Hei kaikille
Nyt kaivattaisiin apua ongelman selvittelyn kanssa, kun omat tiedot, taidot ja mielikuvitus alkaa loppua..
Viikonloppuna alkoi vanha Lancer nykiä ilman mitään varoitusta. Vika alkoi hieman pomppuisella tienpätkällä ja öljy oli päässyt aika vähiin(valo ei syttynyt vielä. vilahtaa käynnistäessä, joten polttimo ainakin on kunnossa). Ongelma ilmenee pelkästään lämpimällä koneella. Kylmänä käynnistettynä toimii aivan moitteetta(kokeiltu jopa 110km/h), mutta kun ajaa jonkin aikaa ja antaa olla sammuksissa hetken, n. 10min ja käynnistää, niin ei anna kierroksia kunnolla, vaan käy vaivalloisesti, heijaten edestakaisin alle 3000rpm, täristää koko autoa, eikä jaksa kulkea ollenkaan vaan sammahtelee liikenteessä, kun yrittää ajaa hiljaa vähän. Käynti on sinällään tasainen, että kaikki pytyt toimii, mutta tuntuu että sytytys on vähän hitaalla ja rykii putkeen välillä. Kaasuun vastaa kyllä, mutta nytkytys vain voimistuu, eikä uskalla ihan pohjaan painaa.
Puolenkymmentä kertaa on nyt testattu, aina vähintään parin tunnin jäähtymisen jälkeen kylmänä toimii normaalisti, mutta lämpimänä nykii. En ole huomannut, että kesken ajon alkaisi nykiä, vaan lämpimänä käynnistettäessä. Antaa ajaa ehkä muutaman sata metriä, mutta sitten loppuu matkanteko.
Nyt viimeisimmällä testillä kuitenkin antoi vartin jäähdyttelyn jälkeen ajaa 5km ja sen jälkeen parkkipaikalla pienillä kierroksilla peruutellessa alkoi nytkyttää.. siis ajon jälkeen sammuttamatta konetta? Tämä oli uutta.
Check Engine-valo ei pala, eikä vikakoodeja ole(tasainen lyhyt vilkkuminen=kaikki ok). Ei huomattu mitään poikkeavia ääniä missään. Pakokaasu ei savuta tai haise mitenkään poikkeuksellisesti.
Selasin tätä Colt/Lancer foorumia ihan urakalla, enkä juuri vastaavaa ongelmaa löytänyt, mutta muutamia läheltä ja niiden pohjilta olen jo selvitellyt:
-Vaihdoin virranjakajan kannen ja puhdistin pyörijän, koska tarvikepyörijä ei tarttunut paikalleen. Ei vaikutusta.
-Ilmansuodatin vaihdettu vuosi sitten. Avasin ja karistelin muutamia roskia pois. Näyttää edelleen ihan uudenveroiselta. Ei vaikutusta. Tämä oli alfamerin huoltokirjan ainoa neuvo huonoon käynnistymiseen lämpimänä.
-Tulpat, pa- ja ilman suodattimet vaihdettu reilu vuosi eli n.5000 km sitten jakopääremontin yhteydessä korjaamolla. En ole näitä tarkistanut nyt. Tulpat meinasin seuraavaksi katsoa. Tulppien johdot ei "kipunoi" pimeässä..
-Lambda vaihdettu joitain vuosia sitten. Kokeilin kuumana käynnistää lambdan piuha irti, ei vaikutusta. Liekkö näin kunnossa vai ei? Mitenhän pitäisi reagoida ilman/risan kanssa?
Ecu on kertaalleen korjattu kolme vuotta takeperin, kun ei käynnistynyt ollenkaan(jos oikein muistetaan). Sen jälkeen toiminut normaalisti. Ei haise nyt ainakaan päällepäin (enää) kärähtäneelle. En ole aukonut. Tunnettu ecujen korjaaja epäili selostuksen perusteella ettei olisi siinä vika..
Tekstit ecun päällä:
MD149935
E2T33480
9609
ja sivulla isolla uudelleen tuo 9935
Auto siis: MB Lancer GLXi 1.5 1989 kone: 4G15
Kuulin vähän vinkkiä kampiakselin asennontunnistimesta, joka voisi lämpimänä sekoilla, mutta onko tässä autossa edes sellaista?
Nyt vinkkejä, mikä ihme voi lämmitessään sotkea itsensä. Olisi hyvä tietää jotain edes mitä lähteä selvittelemään tai viemään korjaamolle, jos ei itse osaa tehdä tämänhetkisillä vähillä työkaluilla pihalla.
Nyt kaivattaisiin apua ongelman selvittelyn kanssa, kun omat tiedot, taidot ja mielikuvitus alkaa loppua..
Viikonloppuna alkoi vanha Lancer nykiä ilman mitään varoitusta. Vika alkoi hieman pomppuisella tienpätkällä ja öljy oli päässyt aika vähiin(valo ei syttynyt vielä. vilahtaa käynnistäessä, joten polttimo ainakin on kunnossa). Ongelma ilmenee pelkästään lämpimällä koneella. Kylmänä käynnistettynä toimii aivan moitteetta(kokeiltu jopa 110km/h), mutta kun ajaa jonkin aikaa ja antaa olla sammuksissa hetken, n. 10min ja käynnistää, niin ei anna kierroksia kunnolla, vaan käy vaivalloisesti, heijaten edestakaisin alle 3000rpm, täristää koko autoa, eikä jaksa kulkea ollenkaan vaan sammahtelee liikenteessä, kun yrittää ajaa hiljaa vähän. Käynti on sinällään tasainen, että kaikki pytyt toimii, mutta tuntuu että sytytys on vähän hitaalla ja rykii putkeen välillä. Kaasuun vastaa kyllä, mutta nytkytys vain voimistuu, eikä uskalla ihan pohjaan painaa.
Puolenkymmentä kertaa on nyt testattu, aina vähintään parin tunnin jäähtymisen jälkeen kylmänä toimii normaalisti, mutta lämpimänä nykii. En ole huomannut, että kesken ajon alkaisi nykiä, vaan lämpimänä käynnistettäessä. Antaa ajaa ehkä muutaman sata metriä, mutta sitten loppuu matkanteko.
Nyt viimeisimmällä testillä kuitenkin antoi vartin jäähdyttelyn jälkeen ajaa 5km ja sen jälkeen parkkipaikalla pienillä kierroksilla peruutellessa alkoi nytkyttää.. siis ajon jälkeen sammuttamatta konetta? Tämä oli uutta.
Check Engine-valo ei pala, eikä vikakoodeja ole(tasainen lyhyt vilkkuminen=kaikki ok). Ei huomattu mitään poikkeavia ääniä missään. Pakokaasu ei savuta tai haise mitenkään poikkeuksellisesti.
Selasin tätä Colt/Lancer foorumia ihan urakalla, enkä juuri vastaavaa ongelmaa löytänyt, mutta muutamia läheltä ja niiden pohjilta olen jo selvitellyt:
-Vaihdoin virranjakajan kannen ja puhdistin pyörijän, koska tarvikepyörijä ei tarttunut paikalleen. Ei vaikutusta.
-Ilmansuodatin vaihdettu vuosi sitten. Avasin ja karistelin muutamia roskia pois. Näyttää edelleen ihan uudenveroiselta. Ei vaikutusta. Tämä oli alfamerin huoltokirjan ainoa neuvo huonoon käynnistymiseen lämpimänä.
-Tulpat, pa- ja ilman suodattimet vaihdettu reilu vuosi eli n.5000 km sitten jakopääremontin yhteydessä korjaamolla. En ole näitä tarkistanut nyt. Tulpat meinasin seuraavaksi katsoa. Tulppien johdot ei "kipunoi" pimeässä..
-Lambda vaihdettu joitain vuosia sitten. Kokeilin kuumana käynnistää lambdan piuha irti, ei vaikutusta. Liekkö näin kunnossa vai ei? Mitenhän pitäisi reagoida ilman/risan kanssa?
Ecu on kertaalleen korjattu kolme vuotta takeperin, kun ei käynnistynyt ollenkaan(jos oikein muistetaan). Sen jälkeen toiminut normaalisti. Ei haise nyt ainakaan päällepäin (enää) kärähtäneelle. En ole aukonut. Tunnettu ecujen korjaaja epäili selostuksen perusteella ettei olisi siinä vika..
Tekstit ecun päällä:
MD149935
E2T33480
9609
ja sivulla isolla uudelleen tuo 9935
Auto siis: MB Lancer GLXi 1.5 1989 kone: 4G15
Kuulin vähän vinkkiä kampiakselin asennontunnistimesta, joka voisi lämpimänä sekoilla, mutta onko tässä autossa edes sellaista?
Nyt vinkkejä, mikä ihme voi lämmitessään sotkea itsensä. Olisi hyvä tietää jotain edes mitä lähteä selvittelemään tai viemään korjaamolle, jos ei itse osaa tehdä tämänhetkisillä vähillä työkaluilla pihalla.