Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Nyt, kun suunnittelen sitä kaasuläpän siirtoa imusarjan toiseen päähän, on tullut vähän ihmeteltyä tota ECI-Multi imusarjaa ja mietittyä mitä muuta silel pitäisi tehdä. Näyttöisi, että siinä on ainakin joku pakokaasujen kierrätyssysteemi, joka kannattaa poistaa samalla, kun hitsailemaan alkaa. Ajattelin, että olisi hyvä selvittää kaikki imusarjan "liitännät", jotta ei jää epäselväksi mitä tarvitaan ja mitä ei. Tässä olisi apu tarpeen.

Ohessa on 3 kuvaa ja niissä numeroidut "liitännät" Mitä ne siis ovat?
(Dokumentoin ne tähän sitä mukaa, kun ne selvitää)

1= EGR sisääntulo pakosarjasta, menee EGR venttiiliin, jota ohjaa (ali)paine. (turha, voi tukkia)
2 = EGR lähtö venttiililtä, menee kaasuläpän taakse (reijät molemmissa päissä turhia, voi tukkia)
3 = alipaine, joka tulee kaasuläppäkotelolta ja menee tuolle EGR:n lämpöventtiilille. (turha, pois)
4= Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi
5 = EGR:n lämpötilaohjaus (ei tarvita, voi tukkia)
6= Sisälämppärille menevän letkun lähtö. (tarvitaan mihin?)
7 = Kaasuläpän lämmityskierto tms. (eli menee kaasuläppäkoteloon?)
8 = venttiilikoppaan menevän huohottimen lähtö, eli se missä on se sellanen vena kiinni
9 = Tehostimen alipaine (Eli menee tehostimelle?)
10 = EGR lähtö, tähän tulee pakokaasut kannessa olevaa kanavaa, johtaan kohtaan 1 (turha, voi tukkia)
11= Jäädytinnestekanava
 

Liitetiedostot

  • Imusarja_kaasuläpän puoli_pieni.jpg
    Imusarja_kaasuläpän puoli_pieni.jpg
    169.1 KB · Lukukerrat 520
  • Imusarja_alapuoli_pieni.jpg
    Imusarja_alapuoli_pieni.jpg
    135.1 KB · Lukukerrat 467
  • Imusarja_moottorin puoli_pieni.jpg
    Imusarja_moottorin puoli_pieni.jpg
    145.6 KB · Lukukerrat 471
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Ei taida olla hurjan suosittu aihe ;D No pienen selvittelyn jälkeen sain jotain selville ja itse itselleni vastaten laitan em. asiat ylläolevaan viestiin...
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Jos maltat huomiseen, niin voin huomenna katsella valoisassa...

Yksi noista isoista alipainelittimistä mennee tehostimelle, toinen voi olla huohottimen liitin. Yksi pienemmistä alipaineliittimistä menee bensakiskon päähän paineensäätimelle.


EDIT: ja v*itut

Osa noista isoista letkuliitännöistä menee lämppärille.
Termarikopan alla oleva kierre on luultavimmin EGR:n lämpötilaohjaus. (on)
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Hyvin maltan. Selvitin nyt kohdat 1, 2 ja 10 sekä numeroimattoman kohdan kaasuläpän takana (johon pakkaasut tulee)

Vielä on yksi lähtö, joka ei näy kuvassa. Plenumissa on etupuolella halkaisijaltaan noin 3mm letkuvähtö. Se johtanee kohtaan 3
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

3: alipaine, kiertää takaisin kaasuläppäkotelolle, en tiedä tarkkaan mikä sen funktio on.
7: kaasuläpän lämmityskierto tms.
9: tehostimen alipaine
5: EGR:n lämpötilaohjaus.

6. ja 8. vielä hakusessa.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Toi 6. on muistaakseni sisälämppärille menevän letkun lähtö..

8. on venttiilikoppaan menevän huohottimen lähtö, eli se missä on se sellanen vena kiinni..
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Toi 6. on muistaakseni sisälämppärille menevän letkun lähtö..

8. on venttiilikoppaan menevän huohottimen lähtö, eli se missä on se sellanen vena kiinni..

Juuri näin, kävin juuri tarkistamassa.

Ja termarikotelon tienoilla (kotelon kannessa?) on (muistaakseni) vielä toinenkin lämpöanturi, ECUlle on omansa ja mittaristolle omansa.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Joo eculle on se 2 napainen anturi ja lämpömittarille se 1-napainen anturi..
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

BTW,tuo on sitten ALLE -90 imusarja,jos joskus esim k-läppää yms etsiskelet,niin ei sovi.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Nooo mut jos meinaa läpän kääntää toiseen päähän, niin samallahan sinne voi hitsata laipan mille vaan kaasuläppäkotelolle....
Ja taitaa tuossa savotassa moottorinohjauskin vaihtua samaan syssyyn.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Niko Päivinen sanoi
Nooo mut jos meinaa läpän kääntää toiseen päähän, niin samallahan sinne voi hitsata laipan mille vaan kaasuläppäkotelolle....
Jep,mutta jos hitsaa tuon laipan,meinaakin laittaa uudemman kotelon,niin sitten ketuttaa..

Itseäni ainakin ketutti suuresti,kun sillon galantin sarjan "putsasin",ja sitten vasta huomasin että eipäs käykkään kl-kotelo..

Tuo kannen puoleinen "halkio" siis samaa,mutta tuo "halkio" joka kl-kotelolle tulee,on eri,kuten on on itse kl-kotelokin,eli päästöinen vs. vähäpäästöinen.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Juuri tilasin ebaystä uuden 70 mm kaasuläppäkotelon. Pitää nysvätä sinne toiseen päähän sellainen laippa, mihin se käy.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/RACE-MITSUBISHI-ECLIPSE-TALON-4G63-70MM-THROTTLE-BODY_W0QQitemZ360240529169QQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item53e0023f11
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Dokumentoin noi jutut nyt tohon ihan ekaan viestiin. Ei vielä olis tietoo siitä, mikä se 3 on ja mihin sitä kutusestä lähtevää letkua tarvitaan?
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Jos vaihdat moottorinohjauksen ja kaasuläpän, et tarvitse kutosta etkä kolmosta.

Itse en pääse kuikkimaan noita ennen lauantaita, mutta silloin voisi päästä katsomaan ihan irtomoottorista, Ranch Tikkalan maisemissa.

Kone jos on kiinni autossa, niin tutkiminen on vähän hankalaa.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Offtopic:

Tämä on hieno topic, juuri näin kuuluu toimia. Jos homma selviää niin vaivautuu vielä vastaamaan omaan topiciinsa. Ja nuo kuvat on jo aivan ylihienoa.

Tätä periaatteessa voisi harkita tuonne wikiin artikkeliksi, jos aloittajalla ei ole mitään sitä vastaan.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Niko Päivinen sanoi
Jos vaihdat moottorinohjauksen ja kaasuläpän, et tarvitse kutosta etkä kolmosta.

Molemmat vaihdan. Silti on ihan mukavaa tietää mitä noi on. Jos ei muuten, niin yleissivistyksen kannalta :D
Odotellaan, jos sen vielä saisi selville. 4G6x Engine Manuaalista ei selvinyt. Koitin kattoo...
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Slider sanoi
Offtopic:

Tämä on hieno topic, juuri näin kuuluu toimia. Jos homma selviää niin vaivautuu vielä vastaamaan omaan topiciinsa. Ja nuo kuvat on jo aivan ylihienoa.

Tätä periaatteessa voisi harkita tuonne wikiin artikkeliksi, jos aloittajalla ei ole mitään sitä vastaan.

Jos siltä tuntuu, niin mikä ettei.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

l151726 sanoi
Silti on ihan mukavaa tietää mitä noi on. Jos ei muuten, niin yleissivistyksen kannalta :D
3->aktiivihilipöntön venttiilille menevä letku

6->sisäkennolle menevä nesteletku
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Niko Päivinen sanoi
pre-90 (=pre-cat) autossa tai siis imusarjassa? Ei taida olla...
Onhan vanhemmissa KAASARIvehkeissäkin jo..
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Tämä tarkistetaan, mutta ei budjettiraaserissa ainakaan ole koko pönttöä, eikä tankiltakaan tullut letkua eteen.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Tarkistettu. Pre-cat GLSI Gallussa ei ole mitään aktiivihiilipönttöä. Putki # 3 on alipaine, joka tulee kaasuläppäkotelolta ja menee tuolle EGR:n lämpöventtiilille.

Ketjun aloittajan tapauksessa siis täysin ylimääräinen putki.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Niko Päivinen sanoi
Tarkistettu. Pre-cat GLSI Gallussa ei ole mitään aktiivihiilipönttöä.
Ok.

Jännä juttu,että kaasarivehkeessä on,mutta ei ruiskussa..
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Niko Päivinen sanoi
Tarkistettu. Pre-cat GLSI Gallussa ei ole mitään aktiivihiilipönttöä. Putki # 3 on alipaine, joka tulee kaasuläppäkotelolta ja menee tuolle EGR:n lämpöventtiilille.

Ketjun aloittajan tapauksessa siis täysin ylimääräinen putki.

Hyvä ja kiitos. Päivitin tiedot kuvaan
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Niko Päivinen sanoi
Tarkistettu. Pre-cat GLSI Gallussa ei ole mitään aktiivihiilipönttöä. Putki # 3 on alipaine, joka tulee kaasuläppäkotelolta ja menee tuolle EGR:n lämpöventtiilille.

Ketjun aloittajan tapauksessa siis täysin ylimääräinen putki.

Ei ollut minun GTi:ssäkään sitä. Ilmeisesti katin kanssa kulkee sitten käsi kädessä ruiskukoneissa..
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Kyllä, näin minä ainakin uskon: ruisku + katti yhdistelmä tuo mukanaan myös sen aktiivihiilipöntön. Kaasareista en sano mitään, kun en ole koskaan sellaista Galanttia omistanut.
 
Vs: Imusarja (ECI-Multi) mitä liitäntöjä siinä on?

Nyt tästä tuli tällänen
 

Liitetiedostot

  • Imusarja_pieni.jpg
    Imusarja_pieni.jpg
    21.7 KB · Lukukerrat 136
Takaisin
Ylös Bottom