Nelivedon katsastus ?

Myxi

530xdat & Galant_2.5_V6_Avance
Liittynyt
5 Elokuu 2003
Lukasin tuossa tällaisen jutun ja tuli vaan mieleen että miten esimerkiksi Dynamic 4:sen kohdalla (tai yleensä Mitsuissa), mitenkä siinä jarrut kokeillaan?
 
Itsellä ainaki testattiin normaalissa jarru dynossä ja hyvin toimii :D
 
galant4x4 sanoi
Itsellä ainaki testattiin normaalissa jarru dynossä ja hyvin toimii :D

aijaijai... :-[ :'( tykkää lujaa visko :-\ :'(

kannattaa olla tarkkanan... 4-vetoa ei saisi ajaa normaalille jarrutesterille... hajoo se visko keskitasaus pyörästöstä... :'( :'(
 
Sama juttu Rahikaisella.
Aina on testattu dynamikki normaalissa dynassa Tuusulan A-katsastuksessa. Ja aina ovat ennen testausta käyneet jostain paperista selaamamassa, että voiko ajaa dynamometriin vai ei. Noita kertoja on kertynyt jo karvan alle kymmenen. Ensimmäinen heti kuntotestauksessa. Juuri viime viikolla viimeksi...
Seuraavalla kerralla kyllä kysyn, että millaiset ohjeet sieltä papereista löytyy. Äkkiähän nuo näyttävät sen pyöräyttävän ja hiljaisella pyörimisnopeudella.
Ai niin, läpihän se meni. Jarruissakin oli vain parin prosentin erot ;D
Vasemman etupyörän laakeri pitäisi kyllä vaihtaa  ::)
 
Itse olen käyttänyt A-katsastuksessa ja ei koskaan ole ajettu jarrutesterille. Ja tänään soittelin entiselle omistajalle eikä senkään aikana koskaan ole jarrujatestttu muuten kuin pihalla voimakkaamman puoleisella jarrutuksella.

Viimekerralla kun kävin meinasivat sen ajaa sinne mutta vanhempi katsastusmies tuli sanomaan, että kysessä on sitten neliveto ;D
 
Ovat tainneet asemalla käydä sitten vaan tarkistamassa vanhoista katsastustiedoista, että "on tämä ennenkin dynamometrissä ajettu". Täytyy ottaa seuraavalla kerralla sitten vähän tieteellisempi lähestymiskulma asiaan.
 
Juu tutun katsastusmiehen kanssa äsken juttelin. Sanoi että jossain katsastusasemilla ajavat jarrutesteriin nelikot. Tiedä sitten miksei kaikilla ole yhtenevä näkökulma ;D Mutta tosiaan tuo paikka missä itse katsastutan ei ajata testerin kautta koska todellakin visko saattaa ottaa itseensä :)
 
Kiitos tiedosta!
Näin ensilukemalla tuosta voisi tulkita niin, että jos autoa testataan dynamometrissä, niin sen jälkeen autolle pitää tehdä jarrutesti jarrudynamometrissä, jotta viskokytkentä saadaan stabiloitua. Ja jarrutesti tehdään nimenomaan niin, että toisen akselin pyörät ovat kiinteällä lattialla.
Korjatkaa ihmeessä, jos nyt ihan väärin tässä tulkitsen :p
 
4-vetoa EI SAA ajaa normaaliin jarrudynamometriin!!!
se RIKKOO viskon keskitasaus pyörästöstä...

eli jos joku "pässi" katsastusmies yrittää ajaa Galantin 4-vedon jarrudynoon niin heti koputtamaan olkapäälle ja sanomaan : "testaa vaan mutta maksat sitte jakolaatikon visko remontin"

ps. muissa malleissa/merkeissä varmaan sama
joten eipäs testailla niit 4-vedon jarruja jarrudynossa...
 
Nooh... kyllähän se visko normaalissa ajossakin luistaa, joten miksei se saisi luistaa dynossa? Kyse on vain siitä, että sitä ei saa paistaa karrelle liian nopealla/pitkällä pyörityksellä.

Jos visko hajoaisi siitä, että jompikumpi pää on paikallaan ja toisessa päässä pyörät pyörii, mulla hajoaisi joka kerran, kun on vain toisen pään alla kunnolla pitoa paikaltaan lähdettäessä... renkaiden kuluttaminen kun on mukavampaa kuin kytkimen... ;)

Tosin...melkomoisia tuholaisia nuo katsastusmiehet kyllä ovat. Omani ei ole dynoon joutunut, mutta lukkojarrutuksella testaaminen meinasi tulla kalliiksi. Katsastusmies halusi kokeilla käsijarrun pitävyyttä ja meinasi repäistä hitaiden vaidekepin lattiasta irti.. mukavaa rutinaa kuului laatikosta, kun ilman kytkintä rempoi. Ja sitten yritti tunkea vivun takaisin alas, edelleen ilman kytkintä.. hitusen avauduin sille kyllä..
 
Kyllähän viscoa saa luistattaa määrättyyn pisteeseen asti. Tosin lämmettyään tarpeeksi viskolla on tapana lukkiutua. Muistaakseni visco on täytetty silikoniöljyllä joka lämmetessään laajenee ja painaa viscon sisällä lukkolevyt kiinni toisiinsa, tällöin tapahtuu viscon täydellinen lukkiutuminen. Joka vapautuu silikoniöljyn jäähtyessä kun viscossa ei tapahdu läpipyörintää ja kitkaa ei muodostu.
Lukkiutuessa visko siirtää 100% tehon lävitseen.

lamborghini diablo VT pelkästään visco kytkimellä varustettu neliveto, eli siellä ei ole keskitasauspyörästöä ollenkaan vaan kaikki voima eteen johdetaan viscon läpi. ???



Impreza pitäisi tässä kevään mittaan katsastaa saas nähdä mihin inssit siellä päätyvät.
 
Kävin sitten konttorilla Dynamicin kans. Katsastusinssi haki jonkin ohjekirjan dynamometrilta ja selasi 4WD Galantin kohdalta että alle 5 km/h vauhdilla saa nopeasti testata jarrut dynamometrillä.

Sanoin siihen että rekisteriotetta et saa jos dynamometrille ajat. Ei ajanut.

Niin ja se leima, yksi murtunut jarruletku pitää vaihtaa, muuten kaikki ok 8)
 
Kävin sitten konttorilla ja saman se kattoi papereista 5km/h ja enintään 10 s.
Ajoihan se sen jarru penkille ja hyvin meni ei edes yrittänyt pyrkiä mihinkään päin.  Aika yllättävän paljon se visco sallii pyörimisnopeuden eroa. mekaaninen lukko (LSD)  olisi varmaan paukahtanut heti.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Sillaihan ne noita nelikkojen jarruja testaa. Ei kuormita nelivetoa tolla menetelmällä. Pahoin pelkään ettet tässä tapauksessa voi kieltäytyä jarrujen testauksesta koska laitteet on siihen soveltuvat. Josset halua nelikkoa dynoon niin sitten pitää vaan etsiä konttori jossa on perinteinen jarrudyno ;D
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

En ole tuollaisesta erisuuntiin pyörivästä dynosta kuullut, mutta dynamicin saa pistää tavalliseen dynoon JOS sen dynon pyörintänopeus on riittävän alhainen. Tästä on konttoreilla maahantuojan ohje. Käytännössä keskilukon toiminnan kyllä huomaa dynossa, jos pyörintänopeus on liian suuri tai jotain vastaavaa: jos auto pyrkii nousemaan dynosta pois, silloin keskeyttäisin testauksen välittömästi. Vakio dynyssä ja sillä hiljaisella pyörintänopeudella (ja pikaisella mittauksella) en ole huomannut tällaista "pois pyrkimistä", eli siinä mielessä maahantuojan ohje lienee oikein.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Siittä erisuuntiin pyörivästähän voi yrittää laistaa sanomalla, että on tasauspyörästön lukko. Sillonhan se rasittaa muuten sitä lukkoa. Esim pajeron perä varmaan tykkää tommosista. Vai saako ne sitten sen systeemin pyöriin myös samaan suuntaan jos ei ole kiinteä neliveto.

Ja tuosta lsd:stä.. Eikös se oo limited slip differential, eli kaiken näköset kitka-, pala,- ja viskolukot yms ei 100% lukot kuulu tuohon?

Kaverilla Audissa on sama homma tuon katsastuksen kanssa. Tietty maksiminopeus ja aika rajoitettu ja niin ne vain sen testaa joka kerta.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Eilen kyselin asiasta paikalliselta konttorilla niin sielä on aina niin että eivät jarruta autoja joissa on jatkuva neliveto. Näin myös toimivat kaverin 4wd Mazdan kanssa.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Niko Päivinen sanoi
En ole tuollaisesta erisuuntiin pyörivästä dynosta kuullut

Ompa sellaisen kanssa tullut touhuttua aikoinaan kun hommasin A1 jarruluvat, se erisuuntaan pyöriminen on just nelikkoja varten. Löytyipä siitä 2 eri pyörimisnopeuttakin, normaalia ja nelivedon lukollisia akseleita varten. Jotka tietenkin dynotettiin samaan pyörimissuuntaan.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Heinolassa ainaskii mitsun katsastin ja ihan normi jarrudynossa kattovat jarrut ja ei siinä mitään hajonnu

-welpe
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

ei vaan kannata antaa ajaa normaali jarru testerille! pihassa ajamalla testata. ei taida missään suomessa olla nelivedolle jarru testeriä.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

On nykyaikaisissa katsastuskonttoreissa 4 vedolle omat ohjelmat. Eri sitte ajaako ne kaikki nelikot siihen.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

osku sanoi
On nykyaikaisissa katsastuskonttoreissa 4 vedolle omat ohjelmat. Eri sitte ajaako ne kaikki nelikot siihen.

aikani kuluksi selvittelin meidän suben viskoremontin syytä:
4wd ohjelmalla ajettu konttorilla ja oli kuulemma hienosti hypänny ja jurahtanu ja se siitä viskosta...
konttori maksoi lystin...

en kyl anna ite ajaa dynoon... :nykii
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Kysyin eilen katastus asemalta että mitenkä on nelikoitten katsastus. No inssi otti kansion esiin ja kahto mitsujen kohalta. 4wd Galantti ja joku mehtä traktori voidaan katastaa normi ohjelmalla kun pyöritys nopeus on alle 5km/h ja kun evosta/evoista ei ollut mainintaan, niin sanoi että silloin on turha ottaa mitään riskejä ja jarrut testataan hiekkatiellä.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

veikka81 sanoi
Kysyin eilen katastus asemalta että mitenkä on nelikoitten katsastus. No inssi otti kansion esiin ja kahto mitsujen kohalta. 4wd Galantti ja joku mehtä traktori voidaan katastaa normi ohjelmalla kun pyöritys nopeus on alle 5km/h ja kun evosta/evoista ei ollut mainintaan, niin sanoi että silloin on turha ottaa mitään riskejä ja jarrut testataan hiekkatiellä.

jos ite vien konttorille ja haluaa ajaa jarrutesteriin vedän valmiiksi tehdyn lapun hanskalokerosta
3 kappaleena että vastuu voimansiiron rikoutumisesta menee katsastus konttorille/miehelle

puhukoot kuka mitäkin 5km nopeudesta sanon että visko lämpenee ihan varmasti... vahingoittuu/kuluu turhaan...
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

No laitetaan tänne ylös, et ei ne -92 neliveto lancerin jarruja testerissä testanneet. Kuivalla pihalla inssi vähän jarruja kokeili. ::)

Olivat jonku syncro transportterin ajaneet testeriin, niin oli 2 metriä loikannu. Eikä ollu kerenny kissaa sanoa, mut ei pompannu. ;D
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Onkos tästä uudempaa tietoa kuin tuo "4wd galantti" jonka saa testata, nimittäin sitä mullekkin joskus väitettiin. Tuli vaan mieleen että ois hauska nähdä se sivu missä moinen tieto on, koskeeko tämä esim e39a mallia? Jos kerran evoista ei ole mainintaa niin vaikka 8g mallit vastaa kuitenkin enemmän evoja? Tästäkin aiheesta on miljoonaa mielipidettä.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Konttorilla on mallikohtaiset ohjeet mitkä saa testata ja mitkä ei. Pyydä näkyville omaa malliasi koskeva ohje ja jos ei löydy niin sitten voit yrittää perustella miksei saisi ajaa jarrudynossa.

Ei se siitä hajoa, ei ainakaan ole minulla hajonnut vaikka on jarrutettu E39A ja parikin Evoa.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Itse sanoin katsastus sedälle silleen kysyvästi, että nelivetoahan ei ajeta jarrutesteriin. Eikä siitä asiasta sitten sen enempää keskusteltu eikä jarruja mitenkään muutenkaan tarkistettu.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Mulla eivät ole koskaan edes yrittäneet ajaa jarrudynoon kun olen valmiiksi sanonut että tämähän on sitten viskolukollinen neliveto.
Eivät taida uskaltaa sitä pientäkään riskiä ottaa kun eivät voi kuin hävitä jos jotain korvausvaatimusta joskus tulee.
Jarrut toisaalta nyt tulee pidettyä tämmöisessä autossa kunnossa muutenkin ja huomaa itsekin jos niissä jotain häikkää on.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Minulla on molemmat evot ajettu jarrutesterissä,ongelmitta.
Testeriin valittaan vain neliveto ohjelma,jolloin rullat pyörii eri suuntiin ja muistaakseni jarrut testattiin yksi pyörä kerrallaan.
Tuola samalla konttorilla on katsastettu todella paljon evoja(tietääkseni kaikki japanimportsin rekisteröimät evot) enkä ole kuullut että yksikään olisi rullille lauennut.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Tunari-82 sanoi
Minulla on molemmat evot ajettu jarrutesterissä,ongelmitta.
Testeriin valittaan vain neliveto ohjelma,jolloin rullat pyörii eri suuntiin ja muistaakseni jarrut testattiin yksi pyörä kerrallaan.
Tuola samalla konttorilla on katsastettu todella paljon evoja(tietääkseni kaikki japanimportsin rekisteröimät evot) enkä ole kuullut että yksikään olisi rullille lauennut.

Mulla kanssa katsuri otti nyyttonilukemat legnumista. Eka sanoin että älä aja jarrudynoon, sitte katsuri sano että se laittaa neliveto-ohjelman päälle, että tämä olisi hellävaraisempi kuin 2veto jarrudyno (en muista tarkaan miten se katsuri selitti sen dynon toimintaa, mutta se on kuiteskin fiksummin ohjattu, eli jos rullien väliset pyörimisnopeudet / vierintävastus kasvaa liian isoksi niin se heittää dynon pois päältä). Sanoin viel enne dynoa että jos tää levii tähän niin me tehään samantien kirjallinen lappu asiasta. Lukemiksi eteen 3,2kN ja taakke 2,4kN (noin). Mitään outoa en havainnu dynon aikana enkä jälkeenpäin (800km rullattu).
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Torsenia ( audin neliveto ) ilman ihmeellisempiä lukkoja ei saa jarrutella niin en kyllä anna tätäkään, ku on vielä vika herkempi.
Jos väkisin tahtoo niin mustaa valkoselle lapulle, et ne maksaa.

Pitää vaan tyyny ostaa sille katsastus-sedälle tuulilasiin joka tolla lyö jarrulapun lattiaan kuivalla asfaltilla.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

joo kävin tossa itekki konttorilla ja taas selevitin, että on neliveto ja viskua ja lukkua ja kaikkia... älä aja testeriin. NO setä siihen, että heillä on semmonen neliveto ohjelma, että kaikki pystyy testaa, johon mää että meinaakko perkele nii se vaan että jooo.

no käppäilin sitte sinne hallin puolelle että meen ainaki kattomaan miten käy, kappas hallissa oli vaan kaksi kappaletta rullia inssi siinä katteli konehuonetta ja mutisi jotaki hmm...210kw mää että juu. Sitte sanoin että niin meinaat tosissaan että tuossa kahella rullalla pystyy tästä jarrut testaan eikä pomppaile tai mitään????? (oli eri katsastusmies ku tiskillä) katto mua ja sano : jooo en minä ainakaan ala tätä testaileen. Onneksi oli yks järkevä paikalla, no loppu hyvin kaikki hyvin leima tuli ;D
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

miikka sanoi
Meillä on ainakin konttorilla oikein opus mitkä autot voidaan ajaa ja mitkä ei tai mitkä voidaan ajaa tietyin ehdoin. Tiedot ovat maahantuojilta ja manuaaleista kerättyjä. Kattaa käytännössä 95% nelivetoautoista. Mitsujen kohdalla oli muistaakseni että mitään Mitsun jatkuvaa nelivetoa ei rullille saa ajaa, edes neliveto-ohjelmalla.

Mielenkiintoista. :) Eli eri konttoreilla eri ohjeita.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

mystinengalant sanoi
Mielenkiintoista. :) Eli eri konttoreilla eri ohjeita.

Samat ohjeet, eri tulkintoja, ihan normaalisti ;D. Nopallahan nuo asiat selviää niinkun muutenkin kaikki trafiin liittyvä toiminta..
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

dani sanoi
Samat ohjeet, eri tulkintoja, ihan normaalisti ;D. Nopallahan nuo asiat selviää niinkun muutenkin kaikki trafiin liittyvä toiminta..

on muuten varsinainen noppa koko laitos... pelaavatkohan pokeria vai rulettia noiden sääntöjensä kanssa?
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

miikka sanoi
Ei ne mitään samoja ohjeita ole. Meillä on yhden työntekijän muutama vuosi sitten tekemä opinnäytetyö oppaana, eikä muilla firmoilla ole samaa vihkosta, tietenkään. Firmahan on maksanut aikanaan sen tekemisestä eikä sitä muille jaella. Jotkut vetää sitten eri ohjeilla ja jotkut mututuntumalla.

Lähinnä tarkoitin itse sitä että samat lait ja määräykset koskevat kaikkia mutta konttorit ja katsurit tulkitsevat eri tavalla näitä.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

miikka sanoi
Ei ne mitään samoja ohjeita ole. Meillä on yhden työntekijän muutama vuosi sitten tekemä opinnäytetyö oppaana, eikä muilla firmoilla ole samaa vihkosta, tietenkään. Firmahan on maksanut aikanaan sen tekemisestä eikä sitä muille jaella. Jotkut vetää sitten eri ohjeilla ja jotkut mututuntumalla.

Onko esimerkkejä mitä autoja (nelivetoja) saa käyttää rullilla ja millanen nelivetojärjestelmä niissä on
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

miikka sanoi
Meillä on yhden työntekijän muutama vuosi sitten tekemä opinnäytetyö oppaana, eikä muilla firmoilla ole samaa vihkosta, tietenkään. Firmahan on maksanut aikanaan sen tekemisestä eikä sitä muille jaella.

Eihän nuo nyt mitään ydinsalaisuuksia sentään ole, ensimmäinen haku googlella toi tuloksen :)

http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBQQFjAA&url=https%3A%2F%2Fpublications.theseus.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F10024%2F8360%2FLaine.Niilo.pdf%3Fsequence%3D2&rct=j&q=insin%C3%B6%C3%B6rity%C3%B6%20nelivetoisen%20katsastus&ei=YEqkTMCrHsrNswaNyMGpCA&usg=AFQjCNFAPOV340Cyc-dejG7b-WWAwyDlVw&cad=rja
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

ast sanoi
Eihän nuo nyt mitään ydinsalaisuuksia sentään ole, ensimmäinen haku googlella toi tuloksen :)

http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBQQFjAA&url=https%3A%2F%2Fpublications.theseus.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F10024%2F8360%2FLaine.Niilo.pdf%3Fsequence%3D2&rct=j&q=insin%C3%B6%C3%B6rity%C3%B6%20nelivetoisen%20katsastus&ei=YEqkTMCrHsrNswaNyMGpCA&usg=AFQjCNFAPOV340Cyc-dejG7b-WWAwyDlVw&cad=rja

Huolimatonta työtä, pintapuolisellakin tarkastelulla löytyi heti virhe, Chevrolet Trailblazerissa on kytkettävä neliveto :)
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

nokonzok sanoi
Huolimatonta työtä, pintapuolisellakin tarkastelulla löytyi heti virhe, Chevrolet Trailblazerissa on kytkettävä neliveto :)

Jep, termistö on myös aivan mitä sattuu. Teoriaosassa puhutaan viskokytkimestä silloin kun takaveto kytkeytyy mukaan viskon vaikutuksesta etupyörien luistaessa ja viskolukosta kun autossa on keskitasauspyörästö ja siinä visko rajoittamassa pyörimisnopeuseroa.

Kuitenkin autolistassa puhutaan vain viskokytkimestä.

K1:n ohjeistuksen mukaan kaikki (tai no hiton pitkä lista ainakin) Mitsut voidaan siis testata jarrudynamometrissä yksi akseli kerrallaan ilman mitään rajoituksia. Tietääpä ainakin mihin EI kannata autoaan viedä :peukku
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

nokonzok sanoi
Huolimatonta työtä, pintapuolisellakin tarkastelulla löytyi heti virhe, Chevrolet Trailblazerissa on kytkettävä neliveto :)
Chevyt ja GMC:t naytti pikaisella vilkaisulla olevan pain mantyja..
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Ilmeisesti tuo netissä oleva versio on jossain määrin eri, kun meidän vihkossa on Mitsun kohdalla kielto.

Minunkin opinnäytetyöstä taisi nettiin jäädä vain 20-sivuinen vanha versio kun taas jakeluun lähti 90-sivuinen, jota on päivitelty vieläkin :)
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Itseäkin nää jarrutestit jännittää.. kerran jo tänä vuonna katsastuksessa MAININNUT ja keskeyttänyt kun meni etupää jarrutesterille ja meinas pistää käyntiin.. :I
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Käytin alkuviikosta Legua leimalla niin sanoin katsurille että ET AJA jarrudynolle sitä autoa, ei se kyllä yrittänytkään. siirtyi samalla bc-racingin alusta otteeseen ja vanteetkin tuli muutoskatsastettua. Ja korjauskehotus siitä että vänkärin puolen etuvalo näyttää liian alas.. ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom