Missä Mitsubishissä tämä moottori

jaska

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2006
Manufacturer: Mitsubishi
Type: S-4
DOHC
16 valves total
4 valves per cylinder
Main bearings: 5
Bore x stroke: 85.00mm × 88.00mm
Bore / stroke ratio: 0.97
Displacement: 1997 cc 121.86 cu in
Compression: 9.00:1
Aspiration: Normal
Catalytic Converter: Y
Max. output: 132.8 PS (131.0 bhp) (97.7 kW)@6000 rpm
Max. torque: 167.0 Nm (123 lbft) (17 kgm)@4000 rpm
Coolant: Water
Specific output: 65.6 bhp/litre
Specific torque: 83.63 Nm/litre

Missä Mitsubishistä kyseinen kone on peräisin, olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa.
 
Ensimmäiseksi tuli mieleen esimerkiksi gti-galantissa käytetty 4G63 -kone, mutta tehoa näyttäisi olevan vähemmän...?

Iskutilavuus, venttiilien ja nokkien määrät sun muut kyllä käy yksiin, mutta Galantin motissa vaan on 147 (?) hevosta ???
 
Mielestäni tuo on 93-96 Galanteissa käytetty kone. Jos en ihan väärin muista, niissä on tuo ~130 hp.
 
miikka sanoi
V.Taavila sanoi
miikka sanoi
Mielestäni tuo on 93-96 Galanteissa käytetty kone. Jos en ihan väärin muista, niissä on tuo ~130 hp.

Paitsi, että 93-96 4-sylinterinen on SOHC.

Mistäs tällanen tieto? DOHC se kyllä on.

E55A on SOHC silmän ja varaosaohjelman mukaan. Sekoitat nyt 2.0 v6 malliin joka on DOHC.
 
Toivottavasti tää ei mene juupas-eipäs-väittelyks ;D Mutta enivei, carfolio.com & autotalli.com kertovat auton olevan 16V ja kahdella nokka-akselilla.
 
Mitsubishin 2-litrainen, 16-venttiilinen DOHC - kone... eipä tulis pikasel mietinnäl muita mieleen ku etuveto GTI ja Dyn-4 GTI malleissa käytetyt koneet... mut eipä sit taas tehot oikeen natsaa.

93-96 galanteissa kone taitaa olla juurikin kyllä, kaksilitrainen mutta 8-venttiilinen SOHC ruiskukone.

Melkein tulis mieleen, että kyseessä olis jokin erikoisempi, japsi tai jenkkimalli, jossa tehot sitten olis hieman eri kuin euroversiossa... ???
 
miikka sanoi
Toivottavasti tää ei mene juupas-eipäs-väittelyks ;D Mutta enivei, carfolio.com & autotalli.com kertovat auton olevan 16V ja kahdella nokka-akselilla.

Autotalli.com nyt on aina ollut epäluotettava. Carfolioon en oo tutustunu. Kuitenkin pidän omia silmia ihan luotettavina kun kyseisiä autoja huoltanutkin :peukku
 
Täytyi tulla tänne foorumille, tuntuu ettei meinaa tietoa löytyä muualta. Kone on vuoden 1993 (1992) mallisessa Hyundai sonatassa, Hyundai käytti Mitsubishin tekniikkaa vuoteen 1993 asti.

Täältä olen löytänyt tietoja kiitettävästi, kun pitäisi itse tehdä kaikki huollot, ja ainakin pienemmät korjaukset.

Kävin kyselemässä Mitsubishin merkkiliikkeestä öljynpainemittarin anturin tilalle tulppaa, kun en tiennyt missä Mitsubishin mallissa moottoria käytetään, ei apua löytynyt.

Tämä on vielä tällaista "hakuammuntaa", auto on minulla vain pari viikkoa, joten pitäisi löytää ohjeita, jolloin hommat olisivat helpompia.

Laitan muutaman kuvan kun ehdin ottamaan.
 
netistä löytyy sinunkin autoosi täydellinen nippelinappeli kataloogi josta selviää jokaisen mutterin ja muun tarkoitus..

www.hmasercice.com

rekisteröidy ja kaikki on käytössä. 8)
 
Thegr8one sanoi
netistä löytyy sinunkin autoosi täydellinen nippelinappeli kataloogi josta selviää jokaisen mutterin ja muun tarkoitus..

www.hmasercice.com

rekisteröidy ja kaikki on käytössä. 8)

Kiitoksia vastauksesta.
Sain lisätietoja tarpeeksi, koska kuitenkin joudun ostamaan Mitsubishin varaosia autooni, ilmanputsarikin oli Mitsubishi/hyundai malliltaan.
Täytyypä mennä kyseiselle sivulle, ja rekisteröityä sinne.
 
Hepa^ sanoi
Thegr8one sanoi
www.hmasercice.com

Linkissä virhe, taitaa olla www.hmaservice.com?

Kävin tuolla hmaservicessä rekisteröitymässä ja vähän vilkaisemassa tietoja.
Taidan kuitenkin tekniikkapuolen tiedot kaivaa täältä foorumilta, koska tekniikan osalta siellä tuntui olevan Mitsulta lainatut suppeammat tiedot.

Löysin joltain sivulta, en muista enään, että kyseistä konetta olisi turbolla sekä ilman. Sivu taisi olla joku jenkkisivu, koneeseen oli erilaisia kansia eri puristussuhteella, sekä nokka-akseleilla. Olisiko kuitenkin ollut jotain viritysosia?

Varmuuden vuoksi vaihdan jakopään hihnat + vesipumpun, pumppu näytti olevan kuvissa ylemmän tasapainotusakselin yläpuolella.
Tämän foorumin kautta löytyi hyvät ohjeet jakopään hihnojen vaihtoon.

Toivottavasti täältä saa jatkossakin ohjeita, toivoo puoliksi Mitsumies.

Kiitoksia kaikille jotka vastasitte kyselyyni.

Terveisin Jaska!
 
jotenkin tuo Sonatan kone kuulostaa hieman alaspäin kesytetyltä GTI Galantin koneelta. Olisiko muuten sama, mutta miedommat nokat, pienemmät puristukset ja ehkä toisenlainen imusarja?
 
Niko Päivinen sanoi
jotenkin tuo Sonatan kone kuulostaa hieman alaspäin kesytetyltä GTI Galantin koneelta. Olisiko muuten sama, mutta miedommat nokat, pienemmät puristukset ja ehkä toisenlainen imusarja?

Päätyin itse samaan arvioon, netistä löytyi tietoa, Gti Galantin konetta kai löytyy mailmalta eri versioina. Kyseisellä sivulla oli turbon puristussuhde alle 9:n ilman turboa puristussuhteet olivat isommat 9:1 ja isommat. Näkyi myös olevan erilaisilla nokka-akseleilla olevia koneita, jolloin tehotkin olisivat erilaiset.

Pitäisi varmaan tutkia, paljonko 1993 sonatassa on Mitsun tekniikkaa, luulen että tekniikan puolella suurin osa. Taitaa vain kori ja nimi olla Hyundain.
 
miikka sanoi
Toivottavasti tää ei mene juupas-eipäs-väittelyks ;D Mutta enivei, carfolio.com & autotalli.com kertovat auton olevan 16V ja kahdella nokka-akselilla.

galantin 2.0/16v moottorit '93-> ovat SOHC 16v ja teho 100kw
2.4(g64) on sitten DOHC... (GDI)

huihain koneeksi tuo vois käydä...

autotallin tiedot on yhtäluotettavia ku... ::)
 
Tämä on ollut vähän "hakuammuntaa", kun ei ollut mitään tietoja Hyuntain sonatasta, kun pitäisi itse tehdä remontit.
Sain täältä foorumilta osoitteen jenkkeihin www.hmaservice.com, mistä sain tarpeeksi tietoja moottorista, sekä muusta tekniikasta.
Sonata on vuoden 1993 mallinen, DOHC 2.0i (1997) 9:1, nelipisteruiskulla, suorasytytyksellä varustettu, Mitsubishin tekniikalla tehty.

Laitan moottorista kuvia tänne, joista varmaan selviää enemmän.

Ensin täytyy tehdä tuo jakopään hihnaremontti, vaikka tosin ahtaalta paikat näyttävät remonttia varten.
 
Takaisin
Ylös Bottom