Lohkolämmitin asiaa

Driver

Member
Liittynyt
6 Toukokuu 2012
Kuinka kauan olette pitäneet lohkolämmitintä päällä ennenkun lähette ajeleen ?
esim. sillon kun pakkaset on siinä -25* tai nyt ihan pikku pakkasilla -5* ?
Autona lancer 1995 jos se asiaan vaikuttaa mitenkää, nyt olen pikku pakkasilla pitänyt 15-30 min päällä, ja ihan kivasti lähtenyt käymään.

Perheen peugeottiin asennettiin jonkinlainen säteilylämmitin kun se ostettiin, en tiedä miten eroaa perus lohkolämmittimestä. Ja silloin sanottiin että sitä pitää pitää pidempään päällä kuin tuota tavallista lohkolämmitintä.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Itse alan pitämään lohkoa ja sisätilalämmitintä 30min päällä, kun ilmat kylmenee aamuisin +5 asteen tienoille, nyt kun aamuisinkin nollaa tai alle niin ihan 1-2h pitänyt. Mukava hypätä lämpimään autoon ja näkyy kyllä heti tuon legun kulutuksessakin kun ei tarvitse kylmänä starttailla :)
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Tuossa viime helmikuun pakkasilla hiukan mittailin lämmittimen vaikutusta ja tulos säteilylämmittimellä oli seuraava. -30 ja ihan kiva viima käy ja roikassa useamman tunnin ja moottorin lämpötila -24. Vieressä Lancer 1,6 -04 jossa lohkis ja lämpötila siinä +21 astetta.
Eli sanoisin että lohkiksella riittää pari-kolme tuntia kovallakin pakkasella, säteilylämmittimellä vähintään tuplat.
Sen huomasin että vaikka lämpö oli reilusti pakkasella, alkoi se heti käynnistyksen jälkeen nousta nopeasti.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

2h ajan antaa tuo taloyhtiön tolppa kerrallaan sähköä, joten yleensä ajastan lämmityksen alkamaan noin 1,5h ennen oletettua lähtöaikaa, ei väliä näyttääkö mittari -3 vai -30. Jää sitten se puolen tunnin varmuusvara jos vaikka kello onkin vähän väärässä ajassa tms.

Säteilylämmitin ei ole suorassa kontaktissa jäähdytysnesteeseen vaan esim. lohkon kyljessä tms -> lämmön siirtyminen jäähdytysnesteeseen hitaampaa -> pidempi lämmitysaika.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Enemmän = parempi. Toki sitten mitä lämpimämmäks kone pääsee, sitä suurempi on lämpöhäviö jo kylmään ympäristöön. Ite kun en vielä sähköstä maksa määrällisesti niin käytän mahd paljon ja käyttäisin vaikka maksaisin sillä uskon säästävän moottoria tosi paljon, tästä pidin luentoa eräälle omakotitalon omistajallekin :)
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

mystinengalant sanoi
Enemmän = parempi.

Tästä tuli muuten mieleen että jos jollain jäisi lohkolämmitin yöksi päälle(tarkoitan että se olisi päällä sen ~8tuntia), niin eikös siitä tulisi jo jotain vaurioita ? vai voiko toi kuumentaa "liikaa" moottoria ?
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Joku viisaampi joskus sanonut että yön yli lämmitys aiheuttaa nestevuotoja, en sitten tiiä. Lyhentää ainakin vastuksen ikää, mutta ei moottori ainakaan liikaa lämpene kun teho on luokkaa 300-550W lämmittimestä riippuen.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Mä ainakaan koskaan duunissa huomannu mitään vaikka oli autot tolpassa koko 8h vuoron ajan :)
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Mulla on hävinny jäähdytysnestettä yleensä sydäntalvella lämmityksen takia uskoisin. En nää hirveesti järkeä korventaa 3h pidempään, oli pakkanen mikä oli. Tuostahan voisi tehdä ehkä fysikaalisen mallinnuksen moottorin osalta. Se lämmön nousuhan on varmasti tehokkainta siinä ekan puolen tunnin kohdalta ja sitten ku loputtomiin lämmittäs niin se lähestys jotain tiettyä tasapainotilaa, joka riippuu sitten ulkoilman lämpötilasta....
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Nestettä haihtuu ajanmyötä ja saattaa myös ominaisuudet muuttua eli neste heikkenee ! Kaksi tuntia on maksimi kaikki siitä yli sähkön tuhlausta ! Hanski
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Työkaveri ainaki väitti et sitikan xsara diisselis vääntyy kans jos pitää liian kauan lämmityksessä ;D
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Ihan tähän topikkii ajattelin kysellä nyt.. Mistä ja minkä lohkolämmittimen porukat on tunkenu evo 9? itsellä olis toiveena nyt saada tuo lohkolämmitin + sisäpistoke hommattua jostai ja asennettuna tässä uudenmaan alueella.

Jonkinlaista hintaa noille vermeille ja asennukselle kyselisin.. ???
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Divi sanoi
Ihan tähän topikkii ajattelin kysellä nyt.. Mistä ja minkä lohkolämmittimen porukat on tunkenu evo 9? itsellä olis toiveena nyt saada tuo lohkolämmitin + sisäpistoke hommattua jostai ja asennettuna tässä uudenmaan alueella.

Jonkinlaista hintaa noille vermeille ja asennukselle kyselisin.. ???

tuol evolution osiossa on kyllä se defan vastus mainittu. Itse asensin sen kesällä kun ahdinkin oli irti (ja onneks laitoin sillon on meinaa todella pskamainen laittaa!)
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Itse en ees tiennyt, että omassa evossa on lämppäri. Huomasin kun etupuskuria irroitin, että perskeles, tässähän on defan pistoke :D Aika hyvin saatu piiloon tonne ritilään. Viime talvena olis tullu kyl todellaki tarpeeseen, mut nyt ku asiasta tiedän niin on jo talli missä autoa säilyttää.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

HanskiS sanoi
Nestettä haihtuu ajanmyötä ja saattaa myös ominaisuudet muuttua eli neste heikkenee ! Kaksi tuntia on maksimi kaikki siitä yli sähkön tuhlausta ! Hanski

Varmaan jossain noilla paikkeilla, ei muuta kun laskentaa aiheesta todisteeksi :D Sitten on tilanteita, joissa joutuu esim jatkamaan aikaa kun lähtö myöhästyy. On kyllä niin että jos lämmitys sammuu liian aikasin niin auto jäähtyy todella nopeasti moottorin osalta ainakin. Sulaneet ikkunat ei kyllä jäädy ihan hetkessä. :) Se moottori on pääasiassa on metallia niin lämpö hulahtaa menemään tosi nopsasti. Lämmityksen ajaksi olisi tosi tehokasta eristää moottori/voimansiirtopaketti. :)
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Mistä tiedän, että lohkolämppäri toimii?

Käytössä ei ole "kulutusmittaria", eli W:tä tai kWh:ta en pysty mittaamaan. Värähtääkö EA:n moottorin lämpomittari, jos on pari tuntia ollut tolpassa, kuten edellisessä Lancerissa oli tapana?

Jotenkin vaan on sellainen kutina pakoputkessa, et lohkis ei toimi.. Lähtee niin vaivoin käyntiin kylmällä verrattuna edelliseen autooni..
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

CatodiuM sanoi
Mistä tiedän, että lohkolämppäri toimii?

Käytössä ei ole "kulutusmittaria", eli W:tä tai kWh:ta en pysty mittaamaan. Värähtääkö EA:n moottorin lämpomittari, jos on pari tuntia ollut tolpassa, kuten edellisessä Lancerissa oli tapana?

Jotenkin vaan on sellainen kutina pakoputkessa, et lohkis ei toimi.. Lähtee niin vaivoin käyntiin kylmällä verrattuna edelliseen autooni..

Värähtää, jos 3h käryyttää niin nousee ekalle viivalle jopa... :)
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

no ainakin lancerissa sulaa koko konepelti jos lohkis toimii. viime talvena meni just lancerista lohkolämmitin ja oli vähän vaikea saada 30 asteen pakkasella käyntiin mut aina lähti siltikin, ja lancerissa kuuli kun se rupes naksumaan kun lähti lämmittään.

Galantissa vähän paksummat eristeet konepellissä mut kyllä siinäkin ainakin lauhalla kelillä ainakin pehmenee lumet ja jäät konepellin päällä kun piuhassa pitää jos nyt ei ihan sula. en ole kuunnellut kuuluuko mitään ääniä kun alkaa lämmittämään.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Laitat roikkaan virran niin pitäs alkaa kuhiseen. Kuulee kyllä konepellin läpi kun tarkasti kuuntelee.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

CatodiuM sanoi
Mistä tiedän, että lohkolämppäri toimii?

Käytössä ei ole "kulutusmittaria", eli W:tä tai kWh:ta en pysty mittaamaan. Värähtääkö EA:n moottorin lämpomittari, jos on pari tuntia ollut tolpassa, kuten edellisessä Lancerissa oli tapana?

Jotenkin vaan on sellainen kutina pakoputkessa, et lohkis ei toimi.. Lähtee niin vaivoin käyntiin kylmällä verrattuna edelliseen autooni..
Yleismittari on kans kova sana kun kokeilee onko vastus ehjä vai ei.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

voin tän aamun kokemuksella sanoa että kyllä sen toimimattomuuden huomaa käynnistyksessä, moottorin äänessä, lämpenemisen nopeudessa ainakin. eilen en muistanut taloyhtiön pihassa laittaa kelloa oikeeseen aikaan ja sain tänään pistää galantin kylmänä käyntiin (-15). tietysti jos ei ole toiminut koko talvena niin vaikee sanoa eroa äänessä.

mut kyllä se galantti piuhassa olleena lämpiää melko nopeasti verrattuna tohon kylmänä liikkeelle lähtöön.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Ville T. sanoi
voin tän aamun kokemuksella sanoa että kyllä sen toimimattomuuden huomaa käynnistyksessä, moottorin äänessä, lämpenemisen nopeudessa ainakin. eilen en muistanut taloyhtiön pihassa laittaa kelloa oikeeseen aikaan ja sain tänään pistää galantin kylmänä käyntiin (-15). tietysti jos ei ole toiminut koko talvena niin vaikee sanoa eroa äänessä.

mut kyllä se galantti piuhassa olleena lämpiää melko nopeasti verrattuna tohon kylmänä liikkeelle lähtöön.

OK.. Just tuolla pihalla testi menossa.. Eilen vasta sain hommattua lämmityskaapelin pöllityn tilalle.. :seina Tarpeeseen meni ilmeisesti..
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

15-20 pakkasella junttaa auton käymään ja polttaa sen yhen röökin niin moottorin lämpömittari on jo hievahtanut siihen alarajan tietämille ja aavistuksen sen yäpuolelle ja kyseessä on et ei ole ollut lämppärissä. Kyllä pitää kehua mitsun nopeaa lämpenemistä oli sitten vanha tai melko uusi niin läpee ihan pirun nopeesti noilla pakkasilla ;D. Mulla kun oli aikoinaan noita toyotia ja luulun niitten läpenevän nopeesti mut kyllä mitsu vetää paljon pitemmän korren tossa asiassa ;D.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Tänään (-20c) tökkäsin 2h ennen töistä lähtöä Legun lämmitykseen ja sitten käyntiin 10 minuutiksi ennen ajoon lähtöä, lämmöt oli noussu mittarin mukaan noin puoleen väliin :)
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

CatodiuM sanoi
OK.. Just tuolla pihalla testi menossa.. Eilen vasta sain hommattua lämmityskaapelin pöllityn tilalle.. :seina Tarpeeseen meni ilmeisesti..

eikös se lue jo tolpan ohjeissaki, ettei sitä piuhaa jätetä siihen tolppaan kun ei lämmitetä...vai lähtikö kesken lämmityksen?
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

jooonas sanoi
eikös se lue jo tolpan ohjeissaki, ettei sitä piuhaa jätetä siihen tolppaan kun ei lämmitetä...vai lähtikö kesken lämmityksen?

Meillä oli edellisessä taloyhtiössä ilmoitus, että huoltofirma ottaa kaikki roikkuvat piuhat pois, jos huomaavat niitä. Ja takaisin ei saa.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Uge sanoi
Tuossa viime helmikuun pakkasilla hiukan mittailin lämmittimen vaikutusta ja tulos säteilylämmittimellä oli seuraava. -30 ja ihan kiva viima käy ja roikassa useamman tunnin ja moottorin lämpötila -24. Vieressä Lancer 1,6 -04 jossa lohkis ja lämpötila siinä +21
Pakko kysäistä että mistä/miten mittailit noi lämmöt? Kun säteilylämppärit yleensä on torpattu öljypohjaan ja/tai lohkon alareunaan ulkopuolelle. Tiesin kyllä että onnettomia nuo säteilyt on, mutta jos tulos on tuo niin samahan se on jo olla käyttämättä koko lämppäriä? :D
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Miixxa sanoi
Pakko kysäistä että mistä/miten mittailit noi lämmöt? Kun säteilylämppärit yleensä on torpattu öljypohjaan ja/tai lohkon alareunaan ulkopuolelle. Tiesin kyllä että onnettomia nuo säteilyt on, mutta jos tulos on tuo niin samahan se on jo olla käyttämättä koko lämppäriä? :D

Lämmöt kattelin Torquella ja ELM327 adapterilla moottorin lämpötilatunnistimelta. Johonkin se säteilijän lämpö vaikuttaa koska huomasin että moottorin lämpö alkoi heti nousta kun käynnisti koneen.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Eikös se lämmitä vaan öljyjä? Tietysti 5l lämmintä öljyä lämmittää moottoria vähän käynnistettäessä, mutta luulisi että lämmin lohko lämmittäisi öljyt vielä hieman paremmin käynnistyksen jälkeen kuin toisinpäin :)

Evo lämpenee kyllä kun kiuas, joskus vähän reilun 10 asteen pakkasessa käynyt käynnistämässä auton ja mennyt sisälle kymmeneksi minuutiksi lämmittelemään. Takaisin autolle palatessa lasit sulat, sisältä lämpimähkö ja moottorin lämpö about normaalissa.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

jooonas sanoi
eikös se lue jo tolpan ohjeissaki, ettei sitä piuhaa jätetä siihen tolppaan kun ei lämmitetä...vai lähtikö kesken lämmityksen?

Eipä pelannu lohkis.. :-\

Kyllä.. kesken lämmityksen.. oli tolppa jääny ilmeisesti lukitsematta..
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

MakeM sanoi
Eikös se lämmitä vaan öljyjä? Tietysti 5l lämmintä öljyä lämmittää moottoria vähän käynnistettäessä, mutta luulisi että lämmin lohko lämmittäisi öljyt vielä hieman paremmin käynnistyksen jälkeen kuin toisinpäin :)

Öljypohjan kyljessähän tuo "lämmitin" on. Eipä ole tullut katottua miten se lämpö nousee ilman lämmitintä.
 
Vs: Lohkolämmitin asiaa

Uge sanoi
Lämmöt kattelin Torquella ja ELM327 adapterilla moottorin lämpötilatunnistimelta. Johonkin se säteilijän lämpö vaikuttaa koska huomasin että moottorin lämpö alkoi heti nousta kun käynnisti koneen.
Eli nuo lämmöt ei sittenkään ole ihan verrattavissa keskenään...jos oletetaan että moottorin lämpötila-anturi on moottoreissa suht samassa paikassa, esim kannessa, niin ihan ymmärrettävää että tulee noin karkeat erot. Vaikkakin toisaalta onhan 600W nesteiden seassa täysin eri asia kuin 300W öljypohjan kyljessä...:D

Ja omia kokemuksia: Oma 12-vuotias mitsu normi lohkiksella, eikä mitään ongelmaa 25asteen pakkasella. Tämän vuoden vähän ajettu Hyundai säteilijällä, vaivoin lähti samoista olosuhteista...tosin parkkiruudussa oli neliön verran sulaa asvalttia....
 
Takaisin
Ylös Bottom