Kansipahvi vaihtoon ja muita mutkia matkassa...

JokinPaha

Suzuki GS450S -86, Sunnyt -83 1.8t ja HB -92
Liittynyt
19 Toukokuu 2003
Sijainti
Kajaani
Juu eli pitää tuossa aloitella kannen tiivisteen vaihto projektia ja samalla vaihtuu kaikki yläpään tiivisteet, syylari, (öljyt ja nesteet luonnollisesti). Myös jäähdytysneste tilat pesen parhaani mukaan [huumoria] fairy:lla [/huumoria]. Mitä muuta kannattaa tehdä samalla kun kerran kannen otan irti? Ja konehan on 4g15
 
Re:Kansipahvi vaihtoo, mitä muuta kannattaa tehdä?

purat kannen, tarkastat venttiilien, istukoiden ja ohjureiden kunnon ja teet tarvittavat remontit. Vähintäänkin otat venat irti ja hiot ne ja istukat tahnalla sekä tietty vaihdat venttiilivarren kumit.

Ja oikaiset kannen. Tai ainakin tarkistat onko se suora.
 
Re:Kansipahvi vaihtoon, mitä muuta kannattaa tehdä?

Pajeroiden kansissa ei ainakaan sit kannata käyttää Victor Reinz:in tarvike"pahvia" tokkopa se lanceriinkaan alkuperäisvaraosana kovin paljon kalliimpi on ?

edit: typo
 
Re:Kansipahvi vaihtoon, mitä muuta kannattaa tehdä?

Pitänee varoa kyseistä baffia. Minulla on Ajusa merkkinen yläpään tiivistesarja. Mitähän huutanevat suurinpiirtein tuosta kannen oikaisusta? Projekti alkanee perjantaina.
 
Re:Kansipahvi vaihtoon, mitä muuta kannattaa tehdä?

No niin, nyt ollaan siinä pisteessä että huomattiin ventiilikopan tiivisteen olevan n.1-2cm liian pitkä, pakopuolen kanavien muoto on pyöreä kun taas uuden pakosarjan tiivisteen aukot on lähempänä neliötä.
Moottori on vuosituhannen alussa vaihdettu ja tiiviste sarja on edellä mainitun Ajusan valmistama tarvike sarja 4g13 ja 4g15 moottoreille.

Onko nyt niin että 4g15 moottoreissa on eroja (kanavien muotoilut, venakopan pituus?) ja minulla on väärän tyyppinen tiiviste sarja vai onko autooni vaihdettu kokonaan erityyppinen moottori kuin papereissa lukee?? Onko jollakulla tietoa onko moottoreissa eroa eri vuosimalleissa, siis onko vuoden 88 4g15 prikulleen sama kuin vuoden 92 4g15 vai mistä ihmeestä on kyse?
 
Re:Kansipahvi vaihtoon, mitä muuta kannattaa tehdä?

Jep selvis, olivat myyneet väärän tiiviste sarjan (12v sarja 8v mottiin, ei välttämättä sovi ihan suoraan). Kiitokset Nikolle hjelpistä. Maanantaina menee tiivistesarja vaihtoon ja auto baanalle ensi viikonlopuksi ;D ;D
 
No nyt tuli sellainen probleema että miten virranjakajan saa:

a) irti
b) takaisin paikalleen niin ettei ajoitus mene täysin metsään

Virranjakaja irtosi n.4cm ja jämähti siihen, ei mene paikoilleen eikä tule sen enempää poiskaan. Kaikki apu tervetullutta.

BTW vaihdoin otsikon ettei häiritse jos menee vähän offtopic:ksi enkä viitsi uuttakaan aihetta aloittaa kun tuntuu joka pikkujutusta ilmestyneen uusi topic ;)
 
no toi on kyllä uusi pulma, kyllä mä olen aina jakajat irti saanut ja ihan vetämällä. Oikea oppisestihan kone pitäisi ensin kääntää 1. pytyn TDC asentoon ja sitten irroittaa jakaja, jolloin jakajan merkit linjaamalla se menee automaattisesti oikeaan asentoon. Mutta käytännössä aina on niin kiireinen (lue: niin laiska), että jakaja tulee vedettyä suoraan irti. Sen asennon voi ennen irroitusta merkata ja akselin asennon kun katsoo siinä kohtaa kun se irtoaa käyttörattaasta -se hammastus on niin harva, että sen saa kyllä takaisinkin samaan asentoon, yleensä.
Sinullahan on kansi irti ja jakopää auki, eli ei ole pahakaan homma pyöritellä kone 1. pytyn TDC asentoon, eiköhän se ole silloin siinä kun ajoitusmerkit ovat kohdakkain? Tarkista korjausoppaasta (jos on) onko näin, jos et pysty päättelemään irtokannesta ja kampurasta pyörittelemällä....

Koita käännellä sitä jakajan akselia va-ro-vas-ti, onko se vielä käyttöpyörällä kiinni? Jos ei, niin sitten koita heilutella koko jakajaa, samalla vetäen ja työntäen. Ja varovasti, ettet vahingoita jakajan akselia/ ratasta.
 
On mulla tuo alfamerin humpuuki opas joka ei kerro oikeastaan yhtään mitään :'( . Juu kansi on irti, pitänee pyöritellä kohdilleen. Merkkasin muuten pyörijään, virranjakajaan ja kanteen asennon tussilla ennen kuin tempaisin irti, tai siis melkein irti. Ei kai se auta kuin taistella vielä.
 
Jos jakaja ei lähde irti, on varmaan jumittumisen syy o-rengas, joka on kovettunut, eikä mene uran pohjalle. Lievää väkivaltaa käyttämällä lähtee pois, o-rengas katkeaa/muuten hajoaa. eli laitat vain uuden sitten paikalleen kun kasaat.
 
joo toi o-rengas mullakin kävi mielessä, jopa niin, että jo se vaikka on osittain urassaan ja osittain jossain ahtaassa välissä kiilannut jakajan....
 
Onkos tuo tuossa kuvassa oleva rinkula se o-rengas? Ei kai siellä toista ole? Yritin käyttää vähän aiempaa enemmän voimaa mutta ei liiku sen enempää kuin ennenkään.
 
Joissakin malleissa näyttäis olevan 2 rengasta. Mikä olis alustanumero, voisin tarkastaa asian sinun auton kohdalta?
 
hmm. no toi on joku o-rengas, voi siellä olla toinenkin.

Pyöriikö se akseli vapaasti kun se runko on noin paljon ulkona? Anna sen akselin kääntyä kun vedät sitä, mutta pane tietenkin "irtoamis" asento merkille....
 
Yht`äkkiä tutkien näyttäis että 8 venttiilisessä ruiskussa on 2 o-rengasta. Eli luulen että se toinen ottaa kiinni imusarjan ja kannen saumaan.
 
No sittenhän se lähtee samalla kun tempaisen imusarjan pois . Niin ja takaisin se ei tahdo mennä kun tuo ulompi o-rengas ottaa samaan saumaan kiinni niin siitä johtuu tuo liikevara. Ei kun talliin kokeilemaan :D

Edit: :'( Ei irronnut. On kai siinä joku sokka joka ei irtoa kuin ampumalla. Nyt ahdistaa :'(
 
No niin, taas kitistään. Nyt on keinuvivustot ja nokka irti mutta virranjakaja ei liiku sen enempää kumpaankaan suuntaan. Kyllä minusta tuntuu että siellä joku sokka on mutta en pääse siihen mitenkään käsiksi. Että tämmöisiä väliaika tietoja.
 
ei siellä voi olla mitään sokkaa, mutterillahan se jakaja on kiinni, mihin siellä mitään sokkaa enää tarviis?

Jos työnnät sen takaisin "paikoilleen", niin näet onko siellä joku muu kuin o-rengas tms siellä rungossa vielä kiinni...
 
Siinäpä se kun se ei mene enää takaisin paikoilleen vaikka nokka on irti :-\ On yritetty molempiin suuntii (paikalleen ja pois) melkein joka konstilla (mm. meisselillä kampeamalla ja kumivasaralla). Enää dynamiitti jäljellä?
 
No niin, lähti irti. Olihan siellä vielä yksi O-rengas joka otti kiinni kannen sisällä olevaan uraan :-[. Väännettiin 50cm pitkällä raudalla irti. Jospa projekti nyt etenisi vähän kivuttomammin (ei pidä maalailla piruja seinille). 8) ;D Kiitokset näistä avuista.
 
No nyt on moottori kasassa, vielä kun saisi käynnistymään :mad: Bensan syöttö on näköjään ok (kasteli tulpat) samoin kipinä räpsii menemään. Pitää vielä tarkistaa venttilin välykset ettei mikään kanna/jää kiinni. Ellei jollakulla tule tälle illalle muuta mieleen mistä johtuu ettei starttaa... :p
 
Ei starttaa vaikka kaikki ajoitukset on moneen kertaan tarkistettu, samoin venttiilin välykset. Kipinä on tulpassa hyvä ja bensaa tulee. Onko normaalia ruisku moottorissa että tulpat kastuu?? Muuten ei edes yritä käyntiin :'(
 
no kävihän se ennen remonttiakin, pakkohan sen on nytkin käynnistyä.

Mutta se että se kastelee tulpat.... no kyllähän ruisku autossakin bensaa täytyy tulla, mutta enpä osaa sanoa että tuleeko sitä niin runsaasti että tulpat kastuu lyhyellä starttauksella -pitkään sahatessa tietenkin.

ei pala CE valo tai mitään?
 
Eipä pala ei, tässä on nyt pari-kolme päivää sitä pyöritelty ja katseltu (vaikka eihän se sillä parane) sekä pähkäilty eikä vikaa tahdo löytyä.

Projekti suoritettiin niin että otettiin kaikki letkut ja johdot irti mitä kannessa, imusarjassa ja pakosarjassa oli kiinni ja nostettiin koko paketti pois. Sitten irrotettiin pakosarja ja imusarja (kunhan saatiin se jakaja edestä ensin), puhdistettiin liitospinnat ja laitettiin uudet tiivisteet. Sitten kasattiin pako- ja imusarjat paikalleen sekä virranjakaja jonka jälkeen koko paketti nostettiin lohkon päälle. Sitten johdot ja letkut kiinni, moneen kertaan tarkistus että kaikki on paikallaan, sytkä ja muut ajoitukset kohdilleen ja start...tai sitten ei start.

Taidan valaa Sisun vetoakseleita tuosta jos ei kohta toimi prkl.
 
jos se ei ole katti vehje ni ei muuta ku köyden perään ja hinaa sitä jonkun matkaa että saa pytyt tyhjäksi bensasta ja sitte kokeilee vetämällä käyntiin....

Mutta joku vikahan siihen on täytynyt tulla remontin aikana, ei tuolle muuten mitään selitystä ole.
 
Kampiakselin ajoitus merkki kun on asteikolla T-merkin kohdalla jolloin sylinteri 1 on YKK:ssa tällöin nokkapyörän ajoitus merkki on suorassa linjassa kannessa olevan merkin kanssa. Ongelma on ilmeisesti se etten saa virranjakajaa tai tarkemmin pyörijää osoittamaan 1 elektrodia kohti vaan aina kun irroitan virranjakajan, muutan pyörijän asentoa ja painan jakajan takaisin paikalleen tulee pyörijä sellaiseen asentoon ettei sytytyksen säädölle jää varaa.

Eli kun ensin käännän sytkän ajoituksen äärimmilleen myötäpäivään tällöin on pyörijä juuri ja juuri kohdallaan. No otan virranjakajan irti, käännän pyörijän yhden hampaan myötäpäivään ja jakajan takaisin paikalleen on sytytyksen ajoitus käännettä äärimmilleen vastapäivään ja tällöinkin pyörijä on juuri ja juuri kohdallaan. Tässä ilmeisesti mättää jokin ja pahasti?

Toivottavasti joku ymmärtää mitä yritin tässä selittää.
 
ettei sulla vaan ole jakajan kansi väärinpäin tms?

Selvää kuitenkin on, että jakajan asennossa on sanomista -eikö jakajan rungossa ole merkkejä sille ajoitukselle? Teitkö irroittaessa merkit jakajan rungon ja akselin keskinäisen asennon suhteen sekä jakajan ja kannen suhteen? Ne pitäisi nytkin saada kohdakkain...
 
Jakajan kansi ei mene paikalleen väärinpäin. Merkkasin pyörijän ja jakajan rungon asennot ja nyt ne ei satu enää kohdalleen... Ajoitus merkkejä en ole nähnyt jakajan rungossa. Hinailemaan en ryhdy kun on tuo katti.
Ei se auta kun koittaa näperrellä.
 
eli se jakaja on nyt vaan väärässä asennossa.

En kyllä tajua miksei se mene paikoilleen jos kerran hihnakin on oikeassa hampaassa.

Huomasitko, että ne rattaat ovat vinohampaiset? Se jakajahan täytyy työntää sinne reikään hieman "väärässä" asenossa, että se sitten pyörähtää oikeaan asentoon kun hampaat painuvat kokonaan kohdalleen...
 
Näinhän se on, irroittaessa pyörähtää myötäpäivään ja paikalleen painettaessa vastapäivään. Tuleehan 1 tulpan johto "ala laitaan" virranjakajan kannen ollessa paikallaan? Ettei vaan sittenkin ole tulpanjohdot väärässä järjestyksessä.
 
EOS, kun en ole Lancerin jakajaa ikinä räjäyttänyt.

Katsoppa jakajankantta tarkkaan, kyllä siinä yleensä lukee ainakin yhden pytyn nro. Loputhan voi päätellä kun tietää pyörimissuunnan ja sytytysjärjestyksen...
 
No sitten se on oikein mulla. Ei voi mitään, hermot vaan on niin kireellä jo ettei enää juuri järki juokse... :mad:
 
Jos tästä olis apua.
Eli laita kampiakseli yläkuolo kohtaan 1-sylinterin sytytys hetkeen, tarkasta varmuudeksi että myös nokka-akseli on kohdallaan. Sitten jakaja irti, katsot hammasratasta, siinä on pyöreä piste lähellä putkisokkaa, jakajan rungossa on n. sentin mittainen valettu viiva. Laita ne kohdalleen, työnnä jakaja paikalleen niin että akseli ja jakajan runko ei liiku toisiinsa nähden. Eli niin kuin aikaisemmin onkin ja todettu työnnä jakaja paikalleen vähän vinossa, eli sitten kun hampaat menee kohdalle pyöritä jakajaa pakettina niin että pultti sattuu n. keskelle reikää. Pitäis lähteä käyntiin ja sytkä olla melko tarkoin kohdallaan, toki se pitää tarkastaa lampulla.
 
Pitää heti huomenna kokeilla jos se sitten, semmoinen tuli vielä mieleen että jos konkka on rikki antaako kipinän tulpille? Mittasin konkan ja tulos oli n. 400uF onko tuo kunnossa?

Terv. nimim. Autosähkö ei hallussa
 
Näkyy olevan tuossa jakajan kyljessä, älä kysy miksi. "Nobody knows the drouble I've seen, nobody knows my sorrow" ;D
 
No nyt kyllä nolottaa :-[ Se vika löytyi sittenkin letkujen väärästä sijoittelusta. Oli mennyt huohottimen letku (siis se joka lähtee sen kuulaventtiilin perästä) ja bensan paluu letku väärinpäin. Tästä syystä työnsi kaiken ylimääräisen bensan suoraan imusarjaan ja jos ei kerran ilmaa saa sylinteriin niin ei kai se palakkaan. No nyt kuitenkin on letkujen paikat vaihdettu ja auto käy jotenkuten, täytyy vain jossain käydä säädättämässä sytkä kohdilleen kun ei itsellä ole stroboa.

Kiitokset kaikille avusta ja hyvää jatkoa, poistun vähin äänin takavasemmalle.

Että ihminen osaa olla tyhmä.
 
noo, hyvä että toimii nyt. Harvoin se auto remontissa rikki menee -ei siis nytkään.

Se voi nyt käydä huonosti senkin takia, että bensaa lainehtii imusarjassa, pytyissä ja ehkä lambdakin on saanut osansa. Ja tietty se ajoitus täytyy vielä katsoa lampulla kohdalleen....
 
Laskitko yhtään käyttämiäsi tunteja ja osien kustannuksia rempassa...
Mitä kaikkea vaihdoit?

Ajattelin vaan että varmaan olisi kaikkien kiva tietää millain tuollainen projekti on edennyt aikataulullisesti ja kustannuksia..
 
Remontti aloitettiin 29.2 ja auto ajettiin ulos tallista 10.3 jona aikana remonttia tehtiin silloin kun ei v*tuttanut. Tunteja meni (mutu tuntumalla) n.33. Tosin joinain päivinä en tehny mitään ja toisina meni taas koko päivä. Suurin osa tästä ajasta meni tuskaillessa "vikojen" eli omien mokien kanssa. Jos on varma siitä mitä tekee saa remontin valmiiksi varmaan kolmessa/neljässä päivässä vaikka ei tekisi täyttä päivää.

Osiin meni sen verran että yläpään tiivistesarja oli n. 61€, kannenpultit (ei löytynyt tarvikkeena, piti tilata Vemiciltä) vähän yli 4€/kpl ja niitä kun menee kymmenen niin hinnaksi tulee reilu 40€. Lisäksi pulttien alle tulee alusprikat jotka oli n. 1€/kpl ja niitäkin tulee se 10 kpl joten siitä vähän yli 10€ lisää. Sitten vielä nesteet (n. 5€), öljyt (22€) ja öljyn suodatin (5€). Ai niin ja vielä laitoin uuden termostaatin ja lämpötila anturin (mittaria varten) n.9€ yhteensä.

Tämä tekee osien osalta: 61€+10€+40€+5€+22€+5€+9€=152€

Lisäksi kävin säädättämässä sytytyksen ja venttiilien välykset korjaamolla mikä teki 15€

Ensin meinasin viedä auton korjaamolle mutta laskettiin että jos siellä menee se pari päivää niin se tekee n.800€ pelkät työt (+alv) ja osat vielä päälle, niin antaapa olla. Kai tuossa tuli säästettyä pitkä penni ja tulipa nähtyä mitä tuommoinen 4g15 on syönyt.

Edit: Jotenkin jäi tuntumaan että jotain tuosta laskelmasta unohtui mutta olkoon, ei varmaan ollut niin oleellista.
Edit osa 2.: Niin oletetaan tietenkin että tarvittavat työkalut löytyy tallista. Näitä vähän harvemmin käytettyjä ovat mm. momentti-avain, 8mm kuusikulma hylsy ja venttilin jousen puristin.
 
J. Hukkanen sanoi
Lisäksi kävin säädättämässä sytytyksen ja venttiilien välykset korjaamolla mikä teki 15€

Missä noin halvalla :eek:
Kesällä kävin kysyy Laakkoselta ja venttiiilien välyksen säätö olis tehnyt 30€ :p
 
MA-PE niminen firma. Se on tämän Varaosamaailman (paikallinen Harakiri) rakennuksen toisessa päässä.

Edit: Kävin Hartikaiselta kysymässä ensin vastaus kuului jotakuinkin näin: "Onkos tuossa klimuilla tuo venttiilin säätö, vai onko se ruuvisäätöinen? Ei ole vielä kokemusta tuon ikäisitä autoista. No seuraava vapaa aika olisi kahden viikon päästä maanantaina." Siinä vaiheessa tämä poika suunnisti Ma-Pe:a kohti (velipojan appiukko suositteli). Siellä sanoivat "Minkäs ikäinen Lancer? Jaa että 89. No otetaan se tähän väliin." Puolituntia myöhemmin ajelin jo baanalla hymy p*rseessä. ;D 8)
 
J. Hukkanen sanoi
Ensin meinasin viedä auton korjaamolle mutta laskettiin että jos siellä menee se pari päivää niin se tekee n.800€ pelkät työt (+alv) ja osat vielä päälle, niin antaapa olla.
Tuommoinen operaatio tuli teetettyä juuri, tosin 12-venttiiliseen koneeseen. Maksoi 700 euroa. Kansi piti oikaista. Hintaan kuuluu jälkitarkastus, jossa varmaankin tsekataan, ovatko ne ruuvit tai mutterit pysyneet momentissaan (?) Pari viikkoa oli auto pois liikenteestä remontin takia. Tuntuu nyt pelaavan kivasti ja semmoinen epävarma tyhjäkäynti on poissa.
 
Tähän varmaan kannattanee mainita omia kokemuksia nyt kun autolla on ajettu vajaa vuosi remontin jälkeen. Nestettä ei mene enää olleenkaa ja öljyn syönti on ns. normaalilla tasolla.

Vielä kun pääsisi nakutuksesta eroon. Venttiilien välykset on tarkistettu moneen kertaan. Toinen epäilyttävä kohde on sytytys joka ei ole kohdallaan, en saanut virranjakajaa oikealle hampaalle monista yrityksistä huolimatta. :p
 
Takaisin
Ylös Bottom