lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Mits sanoi
Note 2: Ilmesty eilen taas #15, Idle speed control (ISC) motor position sensor fault.
Nollasin ecun, laitoin käyntiin ja kierrokset laski pikkuhiljaa normaaliksi (~1000rpm) mut täristää aika runsaasti, epätasanen käynti, eli...?
Eli väärin säädetty/rikkinäinen TK:n anturi.
Tästä ei välttämättä edes tule vikakoodia,mutta täristää kyllä TK:lla,koska luulee että koneella on kierroksia,vaikkei olekkaan.
Ja sitten taas kun painat kaasua niin luulee että on TK:lla.

Tuo laskee "askeleita",ja sitä pystyy säätämään vain MUT:n/vastaavan laitteen kanssa.
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ST sanoi
Eli väärin säädetty/rikkinäinen TK:n anturi.
Tästä ei välttämättä edes tule vikakoodia,mutta täristää kyllä TK:lla,koska luulee että koneella on kierroksia,vaikkei olekkaan.
Ja sitten taas kun painat kaasua niin luulee että on TK:lla.

Tuo laskee "askeleita",ja sitä pystyy säätämään vain MUT:n/vastaavan laitteen kanssa.

Tuon tiedon ECU saa kaasuläpän asentotunnistimen (TPS) perusteella. ISC ei tunnista mitään, se vain tekee mitä ECU käskee.
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

pexi sanoi
Tuon tiedon ECU saa kaasuläpän asentotunnistimen (TPS) perusteella. ISC ei tunnista mitään, se vain tekee mitä ECU käskee.

on siellä rajakytkimet, ja jos rajakytkin tieto on hukassa tai ei tavoita rajaa niin
menee vika ilmoitus päälle.
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

JKorpela sanoi
on siellä rajakytkimet, ja jos rajakytkin tieto on hukassa tai ei tavoita rajaa niin
menee vika ilmoitus päälle.

Toki se itse itseään tunnistelee. Juuri siitähän tuo vikakoodi kertoo. Mutta mikään varsinainen tunnistin se ei ole. Eli ISC ei kerro ECU:lle kuin omasta asennostaan, mutta "tyhjäkäynti mode", menee päälle TPS:ltä saadun tiedon perusteella. Yleensähän askelmoottorin rajatiedot, tulevat nimenomaan askeleiden määrästä. Jos moottori on vaihdettu, pitää ECUN jostain saada tieto moottorin asennosta ja tähän taas useinmiten tarvitaan tuota mainitsemaani sopeutusta.
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Eli TPS.. onko se nyt juurikin tämännäköinen palikka (punaisella) ???

Sattumalta taitaa olla sellainenkin ylimääräisenä, jos sitä sitte koittais vielä.



Mikä tuo keltaisella merkitty, mikä sen tehtävä on?
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Tuo punaisella merkattu on TPS, mutta sitä ei kannattane vaihtaa, vika tuskin on siinä. Vikakoodihan tulee sieltä ISC:ltä.

Saatko kuvaa siitä tyhjäkäynti moottorista, siten, että sähköliittimet näkyy? Ei nyt millään pysty muistamaan millainen se tuossa Lancerissa on.
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

tuossa lancerissa on ihan dc-moottori + rajakytkimet, tuo vihreä ympyröity saattaa olla puolan kondensaatori
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

JKorpela sanoi
tuossa lancerissa on ihan dc-moottori + rajakytkimet, tuo vihreä ympyröity saattaa olla puolan kondensaatori

Eli kaksi liitintä, 2 + 6 napaa??
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

pexi sanoi
Tuon tiedon ECU saa kaasuläpän asentotunnistimen (TPS) perusteella. ISC ei tunnista mitään, se vain tekee mitä ECU käskee.
Ainakin Vemixin puolelta muisteltiin kovasti että lancussa (90->) olisi samanlainen kuin gallussa (90->),eli TPS&ISC YHDESSÄ säätelevät TK:ta,ja jos toinen on metsässä niin ei toimi kunnolla.

Kun näissä tuoreemmissa nimenomaan haistelee askeleita..

Valot päällä pitäisi säätää arvoon 2-22 askelta (Vemixin "suositus" oli 10-15 ask).
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ST sanoi
Ainakin Vemixin puolelta muisteltiin kovasti että lancussa (90->) olisi samanlainen kuin gallussa (90->),eli TPS&ISC YHDESSÄ säätelevät TK:ta,ja jos toinen on metsässä niin ei toimi kunnolla.

Yhdessä kyllä tottakai, mutta ainakaan kytkentäkaavion mukaan ISC ei tunnista mitään, paitsi oman asentonsa. Enkä koskaan ole kuullutkaan ISC:stä joka hoitaisi jotain tunnistimen tehtävää.(paitsi oman asentonsa)
Sielä on sisällä vain se kytkin, joka ECU:n käskystä aktivoi moottorin toimintaan ja ECU rupeaa sitä käskyttämään.
Jos TPS:ltä ei tule "kaasu pois" signaalia, ei tyhjäkäyntikään toimi.
Jos taas ISC on väärässä asennossa (eli ECU ei tarkalleen tiedä missä asennossa se on) tekee ECU korjauksia tyhjäkäyntiin "summa mutikassa". Ja tällainen vikakoodihan kyseisessä tapauksessa on tullut.
 
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

tuo keltasella /vihreellä ympyröity vaikutti omas lancerissa vaan silleen että kiekkamittari lopetti toiminnan.ei ce valoa tai muuta vikaa ollu kun irrotti liittimen ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom