Millaisia rengaskokemuksia?

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
5
Sijainti
Tampere
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

2kesää ajetut z linet 245/35-19" samassa autossa ja samoilla vanteilla ja camberia aavistus (ei liikaa lehelläkään) ja renkaan vyöt hajalla. Halki kyljet siis vaikka ei edes pinta mimimiin ollut kulunut. Ei tuu ikänä nokiaa enää tän perusteella
 

klintti

Member
Club Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
Helsinki
Vs: Millaisia rengaskokemuksia?

Mulla on Sporback Ralliartissa kesärenkaina Kumho KU39 215/40 ZR18 jotka on ollut käytössä 2,5 kesäkautta ja kilsoja niihin on kertynyt maltilliset n. 16000 km. Nämä ovat toimineet ratapäivillä kohtuullisesti. Jos käytän rengaspaineina tehtaan suositusta 2.4 niin tuntuu vetelevän urissa aika tavalla ja ovat herkkiä antamaan vihjettä mihin suuntaan ura vie. Olen nyt käyttänyt arkiajossa 2.7-2.8 paineita joilla tuo vetely/herkkyys on rauhoittunut huomattavasti, mutta tuo ei ole täysin poissa.

Aiemmilla ajokausilla rengasmelu ei ollut ongelma, mutta nyt näiden renkaiden tuottama sisämelu on välillä aika infernaalinen ja mitä huonommalla/karkeammalla asfaltilla ajetaan niin sitä korostuneempaa se on, sileällä pinnalla melua ei juurikaan ole verrattuna edellisiin Vredestein ULTRAC SESSANTA 215/35 ZR18 -renkaisiin joiden osalta en vastaavaa muutosta äänessä huomannut.

Mutta, jos nyt valitsisin kesärengasta niin todennäköisesti menisin takaisin Vredestaineihin.

/Kari
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Tykkäykset
4
Sijainti
Turku
Ajattelin oikein panostaa ja ostin uuteen ysiin ensimmäiset "kunnon" renkaat mitä mulla on koskaan ollut, eli Contin Premium 6. Ajoin suoraan rengasliikkeestä motaria golfaamaan ja ihmettelin kun 130 vauhdissa auto alkoi seilaamaan ihan kuin olisi ajanut hyytelöpatjan päällä. Koitin pieniä ohjausliikkeitä niin tuntuma oli sellainen että jos olisi pitänyt joku väistö tehdä niin olisi ollut heti katollaan.
Ennen paluumatkaa menin huoltamolle tarkistamaan paineita niin niissä oli n. 3 baria. Laskin 2,7 ja paluumatkalla oli vähän parempi mutta kamala edelleen. Kirosin kaikki merkkirenkaat alimpaan helvettiin. :p
Seuraavana aamuna mittasin kylmäpaineiksi omalla mittarilla 2,8 ja katselin Contin taulukkoa jossa suosittelevat 235/40-18 renkaille vastaavan painoisissa autoissa 2.3 / 2.1 jota pidin liian matalana. Laitoin kokeeksi 2.5 / 2.3 niin nyt käytös on siedettävää. Koitin 70 vauhdissa vempata edestakaisin oikein kunnolla niin vähän löysältä varsinkin perästä ne tuntuu edelleen, mutta ei niistä tosin pitoa saanut irtoamaan millään.
Voi olla että jäykemmät vakaajat vaikuttaa renkaisiin eri tavalla kuin tuossa kasissa on tottunut, mutta ihmeen herkät tuntuvat olevan eri rengaspaineille. Kuitenkin kaikissa autoissa ollut vuodesta 2000 40-profiilin renkaat useita eri merkkejä enkä koskaan huomannut vastaavaa vaikka paineet olleet mitä sattuu 2.4-2.9 barin välillä.
Vai onko näissä renkaissa vaan ihmeen löysä runko, onko muilla samoja kokemuksia?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Club Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Tykkäykset
13
Continentalin edustaja kävi keväällä meillä töissä kertomassa että renkaat on nykyään suunniteltu siten että painetta tulisi olla vähintään 2.8 baria. Vaikuttaa renkaan käyttäytymiseen ja kulumiseen merkittävästi.

No, uskoimme tätä "mestaria" ja laitoimme kaikkiin huollon sijaisautoihin (Nissan Pulsar) rengaspaineiksi tuon 2.8. Vaikka tehtaan paineet autoon on eteen 2.3 ja taakse 2.1.
Pulsarista tuli aivan hirveä ajettava, juuri kuin olisi ajanut hyytelöpatjalla. Itse kävin sellasella autolla kurssilla niin ekan päivän jälkeen oli pakko laskee paineet tehtaan lukemiin. Aika äkkiä ne laskettiin myös muista autoista ja ollaan sen jälkeen käytetty tehtaan antamia paineita.:)

Kaikissa auto malleissa ei kyllä ollut havaittavissa näin suurta eroa käyttäytymisessä kuin Pulsarissa. Omien kokemuksien perusteella käytän ja laitan tehtaan suosittelemat paineet. Ne on kuitenkin joku insinööri laskenut/tutkinut sopiviksi. ;)
Tilanne on tietysti eri kun autoa/renkaita/vanteita on muutettu alkuperäisestä...
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
Ei tuo Premium Contact varmaankaan oikeille sporttirenkaille pärjää rungoltaan. Evo vaatii jäykkärunkoisen renkaan tuntuakseen Evolta. Vastaavan luokan rennaista Pilot Sport 4 tuntuu olevan aika kiva ajettavuudeltaan, mutta kuluu ihan tolkuttomasti. Toki tämä on autovalmistajalle tuunattu OEM versio missä on vähän vaihdettu märkäpitoa pienempään vierintävastukseen. Ehkä myös tuhottu kestävyys samalla?
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Tykkäykset
4
Sijainti
Turku
Olen aina ihmetellyt noita rengasvalmistajien alhaisia suosituspaineita, ja myös autonvalmistajien varsinkin evossa tuntuu tuo 2.2 / 1.9 todella alhaiselta. Mutta eikö näissä ollut uutena RE050 renkaat joissa vissiin tosi jäykkä runko?
Rupesin tässä miettimään niin ei mulla ole ilmeisesti ollut tuossa punaisessa 9 vuoden aikana kuin kaksi eri sarjaa katurenkaita, Falken FK452 ja Nankang NS-2. Ainakin kuvio on olevinaan "sport" niin voiko sitten olla että niissä on ollut jäykempi runko vaikka muuten laadultaan varmasti heikommat kuin Contit.
Olisi pitänyt ostaa Sport Contact tai jotain muuta... :confused:
 
Ylös Bottom