaan homma hoitui hieman helpommin, faksasin rekkarin ja aikaisemman todistuksen helkamaan. Kaveri siellä aikoi taas selvittää asiaa ja otti ylös mitä paperilla pitäisi olla ja varoitteli taas laskusta. No seuraavana päivänä tuli jo soitto et homma ois selvä ja varmisti vielä että kaikki tarvittava oli paperilla, kiva kaveri! :) Edelleenkään laskua ei tullut mutta paperi tuli postissa ja katsastusmieskin oli innoissaan, ei ollut kuulemma
nähny kellää vielä yhtä hyvää paprua... :D


Sit vaa vanha motti pois ja uus tilalle ja muutoskatsastamaan, ja läpi meni että pätkähti ja jopa samalla vuosikatsastuskin :) Harmi vain että vaativat helkaman lapun omaan arkistoonsa, joten en voi antaa sitä edes lainaan sellaista haluavalle :(

Eli paperit ekas kuntoo jos haluaa homman tehä, pienen taivuttelun jälkee pitäs helkaman paperit kijoittaa, mutta kannattaa käydä ekas varmistamassa paikalliselta konttorilta, että mitä vaaditaan! Olen kuullu juttuja et riippuu hiukan konnttorista/katsastusmiehestä mitä tarvii...

Toinen vaihtoehtohan on tietty et laittaa "banaanin" putkeen ja viedä auton dynoo sillai, ettei tehot ylitä mallisarjan tehokkaimman mallin tehoja (gti) yli 20%:lla. Sit vaa lappujen kans konttorille ja homman pitäs onnistuu oikeestaan helpommin kuin edellä. Sit tietty ku sen "banskun" poistaa on auto laiton, joten oman tunnon mukaan sitten matkataan :D


- Jokke

ps. Kyllä sen saa jäätiköllä hikiseen sutimaa :)
 
SANO että sä otit kopion joka lapusta jota Helkamalta tuli?

Eihän ne kaikki vaan menny lupa lappujen mukana konttorille?

Ja sitte tulemaan raporttia swapista, kuvien kera kitoos... :D

(Mitä osia käytit vanhasta, mitä uudesta, oliko asentaessa jotain ongelmia, sopivuus- tai muita?)
 
jokke sanoi
Vaihdettiin viime viikolla -89 gti dymnaiccii vr4:n motti ja
muutoskatsastuksessakin tuli käytettyy, et mahdollistahan se on... ;)

Katsastusviranomaisten vaatimat tiedot olivat vielä viime talvena:
jarrujen riittävyys ja pakokaasunormit.

Nyt syksyllä ne olivatkin yllätyksekseni:
päästötodistus, vähintään us-83-normi
alustan vastaavuus
vetolaitteiden vastaavuus
sekä todistus että vr-4 kuuluu galan-mallisarjaan.

Viimeinen siksi että katsastusviranomaisten koneella gti on tehokkain mallisarjan malli, joten vr4:n koneella 20% tehonlisäyksen raja siihen ylittyisi.

Noiden todistusten saamiseksi sitten voi joutua tosiaan hieman
tappelemaan. Aluksihan hommasin pakokaasuista ja jarruista helkamalta todistuksen ja tilasin tekniikan (Japanmoottorituonnista). Vielä ennen asennusta käväisin
konttorilla varmistamassa että paperit riittävät, no ei riittäny :( No eikun soittamaan taas helkamalle...


ps. Kyllä sen saa jäätiköllä hikiseen sutimaa :)

Siis sait pakokaasu paprut ennen kuin sulla oli edes koneen numeroa???

Kai sulla on noista kopiot?

Niin ja tää on mun mielestä kumminkin helpompi, sulla ei ole pakollista olla kattia.

Mutta jos helkamalta TOSIAAN saa papereita noin helposti, mikäs ongelma tässä olisi.

Minkä vuotinen se vr-nelkun pannu on, vaikuttiko jotenkin asiaan.


Niin ja saa sen gti:n myös sutimaan jäällä jos haluaa... ;D
 
Jep otin todistuksesta kopion, mut en tiijä onko se enää sit viralliset kontuurin miesten milestä...

Ja sen todistuksen sain tosiaa ennen ku oli mitää moottorin numeroo, siinä lukee vaa et vm 89-92 toteuttaa normit ynnä muut. En tarkkaa muista ku lappu jäi kotikotii ja sinne on matkaa 400km :) Joo eikä se katsastusmieskää mitää mistää moottorin- tai alkuperäis auton runkonumerosta ollu kiinnostunu. Sanoi kyllä että on hyvä lappu kun ei oo mainittu mitää noista numeroista!

Nii ja mun autossa on sit pakollinen katti vaikka -89 onki, siis jo ennen motin vaihtoo. Se on rekisteröity ihan vuoden lopussa, johtuu kai sit siitä..tai en tiijä, mut vähäpäästöiseksi se on merkitty aina rekkarii :(

vr-nelkun motista en tiijä et minkä ikänen se ees on, luultavasti 91-92, 120 sillä oli kai ajettu ja päästöt oli katsastusmiehen mukaa huippu luokkaa, siis ei hulluna päästöjä vaan huippu hyvät arvot :D Eli kai se kohtuu kunnossa on.

Pitää koettaa kirjotella tosta jotai ja laittaa kuvia, mut saattaa mennä muutama tovi, ku on aikalailla kerennyt hommia kasaantua... mut koetetaan jossain välissä väsätä...

Lyhyesti kerrottuna sihen on ny virallisesti vaihettu vaa motti jolloin prosentit pompsahti vaa 12%, mutta kaikki muutkin osat vetolaitteistot, tuennat ja jarrut menis heittämällä paikallee, joten varaosatki tuli mukana :). Mulla on alkuperäisenä etujarrut vaa yhellä männällä, mut vr4:ssa on kahella ja levytki on isommat. Uudemmissa gti:ssäkin on kai jo isommat jarrut ja kahdella männällä, vai? Joten ne vois vaihtaa jossain vaiheessa ku kulutteleen entiset loppuu. Moottorin johosarjan joutui vaihtaan, mut jos on uudempi mitsu ku mulla, ni sit varmaa vanhanki pystyy muuttaan sopivaks vetämällä muutamat uudet johdot. Itte en jaksanu rueta säätää ku osa liittimistäki oli erilaisii ja noin meni paljo helpommin.

Outoo oli että motti käynnisty ekä startista heti, eikä ylimääräisiä sadetansseja ja muita rituaaleja tarttenu suorittaa!!! Ainut et joutu vaihtaa japsista kiekkakellon, ku toi uus motti antaa sille signaalin matalampi tasoisena ku vanha. Meni kyllä hetki pähkäillessä et miks ei kiekkakello näytä mitää :)

- Jokke klaanilainen :)
 
Onneks olkoon "uudelle"

ja kait muistat vr4 koneen hihnanvaihtoväli 60 tkm !

Ps. "Naapuri" millos pääsee testaan sitä ? ;)
 
Moi jokke.
Niistä etujarruista. Ihan ekoissa VR4:ssa oli samat yks-
mäntäset j-satulat/levyt kuin DynGti:ssä. Se muuttui
n.-91 vuoden aikana kun tuli ns. Evo VR4:nen niin sii-
hen tuli kaksimäntäinen j-satula ja palan koko kasvoi
pituutta n.2.5 cm. Samoin j-levyn halkaisija kasvoi 11
mm. Samoista jarruista puhutaan vielä Evo1-3 Lancuis-
sa kun puhutaan ns. sorajarruista. (tietääkseni näitä
edm. jarruja ei kuitenkaan ollut viimeisissäkään e39
DynGti:ssä). Itselläni on mm. noi Evo-mallin jarrut ;).
t:Arska
ps. onko sulla muuten Cooleri-mallia keskellä edessä
vai toisessa laidassa(=enemmän kusk.puolella/pienem-
pi)
 
e15mitsubishi sanoi
Moi jokke.
Niistä etujarruista. Ihan ekoissa VR4:ssa oli samat yks-
mäntäset j-satulat/levyt kuin DynGti:ssä. Se muuttui
n.-91 vuoden aikana kun tuli ns. Evo VR4:nen niin sii-
hen tuli kaksimäntäinen j-satula ja palan koko kasvoi
pituutta n.2.5 cm. Samoin j-levyn halkaisija kasvoi 11
mm. Samoista jarruista puhutaan vielä Evo1-3 Lancuis-
sa kun puhutaan ns. sorajarruista. (tietääkseni näitä
edm. jarruja ei kuitenkaan ollut viimeisissäkään e39
DynGti:ssä). Itselläni on mm. noi Evo-mallin jarrut ;).
t:Arska
ps. onko sulla muuten Cooleri-mallia keskellä edessä
vai toisessa laidassa(=enemmän kusk.puolella/pienem-
pi)

Gtissä ja vr-4 on samat jarrut samoina valmistus vuosina.

Ja se ison ja pienen jarrun raja menee jossain kohtaa vuonna 91( riippuu mistä vr on tuullut).
 
Ah so, seleevä :).
Mutta mites eiks ne oo kaikki tullu Japanista ??? ;D

EDIT: Brembon jarrukirjasta lainausta=
10/88-11/89 etujarrut yksmäntäset (halk.54mm) levy
265mm. Takajarrut yksmäntäset(halk. 30mm) levy 265
mm.
11/89-2/93 etujarrut kaksmäntäset(halk. 41mm.) levy
276mm. Takajarrut yksmäntäset(halk.35mm.) levy 265
mm.
Edm. koskee Dyn4 Gti-mallien jarruja.
Tiedä nyt sit noista Vr4:un malleista mut kaksmäntä-
sestä yleisesti on pidetty VR4 EVO/EVO1-3 Lancun ns.
sorajarruina.
t:Arska :)
 
Ainakin turboeclipseissä jarrut on sama homma. Eli 90 on yks mäntäiset satulat ja 91 eteenpäin 2 mäntäiset.
Näin niinkuin vain sivulisäyksenä eclipsen omistajille, joiden tarvii uusia jarruja, mutta varaosaliikkeiden luetteloista ei löydy. Eli siis sitten vaan vr4:n tai Dynyn jarruosaa kiinni.
 
e15mitsubishi sanoi
ps. onko sulla muuten Cooleri-mallia keskellä edessä
vai toisessa laidassa(=enemmän kusk.puolella/pienem-
pi)

Ihan keskellä on ja ensimmäisenä osumassa mihin keula sit ekas osuukaan :) En tiennykkää et niitä on tehty erikokoisina, no hyvä et toi on kai se suurempi malli sit. :)

Piru kytkimen joutuu varmaa vielä vaihtaa, ku laiskuuksissaan ei tullu sitä nyt laitettuu :( Noh ajeleehan tolla vielä, vaihtelee ku ehtii...
 
jokke sanoi
e15mitsubishi sanoi
ps. onko sulla muuten Cooleri-mallia keskellä edessä
vai toisessa laidassa(=enemmän kusk.puolella/pienem-
pi)

Ihan keskellä on ja ensimmäisenä osumassa mihin keula sit ekas osuukaan :) En tiennykkää et niitä on tehty erikokoisina, no hyvä et toi on kai se suurempi malli sit. :)

Piru kytkimen joutuu varmaa vielä vaihtaa, ku laiskuuksissaan ei tullu sitä nyt laitettuu :( Noh ajeleehan tolla vielä, vaihtelee ku ehtii...

Just, coolereita on itseasiassa kolmea(3) erikokoa.
Ihan ekana oli niitä enemmän vasemmalla puolella
olevia pieniä malleja(sama kuin myös ekoissa eclip-seissä) Sit on tää keskellä keulaa oleva malli mitä
on kahdella erikokoisella coolerin putkien lähdöillä
muuten ite kennon koko sama. Olen ymmärtänyt
niin, et just tää "Evo"-mallinen on se isommilla put-
ken lähdöillä oleva versio. Siis sulla on jompikumpi
näistä jälkimmäisistä, Hyvä ;).
Jeps, toi kytkin on noissa sit aika "helteessä" ja sitä
ei kannata sit paljon luistatella ripeissä "assu"-läh-
döissä tai se on morjens. Mullahan omassani hajos
levy tos just loppukesänä, laitoin sinne sit tollasen
Centerforce Dual Frictionin(90% more load capacity
than stock). Kytkin valmistajia/merkkejähän tohon
on sit aikas monta, ottamatta tohon nyt sen enempää
kantaa.
Mut jos sul on "epäillys" sen kestosta ja tarkoituksena
on virittää sitä mosaa lisää(mitä kukaan ei tee) ;D
niin suosittelen sen kytkimen päivittämistä heti ekaks.
t:Arska
 
jokke sanoi
Jep otin todistuksesta kopion, mut en tiijä onko se enää sit viralliset kontuurin miesten milestä...

Ja sen todistuksen sain tosiaa ennen ku oli mitää moottorin numeroo, siinä lukee vaa et vm 89-92 toteuttaa normit ynnä muut. En tarkkaa muista ku lappu jäi kotikotii ja sinne on matkaa 400km :) Joo eikä se katsastusmieskää mitää mistää moottorin- tai alkuperäis auton runkonumerosta ollu kiinnostunu. Sanoi kyllä että on hyvä lappu kun ei oo mainittu mitää noista numeroista!

Nii ja mun autossa on sit pakollinen katti vaikka -89 onki, siis jo ennen motin vaihtoo. Se on rekisteröity ihan vuoden lopussa, johtuu kai sit siitä..tai en tiijä, mut vähäpäästöiseksi se on merkitty aina rekkarii :(


Olisiko mitään mahdollisuutta saada kopiota?
 
jokke sanoi
Nyt syksyllä ne olivatkin yllätyksekseni:
päästötodistus, vähintään us-83-normi
alustan vastaavuus
vetolaitteiden vastaavuus
sekä todistus että vr-4 kuuluu galan-mallisarjaan.

Viimeinen siksi että katsastusviranomaisten koneella gti on tehokkain mallisarjan malli, joten vr4:n koneella 20% tehonlisäyksen raja siihen ylittyisi.

OT: Onnistuiskohan tuollaisilla todistuksilla myös uudempiin mallisarjoihin vaihtaa niiden oma vr-4 motti? Mielipiteitä?
 
Vs: gti-->VR-4 svappi??????

Moro
Onko mikään muuttunut vuosien varrella galantin katastus turbolle?
Eli mulla on dynamic-4 johon laiteltu turbon hilppeet,mutta lohko on 4g63,onko mitää ongelmia katasukseen.vm galantissa on 89

riittääkö pelkkä eroavaisuus todistus mitsun maahantuojalta.
 
Vs: gti-->VR-4 svappi??????

eikai mikään oo muuttunu....muistat vaan sanoa leimalla et se on alkuperänen vr4:en moottori, eli ei todellakaan mikään ahdettu vapari, ja toivot ettei inssi tajua...

ja ei eroavaisuus vaan nimenomaan vastaavuustodistus :p
 
Vs: gti-->VR-4 svappi??????

sitten jos tollasen galantin turbottas ja se menis läpi sillä et sanois että se on vr4 kone ni voiko sen jälkeen pistää siihen minkä turbon vaan ja vaihtaa muita osia ilman mitää katsastuksia ym.? :eek:
 
Vs: gti-->VR-4 svappi??????

P.Kaunisto sanoi
sitten jos tollasen galantin turbottas ja se menis läpi sillä et sanois että se on vr4 kone ni voiko sen jälkeen pistää siihen minkä turbon vaan ja vaihtaa muita osia ilman mitää katsastuksia ym.? :eek:

Ei tietenkään voi.
 
Vs: gti-->VR-4 svappi??????

Omissa auton papereissa ei ole muutosprosentteja, siellä vaan lukee että autoon asennettu ALKUPERÄINEN TURBOAHDIN ja välijäähdytin (Ei mittoja) Alustasarjasta löytyy maininta ja mitat. Onko muilla prosentteja ja mitä teillä siellä papereissa lukee?
 
Vs: gti-->VR-4 svappi??????

Mulla lukee "Ajoneuvoon vaihdettu turbomoottori ja välijäähdytin" prosentteja 15 mut siin on alustasarja mukana
 
Vs: gti-->VR-4 svappi??????

Mutta itse siis voin todeta että autossani ei ole muutosprosentteja jos koneelta ei tietoja siitä löydy eikä paperilta? Onko toi siis joskus 90 luvulla tehty? ???
 
Takaisin
Ylös Bottom