Keskustelua Nivomaateista

Vs: Eroon Nivomaatista

ristor sanoi
Ja nämä oli tismalleen samanlaiset, kun Mitsun "omatkin"? Minkä alustasarjan laitat näitten kanssa (sama ittellä harkinnassa, sekä uudet nivot & alusta).

Kyllä vaan, ovat vastaavat mitä timanttitiski tarjoaa. Alhaalla kuva Sachsilaisesta..

Alustasarjaksi tulee tämä täältä: http://www.tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=10788&productcategory=52&section=c

En hae omaani mitään auto-katuun-niinettä-pohja-raapii -lookia, vaan käytännöllisyyttä ja tyylikkyyttä, sillä noin hillitty madallus.
 

Liitetiedostot

  • nivomat (1).jpg
    nivomat (1).jpg
    91 KB · Lukukerrat 1,133
Vs: Eroon Nivomaatista

Voiskos joku valvoja/mode tai ketjun aloittaja vaihtaa tämän ketjun otsikkoa.

On nimittäin keskusteltu nivoista aika yleisesti, ei pelkästään poistosta.

Vaihtaisi otsikon vaikka: Keskustelua nivomaateista. Tai jotain tuohon suuntaan, ettei otsikko olisi ihan harhaan johtava...
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Noniin, sain vihdoin kuvat koneelle Galantista. Eli ennen vaihtoa, rikkinäisillä Nivoilla, oltiin tässä korkeudessa:

IMG_1772small.JPG

Rengastuksena siis 14" pellit, muistaakseni 185/70R14
Ja sitten sedanin normaaleilla iskareilla päästiin tähän korkoon:

P4250281small.JPG

Myöskin samalla 14" rengastuksella

205/55R16 rengastuksella näyttää tältä:
IMAGE_070.jpg


Taitaa nuo sedanin iskarit jättää vähän alemmas kuin Nivot, en ole ihan satavarma. Mutta ehdottomasti parempi kuin rikkinäisillä Nivoilla :) Vielä pitäis muistaa mitata ne nivojen jouset tänne varmuuden vuoksi jos joku sattuu kaipailemaan.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Laitahan Save sinäkin sivuprofiilikuvat tänne kun olet saanu nivot ja alustan paikoilleen :peukku
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

ristor sanoi
Laitahan Save sinäkin sivuprofiilikuvat tänne kun olet saanu nivot ja alustan paikoilleen :peukku

Asia selvä, kuvat tulee...

Kunhan nyt prkl tulis ne osat...
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Huomautus: Soveltuu ainoastaan jos autossa on automaattinen korkeudensäätö! Alustasarja sisältää 4 jousta ja 2 takaiskunvaimenninta.

Mites on Save.. Joko myit ne tilaamasi Sachsin Nivot, kun tuossa tulee uudet iskarit jälleen, vai jäikö multa nyt jotaki ymmärtämättä ;D

Ja tuota Nivo-peräähän ei siis ilmeisesti voinu madaltaa ilman iskarin vaihtoa? Eli vakio nivot pysyy vakio korkeudella, vaikka jouset muuttuiskin siinä ulkopuolella?
 
Vs: Eroon Nivomaatista

MVa~1 sanoi
Mites on Save.. Joko myit ne tilaamasi Sachsin Nivot, kun tuossa tulee uudet iskarit jälleen, vai jäikö multa nyt jotaki ymmärtämättä ;D

Ja tuota Nivo-peräähän ei siis ilmeisesti voinu madaltaa ilman iskarin vaihtoa? Eli vakio nivot pysyy vakio korkeudella, vaikka jouset muuttuiskin siinä ulkopuolella?

Kysymykseesi vastaten toisella lainauksella tästä ketjusta...

Tamus sanoi
Tänään tuli sitten vastaus Tuning studiolta: "Kiitos kyselystä. Verkkosivullamme on virhe tuotetiedoissa. Setti sisältää 4kpl jousia ja kaksi ETU-iskaria. NIVO-iskareita me emme pysty valitettavasti toimittamaan tähän automalliin." :-\

Ja nivo-perää voi madaltaa juurikin tuon 15mm verran, sen verra on kuulemma nivojen sisällä on varaa alentua.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Save sanoi
Ja nivo-perää voi madaltaa juurikin tuon 15mm verran, sen verra on kuulemma nivojen sisällä on varaa alentua.

Juuri näin. Oman farkun kanssa testattu ja yllä mainitun verran tippui madallusjousilla.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Save sanoi
Asia selvä, kuvat tulee...

Ja tässä olis ennen madallusta ja madalluksen jälkeen...

Eli laitoin taakse sachs:n nivomaatit ja alusta sarjaksi HR:n alustasarjan nivomaateille, eteen tuli madallusta 35mm ja taakse 13mm.

Nyt kun on autolla ajettu 100 km, niin tuntuu sopivan jämäkältä alusta, eikä tarvii väistellä jokaista vastaan tulevaa kuoppaa...
 

Liitetiedostot

  • Madallus (8).jpg
    Madallus (8).jpg
    137.7 KB · Lukukerrat 916
  • Madallus (16).jpg
    Madallus (16).jpg
    105.7 KB · Lukukerrat 965
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Hyvältä näyttää ja kyllä ne nivotkin tippuu tuon n. 15 mm madallusvietereillä, niin kuin on tullut todettua. :peukku
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Skydiver sanoi
Hyvältä näyttää ja kyllä ne nivotkin tippuu tuon n. 15 mm madallusvietereillä, niin kuin on tullut todettua. :peukku

Todennäkösesti nuo loput 2mm on nyt tippunut perä alaspäin, kuului nimittäin tänään aamulla takaa semmoinen "jousi-paikalleen-paukahdus"... ;D

Edestä kuului jo aikasemmin ja silloin keula tippui tuohon 35milliin...
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Tuli muuten nätti! Mitkä renkaat kuvassa on alla? Entä millanen siitä tuli ajaa? Onko keulan pohjasta ottanu kiinni missään?
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

ristor sanoi
Tuli muuten nätti! Mitkä renkaat kuvassa on alla? Entä millanen siitä tuli ajaa? Onko keulan pohjasta ottanu kiinni missään?

Vanteet on 17tuuman Inter Action MESH II:set 215/45 Nokian Z rengastuksella.

Viikon ajon jälkeen en ole löytänyt mitään moitittavaa ilman kuormaa tai kuorman kanssa. Auto pysyy tiessä loistavasti kovemmissakin vauhdeissa. Pieniä monttuja ei tarvitse väistellä, montut kyllä tuntee alustassa, mutta pehmeästi. Eli ei ole omaan makuun ainakaan liian kova alusta. Ei pomputa keulaa viivalta lähdöissä...
Keula ei ole pohjannut vielä missään, on kyllä kokeiltu vähän veemäisimpiäkin paikkoja.

Eli kaikin puolin voin suositella tuota kokoonpanoa.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Hyvä kuulla, menee hankintaan sama setti. Ja kuormaakin kestää, eli takana sulla ollu porukkaa ja nämä nimenomaiset nivot ja alusta toimii edelleen hienosti?
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

ristor sanoi
Hyvä kuulla, menee hankintaan sama setti. Ja kuormaakin kestää, eli takana sulla ollu porukkaa ja nämä nimenomaiset nivot ja alusta toimii edelleen hienosti?

Kyllä kestää, takana oli n. 50 kilon edestä erinäköisiä työkaluja, yksi 80kiloinen kaveri, kolmen jätkän parin yön kamat plus 60kiloinen koira...

Tällä kuormalla ajettiin perämetsään mökkiä remmontoimaan ja metsäharvennusta.Eikä tie todellakaan ollut kuopaton. Pari kertaa pohja raapaisi, mutta ei todellakaan ollut mitään pieniä monttuja. Hyvin tuolla pärjäsi, kun osasi ajaa.. ;D

Niin, eikä oltu kuivin suin kaksi kaljalavaa tuli myös kyydissä... ;D ;D
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Suosittelen kyllä itsekin tuota settiä nivojen kanssa. Minulla on myös sama H&R jousisetti ja hyvin toimii. Etuiskareina on tosin loppuunajetut konit, mutta niiden tilalle pitäisi lähipäivinä tulla GTS:n iskarit.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Save sanoi
Jatketaan vaikka tänne kun täällä tuota keskustelua on aikasemmin ollut, vaikka olenkin tekemässä päinvastoin kuyn otsikko...

Elikkä Ahkeran kuusituntisen surffailun jälkeen löysin Sachsin vastaavat nivomaatit mitsuun. Saksasta löyty vuorostaan kauppa joka kaupittelee noita 205,63€/kappale. Tomituskulut ovat 30-40euroa.

Laitoin heille postia, että löytyykö heiltä varmasti. Ja mitä maksaa suomeen postitus.

Nyt sitten odotellaan vastausta.

Onko ne nyt nostaneet hintaa? Just kun mä olin tilaamassa :) Onko tämä sama tuote:

444 219
Stoßdämpfer
von SACHS
Eigenschaften
Einbauseite: Hinterachse, Fahrzeugausstattung: für Fahrzeuge mit Niveauregulierung
Preis- und Verpackungsinformationen
Verpackungseinheit: 1 Preiseinheit: per 1 ME Mengeneinheit: Stück EAN-Nr.: 4013872558704 Ihr Preis: 299,66 €
Beschaffungsartikel - Versand in 2-5 Tagen!
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

ristor sanoi
Onko ne nyt nostaneet hintaa? Just kun mä olin tilaamassa :) Onko tämä sama tuote:

444 219
Stoßdämpfer
von SACHS
Eigenschaften
Einbauseite: Hinterachse, Fahrzeugausstattung: für Fahrzeuge mit Niveauregulierung
Preis- und Verpackungsinformationen
Verpackungseinheit: 1 Preiseinheit: per 1 ME Mengeneinheit: Stück EAN-Nr.: 4013872558704 Ihr Preis: 299,66 €
Beschaffungsartikel - Versand in 2-5 Tagen!

Jeps, sama tuote, ovat näköjään nostaneet hintaa...

Mutta tältä sivulta löytyy vähän halvemmalla; http://www.ersatzteile-info.de/index.php

Näytti olevan 253€...
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Siis tuossa GTS sarjassa ei tule nivoille jousia ollenkaan vaan pelkät iskarit, jotka tiputtaa 15mm? onko kellään kyseistä settiä?
E: Ei ainakaan tuossa Saven autossa perä näytä laskeneen, jos kerran jousetkin vaihdettu? Samahan tuo sitten olisi laittaa tuo GTS settikin niin ei tarvi iskareita erikseen hommailla.


E edelleen: tuli luettua pikasesti, ettei tuossa sarjassa tule takajousia ollenkaan ja 4 iskaria :-[
siinä olikin 4jousta+takaiskarit
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

niin jousilla ei ole mitää merkitystä nivoissa toimii ilman niitäkin, nivoissa on sisällä kaasujousi joka on
rakennettu niin että se pitää vakio korkeuden, eli liian alhaalla ollessa pyrkii "pumppaamaan" lisää painetta paineosaan
ja liian ylös pidemäksi ajaksi jäädessä tyhjentää tuota paine säiliötä jolloin perän korkeus ei muutu.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Ape86 sanoi
Siis tuossa GTS sarjassa ei tule nivoille jousia ollenkaan vaan pelkät iskarit, jotka tiputtaa 15mm? onko kellään kyseistä settiä?

Laitetaans vielä kerran oma alusta ratkaisu tähän yhteen viestiin.

Eli alustasarja on tämä : http://www.tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=10788&productcategory=52&section=c (Ilmeisesti Ape86 tarkoitti näitä?)

Ja tässä setissä tulee siis iskarit ainoastaan eteen ja jouset joka nurkaan. Eli nivomaatit joutuu ostamaan muualta. Takapään jouset EI sovellu normaaleille iskareille. (En ymmärrä miksi eivät ole vieläkään korjanneet tuolla sivustolla esintyvää virhettä tuoteselostuksessa.)

Ja taakse ostin saksasta Sachin nivomaatit, tuotenro: 444219.

Eihän tuo 15 mm madallus oikein kuvissa näy, eikä hirveästi luonnossakaan, mutta kuten jo itse aikasemmin perustelin valintaani, niin hain käytännöllisyyttä enemmän, kuin "auto-kenttään-niinettä-öljypohja-raapiin" -luukkia.

Päivääkään en ole katunut sarjan hankintaa, jämäkkä ajettava, maanteillä uskaltaa ajaa mutkaistakin tietä 130, ilman mitään ongelmaa. Kaikki kuopat ottaa hyvin vastaan ja hetkessä tasaa auton. Ei jää hytkymään kori.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Pakko hiukan raapaista aihetta...
Ei nivomattien kanssa tietääkseni voi käyttää kovin lyhyttä jousta (ainakaan volvossa jossa myös nivomat) juurikin siksi kun nivomat iskunvaimennin pitää tuon tasonsa (korkeuden)
lyhyt jousi jää silloin vähän löysäksi ? En ole varma mutta tulipahan vaan mieleen,
hyvä on toki jos toimii , olisihan se madalletussa autossa pirun hyvä ettei kuormatessa tippuisi periaatteessa yhtään lisää alas ...

Mulla ei tuota nivomattia ole volvossa (eikä tule) mutta ihan mielenkiinnosta vaan
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Japoff sanoi
Pakko hiukan raapaista aihetta...
Ei nivomattien kanssa tietääkseni voi käyttää kovin lyhyttä jousta (ainakaan volvossa jossa myös nivomat) juurikin siksi kun nivomat iskunvaimennin pitää tuon tasonsa (korkeuden)
lyhyt jousi jää silloin vähän löysäksi ? En ole varma mutta tulipahan vaan mieleen,
hyvä on toki jos toimii , olisihan se madalletussa autossa pirun hyvä ettei kuormatessa tippuisi periaatteessa yhtään lisää alas ...

Mulla ei tuota nivomattia ole volvossa (eikä tule) mutta ihan mielenkiinnosta vaan

siis nivomat on se "jousi", se mikä on siinä ympärillä on vain apujousi.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Paljonkohan pitäisi olla renkaan keskeltä lokasuojan reunaan? Alkaa epäilyttämään, että Nivot alkaa väsymään. mitä tuossa noita sivukuvia kattelee teidän autoista, niin ei kai nuo ihan pohjassa ole, mutta ei mielestäni riittävän ylhäälläkään.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Entisillä "pohjassa" olleilla oli 33cm navan keskeltä kaareen. Vkloppuna vaihdoin alle 50tkm ajetut nivot niin nyt on 37cm ja näyttääkin jo ihan autolta taas. Käyttäytyykin sen mukaan :driver
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Tervehdys!

Sanokaapa viisaammat ja kokeneemmat Galantistit onko timanttitiskillä oikeaa tietoa eli pyysin tarjousta farmari galanttiini nivomaateista ja pyysin samalla myös tarjousta sedanin iskari+jousipaketista. Soittivat tänään timanttitiskin varaosamyynnistä ja siellä myyjä väitti, että nivomaatit on pakollinen ostos vuoden -00 gdi galluun, koska vuodesta 99 alkaen sedaneissakin ois muka nivomatit takana???

Pitääkö paikkansa? Kuitenkin kun näitä nivo keskusteluketjuja lukee niin on siellä jotkut onnistuneet farmariinkin laittamaan sedanin iskarit, mutta onko se sit mahdollista vain 97 ja 98 malleihin?

Ei millään huvittaisi maksaa n. 420e per kpl... Toki noita nivoja on ostettu edullisemmin ulkomailtakin, mutta ei ainakaan eilisiltaisella pikaisella googlettelulla löytynyt Mitsun nivoja halvalla mistään. Pitää tutkia lisää jos kerta on niin ettei vuoden 2000 malliin voi sedanin iskareita asentaa?
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Käsittääkseni jos vaihtaa myös jouset niin voi vaihtaa normi iskarit nivojen tilalle. Kiinnityspaikat ovat samat.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Niin, tuskin ne kiinnityspaikat on mihkään muuttuneet. Ja tuskin vaikka kuinka muka olis valmistajan mukaan nounou niin katsastusinssi tuskin siitä mitään sanoo.

Omalle kohdalle ainakin upposi vallan kivuttomasti sedanin paketti perään -99 farkkun.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

No näin mäkin olen ymmärtänyt näistä keskusteluista, että jos laittaa sedanin iskarit+jouset niin homman pitäisi pelittää, mutta kun tää timanttitiskin varaosa myyjä väitti ettei ole mahdollista vuoden -00 farkkuun heittää sedanin iskari/jousi settiä. Eli se väitti että 99 ja siitä eteenpäin SEDANEISSAKIN OIS NIVOT!? Eikös toi oo ihan puppua?
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Ei ole sedanissa nivoja...
Itekin pitäs vaihtaa nivot... Meni oikean puolen nivo viime viikolla :(




Tapatalk@iPhone
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Näyttäähän tuo että sedanissakin nivot voi olla, ihan tuotannon alusta asti. Tosin en ole livenä vielä nähnyt.
Ihan pikkusen ot, sedanin takajousen mitat with nivo on 9*91-102*330 kun with out nivo 9*62-102*397. Mitat milleinä. Ja vahvistettuna mallina sedan 9-10*68-103*386.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Wolfie sanoi
Niin, tuskin ne kiinnityspaikat on mihkään muuttuneet. Ja tuskin vaikka kuinka muka olis valmistajan mukaan nounou niin katsastusinssi tuskin siitä mitään sanoo.

Omalle kohdalle ainakin upposi vallan kivuttomasti sedanin paketti perään -99 farkkun.

Kiitos infosta! Joo, ei kai ne katsastuksessa sedanin iskareista mitään sano, mutta huvittavinta on vaan se että aivan väkisellä koitetaan myydä timanttitiskiltä nivot ja väitetään pokalla, että sedaneissakin ne on. Eli pitää vaihtaa tiskiä ja ostaa muualta sedanin paketti.

Jos vielä avautuisit millaiset käyttökokemukset sulla on noista sedanin iskareista farkussa? Varmaan ihan toimivat jos ei jatkuvasti roudaa mitään hirveitä lasteja?
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Mulla oli farkussa sedanin iskarit ja jouset, takapenkit poistettuna eli veronkiertopakettiauto ja kyllä siellä oli toisinaan lastia takana ihan riittävästi eikä mitään kummempaa ongelmaa havaittu. Hyvin toimi.
Madallettuina on galanteissa ja leguissakin havaittu jonkinmoista levottomuutta perässä, mutta sitä en huomannut itse ainakaan vaikka oli parhaimmillaan 300-400kg painoa takaloosterissa. Tosin itsellä sen painon sai tarpeen vaatiessa sovitettua taka-akselin etupuolelle tai päälle, kiitos puuttuvien takapenkkien, mutta en itse kyllä milloinkaan havainnut mitään ongelmaa sedanin setissä.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Wolfie sanoi
Mulla oli farkussa sedanin iskarit ja jouset, takapenkit poistettuna eli veronkiertopakettiauto ja kyllä siellä oli toisinaan lastia takana ihan riittävästi eikä mitään kummempaa ongelmaa havaittu. Hyvin toimi.
Madallettuina on galanteissa ja leguissakin havaittu jonkinmoista levottomuutta perässä, mutta sitä en huomannut itse ainakaan vaikka oli parhaimmillaan 300-400kg painoa takaloosterissa. Tosin itsellä sen painon sai tarpeen vaatiessa sovitettua taka-akselin etupuolelle tai päälle, kiitos puuttuvien takapenkkien, mutta en itse kyllä milloinkaan havainnut mitään ongelmaa sedanin setissä.

Kiitos infoista! Ihan positiiviset kokemukset siis sedanin setistä. Pitää vielä hetki tuumia, mutta todennäköistä kyllä on etten rupea uusia nivoja gallun alle laittamaan. Niihin investoiminen kun rupeais olemaan jo merkittävä prosenttiosuus koko auton arvosta.
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

tänään tuli tehtyä pienimuotoinen testaus...

mulla on oikea nivo selvänä... ja nivo näyttää ihan uudelle :nykii

testiksi laitoin E33 galantin takajousen ja yläpäähän E33 ylälautasen kumin....
tylokset hyvät... perä on normaali korkeudella... jos vaihdan tuon nivon vielä niin ajattelin kokeilla käyttää noita e33 galantin jousia kokeeksi
jos vaikka elinikä olis pitempi kun jousi ottaa isomman kuorman... nuo alkuperäiset on ihan onnettomat...

eli takajouset näytti sopivan suoraan nivoon 88-92 etuveto galantista ja vaati kaverikseen jousilautasen yläpäänkumin :peukku
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Mr mmc sanoi
tänään tuli tehtyä pienimuotoinen testaus...

mulla on oikea nivo selvänä... ja nivo näyttää ihan uudelle :nykii

testiksi laitoin E33 galantin takajousen ja yläpäähän E33 ylälautasen kumin....
tylokset hyvät... perä on normaali korkeudella... jos vaihdan tuon nivon vielä niin ajattelin kokeilla käyttää noita e33 galantin jousia kokeeksi
jos vaikka elinikä olis pitempi kun jousi ottaa isomman kuorman... nuo alkuperäiset on ihan onnettomat...

eli takajouset näytti sopivan suoraan nivoon 88-92 etuveto galantista ja vaati kaverikseen jousilautasen yläpäänkumin :peukku


Tälläinenkin vaihtoehto on siis olemassa. Hyvä tietää tämäkin :peukku
 
Vs: Keskustelua Nivomaateista

Tulipahan käytettyä tänään tuo "pikku"Galantti katsastuksessa ja meinasi hymyilyttää kun inssi laski takapään tunkilta alas, niin nivothan meni ihan pohjaan kun hetki aikaisemmin roikkuivat renkaat ilmassa, niin ilmeisesti se aiheuttaa jonkun paineen löysäämisen kun kuvitteleee perän erittäin kevyeksi. Tämä ilmiö on ihan normaalia ainakin tässä autossa tullu joka kerta kun olen tunkannut auton ilmaan.

Mutta, mutta.. hauskuushan alkoikin kun seuraavaksi oli vuorossa iskarien testaus. Ei antanut oikein kehuttavia lukemia mittarit, kun perä makasi ihan pohjassa, mutta inssi onneksi ymmärsi kun selitin, että ois pitäny tehdä toisessa järjestyksessä, eikä tästä episodista seurannut mitään jälkivaateita, mutta ainekset olisi ollut pomppauttamiseen ilmeisenkin hyvät??

Mitäs jos tuommoisen takia tulee hylsy, vaikka nivot toimii juurikin niinkuin pitää?? Yleensä Rovaniemellä ollut iskaritesti ennen nosturia, mutta roikatsastuksessa näytti olevan juurikin toisinpäin, niin oli ihan uusi tilanne ja ei osannut varautua yhtään..
 
Takaisin
Ylös Bottom