Mistä olet iloinen?

Vs: Mistä olet iloinen?

Miten autossa voisi olla keskilukko ja joku muu kuin 50:50 voimanjako? Enkö vaan ymmärrä? ???
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Kierukkapyörillä tms toteutettuna luulis olevan ihan loogista? Pelkkä tasauspyörästö ja visko ei kyl taivu.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

On teillä ilon aiheet ;D

Joopa joo, Muanantaina kurssille :kuningas Suapahan kuukaudessa 160 € verotonta extraa ;D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Tunari-82 sanoi
Hitsariko veikasta nyt sitten tulee?

Eihän sitä vielä tiedä, mutta ainakin on hyvä harjoitella hitsaamista tekemällä autoon ilmaiseksi putkistoa ;D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Tyttöystävä ajo ekaa kertaa liikenteen seas JDM gallulla ;D ja iha yksin viel! kerran se oli aiemmi muutaman minuutin testannu jäähallin parkkiksella tuota kampetta vain :peukku

aini...se ilonaihe... auto edellee ehjä eikä kurttuja :driver
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Huomenna leimaamaan auto ja sitten osaa paikalleen, kiitos 1:lle foorumilaiselle :)
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Harri K sanoi
Tyttöystävä ajo ekaa kertaa liikenteen seas JDM gallulla ;D
Just tässä miettiny että millonhan antais oman naisen kokeilla rhd-tuotetta. Kuitenki vasen etukulma jossain tolpassa jälkikäteen..
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Harri K sanoi
Tyttöystävä ajo ekaa kertaa liikenteen seas JDM gallulla ;D ja iha yksin viel! kerran se oli aiemmi muutaman minuutin testannu jäähallin parkkiksella tuota kampetta vain :peukku

aini...se ilonaihe... auto edellee ehjä eikä kurttuja :driver

Onnistumisen salaisuus....Invecs 2 ;D ;D ;D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Harri K sanoi
Tyttöystävä ajo ekaa kertaa liikenteen seas JDM gallulla ;D ja iha yksin viel! kerran se oli aiemmi muutaman minuutin testannu jäähallin parkkiksella tuota kampetta vain :peukku

aini...se ilonaihe... auto edellee ehjä eikä kurttuja :driver

Meiän tytsy ei oo vielä uskaltanu lähteä ajaa ;D No, ens kesänä pistän sen vaikka väkisin rattii ;D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

miikka sanoi
Meiän tytsy ei oo vielä uskaltanu lähteä ajaa ;D No, ens kesänä pistän sen vaikka väkisin rattii ;D

No tuoki sano ettei ikänä aja ennen enskesää...no laitoin väkisi sen kokeilee tuoho jäähallille tuossa 1kk sitte. Ny tänää se väkisi halus ku piti 2 autoo saada siirrettyy tänne pihaan ;D
Voin sanoo et vähä mietitytti ensin...mut normi autolla se ajaa helveti hyvin ja välil liianki reippaasti ;)
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Harri K sanoi
No tuoki sano ettei ikänä aja ennen enskesää...no laitoin väkisi sen kokeilee tuoho jäähallille tuossa 1kk sitte. Ny tänää se väkisi halus ku piti 2 autoo saada siirrettyy tänne pihaan ;D
Voin sanoo et vähä mietitytti ensin...mut normi autolla se ajaa helveti hyvin ja välil liianki reippaasti ;)

Joo sama se meilläkin että ajeleehan toi Carinalla kaikki omat menonsa, mutta se vaihteiden vaihto mahtais olla se kaikkein ongelmallisin juttu :) No, ens kesänä sitten treenataan.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Lähinnä varmaan meinattiin esim. 30:70 tai 40:60 voimanjakoa, jota normi tasauspyörästö ei kyllä tuota.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Lukolla kai yleensä tarkoitetaan pyörimisnopeuksien tasaamista? Miten on mahdollista että voimanjako olisi 33:67 ja silti lukko keskitasauspyörästössä eli pyörimisnopeudet tasattu?

Eli ymmärrän kyllä että tuollainen Cusco voi olla, mutta kun täällä kommentoitiin ettei siinä ole lukkoa ja siksi se on huono jäällä niin en osaa hahmottaa miten siinä voisi olla lukko ja silti aina tuo kiinteä voimanjako?
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Eihän se lukko tee tosiaan muuta kuin sen, että etu- ja taka-akselilla pyörimisnopeudet ovat samat. Eri asia millainen vääntömomentti kummallekkin akselille menee. Esim. Torsenillahan tuo väännön epäsymmetrin jako onnistuu, liene myös muilla rattaisiin perustuvilla juttusilla.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Luulin että ast taas näsäviisastelee. :)

Joku jenkki kirjoitti näin:

The planetary diff has outputs for the front and rear that are driven at a different radius within the diff, which means that even at the same speed, twice as much leverage is applied to the transfer case output as to the front differential.

The best analogy is to have someone hold a broomstick 2/3 of the way up. Grab both ends of the broomstick, and have the person pull the broomstick away from you. To prevent the stick from twisting, you will have to pull twice as hard on the short end as you do on the long one.

It's not a perfect analogy, as there are a couple weird things going on.

When all four wheels are planted, the planetary diff will "couple" (stop rotating internally), and torque will be applied 50/50 to the wheels as in a normal diff. Torque bias does nothing in straight line acceleration, unless the wheels start to spin.

When the car enters a turn, the front wheels start traveling faster than the rear and the diff begins "differentiating" speeds. (turned front wheels travel in a larger arc than the rear wheels, which sort of "shortcut" the corner - if you've ever made a turn and curbed the rear wheel on the sidewalk, you'll know what I mean).

At this point, the diff starts "preemptively" shifting torque towards the rear, until it very shortly reaches a certain "equilibrium" of relative rotation speeds, at which point it is biasing 35/65. The behavior up until this point is very similar to a Torsen diff, the difference being that a torsen can produce a much larger torque bias (some are up to 5:1 or 6:1, and it can bias *either* way - the planetary will bias towards the rear whenever motion occurs in the diff, regardless of direction - this is why an open planetary would be a bad thing in a front or rear differential. The planetary behaves like a fairly weak 2:1 torsen, but only in one direction. (the differential doesn't care which way it is spinning - as far as the guts are concerned, they are not moving at all until the output speeds change, unlike a torsen which has two "torque channels" - one that pushes each way through the diff)

If the wheels actually start spinning, the planetary will maintain the 2:1 bias, and excess power will go into spinning the wheel up like a flywheel instead of being put to the ground.

What this does is decrease the traction load on the tires going into a turn, which are already heavily loaded trying to turn the car - the end result is that more throttle can be applied before the front tires break loose. This is beneficial on asphalt, where grip is high.

There is a flaw of course. If one of the rear wheels breaks loose in a straight line, the differential will initially start biasing torque the wrong way, adding even more torque to the rear wheels, until the VCU starts resisting the spin, and transfers torque forward again. However, the torque bias is fixed, and the VCU can only transfer a fixed amount of torque forward based on the relative speed in the diff.

You can probably see how this might be detrimental in low traction conditions, hence the "Tarmac Spec" designation. In a highly powered rally car in very low traction, the diff action can overwhelm the VCU's ability to shift torque back forward, reducing the power total power that can be put down to the front wheels compared to a 50/50 LSD setup or a spool, and it will increase the tendency of the rear wheels to lose traction

Contrary to what you might have been told, a rear biased diff won't let you pull mad drifting powerslides like a RWD car will. It will however tend to produce *some* power oversteer, which will allow you to help steer the car with the throttle on asphalt like you can with a RWD car. As it is, a 50/50 AWD car must be almost entirely controlled with steering wheel adjustments, since throttle will produce unpredictable understeer, nothing or oversteer depending on where in the turn you are, and how much traction you have at each wheel.

The primary function is to reduce the load on the front tires, and eliminate the mid corner neutral or "power-understeer" behavior, making the car more predictable.

A stiffer VCU, if you can find one, would probably help out on a car with increased power over stock, especially in this situation.

On the plus side however, it will never be as bad offroad as a 2WD car, which always puts 100% of its torque to the front or rear wheels.


Olen kanssa miettinyt voiko tuossa käyttää vakio vcu tuon kanssa. Nyt siinä oli holkki joka pitää kiinni kulmavaihteelle menevää akselia.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

tepi sanoi
Luulin että ast taas näsäviisastelee. :)

Englanninopettajakin aikoinaan kai luuli jotain tuollaista kun huusi naama punaisena jotain samansuuntaista ;D

Oli kyllä hyvä selostus tuon Cuscon toiminnasta. Samalla selittyi miksi Cusco suosittelee tarmac gearin käyttöä Cuskon takapään lukon kanssa. Duunikaveri on sanonut että vanhassa Audissa torsenin taipumus vaihtaa jatkuvasti voimanjakoa ja reilusti kummankin akselin suuntaan saa talvella mielenkiintoisia tilanteita aikaan. Tuollainen kiinteä jako on epäilemättä paljon loogisemmin käyttäytyvä.

Olisi mielenkiintoista päästä kokeilemaan peräkkäin Evo 3 GSR, tuollainen Cusco setuppi, Evo 4 GSR AYC ja Evo 8 GSR S-AYC + ACD...

Modet voisivat siirtää keskustelun omaksi ketjukseen?
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Torseni on tosiaan sikäli aika kammottava. Liikkeellelähdössä ja etenemisessä tietysti melkolailla loistava, kun vääntö siirtyy välittömästi sinne missä sitä voidaan käyttää. Mutkatilanteessa liukkailla tosiaan pieni ero että sattuuko sitä vääntöä menemään 20:80 vai kenties 80:20.
tepi sanoi
Olen kanssa miettinyt voiko tuossa käyttää vakio vcu tuon kanssa.
En ymmärrä miksei voisi, pyörimisnopeudethan ovat joka tapauksessa samat, ainoastaan eri akseleille tulee eri määrä vääntöä. Pyörimisnopeuseroahan tuo visko tasaa.

Noista torseneista/planeettapyörästöistä ja niillä tehtävästä voimanjaosta sekä matematiikasta oli enemmänkin tarinaa jossain, pitää kaivaa kun jaksaa.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Olin viimevuonna maksanut "vaan" 500e liikaa sähkölaskua.. joten sehän maksettiin takas. ;)
Softaus kiiluu jo silmissä :driver :peukku
 
Vs: Mistä olet iloinen?

^Äijä pihistellyt sähkönkulutuksessa viime vuoden, kun ei kilowattitunteja mennytkään edellisen vuoden malliin ;D.
Mikä yhtiö niitä takaisin makselee? Mulla tähän mennessä vaan kokemusta laskujen tasailuista.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

zare sanoi
^Äijä pihistellyt sähkönkulutuksessa viime vuoden, kun ei kilowattitunteja mennytkään edellisen vuoden malliin ;D.
Mikä yhtiö niitä takaisin makselee? Mulla tähän mennessä vaan kokemusta laskujen tasailuista.

Savon Voima myynti. (heh, kui niin kilpailutettu kun turussa asutaan) :D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

zare sanoi
^Äijä pihistellyt sähkönkulutuksessa viime vuoden, kun ei kilowattitunteja mennytkään edellisen vuoden malliin ;D.
Mikä yhtiö niitä takaisin makselee? Mulla tähän mennessä vaan kokemusta laskujen tasailuista.

no joo, ei mullakaan takas maksellu, mutta viime vuonna (08) en maksanu sähkölaskua penniäkään.. ;) syynä vuoden 07 laskutus, vuoden arvio oli laskettu 2 viikosta ja juuri noina viikkoina tein kämppään remppaa.. eli hivenen oli yläkantissa arvio verrattuna normi kulutukseen.. ;)

-Eki
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Kävin leimalla evon kanssa ja heittämällä läpi ;)
Tuli kehujakin oikein.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Muutaman tunnin päästä alkaa lanit. Sehän tarkottaa lähes päättymätöntä pelaamista noin sunnuntai iltapäivään asti. :D Ei voi kun olla onnellinen tässä vaiheessa. Call of Duty 4 on luultavasti taaskin lanien pääteema.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Tänään klo.21 mtv3 max.illa Top Gearissa: Mitsubishi Evo 10 vastaan Subaru Impreza. :driver
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Tänään PASILAN 2 Tuotantokausi :peukku :peukku :peukku

Ja tuli tossa iltahommiksi pari ylimaalausta, Nissani lamborghinin vihreellä ja yks Eclipse korisarjan istutuksella ja maalauksella :peukku
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Kauan meni toisen kauden tekemisessä, mutta taso on säilyny, eli odotus palkitiin..
 
Vs: Mistä olet iloinen?

kyllä.
Ehkä vähän häirittee tuo että noita voimasanoja oli ekassa jaksossa saman verran kuin koko ykkös tuotantokaudessa :/ mutta repomies edelleen sekasin, neponen vähän hämillään pöystin nerokkuudesta ja routalempi nyt on jännä muuten vaan :)

Todella odottamisen arvosta oli :D kun saa ampua kirahvin, koiria ja kissoja ja jäniksen.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Äläkää ny paljastako kaikkea,kun mulla on tuo vielä tallennettuna,mutta katsomatta.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Mikäs se teidän kuskin nimi olikaan.. siis kelle olet huollossa ku lahopää on jo unohtanu..

Met myytiin pakkasetkin venäläisille niin teillä on mukava keli saapua tänne, eikä palele.. ;D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

MVa~1 sanoi
Mikäs se teidän kuskin nimi olikaan.. siis kelle olet huollossa ku lahopää on jo unohtanu..

Met myytiin pakkasetkin venäläisille niin teillä on mukava keli saapua tänne, eikä palele.. ;D

onha tuota pakkasta yli 15 tulossa... et iha riittämiin!
Sipilä ja nro14 ollaa matkassa.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Koneistamo antoi koneen osista parhaan mahdollisen "tuomion". Paljon paremmat, mitä olin uskaltanut odottaa. Tän voi laskea jo säästöksi ;D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Tuli stadiinkin näemmä lunta. Jotenkin alkaa tota bensaa palamaan enemmän.. ;D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Evo leimattu. Ainoa huomautettava asia oli palanut rekisterikilven polttimo. Katsastusmies kehui hyväkuntoiseksi yksilöksi ;D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Hauskaahan tuolla intissä on...mitä ne kaikki pelottelee ;D AUKkiin menossa. Hyvä paikka paeta lamaa :D
 
Vs: Mistä olet iloinen?

puerco sanoi
Savon Voima myynti. (heh, kui niin kilpailutettu kun turussa asutaan) :D
Just juu ;D Pitäskö kans siirtää sinne :D Mulle pitäs kans tulla tasauksena takas ku TurkuEn oli TAAS laskuttanu liikaa.. :seina
 
Vs: Mistä olet iloinen?

HYVÄKSYTTY*2.

Leima tuli ilman vastaväitteitä (kehu oikeen hyvää&ruosteetonta pohjaa),kuten myös muutoskatastus polkimen osalta,josta tuli kehuja ettei ole ainakaan mikään vaijeririmpula,kuten kuulemma yleensä..
 
Vs: Mistä olet iloinen?

sain auton takaisin huollosta. :D

purkivat sitten uudestaan sen jakopään ja nyt saivat öljypumpun yhteydesä olevan tasapainoakselin oikealle jaolle. Mutta meinas olla hauskaa kun hain autoa ruokatunnilla niin siitä oli hävinnyt tyhjäkäynti kokonaan. jätin sen sitten vielä iltapäiväksi sinne mutta lainassa ollut laguna kerkes just lähteen pihasta ennenkuin huomattiin tuo uus vika niin asentaja sit anto Celicansa lainaan.

olihan se aika kiva sellanen Celica 2 litranen vm 90. sitten se soitti myöhemmin että ne ruuvas lisää tyhjäkäyntikierroksia siitä säätöruuvista. sanoin niille että olisin mäkin sen osannut tehdä :) mutta vielä mietityttää et mihin ne kierrokset katos kun jakopäätä sörkittiin?

noo kaikki toimii ja taas on oma lanccu alla :) vähän heräs sellanen kutina siitä Celicasta mutta ehkä nyt ei ole varaa edes ajatella sellasta ja sitä paitsi en raaski tuosta lanceristakaan luopua kuitenkaan.
 
Vs: Mistä olet iloinen?

Ville T. sanoi
sain auton takaisin huollosta. :D

purkivat sitten uudestaan sen jakopään ja nyt saivat öljypumpun yhteydesä olevan tasapainoakselin oikealle jaolle. Mutta meinas olla hauskaa kun hain autoa ruokatunnilla niin siitä oli hävinnyt tyhjäkäynti kokonaan. jätin sen sitten vielä iltapäiväksi sinne mutta lainassa ollut laguna kerkes just lähteen pihasta ennenkuin huomattiin tuo uus vika niin asentaja sit anto Celicansa lainaan.

olihan se aika kiva sellanen Celica 2 litranen vm 90. sitten se soitti myöhemmin että ne ruuvas lisää tyhjäkäyntikierroksia siitä säätöruuvista. sanoin niille että olisin mäkin sen osannut tehdä :) mutta vielä mietityttää et mihin ne kierrokset katos kun jakopäätä sörkittiin?

noo kaikki toimii ja taas on oma lanccu alla :) vähän heräs sellanen kutina siitä Celicasta mutta ehkä nyt ei ole varaa edes ajatella sellasta ja sitä paitsi en raaski tuosta lanceristakaan luopua kuitenkaan.

Mites eikös jakopääremonteissa ruukata ottaa akusta johdot irti rempan ajaksi? Siinähän se ecu ois ainakin nollaantunut/tyhjäkäynti hävinnyt hetkellisesti. Et ei niiden kyl sillon olis pitäny mennä ruuvaamaan mitään tyhjäkäyntiruuvia, vaan odottaa et ecu tulee järkiinsä ja hakee asetukset kohdalleen... ja varmasti eivät oo maadottaneet sitä huoltopistoketta kun ovat ruuvanneet sitä tyhjäkäyntiruuvia... :-X
 
Vs: Mistä olet iloinen?

sanoivat että eivät ole ottaneet akkua irti. kello kyllä oli ihan ajassaan eli en usko että akku on ollut irti

se mulla kyllä kanssa kävi mielessä, mutta yleensä kun ecu nollaantuu se heittää liian suuret kierrokset, ei pieniä

ei ne mitään ollut maadottanut. pitänee vaan tehdä niinkuin ennekin tuon tyhjäkäynnin kanssa eli etsiä vaan se kohdilleen ruuvarin kanssa. eihän se oikein ole mutta viimeksi kun ecu nollaantui ja samalla putsasin kaasuläppäkotelon ja tyhjäkäyntikierrokset sekos niin sillei se oli pakko laittaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom