Noni. Alustus nopeasti: Ostin muutama vuos sitte Rovaniemeltä autoliikkeestä tommosen Mitsubishi L300 Delica 2.5TD -92:n. Heti ihan ekalla viikolla, ekoina päivinä huomasin, että nestettä pitää lisätä ja pakoputkesta tuoksahtelee jäähdytysneste (ja kyllähän minä sen tuoksun tunnen, onhan mulla ollu monta Ladaa!!!)
No vein kinnerin takasin firmaan, jossa sen monien eri vaiheiden kautta (ja se se vasta olikin tuskasta aikaa!) saivat sen vihdoin kuntoon ja luovuttivat mulle.
Paikkailin heidän virheitään viikon verran (ja muuan kaveri toisen viikon, Kiitos Jari!) ja kaiken muun hyvän lisäksi tää autoliike oli sitä mieltä, että mun pitäis maksaa se koko remontti!
No monenmonen erinäisen vaiheen kautta tilanne jotenkin omituisesti meni silleen, et mie kävelin suutuspäissäni sieltä liikkeestä pihalle, eikä laskua oo perään kuulunu (ei varmaan vähiten siks, ettei ne missään vaiheessa ottanu multa nimee tahi kuittausta tahi sensellaista mihinkään paperiin!)
Laturi siihen on korjattu kerran ja sit muutaman päivän päästä uudestaan, mut juuri muuta isompaaa ei oo ollu.
Remmejä oon vaihdellu tasaseen tahtiin ja siinä samalla aina kaikki samaan syssyyn vaihdettavat palikat, niinku vesipumppu ja stefat ja muu.
Koneelle ei oo tehty mitään ihmeellistä, paitsi tietenki se kansiremppa, joka tehtiin täydellisenä, kun se kerran oli pöydällä. Syyläri vaihdettiin siinä samalla. Katellaan, kuinka se nyt meinaa kestää, ja jos siltä alkaa näyttää, ni tehhään sitte alakerta uusiks. Toki alkaahan se kansi olla taas kohta poksahtamisrajassa, onhan sillä ajettu edellisen remontin jälkeen jo 150 000, tai jotai.
Takapyöränlaakerit on vaihettu. Ja ne höpöhöpö automaattiset napalukot vaihdoin manuaalisiin. Keula on kränkätty vähän ylemmäs ja alla pyörii Bridgestone Dueler M/T 31"x10,5"/15". Täydellinen ruostesuojaus tehtiin viime kesänä.
Viime keväänä alkoi vaihdelaatikko tiputella öljyjä ja pitämään ääntä. Vaihteet pysyi kuitenkin päällä, eikä meteli ollu mitenkään päätähuimaava, joten lisäilin öljyjä ja jatkoin ajoo. Kuitenkin lievä "kylmä rinki persiissä".
No kesällä sitten Helsinginreissulta palatessa kuului auton alta järettömän kova pamaus ja koko auto hyppäsi ilmaan hups vaan. 120 oli vauhtii. Äkkiä kytkin pohjaan, ja kohta varovainen uudelleen nosto... sama pauke jatkui. Nelosella kotiin ja ettiskelemään uutta askia alle.
Mitä sitten tapahtui... Siitä kuulette ensi kerralla.
neppi
No vein kinnerin takasin firmaan, jossa sen monien eri vaiheiden kautta (ja se se vasta olikin tuskasta aikaa!) saivat sen vihdoin kuntoon ja luovuttivat mulle.
Paikkailin heidän virheitään viikon verran (ja muuan kaveri toisen viikon, Kiitos Jari!) ja kaiken muun hyvän lisäksi tää autoliike oli sitä mieltä, että mun pitäis maksaa se koko remontti!
No monenmonen erinäisen vaiheen kautta tilanne jotenkin omituisesti meni silleen, et mie kävelin suutuspäissäni sieltä liikkeestä pihalle, eikä laskua oo perään kuulunu (ei varmaan vähiten siks, ettei ne missään vaiheessa ottanu multa nimee tahi kuittausta tahi sensellaista mihinkään paperiin!)
Laturi siihen on korjattu kerran ja sit muutaman päivän päästä uudestaan, mut juuri muuta isompaaa ei oo ollu.
Remmejä oon vaihdellu tasaseen tahtiin ja siinä samalla aina kaikki samaan syssyyn vaihdettavat palikat, niinku vesipumppu ja stefat ja muu.
Koneelle ei oo tehty mitään ihmeellistä, paitsi tietenki se kansiremppa, joka tehtiin täydellisenä, kun se kerran oli pöydällä. Syyläri vaihdettiin siinä samalla. Katellaan, kuinka se nyt meinaa kestää, ja jos siltä alkaa näyttää, ni tehhään sitte alakerta uusiks. Toki alkaahan se kansi olla taas kohta poksahtamisrajassa, onhan sillä ajettu edellisen remontin jälkeen jo 150 000, tai jotai.
Takapyöränlaakerit on vaihettu. Ja ne höpöhöpö automaattiset napalukot vaihdoin manuaalisiin. Keula on kränkätty vähän ylemmäs ja alla pyörii Bridgestone Dueler M/T 31"x10,5"/15". Täydellinen ruostesuojaus tehtiin viime kesänä.
Viime keväänä alkoi vaihdelaatikko tiputella öljyjä ja pitämään ääntä. Vaihteet pysyi kuitenkin päällä, eikä meteli ollu mitenkään päätähuimaava, joten lisäilin öljyjä ja jatkoin ajoo. Kuitenkin lievä "kylmä rinki persiissä".
No kesällä sitten Helsinginreissulta palatessa kuului auton alta järettömän kova pamaus ja koko auto hyppäsi ilmaan hups vaan. 120 oli vauhtii. Äkkiä kytkin pohjaan, ja kohta varovainen uudelleen nosto... sama pauke jatkui. Nelosella kotiin ja ettiskelemään uutta askia alle.
Mitä sitten tapahtui... Siitä kuulette ensi kerralla.
neppi