Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

neppi

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2006
Sijainti
kausala
Noni. Alustus nopeasti: Ostin muutama vuos sitte Rovaniemeltä autoliikkeestä tommosen Mitsubishi L300 Delica 2.5TD -92:n. Heti ihan ekalla viikolla, ekoina päivinä huomasin, että nestettä pitää lisätä ja pakoputkesta tuoksahtelee jäähdytysneste (ja kyllähän minä sen tuoksun tunnen, onhan mulla ollu monta Ladaa!!!)

No vein kinnerin takasin firmaan, jossa sen monien eri vaiheiden kautta (ja se se vasta olikin tuskasta aikaa!) saivat sen vihdoin kuntoon ja luovuttivat mulle.

Paikkailin heidän virheitään viikon verran (ja muuan kaveri toisen viikon, Kiitos Jari!) ja kaiken muun hyvän lisäksi tää autoliike oli sitä mieltä, että mun pitäis maksaa se koko remontti!

No monenmonen erinäisen vaiheen kautta tilanne jotenkin omituisesti meni silleen, et mie kävelin suutuspäissäni sieltä liikkeestä pihalle, eikä laskua oo perään kuulunu (ei varmaan vähiten siks, ettei ne missään vaiheessa ottanu multa nimee tahi kuittausta tahi sensellaista mihinkään paperiin!)

Laturi siihen on korjattu kerran ja sit muutaman päivän päästä uudestaan, mut juuri muuta isompaaa ei oo ollu.

Remmejä oon vaihdellu tasaseen tahtiin ja siinä samalla aina kaikki samaan syssyyn vaihdettavat palikat, niinku vesipumppu ja stefat ja muu.

Koneelle ei oo tehty mitään ihmeellistä, paitsi tietenki se kansiremppa, joka tehtiin täydellisenä, kun se kerran oli pöydällä. Syyläri vaihdettiin siinä samalla. Katellaan, kuinka se nyt meinaa kestää, ja jos siltä alkaa näyttää, ni tehhään sitte alakerta uusiks. Toki alkaahan se kansi olla taas kohta poksahtamisrajassa, onhan sillä ajettu edellisen remontin jälkeen jo 150 000, tai jotai.

Takapyöränlaakerit on vaihettu. Ja ne höpöhöpö automaattiset napalukot vaihdoin manuaalisiin. Keula on kränkätty vähän ylemmäs ja alla pyörii Bridgestone Dueler M/T 31"x10,5"/15". Täydellinen ruostesuojaus tehtiin viime kesänä.

Viime keväänä alkoi vaihdelaatikko tiputella öljyjä ja pitämään ääntä. Vaihteet pysyi kuitenkin päällä, eikä meteli ollu mitenkään päätähuimaava, joten lisäilin öljyjä ja jatkoin ajoo. Kuitenkin lievä "kylmä rinki persiissä".

No kesällä sitten Helsinginreissulta palatessa kuului auton alta järettömän kova pamaus ja koko auto hyppäsi ilmaan hups vaan. 120 oli vauhtii. Äkkiä kytkin pohjaan, ja kohta varovainen uudelleen nosto... sama pauke jatkui. Nelosella kotiin ja ettiskelemään uutta askia alle.

Mitä sitten tapahtui... Siitä kuulette ensi kerralla.

neppi
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

NONI. kulupahan taas vain aikaa ennenku tänne kerkesin mitään kirjoitella. Arvatkaapa kauan kesti löytää laatikko Deliin?

6kk!!!

Heti silloin ku se poksahti, soitin Japan Moottorituontiin ja kysyin Delican vaihdelaatikkoa.
Vastaus: "ei meillä sellasta oo"
Kysyin josko teille ois tulossa japanista tavaraa silleen, et vois vaikka tilata semmosen.
Vastaus: "ei meillä oo sellasta palvelua"
Kiitos hei!

Ettin ihan kaikki maholliset ja mahottomat paikat. Tamgearsilla ei oo, purkamoilla ei oo, missään ei oo.

Yritin että jos vaikka pajeron laatikosta. No ei käy. Siinon kepit päältä ylös ja Delissä sivusta vaijereilla.

Ostin tän foorumin kautta pajeron pikkuvikasen laatikon ja aattelin että puran Delin laatikon ja sitte sen Pajen laatikon ja sopivasti niistä (ja uusista osista, laakerit, synkat?) kasailen Delin kuoreen mahottoman hyvän kokonaisuuden.

Ei ollu aikaa semmoseen ja kaiken muun hyvän lisäks poks vaan tarvittiinki kahta autoa. No jippii.

En tiedä miks (väittäisin kuitenki Korkeimman johatukseks), mut soitin Japan Moottorituontiin (!) siis ~6kk ed puh:sta.
Varovasti kyselin että josko teidän kautta vois tilailla jotain jos ois jotain semmosta harvinaisempaa tilailtavaa, ni joskohan vaikka oiskohan mahollistakohankohan?
Vastaus: "Mitä sä tarvisit?"
:-[ No tota :-[ jos tommosta :-[ Delican (mitsubishi) :-[ Vaihdelaatikkoo :-[ vaik?
Vastaus: "Miks semmosta tilata tarvii?"
:-[ :-[ :-[ No ku oma on rikki ja ... :-[
Vastaus: "No mut eihän sitä nyt tarvii tilata ku mulla on tossa kolme semmosta nytteki paikalla joista voit valita!!
:eek: :eek: :eek:

Siitä sitte itse itseäni komentaen Järvenpäähän ja valitsin niistä kolmesta puhtaimman. Ihan hereältä se tuntu. Puheiden mukaan alle satatonnii ajettu (no eihän ne siellä Japaniiniassa enempää ajele, kun seisovat ruuhkissa kaikki päivät) ja kolmen kk:n takuu tuli osalle. No jeh.

Tää tapahtu siis pari viikkoo ennen joulua. No siinä joulun alla juurikin, räjäyttelin (kirjaimellisesti!) Delin tulille ja pikkupuolen nelosella pörräsin 10km:n päähän kaverin autokorjaamolle, jossa seuraavana päivänä aloitin "operaatio vaihdelaatikon". (Toi kirjaimellisesti räjäytteleminen tarkoittaa sitä että molemmat akut tuli silmille, ku laittelin kinneriä tulille. No johan ne edelliset akut oliki kolme (3) vuotta vanhat (!) )

Oli muuten pikkusen helppoo irrottaa laatikko Delistä. Odotin semmosta samanlaista turaamista, ku Pajeron laatikon kans on, mut ei mitää sinne päinkää! Kaikki pultit (myös ne kaks siellä ylhäällä!!!) on pulttikoneella ja yhdellä (1) jatkolla saavutettavissa ilman minkäänlaista hikoilua!

Joulun ja uudenvuoden yli oli huilia, ja nyt jatku projekti. Oisin sen saanu kasaan silloin samantien, mutta aattelin kääntää sitä kuuluisaa hammaskehää. Lisäks pitää teettää uudet kiinnityspuslat, ku entiset on pokspoks. Ja just nimenomaan teettää. Timanttitiski tarjoaa ainoastaan semmosta pakettia, missä on koriin tulevat puslat, kiinnitysputkikehikkoapurunkomikälie, ja laatikonkylkiin tulevat puslat kaikki samassa paketissa (kõik ühes koos) ja hintaa sitte se 550€ :seina

Hommasin varaosa kaupasta jonkun peukeotin eli pösön jotkut puslat, joihin sitte pikkusen sovitusta ja ähräystä tuunattuna ja eiku surrur kovaa ajoo.

No, se on vielä tekemättä, sillä:

Edellisessä katsastuksessa (lok-06) käskettiin vaihtaa tuulilasi ja oik murros. En sitte ollu niitä vielä vaihtanut ja nyt aloin siihe. Nii murroshommelii.

PIKKUNE HOMMA!!! Ei tarttunu millää irti se nivel siitä vetoakselista vaikka millä lekalla miehissä hakattii!!! Penkkiin kiinni, ja rälläkällä ja paineilmavasaralla paloja pois. Puolet (50%) oli sahattu veke, eikä vieläkää antautunu lekan alla!!! Vielä piti rälläköidä paloja pois, ni sitte hellitti!

Takasin kasaamisessa ei sitte muuta ongelmaa, ku että lukkosokkarengasmikälie siinä ihan vetarin päässä, nii ni siinä napalukon sisällä, ni SE ei sitte millään tahtonu upota sinne uraansa. Jätin loppujenlopuks yhen ohkasen prikan pois ja junttasin sen lukkorinkulan niinpaljo paikoilleen kun vaa, ja äkkii napa kii. Jos ei kestä ni hajotkoo, mie en jaksa enää sitä!!!

No siittä sitte toisen puolen kimppuun. Purit pallonivelet poispoks, purit iskarin poispoks, purit jarruletkut poispoks, purit raidetangonpään poispoks, purit navan poispoks ja sitte on sulla siinä semmonen vetoakseli, mikä ei inahakkaa!!! Millä ihmeellä mie senki irrotan häh???
:seina
:seina
:seina
Läksin töihi. On sitte aamulla taas nii hauskaa yövuoron jälkee lähtee "harrastamaa". Se mie saatan kohta pianaikaa alakaa tuikhan tulhen koko vehkhen!

Noei. Mut aamulla taas koitan, että jos vaikka sen toisen navan saisin purettua ja kasaan, ja sitte jo vois päästä sitä laatikkoo sovitteleen siihen paikoilleen.

Tähän väliin pieni mainos: Offroad tarvike, Juuka toimitti mulle vetonivelen päivässä. Täältä meiltä päin ei löytyny hyllystä mistään (vaikka tyhmempi luulis, onhan se Pajeron nivel, ja niitähän mennee parraala jätkälä peukalohhangallinen viikosa!), ni siitä sitte soitin Juukaan ja toimittivat hetimiten. Oli sitäpaitsi 80€ halvempi, ku AD-liikkeen vaihtoehto, ja mikäli käyttäjäkokemuksiin ja Offroad tarvikkeen web-sivuihin on uskominen, ni toi TML- nivel saattais olla jopa kestävämpi! Mene tiedä.

Sitte vielä jarrunesteen vaihto, ja pumpum lasikaupan kautta leimalle.

Nyt en jaksa enää kirjottaa (etkä sie lukia), että lähenpä tästä sitte tonne.

siihen saakka näkemiin
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Noni. Ihan heti alkuun semmonen tiedotusluotonen juttu että, ed. viestissä kehumani TML vetonivel osoittautuki vähän höpöksi. Siis ei nivelessä mitään muuten, mut puuttuu lukkorenkaan ura. Kuulemma kaikista hyllyssä olevista, ja hyllyssä olevista Toyota nivelistäki kuulemma puuttu, mut niissä se ei haittaa, koska vetoakselissa on huullos, johon nivel töppää. Toisin kuin Delissä ja Pajessa, joissa em. nivel menee hups vaan läpi spoorista.

Niin että lähettelin nivelen takasin Juukaan ja tilailin muualta uuden. Edelleen hypettäisin Offroad tarviketta, joka älyttömän hyvin hoiti koko hommelin. Siis en tosissakaan syytä heitä väärän nivelen myymisestä, vaan kehun hyvää palvelua ja kilpailukykyisiä hintoja!!!

Nyt on sitte kummallaki puolella edessä vetonivelet paikallaan.
Kysymys: Miksi en saa vetoakselin päähän lukkorenkaita paikoilleen? Kyllähän nivelten pitäis olla samoilla mitoilla kaikki eiks jeh?

Tänhetkinen tilanne näyttää siltä, että napalukoista milli pois ni sit sopii aluslevy ja lukkorengas, ei muuten.

Napalukoista puheenollen. Oli navat väärin kasattu. Jo ostaessa. Elisiis tarkoitan että...
Alustuksena edelliseen: metsästin siis Delicaan alkup. Pajen manuaalisia napalukkoja melkein kolme vuotta. Sitte löyty yhestä yllättävästä tahosta oikeet Aisinit. Purettiin pois, putsattiin, rasvattiin ja lyötiin paikoilleen. Hyvin toimi. No nyt sitte ku jouduin ne purkamaan, ni kasausvaiheessa sattu olemaan kaveri vieressä, joka oli ennenki man. lukkoja käsitelly, ja sano että "hetkinen". Sitte mietti pitkään ja kaiveli muistinsa sopukoita ja sanoi:"nää on väärin kasattu". Siinä kohassa itekki aloin katteleen ja pyöritteleen niitä ja olin kyllä lopulta hänen kanssaan samaa mieltä.

Yksiä pikkukorvallisia vähän käännettiin pihdeillä ja kasailtiin jouset tälläkertaa oikeille paikoilleen. Vähän rasvaa perään, ja nyt on napalukot kuin uudet! Kyllä ihminen on sitte viisas mies!

Vaihtelin joutessani pari palanutta polttimoo ja nostelin uudet akut räjähtäneiden tilalle.

No sitte rupes oleen jo kinneri siinä mallissa että sitä saatto alkaa työnteleen taas nosturille päin. Auto ylös ja laatikko paikoilleen (ens kerralla viistän kytkinlevystä spoorit ottaviks ni ei tarvi rynkyttää!). Oli muuten taas aivan naurettavan helppo homma!

Ai nii! Nyt on ne vaihdelaatikon kiinityspuslatki sitte tehty. Vein ne pösön puslat ja ne Delin omat korikiinnikkeet kaverin peltiseppäpuotiin, jossa hän sitte prässäs ne vanhat pois, sorvas pösön pusliin soviteholkit, prässäs ne paikoilleen ja vielä päräytti sähköliimalla parit hepit puolelleen. Kaveri teki muutaman tunnin töitä. Tuli uudet. Makso parikymppii. Toisin ku timanttitiskillä 550€.

Vielä pitäis huomenna (SU) käydä tyrkkäämässä laatikot (niiku siinon se jakolaatikkoki) täyteen öljyä ja laitella kardaanit paikoilleen. Pari piuhaa kiinni ja siino.

Seuraavana taidan ottaa tästä vehkeestä työnalle oik. sähköpeilin, joka yhessä puuhun peruutuksessa meni pokslojollee.

Katellaa!
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Ai nii, unohtu kertoo, et samaan syssyyn kääntää kopsautin sen vauhtipyörän hammaskehän. Ensiis ympäriympäri, vaan 90 astetta vastapäivään. oisko pitäny myötäpäivään. ois vissiin. Ja kytkinpaketin laitoin uuvven.

ni
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

WOW !!! :eek: tää on luettu 125kertaa!

En sitte päässy laittamaan niitä öljyjä ja kardaaneita ku ei se kaveri ikinä vastannu puhelimeen. Oli jääny ryyppy päälle! Jos jostain saan kiittää Taivaan Isää, ni ainaki siitä, että on oma pämppääminen on jääny hups pois. Jeejee.

Huomenna koitan aamulla asennella öljyjä laatikkoon ja kardaaneja paikoilleen.

Aamen
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Nyt on sitte Delicalla ajettu ekat lenkit kesän jälkeen. Hyvin pelittää. Laitoin uudet iskarit eteen ja taakse. Vielä pitäis jarruletkut laittaa eteen ja vaihtaa jarrunesteet. Sitte leimalle.

Ens viikon torstaina ois tuulilasinvaihto.

Ihmeen hyvin pitää Bridgestonen Mud terrain tommosella uudella, tallaantuneella nuoskalla. Ei pitäny Pajeron hakkapeliitat sitte taas ollenkaan. Meinasin pukata yhen liikenteenjakajan nurin ja heti perään meinasin mennä mutkat suoriks yhteen parimetrii syvään viepään.

Pitäis vaihtaa Bridgestonet Pajeroon ja Delicaan sitte taas sen omat Aurora talvirenkaat.

Olin muuten tosi yllättynyt noista Aurooroista (?). Ihan tosihyvät renkaat on ne.

nyt on kuumetta. en jaksa enää kirjottaa.

Terve
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Nyt on Deliriumissa sitte iha uus tuulilasi. Otin kalliimman lasin. Sininen jossa raita yläreunassa. Makso töineen 220€ toisin kuin halvin tähänastinen tarjous 250€. Tuli hyvä.

Ostin myös uuden PA suodattimen. Yritin saaha semmosta missä ei oo sitä vedenmittausreikää pohjassa, mut en saanu. Nyt pitää ettii jostain se tulppa. missähän se mahtaa olla?

Saakai niitä mitsupi liikkeestä uusia. Ni jos sen sais vaikka toimii senki systeemin. On se talvella parempi että on siinä se proppu, ku sitäkautta saa laskettua jäävellin pois suodattimesta, jos niin onnettomasti sattuu käymään.
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Kävin eilen timanttikaupasta kysymässä sen p-a-suodattimen pohjaroppuanturin hintaa.

59,15€!!! :eek:

Noinkohan käyn semmosta siitä putiikista hakemassa...
Onse mulla jossain tallessa seki keksintö. Aattelin kuumailmapuhaltimen, tai vast, kans koittaa saada siitä vanhasta senverran johonpätkiä näkyviin, että voin juottaa siihen u udet.

Tänään lähin Delitsillä töihin, ajatuksena ajaa tankki tyhjäks, että sais vihdoin ne kesädiisselit sieltä pois ja uus filtteri, ja sit tankki talviainetta täyteen. No neljä kertaa sammu matkalla, mut onneks on uudet akut, ni lähti aina kuitenkin uudestaan käyntiin. Ei noi kesälaatuset ja ihan typötyhjä tankki oo oikein hyvä yhdistelmä jos on 15 raatii pakkasta ::)

No aamulla katellaan, että mikä meininki. Oishan tuo toki yövuoron jälkeen ihan kiva päästä kotiinki (vaik ei siellä kyllä mitään nukkuu pysty, ku huomenna ei oooooo lapsilla hoitopäivä). Jospa sittenki jään tänne.

On toi vaan jotenki paljo mukavampi ajella, ku se raktori (pajatso)! Jos olis valtaa niinkuin on mieli, ni mulla ois kaks Delicaa! Toinen ois pitempiakselivälinen (niitä sai Hollannista ain sillon tällön) ja toinen ois toi tommonen, ja molemmat ois rekisteröity matkailuautoks! Niitai vois se toinen olla pitempiakselivälinen Space gear 4X4 (niitei saa ku Japanista, tai saattais UK:ssa olla, mut neki ajaa vikapuolella!)
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Eilen iltasella valuttelin tankista vajaan puol ämpärillistä kesädieseliä pois ja sitte PA-suodattimen vaihtoon!

Olihan taas yks projekti. Suodatin sijaitsee tossa kuski oikean pakaralihaksen (musculus gluteus maximus) alapuolella ja siihen pääsee käsiks joko auton alta parilla pitkällä jatkolla ja altaväännettävällä suodatinavaimella, tai sit repsikan penkin alta jollain ihan muulla mikä ei sovi sinne väliin. No ei ollu sitä altaväännettävää suodatinavasinta kun en tiijjä missä seon. Sitä toista kautta sitte semmosella remmiavaimella. Ei tapahtunu mitään. Sitte järeet putkitongit ja puol tuntii älytöntä ähräämistä ja ihan sitte lopuksi (ylläri) lähti se liikkeelle se suodatin. Ihan aivan käsittämätön urakka yks polttoainesuodattimen vaihto.

Uus suodatin löysästi kiinni ja pumpaten silleen et tulee vähän yli. Sitte suodatin tiukalle ja avaimesta auto käyntiin ja ulos tallista. Automaatti ilmaus on kiva.

Löysin sen alkuperäisen pohjaproppu/vedentunnistusanturin. Piuhat oli katkennu sinne sisälle, muttamuttamutta, jos joku joskus painii saman hommelin kanssa niiiiiiin: se semmonen tulpan näkönen juttu siinä mistä ne piuhat pitäis tulla ulos siitä anturista, nii, ni se on oikeestikki tulppa! Eli jos sullakin, veliseni (nii tai sisko!) on sama juttu et on anturista piuhat katkennu, nii-i, siinä tulpassa on pikkiriikkinen reikä keskellä. Siihen kiersin varovasti tihee kierteisen gyprokkiruuvin kii ja vähän lämmitin ja sitte vaa veti siitä ruuvista sen tulpan hitsinpimpulaan sieltä. Löytyi johtojen päät joihin sitte saatto juotella uudet piuhat kiinni. Abikot päihin ja paikalleen.

ettäsillee. Heittäkää lujaa!
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Rouva se tänään torppas etunurkan jonnekki! :seina
Oik. puskurivilkku poks, ja puskurissa kauheet rannut, jotka jatkuu aina oveen saakka. Ovi etureunasta vähän taipunu, ja siin o myös lommo. Taitaa olla semmosessa paikassa, että sen ulospainamiseen tarvitaan pikemminki porakonetta ja ruuvia, kuin polvee! :seina

Miks ei nää kolhut koskaan osu semmoseen paikkaan, minkä pääsee oikasee ku sisäpuolelta vähän painauttaa?

Mulla oli ysikutonen saappi. Mullon ollu niitä monta, mut tää yks siis meni kerran kylki edellä mettää ja koko ovipelti painu sisään. No, otin ovipahvin pois ja potkasin siihen ovipeltiin sisäpuolelta, ni se blobsahti (nii just, BLOBSAHTI!) takasin alkuperäisen näköseks! Ei mitään jälkii jääny!!! Mut siinä oliki peltii eikä mitään papruu.

Öitä
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Aamulla -24. Kävin räjäyttää rouvalle auton käyntiin. No probs.
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Ei remontteja Deliin. Laitoin alle Pajeron mukana tulleet alumiinivanteet. Oli niissä renkaatki. Semmoset Nokian nastattomat SUV hakkapeliitat. Ihan höpöhöpörenkaat, mut ei ny ollu muutakaan. Arvelin tossa ensviikolla (no niin varmaan!) hankkia niihin kunnon kumit. Varmaan ne sit on ne Insa Turbo Saharat, tai Mountainit, jompsin kumpsin.

Kävin noilla renkailla siellä samalla soramontulla, josta on pikkusta enemmin kerrottu 'nepin pajero' -threadin alla. Olipa huima kokemus! Siis ihan samoista paikoista pääsi Delicalla höpöhöpö renkailla, ku Pajerolla, mutiaisten kanssa. "huimuus" tulee vain siitä, että Delissä istutaan etupyörän päällä ja siks paljon korkeemmalla ku Pajatsossa. Tästä johtuen välillä tuntuu että ollaan tyhjän päällä (jos joku on joskus ajanu linja-autoo Norjassa, ni tietää mistä puhun!).

On siinä, noin tyhjänä, toi perä aika köykänen, mut siihenhän saa korjauksen sillä et ottaa kaikki kaverit mukaan (mulla ei kyl oo).

neppi
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Tänään arvelin alkaa asennella 6"x9" kajareita vakiopaikoille taakse. Puolituntia purin verhoilua pois ja sain oik kaijuttimen irti ja siihen se jäi. Olihan taas homma. Kyllähän sen ymmärtää että tommonen auton kylki pitää sisäpuolelta olla siisti, mut tarviiko se rakentaa silleen et kaikki osat on toistensa sisäpuolella jostainkohtaa niin, et pakoputkenpäästä ku alkaa purkaa eilen, ni yliylihuomenna on edenny jo auton sisälle asti ja on jotain mahiksia ees kattoo siihen varsinaiseen työmaahan päin!

Iha oikeesti! Jos oisin halunnu ihan ja aivan tosi tyylillä tehdä sen homman, ni kyseisen kaiuttimensuojan irrottamista varten ois pitäny purkaa takimmainen penkki irti! Varmaan viittin ruveta semmosee!

No pääseepähän vetelee johtoja ja tekee korotuspaloja... nii ja tietää sen toisen puolen kans, et mistä kaikista kohista alakaa vääntää.

Sain uuden soittimen sen viimekesänä varastetun tilalle. Tai en saanu, ku ostin. Täältä. Kiitokset member "jarskie". Jos vaikka huomenna sais senverran aikaan, et kytkis sen paikoilleen.

neppi
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Arvakkaa vaan sainko sterkkoja laitettua?

Noe.

Sensijaan käytiin Isolla Kirkolla (se o helsinki) mutka ja tuliaisina tuli takapaksin täydeltä Insa Saharaa (Kiitoskiitos member flugfiske!!!).

Illanpäälle sitte vaihtelin Pajerosta Bridgestone Dueller M/T:t takasin Delican alle, ja pakkohan sitä oli käydä koittamassa soramontulla! ;D

Hyvin nous! Ei takapääkään tuntunu yhtään niin kevyeltä, kuin edellisellä kerralla, jolloin alla oli nastapyörät ilman nastoja.

Samoin katselukorkeus tuntu taas semmoselta, niiku pitääki!

neppi
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

No tänään sitte taas tuntui se takapää kevyeltä!!!

Kaveri tuli käymään pitkästä aikaa, ja pistin miehen Delin puikkoihin ja käytiin taas siellä soramontulla. No ajeli se poitsu mieliksee siinä aikansa, kunnes sitte meinattiin, että lähetään poies. No kuitenkin ::) jostain syystä ::) aattelin ::) että käyään kokeilemassa ::) se yks sikapitkä ja sikajyrkkä alamäki. Pajerolla meni ei mitään ::), mut sanoin sille kaverillekki et nyt muuten varmaan kaatuu auto ::).

No ei siinä. Sinne ylös ja nopean sisäänhengityksen jälkeen siitä lipan yli ja nokka kohti montun pohjaa. Eka 10m iha ookoo, vähän pyrki perä sivulle, mut saman se teki pajeroki. Sitte siinä oli kaks metrii ihan älyttömän jyrkkää, ku se joskus kauankauan sitte on se kauhakuormaaja ylettyny just siihen, ni se on oikein koukkassu.

Nous perä ilmaan :eek:

Siinä ei sit auttanu enää mikään. Ei kaasu ei mikään. Sanoin kaverille, et nyt muuten kaatu auto!

Aivan sadasosasekunnissa oli Delitsi poikittain siinä rinteessä, ihan kylki montunpohjalle päin ja vauhti loppu siihen. Renkaat oli kaikki omissa montuissaan ja kun se ei siinä heti kaatunu, ni aattelin et ainaki se kaatuu siinä ku lähen koittaa sitä liikkeelle ja kääntää nokka alaspäin.

Lähti se kuitenkin liikkeelle kaatumatta, mut loppumäki oli semmosta kylkimyyryy, etten ennen oo nähny! Perä ei oiennu millään, vaan ratti linkussa valuttelin alas, kunnes mäki loiveni sen verran, et luisto loppu takapyöriltä, mut sit oltiinki jo alhaalla.

No siihen seis ja kattomaan jälkiä. Takapyörän jäljet loppumetrin ennen sen jyrkemmän paikan alkua ja seuraava jälki oli siitä viiden metrin päässä, pari metrii etupyörän jälkiä sivussa. Pikkusen vaikeeta sanoin kuvata, mut oli näin || lähellä, ettei oltu ympäriympäriympäriympäri.

Myöhemmin katottiin keulaa, ni etumaskin puoleenväliin saakka oli hiekkamerkintä. Se on ollu IHAN pystyssä toi vehje!!!

Oispa ollu videokamera!!! Aina se on väärään aikaan kotona ::)

Täytyy vissiin seuraavalla kerralla ottaa vähän jotakin rompetta painoks takapaksiin (ja sitoo ne kii!), että pääsee saman mäen laskee uudestaa!

Ainii, tää kaveri kertoili siinä vähän ennen, että ku hän ei oo oikein semmonen räväkkä luonteeltaan ja muutenki aika tasanen kaveri, ni hänen viimevuoden "hurjin" "kohokohtansa" (siis koko vuoden!) oli hyppy vitosen hyppytornista uimahallissa :eek: , että tää kuulemma pesi sen mennentullen... ;D

...täytyy vissiin jossain vaiheessa korjata puskuri... ::)
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Tänään senverran touhuilin, että sovittelin Sonyn uuteen pesäänsä (Kiitos member jarskie, vielä kerran!). Pistin piuhat kii ja se oli siinä. Vielä on takakaijjut asentamatta, mut jos huomenna ::)

Meinasin tosta Pajerosta kattoo, jos siirtäis sen sauvaohjaimen tohon Deliriumii, jos se vaik käviski. sonyhan seki o.

Antenni pitäis laittaa uus. Joskus.
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

No eilen sit ostin jo sen uuden antennin. Asennusajankohta lienee jossain touko-helmikuun paikkeilla. Sain postista sauvasekottimen siihen Sonyyn. Nyt ois kumpaanki kinneriin omansa... jeejee.

Kiitos member Jani T!!!

N
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Laittelin sauvaohjaimen paikoilleen. Ainakin paikan viereen. Kyllä seki asennus jonaki päivänä viimeistelöityy.

Polttoainemittari on alkanu sekoileen. Tai ei se sekoile, ihan lookinen on, mut se logiikka on vähän muuttunu. Ennenvanhaan alko valo palaa siinä, ku viisarin kärki on ala viivan yläreunassa. Löpö on loppunu sitte, ku viisari on senki viisarin paksuuden verran alaviivan alapuolella. Nykyään alkaa valo palaa melkein viisarin paksuuden verran alaviivan yläpuolella ja polttoaine loppuu alaviivan puolessa välissä.

Ihme höpö.

N
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Öljyt ja nesteet tarkisteltu ja tarvittavat lisäykset tehty (takaperä, ohj teh). Perävaunupistokkeen purin ja putsasin ja uusin pari purkautunutta liitosta. Alustanki rasvasin. Kiristin ohjausvaihdetta hieman.

Niiainii pesinhän miesen päältä ja sisältä. Ja kokoajan huusi vanheileni ratiossa.

neppi
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Jotain tännekki. Kävin hakemassa Nastolasta purku-Delicasta takajouset ja öö oik sivuoven liukukiskot ja rullat. Kytkinpolkimen kumin ja kaikki katkaisijat (eivainenkaa ei kaikki, osa vaan). Kuskin jalkatilan sivuverhoilun ja etupyörännavat ja autonapalukot. Oisin ottanu takaluukun verhoilupahvinki, mut luukut oli just menny jollekki toiselle heebolle.

Öljynvaihdot ja kaikki suodattimenvaihdot ja ihan mikä tahansa muu huoltotoimenpide täysin tekemättä. Nyt pitäis saada jostain paljon rahaa ja aikaa ja sit vielä äkkiä ne!

Takakaiutinasennuksen oon alottanu. Oikealle puolelle on puhkastu reikä ja se on sit täynnä pölyetsterivanyy. Muuta ei oo tapahtunu tällä saralla. Ainii paitsi et vasen puolivalo on pimeenä. Polttimot on ostettu jo.
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Katoppas ku ei oo tosiaan mennytkään ku pikkusta reilu vuos, ku oon viimeks tänne mitään naputellu. En sitte aio olla monisanainen, kö on nukkumaanmenoaika menny jo kauan sitte.

Nomitäsmitäs tuata...

Keväällä alko Delica tärräämmään ja pitämään semmosta elämää, et taas ois laatikkoremontti paikallaan. Ei ollu rahaa yhtään, joten pistin auton liikennekäytöstä pois ja tohon pihaan seisomaan. Eihän se siihen laatikkohommaan auttanu, mut rahatilanteeseen osin kylläki.

No tässä syksynmittaan sitte räknäilin ja makustelin, että sitte ku veronpalautuksen pamahtaa tilille, ni sitte minä sen korjaan.

No tänäänhän ne tuli. Toissa iltana köröttelin makhiinan tuanne kaverin tallille ja eilen sit purettiin laatikko pois ja samantein osiin se. Ihmetys oli suuri, kun koko lodjussa ei ollu missään mitään vikaa. Laakerit aivan jämerät ja rattaan ku uudet.

No siinähän sitä aloin miettiin, että missä vika ja muistelin niitä oireita ja pyörittelin laatikon- ja omanpäänrattaita ja jopas alko löytyy johtolankoja... Etenki liikkeelle lähteissä täristää, kiihdytyksissä juu, ja aivan! Myös nelosella täristää!

Otin takakardaanin käteen ja vääntelin takimmaista ristiniveltä ihan siis millitolkulla! Siinä se mun laatikkovika! En voi sanoo että vitutti, mut tuntu vaa tosi tyhmältä päässä. Mulla on poijjaat (no toki tytötki saa osallistuu) seissy auto kaheksan kuukautta siks et siinon ristinivelessä klappia! :seina Juu mää oon kattokaas hyvin varovainen tommosten teknillisten vauriohommeleihen kans. Sehän ois saattanu vaikka kuulkaa keskenkaiken purota tielle sieltä joku laakerinneula ja sitte painuu jonkun syyttömän Calibrakuskin matalaprofiilista läpi se mun neula, nii. Mikäs sit neuvoks ku kaliprassa on renkas poks? Nii.

No. Nyt on laatikko kasattu, uusilla stefoilla ;D ja kardaanissaki on uus RISTINIVEL :seina (olihan se kyl ihan päreiks menny, et ei ihme jos vähän jurrutti), huomenna leimalle ja sit ajan hemmetti vitosella neljääkymppii kaasupohjassa joka ylämäen peräkärry perässä ja kaikki vaihdot ilman kytkintä, että oppivat RISTINIVELET pitää mua pilikkanaa!!!

N+E+P+P+I
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Tänään ruuttailin lisää öljyjä vaihelaatikkoon, kun tuli kiirelähtö korjaamolta tossa yks päivä ja se kaveri lupas laittaa sinne öljyt. No ei se tietenkään tienny sitä et näihin laatikoihin kuuluu laittaa öljyy silleen urakalla, eikä vain täyttöaukon reunaan. Meni melkein litra lisää!

Samalla keikauksella vaihoin pa-suodattimen (se on talvi ny) ja etuperään öljyt. Sillähän on tässä jo remontinki jälkeen käyty vaik missä kuravellissä lillittelee ja seku etuperän hengitysventtiili ei tunnetusti oo mikään tavattoman toimiva keksintö, ni olihan taas jännän näköstä tavaraa se mitä sieltä tuli ulos!

Hämmästelin myös lukuisia öljyvuotoja, laturin ympäristössä ja koneen etupäässä. No, nokkahihnan vaihto tulossa ihan just (osat on jo), joten eikhän ne öljyvuarot ala rauhottuu, nii paitsi se laturihommeli ku emmie tiä mitä sille pitäis oikein tehhä.

Ruuvvailin joutessani hukkaportin yhdystangosta kaikki löysät pois, sit poistin sen paineenalaisen syötön rajotinrinkulan siihen tallinlattialle ja käänsin karan jyrkimpään asemaan. Syöttöjä pyörittelin puol kierrosta lisää. Kyllähän se vähän piristy tua vehe.

Poistin toisen takajousen riipukkeen, on muuten nyt paljon mukavampi ajella!

No toi nyt oli silleen vähän kusetusta ku tota poistin sen niistä toisista jousista jokkon irrallaan. Huomena vien sen peltiseppä setälle malliks ja hää saap tehä mulle 120mm pitemmät kaks.

Nelivedon merkkivalon kytkimen vaihoin kans ku siitä oli piuhat poikki. Nythän toimii seki!

Hämmästelin ja kummastelin että on se vain vehe!
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Ja takajousen riipukkeet viety malliksi peltisetälle. Tekee 120mm pidemmät niistä. Samalla keikalla vein piirustukset Delican "alasuojasta". Tulee nyt ekaks ihan vaan 2mm:n sähkösinkitystä, ku ei se oo mikään pohjapanssari vaan semmonen suojapelti mikä alkaa etupuskurin alareunan kohilta ja päättyy etuakselin alle. Estää risuja ohjautumasta syyläriin lähinnä.

Katon sit et mitä siit tulee ja jos on jotenki perusteltuu, ni teen myöhemmin 4mm:n pellistä uuden.

Tyhjäkäynti on pumpun säädön jäljiltä liian kova. Täytynee tänään koittaa puottaa sitä vähä.
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Hep. Tänään vaihdettu nokkahihnat, vesipumppu, kaikki keulapään stefat, laturin-vp:n-ohj.teh. hihnat, jäähdytinnesteet, venttiilikopan tiiviste puolikuineen, termostaatti, laskettu tyhjäkäyntiä ja kovasti pähkäilty et miten sais sen laturin öljyletkun irti.

Tapaninpäivänä reissuun. Sitä ennen pitäis vaihtaa öljyt, suodattimet, laturin letkut ja -stefat sekä alipainepumpun stefat, sovitella uus pohjapanssaripeltisysteemi paikoilleen, laskee vielä tyhjäkäyntiä etwaksen verran ja siivota ja järjestellä koko kamiina (se onki kaikkein kovin urakka!).

Ni.
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Öljyt ja suodattimet vaihdettu. Ilmanputsarissa mutaa. Tyhjäkäyntiä pudotin vähä alle tonniin (ei mee alemmas). Ihmettelin railakkaita öljyvuotoja laturin paikkeilla. Vetelin takakaijuttimille piuhat. Siivoilin. Mallailin alasuojaa paikoilleen. Unohin muuten kuskilta perssiinlämmittimen piuhan laittaa kii. Nytku tuli puheeks. Pahkeinen.

Muuten jees.
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Hehhei, meiksi on päässy tässäki topicissa jo toiselle sivulle! Tänään kakkukahvit kaikille!
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Deliriumi pesty alapuolelta. Nyt sitte porukalla öljyvuotoja tutkimaan!

Hankin sen laturin öljyletkun. En vielä ehtiny asentaa. Hihnat vinkuu, pitää kiristää. Uus laturi oli jo takapenkillä matkalla kohti uutta kotia, kun tunsin voimakasta kehoitusta pysähtyä ja tarkistaa siitä hihnapyörä. No olihan se vääränlainen :seina . Pääs sitte takasin omalle tutulle hyllypaikalleen se semmonen laturi. Että kiitos lainasta.

Muuten ei oo kyllä paljoo kerrottavaa. Tänään ois pitäny vaik mitä, mut meniki ihan ajeluks koko hommeli... Tämmöstä tää o.

Neppi
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

Hihnoja on kiristelty (ja hampaita siinä hommassa), öljyvuotoja tutkittu ja pikkusta sipistelyhommaa kans. Säikyin jo pikkusen tossa nokkahihnaremontin jälkeen, että vuotaa joku stefa, ku hihnakoteloihen alta tuli öljyvanat, mut hommahan hävis, ku pesi sen motoorin altapäi. Hihnanvaihossa sinne koteloon jääneitä litkuja olivat, jeejee.

Alipainepumpun välistä tirsuu sitä öljyy ihan silleen topakasti, että vissiin uutta laturii tässä täytynee alakaa mehtäämään. Motonetti ei tunne. Tai tuntee, mut on vääränlainen siivapyörä ja liianvähän potkuu.

Huomenna kiristelen vielä hiukkasen hihnoja, säädän syöttöjä vartin pienemmälle, tsiigailen kaikki öljyhommelit ja muut, kenties elvytän lampunpesurin moottorin ja viimeistelen takakaijutin asennuksen. Antenninki (sen hajonneen) saatan vaihtaa, jos oikein innostun. Sitte eiku Suomea päästäpäähä!

Että kaikenlaista.

Ainii sain sen alasuojan peltisetältä, että jos sitäki alkais tässä paikoilleen arpomaan.
 
Vs: Nepin (ikuisuus-) Delicaprojekti

juujuu. Antenni on vaihdettu ja takana on nyt sit toimivat 6X9 pioneerit. Hihnoja kiristelin ja hampaita kans. Ahtaat on välit siellä ja rystyset verillä. Nii. Syöttöihin en oo kajonnu. Enkä ehkä kajookkaa.

Lapin reissulla kulutus pyöri tossa 12litran paikkeilla, mikä on paljon, mut tommoselle lego-autolle ei kyl mikää älytön. Sitäpaitsi alla on hirmu palarenkaat ja kattolaatikko katolla (ylläri!) ja ei siinä aina ihan seittemääkymppiä ajettu, niinettä ihan ookoo kulutus. Napalukot oli aukikäännettyinä maantiellä ja vaa sitte Rovaniemellä ku oli oikein kaakelperikelit, ni käänsin ne kii.

Oon täs arvellu, et ehkä noi saattaa olla noi etupyörän laakerit semmoset, jokka vähän ahistaa... Ne jos vaihtais ja sit kattelis taas. Mullapa on irrallaan pyörännavat tallinlattialla, ni vois niihi laakerit hommaa ja sit käyvvä mitsupisikaupassa rässäyttää ne paikalleen, häh? Oisko ajatusta? Ku pitäähän ne jo vissiin vähän ääntäki, ja katastussetä on niistä jo pari kertaa sanonu, et oisko vähän liikaa välystä. Saishan ne kiristettyyki, mut ku ne ulisee...

heippa
 
Takaisin
Ylös Bottom