Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

j.k.

New Member
Liittynyt
10 Lokakuu 2012
Hei kaikille

Nyt kaivattaisiin apua ongelman selvittelyn kanssa, kun omat tiedot, taidot ja mielikuvitus alkaa loppua..

Viikonloppuna alkoi vanha Lancer nykiä ilman mitään varoitusta. Vika alkoi hieman pomppuisella tienpätkällä ja öljy oli päässyt aika vähiin(valo ei syttynyt vielä. vilahtaa käynnistäessä, joten polttimo ainakin on kunnossa). Ongelma ilmenee pelkästään lämpimällä koneella. Kylmänä käynnistettynä toimii aivan moitteetta(kokeiltu jopa 110km/h), mutta kun ajaa jonkin aikaa ja antaa olla sammuksissa hetken, n. 10min ja käynnistää, niin ei anna kierroksia kunnolla, vaan käy vaivalloisesti, heijaten edestakaisin alle 3000rpm, täristää koko autoa, eikä jaksa kulkea ollenkaan vaan sammahtelee liikenteessä, kun yrittää ajaa hiljaa vähän. Käynti on sinällään tasainen, että kaikki pytyt toimii, mutta tuntuu että sytytys on vähän hitaalla ja rykii putkeen välillä. Kaasuun vastaa kyllä, mutta nytkytys vain voimistuu, eikä uskalla ihan pohjaan painaa.
Puolenkymmentä kertaa on nyt testattu, aina vähintään parin tunnin jäähtymisen jälkeen kylmänä toimii normaalisti, mutta lämpimänä nykii. En ole huomannut, että kesken ajon alkaisi nykiä, vaan lämpimänä käynnistettäessä. Antaa ajaa ehkä muutaman sata metriä, mutta sitten loppuu matkanteko.
Nyt viimeisimmällä testillä kuitenkin antoi vartin jäähdyttelyn jälkeen ajaa 5km ja sen jälkeen parkkipaikalla pienillä kierroksilla peruutellessa alkoi nytkyttää.. siis ajon jälkeen sammuttamatta konetta? Tämä oli uutta.

Check Engine-valo ei pala, eikä vikakoodeja ole(tasainen lyhyt vilkkuminen=kaikki ok). Ei huomattu mitään poikkeavia ääniä missään. Pakokaasu ei savuta tai haise mitenkään poikkeuksellisesti.

Selasin tätä Colt/Lancer foorumia ihan urakalla, enkä juuri vastaavaa ongelmaa löytänyt, mutta muutamia läheltä ja niiden pohjilta olen jo selvitellyt:
-Vaihdoin virranjakajan kannen ja puhdistin pyörijän, koska tarvikepyörijä ei tarttunut paikalleen. Ei vaikutusta.
-Ilmansuodatin vaihdettu vuosi sitten. Avasin ja karistelin muutamia roskia pois. Näyttää edelleen ihan uudenveroiselta. Ei vaikutusta. Tämä oli alfamerin huoltokirjan ainoa neuvo huonoon käynnistymiseen lämpimänä.
-Tulpat, pa- ja ilman suodattimet vaihdettu reilu vuosi eli n.5000 km sitten jakopääremontin yhteydessä korjaamolla. En ole näitä tarkistanut nyt. Tulpat meinasin seuraavaksi katsoa. Tulppien johdot ei "kipunoi" pimeässä..
-Lambda vaihdettu joitain vuosia sitten. Kokeilin kuumana käynnistää lambdan piuha irti, ei vaikutusta. Liekkö näin kunnossa vai ei? Mitenhän pitäisi reagoida ilman/risan kanssa?

Ecu on kertaalleen korjattu kolme vuotta takeperin, kun ei käynnistynyt ollenkaan(jos oikein muistetaan). Sen jälkeen toiminut normaalisti. Ei haise nyt ainakaan päällepäin (enää) kärähtäneelle. En ole aukonut. Tunnettu ecujen korjaaja epäili selostuksen perusteella ettei olisi siinä vika..
Tekstit ecun päällä:
MD149935
E2T33480
9609
ja sivulla isolla uudelleen tuo 9935

Auto siis: MB Lancer GLXi 1.5 1989 kone: 4G15

Kuulin vähän vinkkiä kampiakselin asennontunnistimesta, joka voisi lämpimänä sekoilla, mutta onko tässä autossa edes sellaista?

Nyt vinkkejä, mikä ihme voi lämmitessään sotkea itsensä. Olisi hyvä tietää jotain edes mitä lähteä selvittelemään tai viemään korjaamolle, jos ei itse osaa tehdä tämänhetkisillä vähillä työkaluilla pihalla.
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Moottorin lämpötila-anturi? Liekkö tuossakin on 2 eri anturia (toine mittarille ja toine eculle)
edit:
Vissiin kolmekin anturia on ASA:n mukaan.
Luultavasti oikea olisi : MD069879
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Voisi hyvinkin olla. Vähän liiankin yksinkertaista kun ajattelee että koneen lämmitessä alkaa häiriö, niin lämpötila-anturi on rikki. En edes tiennyt kyseisen anturin olemassaolosta, kun ei yksinkertaisemmissa huolokirjoissa ollut mitään mainintaa ja tarkemmasta löytyi kun tiesi mitä etsii.
Wikipediaa lainatakseni ko. anturin tehtävät viittaa ongelmaan:
The coolant temperature sensor is used to measure the temperature of the engine coolant of an internal combustion engine. The readings from this sensor are then fed back to the Engine control unit (ECU). This data from the sensor is then used to adjust the fuel injection and ignition timing.
Tuon mittaaminenhan käy ihan ohmimittarilla, pitää yrittää huomenna.
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

toinen mikä voi myös kiusata on lambda-anturi se kun ei ole käsittääkseni mukana ennen kun kone lämpiää.näin olen täältä palstalta joskus lukenu,että vasta lämpimällä koneella otetaan tietoa lambdalta

ja aina ei anna koodia vaikka oliskin väsyny lambaada tai joku muu komponentti :'(
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Täältä veikattais virranjakajaa. Ohjausyksikkö ehkä?
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Prosessi on vähän edennyt:

Mittasin tuota lämpötila-anturia. Kylmänä oli arvot tyyliin 5000-6000 ohmia ja lämmitetyllä koneella noin 500 ohmia. Eli jotenkin näyttää toimivan, mutta hankala sanoa toimiiko täysin oikein ja mtä luokkaa arvojen pitäisi olla.

Kävin kuitenkin varaosaliikkeestä tilaamassa(vasta kolmannesta löytyi) uuden anturin ja se tulikin jo lauantai-aamuksi liikkeeseen. MUTTA ei ollutkaan oikeanlainen, vaikka liikkeen järjestelmä oli antanut rekisterinumeron ym. perusteella sen. Suttuisessa kuvassa näytti äkkiseltään varsin samanlaiselta kuin paikallaan oleva. Tarvikkeessa oli 23mm kanta, kun alkuperäisessä vain 17mm ja liittimen nastat hieman eriasennossa. Suurin ero oli kuitenkin muoviosa, joka alkuperäisessä on soikea ja "reunallinen" kun tarvikkeessa taas se oli pyöreä. Uusi anturi ei siis uponnut liittimeen ja siinä oli arvotkin kylmänä luokkaa 2000ohmia, jos oikein muistan. Vein sitten osan takaisin liikkeeseen ja ihmeteltiin asiaa, kun heidän järjestelmänsä mukaan ko. osa olisi yhteensopiva mm edellämainitun MD069879 kanssa, vaikka on selkeästi erilainen, mitä googlenkin mukaan tuolla haulla esim. http://cn.oemol.com/oem/en_oem_detail/42322/MD-069879/MITSUBISHI_WaterTemperatureSensor.html.
Hetken haettuamme löytyi oikeammannäköinen ja 5€ halvempi anturi, mutta se saapuu vasta tiistaina, jolloin sitä pääsee testaamaan. Sitä odotellessa.

Toivottavasti sillä jo lähtisi pelittämään, ettei tarvitseisi enää etsiä vikoja ja osia..
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Se osa tuli lopulta reilua viikkoa luvattua myöhemmin,luultavasti ei ollut maahantuojan varastossa.
Laitoin paikalleen, eikä nyt ole ongelmia ilmennyt, toivottavasti ei koskaan enää..
Arvot tuntui olevan samaa luokkaa huoneenlämmössä, mutta joku siinä vaikutti sekoilemalla.
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Ja ongelma tuli takaisin hieman muuttuneena..

Auto toiminut moitteetta nyt tämän vajaan kuukauden, kunnes eilen taas alkoi oikuttelemaan. Liikenteessä n.60m/h ollessa tasaisella tiellä ja kaasulla nykäisi kerran-pari, jonka jälkeen ramppiin pienemmillä kierroksilla sammui. Pysähdyin ja kuulostelin toimintaa ja kun vaikutti toimivan, niin jatkoin matkaa. Noin 30km päästä taas nykäisi ja pysähdyin, sitten ei enää lähtenytkään liikenteeseen. Startti kyllä pyöri ja otatteli vähän konetta käyntiin, mutta ei vain lähtenyt. Tänään käytiin sitten hakemassa auto tienvarresta pois. Läksi käyntiin ja päästii ajamaan n. 10km moitteetta perille, jossa sitten kone kävi vielä jonkin aikaa. Sammutettiin ja annettiin olla jonkin aikaa, niin eipä lähtenyt taas käyntiin. Vajaan tunnin jäähdyttelyn jälkeen läksi taas moitteetta käyntiin ja paikallaan käyttäessä konetta alkoi lämmettyä taas käymään epätasaisesti ja nykimään ja heijaamaan kierroksia. Hetken päästä kun kokeili, niin läksi kyllä käyntiin vaivalloisesti, mutta heijaten kierroksia samalla tavalla kuin vajaa kuukausi sitten.. Erona aiempaan nyt siis se että ongelmia kesken ajon ja ei välttämättä lähde käyntiin edes vaivalloisesti.

Nyt sitten kaivattaisiin taas arvauksia ja tietoja mitä tämä johtuu tälläkertaa.
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Heitetääs ihan laukaus pimeään, sopii oireisiin tai ei (koska tämän ikäinen auto kuitenkin):

Missä kunnossa tankki, täyttöputket, polttoainepumppu, ja pumpun johdot?

Tankki ja täyttöputket jos on lahot (tai on ollut lahot viime aikoina), niin varsinkin nyt on todella hyvä keli veden ja hiekan kertymiseen. Edes suodattimen vaihto ei paljoa auta, jos tankki on täynnä hiekkaa ja vettä -yleensä se on jossain vaiheessa päässyt jo suuttimille, ja silloin nekin on jo huonossa hapessa. Samoin tankissa seisova vesi ja hiekka tuhoaa pumpun. Se voi vielä pyöriä, mutta tuottaako enää painetta?

Samoin jos pumpulle menevät johdot on poikki tai melkein poikki, niin mitä kummallisimpia ongelmia tiedossa.
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

yks mikä voi tehä kiusaa on kosteus jakajan kannessa,ja kyllä toimii kylmänä ja jonkun aikaa levänneenä aina pikku hetken.

ja noiden tarvike osien kans tarkkana kun kyseessä 8 venakko,sillä suurin osa pyörijöistä on liian matalia jolloin kipinä hyppää siitä kannen hiilestä siihen pyörijään. ja ecu voi ruveta olemaan myös kypsä ellei joskus huollettu
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

yks mikä voi tehä kiusaa on kosteus jakajan kannessa
Tuo on ihan totta, nää Lancerin G1 koneet tuntuu olevan jotenkin herkkiä keräämään kosteutta jakajan sisään. Se nyt on äkkiä tarkistettu?
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Virranjakajan kannen katsoin eilen kun jätti tielle, eikä ollut kostea. Nyt on ollut aika kuivia päiviä. Jotenkin ei järki riitä, miten koneen lämpötila vaikuttaisi virranjakajan toimintaan?
Mites voisiko puola oireilla lämpimänä?

Ecu on korjautettu 3 vuotta sitten, kuten ensimmäisessä viestissä kerroin.

Pa-systeemin kunnosta en osaa sanoa yhtään. Jos suodatinta vilkaisisi, niin varmaan näkyisi jotain jälkiä jos olisi kovin huonossa kunnossa. Tankkia en ole päästänyt oikein koskaan lähellekään tyhjää, vaan käynyt hyvissä ajoin tankkaamassa täyteen. Ensimmäisenä eilen ajossa nykiessä epäilin jotain roskaa pa-syötössä, mutta jotenkin taas epäilisi että minne se katoaa jäähtyessä ja ilmestyy lämmitessä?
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

PA-paine korkeimmillaan kun suodatin ja/tai pumppu on kerinnyt vähän "huilimaan", ja sitten kun bensaa taas tarvittaisiin, niin silloin onkin jo soraa liikkeellä putkistossa? Tai jos pumppu on menossa, niin se vikoo lämpimänä? Jos sora on päässyt jo suuttimille, niin se voi aiheuttaa mitä vaan kummallista. Ei näistä ikinä näkemättä tiedä, mutta näkemättä tietää sen, että -89 peltitankki ja putket ei olisi ensimmäiset sen ikäiset täysin lahonneet...
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Hetkinen, palataas alkuun: virranjakajan sisällä on CPS, kampuran asentoanturi, jonka ajoituksella ruisku ja sytkä toimii.

Oliko sille tehty mitään? Tutkittu, vaihdettu, luettu vikakoodeja sen jälkeen kun auto on sammunut ja on starttailtu tuloksetta?

CPS:n tai puolan hyytymiseen nuo oireet nimittäin sopisivat täysin.
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Onko se bensansuodatin ny vaihdettu vaiko ei?
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

j.k. sanoi
Ja ongelma tuli takaisin hieman muuttuneena..

Auto toiminut moitteetta nyt tämän vajaan kuukauden, kunnes eilen taas alkoi oikuttelemaan. Liikenteessä n.60m/h ollessa tasaisella tiellä ja kaasulla nykäisi kerran-pari, jonka jälkeen ramppiin pienemmillä kierroksilla sammui. Pysähdyin ja kuulostelin toimintaa ja kun vaikutti toimivan, niin jatkoin matkaa. Noin 30km päästä taas nykäisi ja pysähdyin, sitten ei enää lähtenytkään liikenteeseen. Startti kyllä pyöri ja otatteli vähän konetta käyntiin, mutta ei vain lähtenyt. Tänään käytiin sitten hakemassa auto tienvarresta pois. Läksi käyntiin ja päästii ajamaan n. 10km moitteetta perille, jossa sitten kone kävi vielä jonkin aikaa. Sammutettiin ja annettiin olla jonkin aikaa, niin eipä lähtenyt taas käyntiin. Vajaan tunnin jäähdyttelyn jälkeen läksi taas moitteetta käyntiin ja paikallaan käyttäessä konetta alkoi lämmettyä taas käymään epätasaisesti ja nykimään ja heijaamaan kierroksia. Hetken päästä kun kokeili, niin läksi kyllä käyntiin vaivalloisesti, mutta heijaten kierroksia samalla tavalla kuin vajaa kuukausi sitten.. Erona aiempaan nyt siis se että ongelmia kesken ajon ja ei välttämättä lähde käyntiin edes vaivalloisesti.

Nyt sitten kaivattaisiin taas arvauksia ja tietoja mitä tämä johtuu tälläkertaa.
Mulla teki GDI Galantti aika pitkälti tuommoista, kun nokan asentotunnistin alkoi hyytyä.
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Ääni myös tuolle virranjakajapaketille. Itsellä korjaantui hyvin samankaltaiset viat kesän ajaksi kun avasin ja putsailin jotain lieviä hapettumia sieltä sisältä (ei tosin varmaa tietoa auttoiko itse putsaus mitään vai muutenvaan yleinen osien räpläys). Tosin syksyllä viikon seisottamisen jälkeen ongelmat palautuivat, jolloin vaihdoin koko virranjakajan ja toistaiseksi on pelannut. Itsellä siis 12V versio kyseisestä koneesta mutta toimintaperiaate lienee kummassakin sama.

CPS:stä taisin jostain Galant threadistä joskus lukea että siellä on ledi joka kuolee joskus. Tuo lukija osuus (ilman kiekkoa) on kuvassa (saa korjata jos arvasin väärin). Irtoaako tuo vastapuoliosa tuosta ehjänä? Siinä on sauma ja sen verran raotin että tuohon päällyosaan menee kaksi johdetta. En kuitenkaan uskaltanut irti asti repiä kun tuntu olevan lujassa.
Jos nuo kaksi johdinta voivat hapettua ja liikuttelun johdosta ottivat parempaa kontaktia, niin se saattaisi olla yksi selitys miksi omani rupesi (ainakin pariksi kuukaudeksi) toimimaan, koska hapettumaa noin muuten siellä sisällä ei juurikaan ollut ainakaan sen näköisissä paikoissa että mitään vaikuttais.
 

Liitetiedostot

  • CPS1.jpg
    CPS1.jpg
    202.6 KB · Lukukerrat 910
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Ei aukea ehjänä. Hajoaa jos aukaisee.
Mulla kanssa yks CAS alkoi toimii ku sitä rassailin (ainaki näyttää nyt ohmimittauksella oikeita arvoja)
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Polttoainesuodatin on vaihdettu kesällä 2011, enkä ole sitä nyt ehtinyt tarkistaa.

Ei antanut vikakoodeja, kun nyt kokeilin muutamaan otteeseen vian aikana.

Mistähän noita asennontunnistimia mahtaisi saada ja mitä hintaluokkaa? Ainakaan motonetin tai fixuksen netisivuilta ei tuntunut löytyvän?

Kohta alkaa mennä oman osaamisalueen ja mahdollisuuksien ulkopuolelle nämä selvittämiset eli joutunee varmaan korjaamolle viemään pikuhiljaa, mutta hyvä, että tässä alkaa olla ainakin jotain mahdollisia syyllisiä..
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

Noniin, nyt olisi korjaamolla ratkaistu tämä mysteeri.

Virranjakajassa oleva laakeri oli loppuun kulunut. Epäilisin että lämmettyä laajeni, eikä enää päässyt pyörimään kunnolla. Romuttamolta oli uusi vanha virranjakaja löytynyt ja taas tuntuu toimivan vallan mainiosti.

Ei olisi kyllä itselläni selvinnyt. Kiitos kaikille avusta.
 
Vs: Lancer -89 GLXi nykii lämpimänä käynnistettäessä eikä pysty ajamaan

jos moottori käy ni ei siinä jakajan laakeri vastaan pistä.sen verran pieni vastus se laakeri. taitaa hajota sitten ihan totaalisesti se laakeri jos on leviämässä.

mutta oma epäily että niissä tunnistimissä kuitenkin mitkä lämmetessään sekoillu/yhteys ruvennu pätkimään :)
 
Takaisin
Ylös Bottom