Vs: Mitsubishi EVO 5/6 vai Nissan Skyline R33 GT-R ?
Aika erilaisia autojahan noi on filosofialtaan, itselläkin oli harkinnassa R32 GT-R vs Evo4. Jälkimmäiseen päädyin enkä ole ainakaan osannut katua.
Todella helppo ja hyvä ajaa Evo on, ja tosiaan sopii enemmän kaupunkiin sekä talvikäyttöön kuin Skyline joka on enemmän asfalttiradalle ja isolle tielle sopiva. Evon huonoiksi puoliksi voi laskea sen että se on tietyiltä osa-alueilta kuitenkin "vain Lancer". Esim. sisusta (no, penkit on hyvät istua kuitenkin ja ratti asiallinen), kojelauta, äänieristys ja muut ei-Evo spesifiset varusteet on todella onnettomat. Mistään premiumista ei voi puhua, mutta kaikki se unohtuu kun autolla oikeasti ajaa ja huomaa miten uskomattoman hyvin alusta, neliveto, AYC ja ohjaus toimii. Ei ole yhtään liioittelua sanoa että tuntuu siltä että se lukisi ajatuksia, niin loogisesti Evo käyttäytyy ja on helppo ajaa kovaa.
Käytännön kannalta Evon vaatimattomat juuret toisaalta tarkoittaa helppoa osien saatavuutta ja halpaa korjausta, jos vertaa Skylineen. Myös kulutus on jokusen litran matalampi, jos se tippaakaan kiinnostaa.
Mitään AYC ongelmia en turhaan pelkäisi, ei se mikään epidemia ole ja toimiessaan todella hieno laite joka osaltaan vielä parantaa auton "telepaattisuutta". Ja vaikka vikaa tulisi, niin ei korjaus tavalla tai toisella kovin montaa satasta maksa. E5-6 kohdalla ei tarvitse crankwalkkiakaan miettiä joten aika varmaa ja koeteltua tekniikkaa löytyy.
Viriystävällisyyskään ei ole ihan niin suoraviivainen juttu, varmasti avaamatta Skyline kestää enemmän mutta ei sekään ongelmaton ole ja sitten kun ongelmia tulee niin väittäisin että aivan varmasti tulee kalliimmaksi. Evossakaan moottori ei kaipaa muuta vahvistusta kuin männät ja kanget 400hv yläpuolella, enkä ihan heti usko voimansiirron ongelmaksi muodostuvan jos vain malttaa pitää väännöt mielummin alle kuin yli 600Nm. Konehan tykkää kyllä kiertämisestä etenkin nokkien vaihdon jälkeen joten tuollakin väännöllä saa aika miellyttävät tehot kunhan valitsee kierrosalueen sen mukaan.
Evo taitaa olla sen verran halvempi hankintahinnaltaan että jos hintojen erotuksen käyttää viriosiin niin ei tarvinne perusviritetyn R33 GT-R:n rinnalla hävetä..
Mutta siitähän se on kiinni missä autolla haluaa ajaa. Moottoritiellä Skyline varmaan paremmin puolustaa paikkaansa, soralla tai lumella Evo toisaalta on luonnollinen valinta. Mutkapätkällä ja kadulla lienee enempi makuasia?