kytkimen kans ongelmia edelleen???

korbimotors

Manuaali 3.0 V6 24valve -95 pätkä
Liittynyt
20 Elokuu 2008
Sijainti
Salla
Eli olen käyttänyt hakua ja lukenut kytkimestä koituvia ongelmia. Nyt on vaihdettu jo koko kytkin paketti uusiksi ja työsylinterikin mutta ei toimi. Kytkin ei ole normaali tuntuinen vieläkään. Ihan kuin sielä ei olis painetta juuri ollenkaan(tunnoton)lopussa vasta on sellainen oikea kytkimen tuntu. Kytkin ei niinku löysää kunnolla,ei saa vaihteita kunnolla päälle ja kun saa pykälän päälle niin vapaallekki hankala saada. Kun pumppaa niin tuntuu et menee sit paremmin. Joutuu välillä pysähtymään ihan että saa taas pykälän päälle. Olen yrittäny ilmata jne... Ilmaus tehtiin näin että ensin pumppailin poljinta aikani ja laitoin polkimen pohjaan ja kaveri aukaisi työsykinterin juuresta olevan ilmausruuvin ja sanoi että sieltä tuli vain pelkkää nestettä ja ruuvi kiini heti perään sitten. Välillä kytkin poljin jäi pohjaankin,piti auttaa se sieltä ylös takaisin.tuolla lailla ilmattiin muutaman kerran mutta ei saatu kyl pelaamaan niinku hänen autossa kytkin tuntuu ja diesel pajero on silläki(vm83) ja oma on vm88.Tuskin nuissa kytkimissäkään on eroja tuon kytkimen tuntuman puitteissa? (ainut voi olla jos asetelma ja levy on eri)mulla 2.5td ja sillä 2.3td. Miten tuota vielä vois yrittää korjata? Aikaisemmin käytin pääsylinterinkin irti mutta eipä tuosta päälisinpuolin mitään erikoista ilmennyt. En purkanut sitä kyl osiin,käytin vain käsissä ja ja kokeilin muutaman kerran pumppailla sitä käsissä. Kytkin nestettä ei häviä minnekkään ja jalkatila ei kastu sieltä polkimen juuresta. Mut tuntuu että ilmaa sielä on mutta mistä se ilma sinne tulee?? Jos pääsylinterissä on vika niin huomaako sen päällisinpuolin?esim. vuotoja tms...? Kuinka tuo jollain lääkeruiskulla ilmaaminen tapahtuu? Tuossa kytkimessä ei mielestäni ole siis oikea tuntuma. Ei ole ylhäällä oikein tuntumaa,vasta loppu painallus(ylipuolen välin)niin tulee jonkilainen kytkimen tuntuma.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Eikait pajerossaki ole kytkin/jarruneste säiliö samaa säiliötä?
Ja välissä on pieni seinämä, ja etummaisena näkyy jarruneste. Eli kytkinneste on takimmaisena tässä tapauksessa ja sitten se onkin tyhjä lähes se säiliö ja saa ilmaa sieltä ?
Arvailua vain, kun satuin tämän lukemaan, en tosiaan tiedä millainen säiliö kyseessä.

Onko pääsylinteriä säädelty? (polkimen liikettä?)
Saattaa pääsylinterin toimintasektori olla väärässä kohtaa ja siksi ei toimi oikein ?
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Harri K sanoi
Eikait pajerossaki ole kytkin/jarruneste säiliö samaa säiliötä?
Ja välissä on pieni seinämä, ja etummaisena näkyy jarruneste. Eli kytkinneste on takimmaisena tässä tapauksessa ja sitten se onkin tyhjä lähes se säiliö ja saa ilmaa sieltä ?
Arvailua vain, kun satuin tämän lukemaan, en tosiaan tiedä millainen säiliö kyseessä.

Onko pääsylinteriä säädelty? (polkimen liikettä?)
Saattaa pääsylinterin toimintasektori olla väärässä kohtaa ja siksi ei toimi oikein ?
Ei ole samaa säliötä kytkin/jarru. Jarruneste erillään, isompi säiliö ja pienempi kytkimelle, rintapellissä kiinnil. Sielä on se yks ruuvi mitä voi säätää,sillä ei tietääkseni ole muuta tarkoitusta kuin se että saa sitä löysää otettua ns.pois eli toisin sanoen se poljin vain painuu lähemmäs lattiaa kun sitä ruuvia kirii ja kytkimen liikerata vain lyhenee.Ja kun tuota ruuvia/pulttia löysyttää niin poljin pääsee vain nousemaan ylemmäs ja tuntuu että se alkulöysyys siinä vain pahenee.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

korbimotors sanoi
Ei ole samaa säliötä kytkin/jarru. Jarruneste erillään, isompi säiliö ja pienempi kytkimelle, rintapellissä kiinnil. Sielä on se yks ruuvi mitä voi säätää,sillä ei tietääkseni ole muuta tarkoitusta kuin se että saa sitä löysää otettua ns.pois eli toisin sanoen se poljin vain painuu lähemmäs lattiaa kun sitä ruuvia kirii ja kytkimen liikerata vain lyhenee.Ja kun tuota ruuvia/pulttia löysyttää niin poljin pääsee vain nousemaan ylemmäs ja tuntuu että se alkulöysyys siinä vain pahenee.
Ja sellainen lisäys vielä että pihallekki kun ajoin ja tuossa on sen verran mäkeä että auto lähtee kyllä luisumaan jos laittaa vapaalle ja kun laittaa pakin päälle ja lähtee ottamaan taakse päin ja sit polkasee kytkimen pohjaan niin autonhan pitäis lähteä liukumaan alaspäin niin tuo valuu vain ihan vähän matkaa ja pysähtyy siihen(tuokin selittää sen että kytkin jää kantamaan jotenkin vaikka poljinkin on pohjassa ja on uudet levyt,asetelmat,painelaakerit)Ja sit kun auto ei lähde valumaan eteenpäin vaikka kytkimen laittaa pohjaan ja yrittääkin sen jälkeen laittaakkin vapaalle niin ei lähde vapaalle ihan kevyesti vaan sillai hannaamalla lopsahtaa pois ja sit lähtee kyl auto taas valumaan alaspäin.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Oon aikoinaan Nissan Patrollin kanssa törmännyt sellaiseen ongelmaan, että työsylinterin männän ja kytkimen tassun välissä oleva tappi oli katkennut. Ei oo tullut katottua, että minkälainen systeemin Pajerossa on, mutta Patrollissa tuosta aiheutui juuri noita kuvaillun kaltaisia ongelmia.

Aikani, kun silloin säädin kytkintä, sain työsylinterin männän pullahtamaan kokonaan ulos ja sen seurauksena huomasin tuon katkenneen tapin. Tapista kyllä näki selvästi, että se oli katkennut.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Pääsylinterin tiivisteet voi olla loppu, varsinkin jos se on ainoa paikka mitä et ole tutkinu.

Samanlaisia oireita tulee myös, jos kytkinlevy hajoaa ja esim ne jouset pääsee asetelman sisälle heilumaan, mutta jos sulla on ihan uusi paketti, niin eipä taida sekään auttaa.

Menee ihan arvailulla, mutta pääsylinterissä joku kumi/venttiili tai joku tuommonen WilleK:n mainitseam tappi rikki. Ei muuta kuin pääsylinteri viel pöydälle ja palasiksi. Siellä SAATTAA olla jäykkiäkin jousia, eli varo ettet saa mitään silmille sieltä kun aukaset sitä sylinteriä.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

WilleK sanoi
Oon aikoinaan Nissan Patrollin kanssa törmännyt sellaiseen ongelmaan, että työsylinterin männän ja kytkimen tassun välissä oleva tappi oli katkennut. Ei oo tullut katottua, että minkälainen systeemin Pajerossa on, mutta Patrollissa tuosta aiheutui juuri noita kuvaillun kaltaisia ongelmia.

Aikani, kun silloin säädin kytkintä, sain työsylinterin männän pullahtamaan kokonaan ulos ja sen seurauksena huomasin tuon katkenneen tapin. Tapista kyllä näki selvästi, että se oli katkennut.
Ei ole katkennut tappi,työsylinterikin on uusi.taisin tuossa eka tekstissä mainita siitäkin että uusin senkin. Mutta nuista tapeista puheen ollen... Tuohon oli jokin edellinen omistaja tehnyt sen työsylinterin männän ja sen tassun välille olevaan tappiin jokin piddnnys ns.holkin ja se työsylinterin männän tappi meni tämän itse tehdyn jatko kappaleen sisään ja se oli sit hiukan pitempi kuin mitä itse työsylinterin männän tappi o ja siinä oli vielä ulkopinnassa kierre ja mutteri että sai niinku sen tapin avulla enempi liike rataa tuolle männälle tai jokin sellainen merkitys sillä oli. Mut sen itse tehdyn tapin kun otti pois ja kokeili kytkintä niin taas oli lerpun oloinen ja rupes ilmeneen nuita kaikkia oireita. Ja nyt kun vaihdoinkin kytkimen kaikkineensa niin ajattelin että tuota tappia tuskin enään tarvii kun kaikki on uutta kytkimessä mutta eipä tuo tunnu pelaavan. Ja vielä lisäselvityksenä että ei se vanhakaan kytkinpaketti ollut kuin 10 000km ajettu eli uus paketti oikeastaan,siksi ostinkin uuden setin kun ajattelin että edellinen omistaja joka on kytkin paketin vaihtanut niin onkin luullut että tuo itse tehty tappi kuuluukin olla sielä. Sit ajattelin kun alkoi tekemään loppu vaiheessa tuon tapin kanski(siis edellisellä kytkin paketilla) tuota ensimmäisessä tekstissä olevaa vikaa että nyt sieltä on varmaan paine asetelma tai jokin vioittunut kun on tuo tappi patentti ollut sillä edellisessä omistajalla ollut siitä asti kun vaihtoi sen kytkinpaketin. Varmaan jos nyt laittaisin tuohon uuteenkin kytkinpakettiin tuon ihme tappi virityksen niin vois olla et pelais paremmin tuo kytkin mutta kun sen pitäis pelata ilman mitään tuollaisia vippas konstejakin!!!! Mitä tuolle sit tekis,en tiedä!!
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Ja tälläinen kysymys vielä!!! On varmaan joku vaihtanut pääsylinteriin joskus tiiviste sarjan?Millainen homma? näytti maksavan huikeat 4.2e. Kaikki muut on nyt uusittu mutta tuolle pääsylinterille ei ole tehty vielä mitään,niin pitäiskö ne tuohon pääsylinteriinkin vaihtaa tiivisteet?? Mutta nestettä ei kadota ollenkaan kytkin,eli päälisin puolin ei ole vuotoja,mutta voisko olla että jos se vetää tuon pääsylinterin kautta ilmoja järjestelmään joka aiheuttaa sit tämän ongelman milkä minulla on nyt..?? Vai onko nuo pääsylinterin tiivisteet sellaiset että jos ne on rikki niin alkaa nestettäkin vuotamaan esim.jalkatilaan? Kertokaa hyvät tietäjät mitä tässä vielä tekis..
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Pääsylinterissä muutamia kumitiivisteitä. Voi vuotaa pihalle, ilmaa voi ehkä jostain säiliön välistä kiskoa, mutta todenäköisemmin ei enää pumppaa nestettä kunnolla. Pitää vain jättää yksi asennusolut vähemmälle, että rahat riittää noin kalliiseen tiivistesarjaan ;D

Jos kaikki muu on kerta laitettu, niin pääsylinterissä se vika kai on pakko olla, tai sitten siinä autossa on jokin erikoisuus, mitä ei nyt keksi ja miksi siihen ei käy normaali osat. (epäilen kyllä että näin olisi)

Edit: menee jo arvailuksi, mutta olisikohan vauhtipyörää sorvattu jostain syystä ja painelaakeri ei enää vakio-osilla yllä painaan kytkintä ja tuo tappiviritelmä työsylinterissä yrittäny sitä korjata?? Kokkeile silti se pääsylinteri ensin. On "vähän" helpompi silti ku kaivaa vauhtipyörä esille.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Jahvetti sanoi
tuliko kytkinlevy oikein päin? :)
Juu kyllähän se levy tuli oikein päin.se korkemapi pooripuoli laatikkoon päin. Tänään pitää purkaa tuo pääsylinteri ja vaihtaa tiivisteet sinne. Sen jälkeen jos ei toimi niin saa olla!!!Lähtee napero myyntiin!!
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Terve vaan, piti rekisteröityä tänne kun oon jo muutaman kuukauden pajeron kanssa rassaillut, ja samanlaista ongelmaa oli kytkinremontin kanssa.

Entinen kytkin ei enää irrottanut ollenkaan, kun jousia oli palasina asetelman välissä. Remontin jälkeen uusi kytkin toimi muuten hyvin mutta poljin painui kevyesti lähes pohjaan ja vasta lopussa tuntui "vastapainetta". Tutkin tilannetta ja huomasin että työsylinterin liikevara oli niin suuri että mäntä meinasi tulla ulos kun kytkimen painoi pohjaan. Ensin tuli mieleen korjata tilanne juuri kuten sulla oli tehty, eli laittaa jatkopala työsylinterin tappiin. Vaan ongelma näyttikin olevan kytkinhaarukan liian suuri liikevara. En keksinyt muuta selitystä kun että haarukassa oleva kolo ja vaihteiston runkoon tuleva pallopäinen pultti ovat niin kuluneet. Vai kuuluisiko siinä haarukan nivelkohdassa olla joku irtokuula siellä kolossa? En ainakaan löytänyt mistään. Kytkinlevynkin piti olla oikeinpäin, katsoin moneen kertaan asentaessa.

Kuitenkin, homma ratkesi irrottamatta laatikkoa uudelleen: laitoin sinne kytkinhaarukan nivelkoloon sopiva mutterin väliin ja toimii paremmin. Toki homma oli melkoista sorkkimista siitä pienestä aukosta josta haarukka tulee ulos laatikosta.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

mmoi sanoi
Terve vaan, piti rekisteröityä tänne kun oon jo muutaman kuukauden pajeron kanssa rassaillut, ja samanlaista ongelmaa oli kytkinremontin kanssa.

Entinen kytkin ei enää irrottanut ollenkaan, kun jousia oli palasina asetelman välissä. Remontin jälkeen uusi kytkin toimi muuten hyvin mutta poljin painui kevyesti lähes pohjaan ja vasta lopussa tuntui "vastapainetta". Tutkin tilannetta ja huomasin että työsylinterin liikevara oli niin suuri että mäntä meinasi tulla ulos kun kytkimen painoi pohjaan. Ensin tuli mieleen korjata tilanne juuri kuten sulla oli tehty, eli laittaa jatkopala työsylinterin tappiin. Vaan ongelma näyttikin olevan kytkinhaarukan liian suuri liikevara. En keksinyt muuta selitystä kun että haarukassa oleva kolo ja vaihteiston runkoon tuleva pallopäinen pultti ovat niin kuluneet. Vai kuuluisiko siinä haarukan nivelkohdassa olla joku irtokuula siellä kolossa? En ainakaan löytänyt mistään. Kytkinlevynkin piti olla oikeinpäin, katsoin moneen kertaan asentaessa.

Kuitenkin, homma ratkesi irrottamatta laatikkoa uudelleen: laitoin sinne kytkinhaarukan nivelkoloon sopiva mutterin väliin ja toimii paremmin. Toki homma oli melkoista sorkkimista siitä pienestä aukosta josta haarukka tulee ulos laatikosta.
Itsekkin katselin kun vaihdoin samalla uuden painelaakerin niin sitä haarukassa olevaa koloa ja laatikon rungossa olevaa pallokuulaa. Itse käsitin että se haarukassa oleva kolo vaan tulee siihen rungossa olevaan kuulatappiin ja ei sielä mitään mitään itrtokuulaa ollut minullakaan. Haarukassa siinä kolon kohdalla oli joku sellainen peltinen ns.haarukka jonka tarkoitus on ilmeisesti jotenkin rajoittaa sen haarukan liikettä tai pitää se ennemminkin sielä laatikon tapissa paikoillaan. Viisammat kertokoon oikena tarkoituksen. Oli se kuitenkin ihan alkuperäisen näköinen "lipare" No vaihdan tiivisteet vielä siihen pääsylinteriin ja sit näkee mitä se tekee. Onkohan se riski peliä laitella jotain ylimääräisiä muttereita sinne haarukan kolon ja tapin väliin?? Se jos pääsee irtoamaan sieltä niin tuloo rumaa jälkeä lootassa:) Niin irroittaako sinulla se kytkikn nyt niinkuin pitääkin ja vaihteet menee hyvin päälle ilman pumppailuja jne...?
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Hyvin toimii nyt kytkin, irrottaa ja vaihteet menee kevyesti ilman rutinoita. Joo vähän arvelutti laittaa sinne koloon ylimääräistä tavaraa, mut kun vaihtoehtona oli taas laatikon irrotus niin otin riskin. Hyvin se mutteri siellä kolossa tuntui pysyvän, lieneeko tosiaan kulunut niin syväksi. Täytyy koputella puuta ettei irtoa. :) Hitsailee sit lisää tavaraa sinne haarukkaan kun seuraavan kerran tarvii laatikkoa irrotella.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

mmoi sanoi
Hyvin toimii nyt kytkin, irrottaa ja vaihteet menee kevyesti ilman rutinoita. Joo vähän arvelutti laittaa sinne koloon ylimääräistä tavaraa, mut kun vaihtoehtona oli taas laatikon irrotus niin otin riskin. Hyvin se mutteri siellä kolossa tuntui pysyvän, lieneeko tosiaan kulunut niin syväksi. Täytyy koputella puuta ettei irtoa. :) Hitsailee sit lisää tavaraa sinne haarukkaan kun seuraavan kerran tarvii laatikkoa irrotella.
Siis jos ymmärsin oikein niin sinä laitoit ihan siihen haarukan koloon jonkun kokoisen mutterin(minkä kokoisen)Eli sittenhän sen pitäis enempi saada painelaakeria liikkumaan asetelmaanpäin ja vastaavasti työsylinteri ei taas pääse liikkumaan niin paljoa ulospäin eli autoon katsottuna auton takaperää kohti.tuliko kytkimestä nyt ihan oikena tuntuinen koko matkalta ja ottaa aika alhaalta ja jos vaikka peruutat autolla loivaa mäkeä vasten ja mäen ylhäällä polkaiset kytkimen pohjaan niin kytkin irroittaa ja auto lähtee valumaan alaspäin kunnes taas nostaa kytkintä?
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Accorddin kun vaihtoivat aikoinaan amiskan pojat kytkimen, niin laittoko ne sen kytkimen vai jonkin laakerin tai jotain sinne päin (en muistaenää varmaks) väärin päin niin teki just tota samaa kun korpimotorilla
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

korbimotors sanoi
Siis jos ymmärsin oikein niin sinä laitoit ihan siihen haarukan koloon jonkun kokoisen mutterin(minkä kokoisen)Eli sittenhän sen pitäis enempi saada painelaakeria liikkumaan asetelmaanpäin ja vastaavasti työsylinteri ei taas pääse liikkumaan niin paljoa ulospäin eli autoon katsottuna auton takaperää kohti.tuliko kytkimestä nyt ihan oikena tuntuinen koko matkalta ja ottaa aika alhaalta ja jos vaikka peruutat autolla loivaa mäkeä vasten ja mäen ylhäällä polkaiset kytkimen pohjaan niin kytkin irroittaa ja auto lähtee valumaan alaspäin kunnes taas nostaa kytkintä?

Olisko ollut jotain 8mm ulkohalkaisijaltaan se mutteri. Kytkin muuttui paremman tuntuiseksi ja irrottaa kunnolla. Vois tietenkin olla varmempi konsti se jatkopala työsylinterin männänvarteen, ei ainakaan pääse tippumaan kytkinkopan sisälle osia. Laitoin paksua vaseliinia sinne koloon niin ei tippunut asentaessa se mutteri pois.

Alussa itelläkin kävi mielessä että menikö levy väärinpäin, vaan kun siinä kyl luki "flywheel side" ja sen laitoin vauhtipyörään päin. Ja ennen kytkinremonttiakin oli samaa oiretta ettei irrota kunnolla.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Työsylinterin tiiviste vuotaa, uusikaan tiiviste ei aina asetu oikein ilman apua.
Varovasti paineilmaa säiliöstä päin siten että säiliössä on nestettä tällöin työsylinterin tiiviste painuu oikeaan muotoon sylinterin seinämälle ja ei ole enää ohivuotoa .
Tee vaikka sovitekorkki johon pieni reikä ja paineilmaa varoovaaastiiiiii.....saattapi roiskua jos antaa liikaa ilmaa. :seina
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Mahtaakohan siinä pallossa olla säätöä? Siis sehän on ihan normaalilla kierteellä siellä laatikossa kiinni. Tuntuu kyl aika mielenkiintoiselta, että olisi niin paljon kulunu, mutta sillähän sitä liikettä saa helposti lisää.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

eilen kun yritettiin sitä ilmata niin välillä toimi tosi hyvin ja sit lerpahti aivan täysin taas ja sit ku odotti hetken niin taas pelas..Ni menin sit auton alle katsomaan miten se työsylinteri liikku niin liikkuhan se ja sit kun toinen polki kytkintä ja kun taas larpahti kytkin niin olin alla katsomassa ja työsyliteri ei pysynyt perässä. Ja sit kun aloin kokeilemaan niin pystyi käsin painamaan aika kevyesti työsylinterin männän pohjaan ja osotti niin se palautui taas sieltä ja taas sitten painoin niin ihan sormin painoi niin meni pohjaan taas... Eli uskon että pääsylinterin kumet on nyt ihan loppu tai siinä pääsylinterissä on jotain vikaa. Ilmauksen suoritin alakautta lääkeruiskulla siten että alkoi täyttöastiaan tulemaan ja roppu kiini. Eli työsylinteriin ainaki tuli nesteet ja ilmat lähti mut uskon että pääsylinterissä on se vika nyt. No sain sellaisen hommattua ja maanantaina vaihdan sen paikoilleen ja sen jälkeen on kaikki uutta niin luulis pelaavan ja jos ei pelaa niin luovutus tuli sen jälkeen.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Nyt sain vaihdettua pääsylinterin ja kuinkas ollakkaan kytkin tuli kuntoon.:)
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Niinhän se menee. Jos vikaa ei löydy, niin sen viallisen osan vaihtaa aina viimesenä. Nytpä sitte sulla taitanee ollakki poljinta ja nesteputkea vaille uusi kytkin alusta loppuun. :peukku
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

No tulihan niitä kytkin ongelmia tännekkin. Pajatso on tässä pitkin syksyä pitänyt vähän (huom hyvin pientä) rallatusta vapaalla kytkin poljin ylhäällä. Nyt kun se kävi reissun helsinkivantaalla niin rallatus kuuluu koko ajan pajen ulkopuolella ja kytkin ei tahdo irrottaa, humphsahtaa pohjaan ja jää sinne, pitää sit kengän kärjellä nostaa ylös, mut ei joka kerta näin. Muistan lukeneeni täällä joskus että painelaakerin viottuminen aiheuttaisi näin. Muistanko oikein? En löytänyt sitä tähän hätään haulla
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

audissa tuota polkimeen pohjaan jäämistä aiheutti vioittunut työsylinteri. Oli vettä päässy nesteiden sekaan ja työsylinteri oli ruostunu ja rupes takertelemaan. Samalla lailla humpsahti poljin pohjaan kun pikkusen matkaa painoi. Se vain jumitti niin päin, että kytkin jäi pohjaan.

Jos kytkin ei irroita, niin todennäköisesti on jotaki ylimääräistä asetelman sisällä, esim kytkinlevystä irronnut jousi tai jotain muuta vastaavaa. Vika todennäköisesti pahenee ja loppujen lopuksi ei irroita enää ollenkaan.

Sitten jos ynnätään noita vikoja, niin pääsylinterihän voi olla tiensä päässä. Jumii välillä pohjaan, mistä johtuu polkimen pohjaan lumpsahtaminen ja jos on paha ruostevaurio tai jotain saissea mikä jumittaa, niin rikkonu tiivisteet ja sen takia ei meinaa irrottaa kytkin.

Tutkimusta päälle. Jos ja kun saat kytkinpolkimen jäämään pohjaan (olettaen, että kytkin irroittaa silloin ja auto ei liiku vaikka pykälä on päällä), niin ilmaruuvi auki. Jos vika on pääsylinterissä, niin sylkäsee nestettä (varo silmiä) ja kytkimen työsylinteri painuu sisälle ja kykinasetelma palautuu normaali asentoon. Jos nestettä ei tule, niin vika on joko jumittavassa työsylinterissä tai sitten jossain kytkinkopan sisällä. Ja muistutus, sillä joskus tutkiessa ei kaikkea voi muistaa ja ajatella. Sammuta auto ennen kuin menet sitä ruuvia aukaseen. Jos unohtuuki vaihe päälle, auto käyntiin ja aukaset ruuvin, niin saattaa auto lähtiä kulkemaan kun kytkin nousee.

Tuo rallatus viittais vähän laatiko-oireisiin. Kytkin ylhäällä laatikko pyörii. Eli kytkinakselin laakeri vois olla lopuillaan. Jos menee kytkinremontiksi, niin sittenhän on helppo vaihtaa tuo laakeri kun on laatikko tai kone irti. (Ainakin suurimassa osassa laatikoista purkautuu kytkinkopan puolelle se laakeri.

Tämmöisiä vikoja on vuosien varrella vastaan tullut. Jos painelaakeri hajoaa, niin, että ei irroita enää, niin sen pitää painua haarukasta läpi, tai hajota niin, ettei siinä ole enää pyöriviä osia ja sen pitäis jo kuulua kun painaa kytkintä ja laakeri painuu pyörivää asetelmaa vasten. Jostain syystähän laakeri on voinut tietty rikkoa asetelman ja mennä siittä läpi, mutta on vähän harvinaisempaa ja periaatteessa pitäisi heittää toimimasta kokonaan.
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Tämä kovempi rallatus ja kytkimen toimimattomuus vaan ilmaantuivat samaan aikaan niin tuntui että liittyvät jotenkin toisiinsa.
No paje taitaa joutua nyt sit jonnekkin pajalle hoitoon. Ei taida oma osaaminen riittää
 
Vs: kytkimen kans ongelmia edelleen???

Onhan sekin aina mahdollista, että liittyvät toisiinsa. Tuossa edellisessä vain tuommosia mihin olen itse törmännyt.
 
Takaisin
Ylös Bottom