Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
No hui hitto :nykii Aika pelottava keli kyllä. Ja ei auto nopeesti satasen vauhdista pysähdy. Mä tiedän tasan kaks asiaa, mikä etelä-suomalaisilta ihmisiltä puuttuu(melko usealta) 1) tilannenopeus 2)turvaväli. Ajetaan kelissä ku kelissä suurinta sallittua nopeutta tai ylinopeutta ja ajatellaan että kyllä se auto tiellä pysyy. Ja sitten vielä ihan toisen perässä kiinni. Toissailtana mm. kun tulin motaria pitkin lahesta, ohitin 2 autoa, jotka ajoivat ihan toisissaan kiinni(turvaväli varmaan max. 6 metriä).BamBu^^ sanoihttp://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M
Ajakaahan varovasti.. :driver
Positiivisena puolena on se että bensaa säästyy, huono puoli että matka kestää 2x pidempään...artova sanoiTämän seurauksena varmasti pudotetaan rajoituksia 60:een, oli sitten kesä tai talvi :driver
Motorsport sanoiPositiivisena puolena on se että bensaa säästyy, huono puoli että matka kestää 2x pidempään...
No joo täysin totta. Ite käytän 40-60 km/h nelosvaihetta, suuremmilla nopeuksilla vitosta, eli siis mahd. taloudellisesti.mystinengalant sanoiOn tuo 60 semmonen nopeus ettei säästy enää, ei jaksa vitosella vetää nuo parhaimmalla tavalla. Paras on IMO kun ruuhka vetää semmosta tasastsa 80 km/h. Sillon menee vr4:nkin parhaimmillaan
Imperio sanoiEdelleenkin syytän näistä eniten ajonvakautusjärjestelmiä, kuten olen vuosikaudet sanonut.
Ajotuntuma ja ajotaito katoaa näiden myötä. ESP ja muut vastaavat korjaavat talvikelissä huomaamatta koko ajan tekemisiäsi eikä todellista tuntumaan kelistä ole.
Voipi johtua siitä että ihmiset luulee että niitä saa käyttää vaan supersankassa sumussa, tai sitten ne ovat vaan niin vähällä käytöllä että ihmiset unohtavat niiden olemassaolon :lancer evo-r sanoiSe on muuten jännä että tosi harvoin näkee takasumarin palavan vaikka sille olisi todellista käyttöä. Etusumarit taas palaa monella kelistä riippumatta...
Hmmm.... Ehkä ei ainakaan kannata hirveesti yleistämään ruveta, tunnen useampiakin jotka on isiensä kanssa opetelleet ajamaan, eikä paljoa oo kummosta tapahtunut, ei ainakaan yhtään sen enempää kuin autokoulun käyneillä tutuillani.MitsuMi sanoiNoista isin opettamista kuskeista voisi kyllä mainita montakin asiaa, mitä kotiopetuksessa ihan käytännön asioita jää opettamatta, mutta se menee jo liian offiksi ;D nimimerkillä kotioppinutta emäntää kouluttanut :
lancer evo-r sanoiSe on muuten jännä että tosi harvoin näkee takasumarin palavan vaikka sille olisi todellista käyttöä. Etusumarit taas palaa monella kelistä riippumatta...
Joo sori jos tuli liikaa kärjistettyä. No hivennen vielä offia vastaukseen. En kielläkkään etteikö kotiopetuksessa tule enemmän ajokokemusta, mutta tuo teoriatieto jää monesti aika hataraksi. Monesti vielä kuljettajat, jotka nyt eivät satu kuulumaan autoista/autoilusta erityisemmin kiinnostuneeseen ryhmään, niin kaipaisivat tuota teoria tietouttakin edes sen verran, että tietäisivät auton mittaristosta muutkin asiat kuin nopeus ja bensa mittarin tai mitä pahaa on siinä jos vaihteiden vaihdoissa kuuluu parahduksia tai miksi ei pidä yleensäkään riuhtoa auton hallintalaitteita tai auton ovia ja luukkuja ei tarvitse voimalla roivia kiinni tai miten pitää valoja yleensäkin kayttää (pitkiä/sumuvaloja) yms. käytännön teoria asioita. Autolla ajo ei ole pelkästään auton käsittelyn osaamista (vaikkakin se on yksi tärkeimmistä asioista) vaan hyvän kuskin tekee kokonaisuus, joka osaa käsitellä ja käyttää autoa Tuohon ajokortti testin läpäisyyn vaaditaan lähinnä liikennesääntöjen osaamisen ja vähemmissä määrin testataan oikeaa autonkäsittelytaitoa ja auton käyttämisen osaamista ei juuri ollenkaan. Niin vai olettako koskaan kuulleet, että joku olisi pompannut siitä kun vaihteita käyttäessä olisi tullut sorsia liikaa tai, että ajokokeessa olisi käsitellyt hallintalaitteita liian kovakouraisesti. Ei kyllä missään testissä testata, että osaako kuljettaja toimia oikein rengasrikon yhteydessä tai ymmärtääkö auton mittaristosta juurikaan mitään.Jani T sanoiPS. Anteeksi OT mutta mulla nousee karvat heti välittömästi pystyyn näistä "Noista isin opettamista kuskeista" lauseista
Motorsport sanoi"- Lahdentiellä näkyvyys oli varmaankin vain sellaiset kahdeksan metriä pöllyävän lumen takia, mutta silti ihmiset ajoivat 120 kilometrin tuntivauhtia, kertoi itsekin kolarisumaan törmännyt freelancekuvaaja Pasi Heikkilä."
Oman kokemuksen mukaan todella moni ajaa musta ohi, vaikka navigaattori näyttää nopeudeks 104(auton oma mittari 110). :driverast sanoiEttei nyt olisi Pasi sortunut pieneen liioitteluun. Itse ajan kyseistä tietä päivittäin eikä siellä hyvällä kelilläkään talvirajoitusten aikaan 120 aja kuin muutama hassu, useimmat kiltisti alle 100 km/h.
jooonas sanoi207 pösössä kun tekee kovemman jarrutuksen alkaa hätävilkut vilkkua muutaman kerran.
lancer evo-r sanoiSuomessa laiton ominaisuus joka pitäis poistaa jo ennen kuin uusi auto luovutetaan omistajalle.
Näinhän se täällä menee, että tilannenopeus on säästä riippumatta vähintään rajoituksen verran ja turvaväliä ei voi pitää koska siihen heti tunkee joku tolppahomo. Eli siellä missä niitä autoja on paljon niin siellä ajetaan vähän eritavalla kuin siellä missä niitä autoja ei montaa ole.Motorsport sanoiMä tiedän tasan kaks asiaa, mikä etelä-suomalaisilta ihmisiltä puuttuu(melko usealta) 1) tilannenopeus 2)turvaväli. Ajetaan kelissä ku kelissä suurinta sallittua nopeutta tai ylinopeutta ja ajatellaan että kyllä se auto tiellä pysyy.
jooonas sanoi207 pösössä kun tekee kovemman jarrutuksen alkaa hätävilkut vilkkua muutaman kerran.
Uge sanoiEi ne huomaamatta korjaa, merkkivalo vilkkuu silloin kun korjaa. Ja jos esp joutuu töihin niin silloin ollaan jo ajettu olosuhteisiin nähden liian lujaa.
Ööh.. ESP:n valo ei kyllä vilku ainakaan tuossa Grandiksessa eikä Nissan Notessa silloin kun se niitä omia juttujaan tekee. Luistonesto molemmissa kyllä vilkkuu ja välkyy kun reippaammin lähtee...Uge sanoiEi ne huomaamatta korjaa, merkkivalo vilkkuu silloin kun korjaa. Ja jos esp joutuu töihin niin silloin ollaan jo ajettu olosuhteisiin nähden liian lujaa.
Isä osti yhden niistä Volvo S80 joita EU heput käytti sillon ku niillä oli kokous täällä Suomessa ja virallisestihan se korimalli tuli markkinoille vasta seuraavana vuonna. Mutta asiaan se auto teki myös tota että kun jarrutti kovasti ni heitti hätärit päälle ja voin kertoo että ekalla kertaa ku se teki sen jäätiellä ajaessani tuli wtf olo ja hieman kyllä säikäyttikin kun en osannu moiseen varautua ja luulin et jotain hajos.jooonas sanoi207 pösössä kun tekee kovemman jarrutuksen alkaa hätävilkut vilkkua muutaman kerran.
Tuo tilastojen paraneminen kertoo pelkästään siitä, että nykyautot ovat helvetin paljon turvallisempia korirakenteelta kuin 70 luvun autot. Kolareitä ajetaan varmasti ainakin yhtäpaljon kuin 70 luvulla vaikka kuinka liikennevirtaan suhteutetaan, mutta kun nykyiset pikkuautotkin ovat vähintäänkin yhtäturvallisia (kiitokset airbageistä, suurlujuusteräs korit yms.) kuin 70 luvun turvallisimmat autot (esim Volvot 140 ja 160 sarja). No kyllähän uudet pikkuautot painavatkin suurinpiirtein samanverran kuin 70 luvun "turvalliset" Volvot (esim. Volvo 142 1120kg vs uusi Mitsu Colt 1050kgmasa- sanoiKatsokaa muuten tilastoja, paljonko kuoli porukkaa tien päällä 70 luvun alussa ja paljonko kuole nyt. Luku on tullut roimasti alaspäin, vaikka autoja on nykyään reilusti enempi. Ei ehkä kerro paremmasta ajotaidosta liukkaalla, mutta jotain se kertonee noin yleisesti.
lancer evo-r sanoiSuomessa laiton ominaisuus joka pitäis poistaa jo ennen kuin uusi auto luovutetaan omistajalle.
ast sanoiEttei nyt olisi Pasi sortunut pieneen liioitteluun. Itse ajan kyseistä tietä päivittäin eikä siellä hyvällä kelilläkään talvirajoitusten aikaan 120 aja kuin muutama hassu, useimmat kiltisti alle 100 km/h.
Bosch sanoiTänään aamusta klo 06.45 ajoin kehä ykkösen itäkeskukseen asti. Keli oli kyllä aika kamala. Ei siinä kelissä se turvaväli juuri omasta mielestä auta. Ainut että nopeutta pudottaisi siihen 50km/h paikkeille. Lumi tuntui pöllyävän niin pahasti että vaikka olisi 300 metriä väliä seuraavaan ni mitään ei kyllä näe. Kun sillä edellä ajavalla lähtee auto lapikkaasta niin ei sitä kuitenkaan huonon näkyvyyden takia näe kuin juuri ennen kuin kolahtaa.
Motorsport sanoiHahhah joo mukamas ESP välttämätön, lol ;D Kyllä ite oon ainaki saanu auton tiellä pidettyä on ollu kuinka liukasta tahansa ja vaikka edessä on melko paskat nastat. :driver Skills
Tulispa jo semmoset kelit et vois vaihtaa kesäkumit, pääsis taas tekemään niitä kunnon kiihdytyksiä kun talvella ei oikee tunnu hirveesti olevan pitoa renkaissa jos on vähänki jäätä alla Kyllä tää mitsu nimittäin melko hyvin lähtee kiihtyy kakkos vaihteella
Basbarduu sanoiAjoin puolen päivän aikaan Kehä kolmosta itään näkyvyys oli huono joten ajoin hitaasti takana tuli mersu aivan puskurissa kiinni vaikka tilaa ois ollu joka suuntaan noh yhtäkkiä sumusta ilmestyi hirmuinen määrä pysähtyneitä autoja rupesin jarruttelee mutta ei voinu jarruttaa täysillä koska muute se mersu ois osunu noh laitoin sit liskäks hätärit päälle ja kaikki meni ihan nätisti loppujen lopuks mutta olisin kyllä käyttänyt mielummin kaiken huomioni edessä oleviin autoihin.