Nelivedon katsastus ?

Vs: Nelivedon katsastus ?

Minä en tajua tuota että, "joo voi tän testata ku täs mei dynossa pyörät pyörii eri suuntiin samalla akselilla" Mitähän esim toi vr4 lsd lukolla tekee sellasessa dynossa?

Ei sillä että omia nelikoita koskaan olisi dynoon ajettu kun olen itkenyt siitä..

Käsittääkseni toi voi toimiakki tollanen testaus, jos on vaan visko keskellä, jos esim takapäätä pyöritetään niin tasauspyörästöhän sen taitaa syödä sen pyörimisen eikä voima lähde kardaania pitkin eteen. Mutta mites LSD:n kans, pureeko se vaan kiinni ja "hajoaa" vai lähteekö se auto vielä ku hauki kaislikosta siitä rullilta?
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Slider sanoi
Minä en tajua tuota että, "joo voi tän testata ku täs mei dynossa pyörät pyörii eri suuntiin samalla akselilla" Mitähän esim toi vr4 lsd lukolla tekee sellasessa dynossa?

Eipä juuri mitään jos lukko on vakiokamaa eikä preloadia ole lisätty. Paljonko se vastustaa kun pyörität toisesta takapyörästä vaihde päällä niin ettei kardaani pääse pyörimään?
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Saapa nähdä, just soitin konttorille kun VR-4 katsastus ja sanoivat että heillä on vartavasten hommattu 4WD jarrudyno, mitä ikinä meinaakaan.. Noh, pyrin silti saamaan jarruttamalla testiin, mutta ilmeisesti ihan validi laite.. oli lukkoja tai ei..
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

J. Puhakka sanoi
Saapa nähdä, just soitin konttorille kun VR-4 katsastus ja sanoivat että heillä on vartavasten hommattu 4WD jarrudyno, mitä ikinä meinaakaan.. Noh, pyrin silti saamaan jarruttamalla testiin, mutta ilmeisesti ihan validi laite.. oli lukkoja tai ei..

Mulla just käytin dynyn ja sanoin tiskil et on neliveto. Sattui yks katsari olee siinä ni se kysäs "onko aito neliveto ja mikä auto". Sanoin et on ja Galant 4x4. Vastaus oli heti: joo ei viedä sitä jarrudynoon ja tiskin nainen kirjotti vielä post-it lapun papereiden päälle "4x4". :peukku
Eli kannattaa sanoo et on nelivetoja ja "nelivetoja" ;D
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Niin sellanen dyno mis pyörii erisuuntiin rullat toimii varmasti sellasis autoissa mis ei oo akselilukkoja kun sehän vaan pyörittelee tasauspyörästöä. Mut sellasta autoo mis on akselilla joku lukko en kyl päästäis varsinkaan sellaseen dynoon. Sitä lukkoo ku ei oo suunniteltu kestään varsinkaan sitä et pyörii renkaat eri suuntiin. Varmasti lyhytkin käyttö rasittais liikaa. Paremmin varmasti se keskilukko kestää sen normi dynon.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Kyllähän tuo tuntu kestävän nuinkin. Taka-akselilla tosiaankin on viskolukko ja katsastusmies sano että kyllä se kestää ihan normisti..
Ja eipä tuo auto tuntunut hajoavan, yrittävän nousta mihinkään.. rengas kerrallaan jarrutteli.
 
Vs: Re: Nelivedon katsastus ?

Nismoa kun kävin rekisteröimässä omiin nimiin Lahdessa Renkomäen K1 katsastajilla niin tuli kysyttyä samalla että miten heillä noiden nelikoiden jarruponnistus sujuu. Katsuri tokasi että pihalla kokeillaan kaikki, eivät lähde kokeilemaan rullilla. Tosin heillä onkin vain yksi rullapari eli akseli kerrallaan saisivat vaan mitattua.
Täytyy varmaan niille viedä tuo talvikottero leimalle keväällä, onpahan ainakin turvallinen ratkaisu :)
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

J. Puhakka sanoi
Kyllähän tuo tuntu kestävän nuinkin. Taka-akselilla tosiaankin on viskolukko ja katsastusmies sano että kyllä se kestää ihan normisti..
Ja eipä tuo auto tuntunut hajoavan, yrittävän nousta mihinkään.. rengas kerrallaan jarrutteli.

niin se oli konttorin ukko tuumannu meidän subarustakin ja viskoremontihan siihen oli tehty sen jälkeen....

ellei jo olisi sitten palanu auki visko.. eli ei pidä enää ollenkaan ...ykspyörä vetoinen :nykii
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Luulis sutivan VR-4 jossain määrin enemmän jos vetäs vaan yhdellä.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Jos pääkaupunkiseudulla haluaa ottaa varman päälle, ainakin Kehän Autokatsastus Vantaalla hoitaa jarrujen testaamisen nelivedoissa pihalla kokeilemalla. Eikä hintakaan paha ollut, 35 € nettivarauksella ilman päästömittausta.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Jouni_K sanoi
Jos pääkaupunkiseudulla haluaa ottaa varman päälle, ainakin Kehän Autokatsastus Vantaalla hoitaa jarrujen testaamisen nelivedoissa pihalla kokeilemalla. Eikä hintakaan paha ollut, 35 € nettivarauksella ilman päästömittausta.

kasastuksesta, oudon kallista teilläpäin, mulla maksoi juuri joensuun kallleimassa paikassa 51e päästöt+katsastus+paperit omiin nimiin (oli ainut lauantaina pitkään auki oleva)
normi hinta on yleenstä 19e + päästöt (7-9e)
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Mr mmc sanoi
kasastuksesta, oudon kallista teilläpäin, mulla maksoi juuri joensuun kallleimassa paikassa 51e päästöt+katsastus+paperit omiin nimiin (oli ainut lauantaina pitkään auki oleva)
normi hinta on yleenstä 19e + päästöt (7-9e)

Näinhän se on, täällä päin moni asia on kalliimpaa, varsinkin palveluiden tai työn osalta. Asumisesta nyt puhumattakaan...
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Tulukeehan katsastaan Rovaniemelle, ennen ku puhutte kalliista. Taitaa olla 50€ joka asemalla + siihen mittaukset päälle..
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Joo sama se on täällä Torniossa 50e + mittaukset. Mutta jälkitarkastus ilmanen ;D
Päästöt olis 20e konttorilla mitattuna. Ite käytän yhen tutun korjaamolla, mielummin hälle maksan 10-15e ku konttoriin.

Mutta tuosta nelivedon katsastuksesta, et oli niillä jotku irtorullat jotka vois laittaa toisen akselin renkaiden alle, että saa jarrut mitattua toiselta. Mutta eipä ole niitä tainnu koskaan käyttää... :D
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Niin mites menee Pajeron part-time 4wd:n kanssa? Onko ongelmaa jos on kytketty 2wd päälle vai voiko silloinkin jotain hajota? 4wd:llä nyt tuskin kannattaa edes harkita, mut katsastus kun on kesällä niin eipä sitä silloin viskottomalla nelikolla ajellakaan... ;D
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

On sitte varmaan superselecteissä sama juttu? Kun jossain vaiheessa pitäis sellaiseen Pajeroon päivittää :)
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Joo 2wd asento on aina 2wd, SS tai ei. Mikään nelivedon asento päällä dynoon ei tietty mennä.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Ja kertosko joku että hajosko mulla nyt koko auto kun kävin semmosessa toispuoleisessa jarrudynossa joka mittas vaan rengas kerrallaan.. on meinaan ruvennut vetari tms. naputtamaan ;D Epäilen tosin että liekkö katsastuksen takia.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

J. Puhakka sanoi
Ja kertosko joku että hajosko mulla nyt koko auto kun kävin semmosessa toispuoleisessa jarrudynossa joka mittas vaan rengas kerrallaan.. on meinaan ruvennut vetari tms. naputtamaan ;D Epäilen tosin että liekkö katsastuksen takia.

Juu. Tuo vitsaihin niin paalataan se!
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

... se että visko hajoaa ei välttämättä tee autosta sellasta että ei liiku...
vaan saattaa tehä sen että ei vaan raavi kuin yhdellä eturenkaalla tai takasella mutta ei yhtä aikaa etu & taka....
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Laitetaan nyt vielä kerran tähän se mitä jokaisen mitsumiehen raamattu kertoo.. ainakin Galantin tapauksessa.
 

Liitetiedostot

  • wsm-braketest.jpg
    wsm-braketest.jpg
    256.4 KB · Lukukerrat 691
Vs: Nelivedon katsastus ?

Ja vielä varalta TL;DR miehille:

brake-test-for-dummies.jpg


Sitä en sano että onko asia vanhemmiten eri tavalla mutta WSM sanoo jarrutestistä nelivedolle juurikin nuin. Ei varmasti haittaa jos ei perusjarrutestiin aja suorilta mutta luulis että tuo rengas kerrallaan testaava ainakin on ok.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

J. Puhakka sanoi
..... mutta luulis että tuo rengas kerrallaan testaava ainakin on ok.

paitsi jos sulla on kunnossa oleva lukko taka-akselilla tai edessä repäsee sen toisenkin renkaan liikenteeseen ja.........
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Mr mmc sanoi
paitsi jos sulla on kunnossa oleva lukko taka-akselilla tai edessä repäsee sen toisenkin renkaan liikenteeseen ja.........

Voisin kuvitella.. että jos se niinku visko on.. että kun visko alkaa ottaa kii.. niin jos kävisi niin että viskon kynnys ylittyisi ja toinen rengas alkaisi pyörimään.. ja se toinen rengas lepää bout vapaasti pyörivällä rullalla niin.. hmm.. mitäköhän tapahtuu.. en tiedä.. monimutkaista.

.. mut katsastuksessa kun kattoin niin riippumatta akselista tai lukosta niin yksi rengas akselillaan kerrallaan jarrutti, loput oli hilijaa. Taka-akselilla en muista pyörikö se vai ei.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

J. Puhakka sanoi
Voisin kuvitella.. että jos se niinku visko on.. että kun visko alkaa ottaa kii.. niin jos kävisi niin että viskon kynnys ylittyisi ja toinen rengas alkaisi pyörimään.. ja se toinen rengas lepää bout vapaasti pyörivällä rullalla niin.. hmm.. mitäköhän tapahtuu.. en tiedä.. monimutkaista.

.. mut katsastuksessa kun kattoin niin riippumatta akselista tai lukosta niin yksi rengas akselillaan kerrallaan jarrutti, loput oli hilijaa. Taka-akselilla en muista pyörikö se vai ei.

eli sul on taka-akselin lukko ja visko entinen, vanheman mitsun 4vedossa ei voi olla tilannetta että vain yksi vetäisi
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Mr mmc sanoi
eli sul on taka-akselin lukko ja visko entinen, vanheman mitsun 4vedossa ei voi olla tilannetta että vain yksi vetäisi

Onko tästä pääteltävissä mullakin on lukot entiset kun auto on ajettu kerran tai pari ainakin jarrudynamometrissä? Kitkalukot edessä ja takana, visko keskitasauspyörästön yhteydessä. Ei hypännyt rullilta, syttynyt tulipaloa tai tapahtunut muutakaan dramaattista. Se pyörä luonnollisesti pyörii dynamometrissä mitä pyöritetään.

Sutii kyllä edelleen ihan neljällä pyörällä edelleen ja voin kertoa että lukot toimii niin kuin pitääkin.
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Hyvä keskustelu, joskus oon miettiny et toimiiko mulla visko kunnolla kun ei meinaa saada perää sivulle oikeen millään. Etenemiskyky on kyllä varmaan suht kohdallaan mutta tuntuu sutivan edestä. :) Mun käsitys on että kun noi pyörimisnopeudet on testissä kuitenkin aika alhaisia niin se vaikuttanee asiaan....
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

on munkin nelikko lankku ollu dynamolla,ja kyllä se vielä menee linttaan melko helposti kaasulla.ja repii joka pyörällä mikäli sille päälle kuski haluamaan.eli ei tuo ainakaan oo levinny.

ihan akseli kerrallaan on tuota jarruteltu.

"konttorisedän" mukaan saa vaa testata 5 -10 sek ja sit pois rullilta.

eihän tolla sit kässärikäännöstäkään tohtis tehdä jos heti leviää??
 
Vs: Nelivedon katsastus ?

Ei sillä etteikö nelivedon dynotus vain toisesta päästä keskilukkoa rasita, mutta on se tosi vähäistä kuitenkin. Rullat pyörii luokkaa 3km/h niin eiköhän ne sitä kestä sen kymmenen sekkaa jos kestää ajaakin. Kyllä rengas luistaa betonilattialla/rulla ennenkuin rupee voimansiirto sanoon itseään irti.... :)

Siitä jos joku katsastsmies viitsii noitten irtorullien kans leikkiä niin täytyypi nostaa hattua. Täälläpäin jokainen kyllä jarruttelee pihassa vain, niinkuin järkevää onkin jos epäilyttää :)
 
Takaisin
Ylös Bottom