Mitä apulaiteita turboon

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Eli mitä apu-laitteita galant 82 tarvitsee kun paikalle jälki asennetaan 2.0 turbo moottori jossa on tietysti se
Electronic Control Injection ECI Mitä se vaati toimiakseen??? :driver

Apuja pian... ;)
 
En halua masentaa mutta jos kaikkien pykälien mukaan
toimii,sitä on tosi vaikeaa saada laillisesti liikenteeseen!?
Ja vaikka ajais vain peltoajoa,siinä on niin paljon puuhaa
että tarvii paljon intoa toteuttaa sellainen...? En jaksa
edes kaikkea luetella mutta esimerkiksi sähkösysteemit,
ruiskun pumppu ja tankkianturi,koneen lisäksi laatikko
pitäisi vaihtaa enkä tiedä miten sopivuus siitä eteenpäin,
yleensäkin sellainen projekti et kannattaa harkita!? ???
 
JK.Galant sanoi
Electronic Control Injection ECI Mitä se vaati toimiakseen???
Tästä varmasti puuttuu jotain,mutta hieman suuntaa-antavaa:

Johtosarja:
Joko alk.peräinen tai sitten itse-tehty (suht iso homma)

Ruiskun tankki:
Jossa pa-pumppu sisällä

ECU:n:
Eli aivoboksin joka ohjaa koneen joka toimintoa,alk.peräinen (suht kallis),jälki-asennettava (järkyttävän kallis),TSI (suht halpa,mutta vaatii työtä,tietokoneen ja ymmärrystä ruiskun toiminnasta ja sähköpuolesta)

Pa-paineensäätimen ja putket:
Kaasariversion putket harvoin riittävät.
En tiedä vaatiiko katsastus-setä aktiivihiilisuodatinta yms,niistä tarkemmin kun käy konttorilta kysymässä

Jos et ole sähköasioitten kanssa kovin kokenut,kannattaa harkita kokonaista johtosarjaa kys. mottiin,ja alk.per ECU:a,jolloin sähköjen osilta on suht BOLT-ON,kun liittimetkin sopivat toisiinsa,eikä tarvitse joka johtoa arpoa.
Silloinkin joudut kuitenkin vetämään "päävirrat" ECU:lle,b.pumpulle yms.
 
Juurikin kuten "ST" kertoi

varmin tapa saatoimimaan (mutta ei helpoin) on että etsit
tbo gallun josta saat johtosarjat ja ecun yms hilppeet

toinen vaihto ehto on että rakenat esim. megasqirtinlla ja teeh johtosarjat itse esim. modaten alkuperäisen

teet ne siististi niin ei konttorin setä ymmärrä ettei olekkaan orggis ruisku ;)

tällä tavoin saa myös potkua lisää ;)
 
Takavetoturbossa on periaatteessa seuraavat olennaiset elektroniset osat:

- ECU, sisällä autossa. Ohjaa polttoaineensyöttöä
- Sytytysboksi, konehuoneessa. Ohjaa sytytystä, mutta säätää itse ennakkoa vain nakutustunnistimen avulla.
- Paineanturi, tulipellissä. ECU, sytytysboksi ja ahtopainemittari käyttävät tätä tunnistamaan imusarjassa vallitsevan paineen
- Ilmamäärämittari, ilmansuodatinkotelon sisällä. ECU käyttää tätä moottoriin virtaavan ilmamäärän mittaamiseksi. Lisäksi sen yhteydessä on ilman lämpötilaanturi ja joissain malleissa ilmanpaineanturi. Viimeksimainittu on kai lähinnä uudemmissa Starioneissa.
- Moottorin lämpötila-anturi, imusarjassa. ECU käyttää tätä.
- Kaasuläppä-anturi, kaasuläpän akselilla. ECU käyttää tätä.
- Virranjakaja, moottorin kyljessä. Sisältää sekä sähköisen triggerin sytytystä varten että mekaanisesti ja yli/alipaineella säätyvän sytytysennakon säädön.
- Nakutustunnistin, moottorin kyljessä imusarjan alla. Sytytysboksi käyttää tätä haistelemaan moottorin nakutusta ja tarvittaessa viivästää sytytystä 8 astetta.
- Polttoainesuuttimet, kaasuläpän yläpuolella ruiskurungon sisällä.
- Polttoainesuuttimien etuvastuspaketti, konehuoneessa, mutta paikka voi vaihdella. Polttoainesuuttimet ovat melko matala-impedanssiset ja vastuksia käytetään rajoittamaan suuttimien kelojen ja ECU:n suutinlähtöjen kautta kulkevan virran rajoittamiseen.
- Johtosarja, yhdistää edellämainitut ja sisältänee muitakin johtoja.

Siinäpä noita osia alkuun. Toivottavasti ei mitään unohtunut.
 
Takaisin
Ylös Bottom