-98 2.0 Galant.
Ilmeni mielenkiintoinen vika näin pakkasilla. Aina silloin tällöin ei riitä virta lähteä käyntiin. Kuulostaa vielä normaalilta, mutta kun virrat häviää ihan yht'äkkiä. Ekan kerran vaimoke ajoi auton pihaan ja 10 min päästä ei lähteny käyntiin. työntämällä käyntiin ja auto illalla laturiin.
Seuraavan kerran yks kaunis aamu olin lähössä töihin ja ei lähteny käyntiin ilman apuvirtaa. Auto kävi noin tunnin sen jälkeen ja lähti taas sen jälkeen ihan normaalisti käyntiin.
Ja tänään.. Mentiin kauppaan ja noin ½ tuntia- tunti, mitä siellä nyt meni, niin sen jälkeen ei taaskaan riittäny virta startilla, mutta mielestäni esim. merkkivalot paloi ihan normaalisti. Siinä apua odotellessa oli aikaa kokeilla akkukaapeleiden kanssa parantaa maadoitusta akulta moottorille, mutta ei auttanu. Kun sain auton taas käyntiin, niin päätin, että lähden ostamaan uuden akun, eli en alkanu lataileen, vaan ajoin suoraan kotiin (noin 5 minuuttia) ja äsken kun aloin uutta akkua asentaan, niin kokeilin ja taas lähti ihan normaalisti käyntiin. Tästäpä heräsi epäilys, että tokkopa akku 5 minuutissa niin paljoa ois latautunu.
-"vanha" akku on näköjään miltei kaksi vuotta vanha Exide, eli ei pitäis iän puolesta olla vielä rikki.
-Lisämaadoitus ei tosiaan auttanu, sen mitä sain sitä kokeiltua, eli maadoituksenkin pitäisi olla kunnossa.
-Kokeilin myös startin + kaapelia ja sen mutteri ei ollu mitenkään kohtuuttoman tiukasti kiinni, mutta kaapeli ei kuitenkaan käsin heilunut. Käytin sen irti ja puhdistin liitospinnat.
-Puhdistin myös akunkengät
-Startti on kyllä aina pyöriny kylmänä aika nihkeästi (tai no ei se mulla ole ollu ku viime keväästä)
Ihmetyttää vain, kun akku tuollalailla "kuolee" ihan yllättäen, vaikka konehuone on lämmin ja akku on silloin siis lämpimässä. Tulikohan ostettua turhaan uusi akku.
Ilmeni mielenkiintoinen vika näin pakkasilla. Aina silloin tällöin ei riitä virta lähteä käyntiin. Kuulostaa vielä normaalilta, mutta kun virrat häviää ihan yht'äkkiä. Ekan kerran vaimoke ajoi auton pihaan ja 10 min päästä ei lähteny käyntiin. työntämällä käyntiin ja auto illalla laturiin.
Seuraavan kerran yks kaunis aamu olin lähössä töihin ja ei lähteny käyntiin ilman apuvirtaa. Auto kävi noin tunnin sen jälkeen ja lähti taas sen jälkeen ihan normaalisti käyntiin.
Ja tänään.. Mentiin kauppaan ja noin ½ tuntia- tunti, mitä siellä nyt meni, niin sen jälkeen ei taaskaan riittäny virta startilla, mutta mielestäni esim. merkkivalot paloi ihan normaalisti. Siinä apua odotellessa oli aikaa kokeilla akkukaapeleiden kanssa parantaa maadoitusta akulta moottorille, mutta ei auttanu. Kun sain auton taas käyntiin, niin päätin, että lähden ostamaan uuden akun, eli en alkanu lataileen, vaan ajoin suoraan kotiin (noin 5 minuuttia) ja äsken kun aloin uutta akkua asentaan, niin kokeilin ja taas lähti ihan normaalisti käyntiin. Tästäpä heräsi epäilys, että tokkopa akku 5 minuutissa niin paljoa ois latautunu.
-"vanha" akku on näköjään miltei kaksi vuotta vanha Exide, eli ei pitäis iän puolesta olla vielä rikki.
-Lisämaadoitus ei tosiaan auttanu, sen mitä sain sitä kokeiltua, eli maadoituksenkin pitäisi olla kunnossa.
-Kokeilin myös startin + kaapelia ja sen mutteri ei ollu mitenkään kohtuuttoman tiukasti kiinni, mutta kaapeli ei kuitenkaan käsin heilunut. Käytin sen irti ja puhdistin liitospinnat.
-Puhdistin myös akunkengät
-Startti on kyllä aina pyöriny kylmänä aika nihkeästi (tai no ei se mulla ole ollu ku viime keväästä)
Ihmetyttää vain, kun akku tuollalailla "kuolee" ihan yllättäen, vaikka konehuone on lämmin ja akku on silloin siis lämpimässä. Tulikohan ostettua turhaan uusi akku.